Je vindt er in het
warmtepomp topic wel meer over.
De 10kWh zal wel vermijdbaar zijn door die runs te doen als je niet thuis bent of op kalme momenten. Maar de 6.6kWh verlagen zal enkel gaan door het uitschakelen ervan -- want vermoedelijk heeft de legionella run weinig of geen instellingen naast de dag/uur.
Maar dit kan wel enkel gezegd worden met een enorme opmerking erbij dat het op
eigen risico is.
Persoonlijk zet ik manueel de boiler warm water temp op 65 ongeveer elke week. Dat kan m'n warmtepomp eenvoudig behalen zonder weerstand. En legionella run doet die altijd volledig met weerstand, ongeacht of die het zonder zou kunnen.
Denk nu ook wel niet alleen aan je warmtepomp. Als je naast de legionella run evengoed 6kwh zou verbruiken door koken, wasmachines, droogkasten, opladen wagens of iets dergelijks, dan heeft het ook al minder nut. (qua piek dan, verbruik zal altijd beter zijn zonder weerstand).
Plus, peace of mind en gemak heeft ook een kost. Die voor de ene persoon al meer mag zijn dan de anderen.
Je bespaart, als ik mij goed herinner, ±60eur per kwh minder over een gans jaar.
Als we zouden zakken van 6.6kwh richting 4kwh dan is dat ±156eur per jaar. En jij moet jezelf ook de vraag stellen of bij deze bedragen het sop de kolen waard is.