De nieuwbouw-topic!

De Vlaamse Regering besliste op 24/10/2025 principieel dat de Vlaamse Sloop- en heropbouwpremie wordt afgeschaft voor omgevingsvergunning die vanaf 1/1/2026 worden goedgekeurd. De premie kan nog aangevraagd worden binnen de 3 maanden na de goedgekeurde omgevingsvergunning (en uiterlijk op 31/3/2026).

90% dacht ik.
En verduisterende gordijnen, maar zoals gezegd in de zomer blijft er licht doorkomen.
Kindjes slapen niet goed in bij te lichte kamer en worden vroeg wakker.
Al prijs gevraagd voor opbouw rolluiken maar 1 belachelijk zicht op een ´strakke´ nieuwbouw en 2 dan kunnen de ´op maat gemaakte´ vliegramen niet meer dienen.
Kan je niet gewoon de doek laten wijzigen naar 100%?

De Vlaamse Regering besliste op 24/10/2025 principieel dat de Vlaamse Sloop- en heropbouwpremie wordt afgeschaft voor omgevingsvergunning die vanaf 1/1/2026 worden goedgekeurd. De premie kan nog aangevraagd worden binnen de 3 maanden na de goedgekeurde omgevingsvergunning (en uiterlijk op 31/3/2026).

Dat gaat over de Vlaamse premie van 10.000 euro die je kan aanvragen als je niet voldoet aan de voorwaarden voor de (federale) 6%-regel voor sloop en heropbouw. Die federale regel geldt nog steeds. Mss een belangrijk verschil voor @Lame Edna?

Hier hebben we net alle offertes binnengekregen voor ruwbouw, dak en buitenschrijnwerken. Voorlopig alles binnen raming van architect en ons eigen budget :)
Hieronder de gemiddelde offerte prijzen excl. BTW (open bebouwing, 249m² bruto, geen kelder, plat dak, carport in gevelsteen):
- Ruwbouw: €169.640
- Dakwerken: €28.922
- Buitenschrijnwerk: €60.119 (incl. alu gevelbekleding, beneden screens, boven rolluiken)

Ah ja, je hebt gelijk. Federaal blijft die 6% gelden, ik zat met die ene premie in gedachte.

Kan je in het vervolg wat beter lezen? Kwestie van te vermijden dat er nog mensen spontaan een hartverzakking krijgen.

Maar ik had het inderdaad over die 6% btw en niet over die premie. Voor zover ik het begrijp, verandert er in dit geval voorlopig compleet niets maar voor alle zekerheid bel ik morgen met FOD Financiën.

Hier hebben we net alle offertes binnengekregen voor ruwbouw, dak en buitenschrijnwerken. Voorlopig alles binnen raming van architect en ons eigen budget :)
Hieronder de gemiddelde offerte prijzen excl. BTW (open bebouwing, 249m² bruto, geen kelder, plat dak, carport in gevelsteen):
- Ruwbouw: €169.640
- Dakwerken: €28.922
- Buitenschrijnwerk: €60.119 (incl. alu gevelbekleding, beneden screens, boven rolluiken)
Prijzen zijn toch crazy geworden hè. 260k voor winddicht te zitten zonder kelder :p

Prijzen zijn toch crazy geworden hè. 260k voor winddicht te zitten zonder kelder :p
Ik wou juist zeggen de piek is over. Prijzen die gelijk liggen met 3 maanden na de inval van Rusland toen zelf de Ploegsteert van daar leek te komen. Meerprijs kelder is afhankelijk van uwe grond 10 a 20k op die prijzen.

Ja de ruwbouw zal bijna even duur zijn als ons volledig huis nu die in 2014 is gebouwd :laugh:
Dat klopt ongeveer, dat is 10 jaar geleden. Had dat geld op de beurs gezet en je hebt nu 500k. Ongeveer wat die volledige bouw ook zal kosten, vermoed ik.

Ik wou juist zeggen de piek is over. Prijzen die gelijk liggen met 3 maanden na de inval van Rusland toen zelf de Ploegsteert van daar leek te komen. Meerprijs kelder is afhankelijk van uwe grond 10 a 20k op die prijzen.

Dat is toch ook heel erg kort door de bocht en onmogelijk te bepalen zonder te weten hoe groot het gelijkvloers is en welke fundering nu voorzien is. En dan nog zal een volledige onderkeldering van een doorsnee woning met "standaard" fundering (sleuven of algemene plaat) echt wel meer kosten dan dat.

