De nieuwbouw-topic!

Ha dat zei men hier ook. Helaas blijven slaapkamers geen slaapkamer, maar een hobby kamer, studeerkamer, whatever. Zonder verwarming, is het 18 a 19 graden in zo een omverwarmde kamer, in een zwaar geisoleerd huis?

Hun repliek, jah dan moet je ff bij verwarmen met een vuurtje ofzo. Staat er onozelaar op mijn hoofd ofzo. Voor een verschil van 2 a 3k op een bouw boeit dat toch allemaal niet.

Ze keken me dan raar aan toen ik zei, leg er maar vloerverwarming.
Hier helaas wel de fout gemaakt, en koude slaapkamers nu in de wintermaanden. Dat gaat nog spannend worden als de kinderen in studiemodus gaan moeten gaan.

Hier helaas wel de fout gemaakt, en koude slaapkamers nu in de wintermaanden. Dat gaat nog spannend worden als de kinderen in studiemodus gaan moeten gaan.
Installeer airco’s. Die kunnen snel de ruimte opwarmen en in de zomer kan je koelen.

Als ik het opnieuw zou doen, dan leg ik beneden opnieuw vloerverwarming en boven enkel airco.

Installeer airco’s. Die kunnen snel de ruimte opwarmen en in de zomer kan je koelen.

Als ik het opnieuw zou doen, dan leg ik beneden opnieuw vloerverwarming en boven enkel airco.
Ik wil geen lelijke kabelgoot aan de buitenkant. Problemen oplossen als ze zich stellen, nog een paar jaar wachten tot het geklaag > estetische zeker?

Badkamer hebben wij enkel radiator met stopcontact gedaan. Dus verwarmen via electriciteit. Is op zich geen grote kamer dus is dan snel verwarmd zo.

Ik snap niet waarom je vloerverwarming niet gewoon overal zou leggen 🤷‍♂️
Die meerprijs is te verwaarlozen, en als extra passieve koeling is al die extra massa niet te onderschatten denk ik. En in de winter draai je de kringen gewoon toe en zit je niet te verwarmen op de slaapkamers als je niet wil.

Afin, zo gaan wij het doen in elk geval. Aansluitingen airco zitten klaar, maar ik hoop toch dat we ze niet nodig gaan hebben.

Die meerprijs is te verwaarlozen, en als extra passieve koeling is al die extra massa niet te onderschatten denk ik. En in de winter draai je de kringen gewoon toe en zit je niet te verwarmen op de slaapkamers als je niet wil.

Afin, zo gaan wij het doen in elk geval. Aansluitingen airco zitten klaar, maar ik hoop toch dat we ze niet nodig gaan hebben.

Ik heb overal vloerverwarming en verwarm ook effectief overal, boven iets lager dan beneden. Boven is het nu 0,7 graad kouder dan het woongedeelte.
De voordeur komt uit op de open hal en dat geeft toch wel wat koude naar boven toe, zeker met de kinderen die nooit haast maken :).
Als ik kijk is het momenteel 21,8 woongedeelte, 21,9 bureau en 21,1 in de hal boven.

Mocht ik opnieuw mogen beginnen: ook overal vloerverwarming.

Nu is het beneden vloerverwarming (+badkamer boven), ventiloconvectoren in de slaapkamers op de 1ste verdieping en airco's in de slaapkamers op de zolderverdieping (+ airco op de andere slaapkamers en 1tje in de leefruimte op het gelijkvloers).

Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat wij 2 warmtepompen hebben L/L + L/W. Lekker fris in de zomer. Rap opgewarmd indien nodig in de winter (we hebben ze op zolder enkel nog maar bij vriesweer moeten aanzetten).
Maar verre van optimaal: een dubbele investering die kon vermeden worden en veel efficiënter aangepakt kon worden.
Achteraf is het natuurlijk altijd duidelijk hoe het zou moeten als je er al een tijdje woont.

Over het algemeen is ons hal wel frisser dan alle andere ruimtes. We hebben daar enkel vloerverwarming op het gelijkvloers. Maar met een kanjer van een dubbele afromosia buitendeur, een open trap naar 1ste verdieping en zolderverdieping krijgt de VVW het daar niet op dezelfde temperatuur als de leefruimte. Ook is de nachthal op het 1ste verdiep niet verwarmd. Daar zou een extra kring VVW ook wel een meerwaarde geweest zijn.

Dus overal VVW en de kringen knijpen van de ruimtes die minder warmte nodig hebben is veruit het efficiëntste.

Laatst bewerkt:

Advies van de architect gevolgd want wat kennen wij daarvan… Grote fout, maar amper nog recht te zetten 🙃

Heb je al in een huis gewoond met vloer koeling? Werkt prima zolang het niet te warm en vochtig is. Eenmaal het vochtig is of erg warm, stijgt de relative vochtigheid in huis sterk waardoor het erg doef is. Dan voelt ook niet fris aan. Maar beter als niks natuurlijk. Maar persoonlijk zou ik het liefst enkel airco hebben op de slaapkamers en een kleinere warmtepomp voor de rest van het huis.