Dat is toch ook heel erg kort door de bocht en onmogelijk te bepalen zonder te weten hoe groot het gelijkvloers is en welke fundering nu voorzien is. En dan nog zal een volledige onderkeldering van een doorsnee woning met "standaard" fundering (sleuven of algemene plaat) echt wel meer kosten dan dat.
5 jaar geleden gebouwd en een prefabkelder gestoken van 12 vierkante meter.

Meerprijs toen was zo'n 12K.

Onze kelder was ook een prefab van 12 m2, heeft absoluut geen funderingsfunctie (staat gescheiden met een laag isimo onder de funderingsplaat) en was ook een dikke 10k vijf jaar geleden.

Een volledige, funderende onderkeldering zal natuurlijk wel meer kosten. Maar als je die ruimte niet nodig hebt zou ik je geld elders uitgeven.

Ik wou niet direct een nieuw topic openen maar ik heb een vraag over capaciteitstarief.
Wij hebben een nieuwbouw, vrijstaande woning, wonen er nu 6 maanden in.
Standaard uitrusting (warmtepomp als enige verwarming, vloerverwarming, zonnepanelen,...).
De eerste maanden het capaciteitstarief niet echt in de gaten gehouden maar de voorbije 2 maanden bleken we een piek van 10kw te hebben.
Ons domoticasysteem staat nog niet op punt, installateur komt nog eens langs om alles te optimaliseren maar in tussentijd de homewizard P1 gekocht.

Nu zie ik dat onze piek van december enkele dagen geleden was, op een moment dat wij niet thuis waren en er enkel wat sluimerverbruik was.
Ik zie dan plots gedurende 20 minuten een piek naar ongeveer 6600W.
Ik vermoed boiler of warmtepomp?
Mijn vraag is vooral: Zijn dit normale waarden of kan dit nog verder geoptimaliseerd worden?
Kan je met die toestellen toch een lagere maandelijkse capaciteitspiek hebben? Want als we toevallig dan gaan koken, zitten we al snel weer aan 10kw

Ik kan meer info over warmtepomp en boiler geven moest dit nodig zijn. Het enige dat ik niet weet is wanneer de legionella-run is. Mogelijks is dat dus elke maandag op dat uur, maar dat kon ik niet onmiddellijk op het toestel zelf vinden.

Legionella run inderdaad of veel warm water gebruikt waardoor de elektrische weerstand moest bijspringen? Ik heb hier ook pieken tot 8kw met onze warmtepomp. Om 19.00 is dat als de kinderen in bad gaan en wij ons tegelijk douchen, plus elektrisch vuurtje dan nog op.

Pieken van 10kW is wel stevig. Hier hadden we vorige winter pieken tot 7kW door de extra weerstand die te snel ingreep.
Dit stookseizoen (die voorlopig heel zacht is) nog niet boven de 4kW uitgekomen.

Stoken met een warmtepomp en capaciteitstarief heeft in ieder geval meer monitoring nodig.

Je vindt er in het warmtepomp topic wel meer over.

De 10kWh zal wel vermijdbaar zijn door die runs te doen als je niet thuis bent of op kalme momenten. Maar de 6.6kWh verlagen zal enkel gaan door het uitschakelen ervan -- want vermoedelijk heeft de legionella run weinig of geen instellingen naast de dag/uur. Maar dit kan wel enkel gezegd worden met een enorme opmerking erbij dat het op eigen risico is.

Persoonlijk zet ik manueel de boiler warm water temp op 65 ongeveer elke week. Dat kan m'n warmtepomp eenvoudig behalen zonder weerstand. En legionella run doet die altijd volledig met weerstand, ongeacht of die het zonder zou kunnen.

Denk nu ook wel niet alleen aan je warmtepomp. Als je naast de legionella run evengoed 6kwh zou verbruiken door koken, wasmachines, droogkasten, opladen wagens of iets dergelijks, dan heeft het ook al minder nut. (qua piek dan, verbruik zal altijd beter zijn zonder weerstand).

Plus, peace of mind en gemak heeft ook een kost. Die voor de ene persoon al meer mag zijn dan de anderen.
Je bespaart, als ik mij goed herinner, ±60eur per kwh minder over een gans jaar.
Als we zouden zakken van 6.6kwh richting 4kwh dan is dat ±156eur per jaar. En jij moet jezelf ook de vraag stellen of bij deze bedragen het sop de kolen waard is.