Advies van de architect gevolgd want wat kennen wij daarvan… Grote fout, maar amper nog recht te zetten 🙃
Om even tegen de stroom hier in te gaan. Enkel boven in de badkamer vloerverwarming + kleine elektrische verwarming en op de slaapkamers airco's en ik zou niet anders willen. Zou het zelf verschrikkelijk vinden moest het boven overal zo warm zijn (of traag opwarmbaar). Zelfs als de kinderen daar later studeren lijkt het me veel aangenamer om even bij te verwarmen als ze daar effectief zitten en tegen dat ze slapen is er tenminste geen massa die veel te lang warm blijft.

edit na gelijktijdige post: ik deel de mening van MorGo7h dus volledig :)

Laatst bewerkt:
Om even tegen de stroom hier in te gaan. Enkel boven in de badkamer vloerverwarming + kleine elektrische verwarming en op de slaapkamers airco's en ik zou niet anders willen. Zou het zelf verschrikkelijk vinden moest het boven overal zo warm zijn (of traag opwarmbaar). Zelfs als de kinderen daar later studeren lijkt het me veel aangenamer om even bij te verwarmen als ze daar effectief zitten en tegen dat ze slapen is er tenminste geen massa die veel te lang warm blijft.

edit na gelijktijdige psot: ik deel de mening van MorGo7h dus volledig :)
Exact hoe ik het nu - achteraf - ook zou doen…
We hebben nu vloerverwarming beneden, elektrische radiator (achteraf bijgeplaatst) in de badkamer en airco’s in de slaapkamers.

Ik wil geen lelijke kabelgoot aan de buitenkant. Problemen oplossen als ze zich stellen, nog een paar jaar wachten tot het geklaag > estetische zeker?
Ik heb dat kunnen vermijden tijdens de renovatie. Die waren ook van plan om van die mottige kabelgoten tegen de muur te plaatsen. Aangezien de vloer eruit ging tot op de beton heb ik de leidingen binnengetrokken en in de PUR gelegd en zo naar boven getrokken langs binnen.

Niks meer van te zien.

Enige nadeel, die leidingen zijn volledig ingewerkt en kom ik nooit meer aan.

Hier ben ik ook gegaan voor vvw beneden en badkamer, en airco in de bureau/slaapkamer. In de badkamer nog een extra 950W elektrische radiator mocht het nodig zijn.

In eerste instantie uit praktische overweging: renovatie dus zo moest ik de chape boven enkel in de badkamer uitbreken.
Bovendien wou ik nu al koeling in bureau en slaapkamer, maar draait de vvw op een 2j oude (jonge) gasketel dus het was al te gek om die nu al weg te smijten. Extra L/L wp it is, zo’n gek budget is dat nu ook niet.

In nieuwbouw zou ik ook overal vvw leggen en minstens de leidingen voor airco, zo zit je altijd goed.

Moesten wij terug opnieuw kiezen (nieuwbouw), dan zou alles hetzelfde zijn buiten wandverwarming bij plaatsen in de badkamer.

Wij hebben overal vvw. Vinden we beide het meest aangename warmte en we merken dat we toch graag stabiliteit hebben.
Het is dus niet zo dat we regelmatig temperaturen liggen aan te passen in ruimtes. Onze verwarming/koeling is dan ook zeer simpel "set en forget".
Onze slaapkamer is 2°C kouder dan de leefruimte, dat ervaren we als fris op het moment dat we in bed kruipen. Kamer daarnaast is de bureau en die is 21,5°C.
Bij de badkamer zou ik nog wel wandverwarming geplaatst hebben (volgens de installateur was dit niet echt nodig), maar ik zit daar nu op de max en had liever iets meer marge gehad. Momenteel nog geen klachten gekregen. Oplossing zou zijn aanvoertemperatuur verder omhoog doen en de rest van de kringen gaan knijpen.

In de zomer houden we dan de woning ook stabiel. Het is gewoon constant aangenaam binnen, ongeacht welke ruimte je binnen wandelt en op welk tijdstip.

Laatst bewerkt:
Je vindt er in het warmtepomp topic wel meer over.

De 10kWh zal wel vermijdbaar zijn door die runs te doen als je niet thuis bent of op kalme momenten. Maar de 6.6kWh verlagen zal enkel gaan door het uitschakelen ervan -- want vermoedelijk heeft de legionella run weinig of geen instellingen naast de dag/uur. Maar dit kan wel enkel gezegd worden met een enorme opmerking erbij dat het op eigen risico is.

Persoonlijk zet ik manueel de boiler warm water temp op 65 ongeveer elke week. Dat kan m'n warmtepomp eenvoudig behalen zonder weerstand. En legionella run doet die altijd volledig met weerstand, ongeacht of die het zonder zou kunnen.

Denk nu ook wel niet alleen aan je warmtepomp. Als je naast de legionella run evengoed 6kwh zou verbruiken door koken, wasmachines, droogkasten, opladen wagens of iets dergelijks, dan heeft het ook al minder nut. (qua piek dan, verbruik zal altijd beter zijn zonder weerstand).

Plus, peace of mind en gemak heeft ook een kost. Die voor de ene persoon al meer mag zijn dan de anderen.
Je bespaart, als ik mij goed herinner, ±60eur per kwh minder over een gans jaar.
Als we zouden zakken van 6.6kwh richting 4kwh dan is dat ±156eur per jaar. En jij moet jezelf ook de vraag stellen of bij deze bedragen het sop de kolen waard is.

Je gebruikt de eenheid kilowattuur verkeerd.

Heb je al in een huis gewoond met vloer koeling? Werkt prima zolang het niet te warm en vochtig is. Eenmaal het vochtig is of erg warm, stijgt de relative vochtigheid in huis sterk waardoor het erg doef is. Dan voelt ook niet fris aan. Maar beter als niks natuurlijk. Maar persoonlijk zou ik het liefst enkel airco hebben op de slaapkamers en een kleinere warmtepomp voor de rest van het huis.

Nog nooit iemand horen klagen hierover en zelf ook absoluut niet die ervaring. Wij houden onze woning in de zomer echt wel op een aangename temperatuur zonder te hoge luchtvochtigheid of doef gevoel. Als dat het geval is ligt dat aan andere zaken, vooral aan slechte ventilatie of luchtdichtheid van de woning.

Terug
Bovenaan