Laatst bewerkt:
Ik wou niet direct een nieuw topic openen maar ik heb een vraag over capaciteitstarief.
Wij hebben een nieuwbouw, vrijstaande woning, wonen er nu 6 maanden in.
Standaard uitrusting (warmtepomp als enige verwarming, vloerverwarming, zonnepanelen,...).
De eerste maanden het capaciteitstarief niet echt in de gaten gehouden maar de voorbije 2 maanden bleken we een piek van 10kw te hebben.
Ons domoticasysteem staat nog niet op punt, installateur komt nog eens langs om alles te optimaliseren maar in tussentijd de homewizard P1 gekocht.

Nu zie ik dat onze piek van december enkele dagen geleden was, op een moment dat wij niet thuis waren en er enkel wat sluimerverbruik was.
Ik zie dan plots gedurende 20 minuten een piek naar ongeveer 6600W.
Ik vermoed boiler of warmtepomp?
Mijn vraag is vooral: Zijn dit normale waarden of kan dit nog verder geoptimaliseerd worden?
Kan je met die toestellen toch een lagere maandelijkse capaciteitspiek hebben? Want als we toevallig dan gaan koken, zitten we al snel weer aan 10kw

Ik kan meer info over warmtepomp en boiler geven moest dit nodig zijn. Het enige dat ik niet weet is wanneer de legionella-run is. Mogelijks is dat dus elke maandag op dat uur, maar dat kon ik niet onmiddellijk op het toestel zelf vinden.
Kans bestaat dat het een legionella run is en dat die dan zijn elektrische weerstanden aanspreekt.

Je hebt wat opties om dat te temperen of tegen te gaan. Je kunt in de instellingen nakijken of het mogelijk is om elektrische weerstand te begrenzen.
Onze warmtepomp kan schakelen tussen 2/4/6/9 kW. Ik heb onze begrenst op max 2kW.

In de praktijk heeft onze warmtepomp sinds we erin wonen nooit de elektrische weerstand aangesproken.
Ik doe legionella runs enkel nadat we uit verlof komen. Als we op verlof gaan zet ik het warm water uit en als ik terug kom stel ik deze een paar dagen hoog in. Dan stel ik de boiler in op 59°C, deze temperatuur haalt die zonder gebruik van elektrische weerstand. Vervolgens laat ik dat dan een paar dagen zo. Nadien stel ik die terug in op 50°C
Periodes dat we thuis zijn doe ik niks, omdat er meer als voldoende verversing/spoeling is van water.
Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
(Ik denk zelfs dat er nog geen enkel geval van veteranenziekte aan "huishouden" wordt gelinkt. Had dat toch al een paar keer gelezen in onderzoeken.)

legionella.jpg

Laatst bewerkt:
Merci al voor de antwoorden! Dit weekend tijdens nacht van zaterdag op zondag weer enorme pieken gehad, tot bijna 9kw. We hadden voor de eerste keer de auto 's nachts opgeladen maar aan de laagst mogelijke instelling, waardoor die ongeveer 5kw als piek had. En dan plots toch een toestel dat enorm veel begon te verbruiken.
Ik sliep dus kon auto niet meer uitzetten, waardoor we dus ongewild een nieuwe recordpiek voor deze maand hebben.
Maar ik weet dus niet wat het geweest is. Moet dringend eens kunnen terugvinden wanneer de legionella run is...

Zal blij zijn als onze domotica op punt staat en die zulke dingen zelf beetje regelt.

Merci al voor de antwoorden! Dit weekend tijdens nacht van zaterdag op zondag weer enorme pieken gehad, tot bijna 9kw. We hadden voor de eerste keer de auto 's nachts opgeladen maar aan de laagst mogelijke instelling, waardoor die ongeveer 5kw als piek had. En dan plots toch een toestel dat enorm veel begon te verbruiken.
Ik sliep dus kon auto niet meer uitzetten, waardoor we dus ongewild een nieuwe recordpiek voor deze maand hebben.
Maar ik weet dus niet wat het geweest is. Moet dringend eens kunnen terugvinden wanneer de legionella run is...

Zal blij zijn als onze domotica op punt staat en die zulke dingen zelf beetje regelt.
Kun je op de laadpaal geen load balancer of piek tarief instelling activeren?

Hier stopt de auto met laden in zo’n gevallen of gaat hij traag verder als er nog wat marge is. Op die manier kom ik de winter door met meestal max 4kW piek per maand.

Terug
Bovenaan