Onze 6% btw t.g.v. sloop en wederopbouw komt op die manier ook weer op de helling te staan.
Hoezo?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Onze 6% btw t.g.v. sloop en wederopbouw komt op die manier ook weer op de helling te staan.
Hoezo?
Kan je niet gewoon de doek laten wijzigen naar 100%?90% dacht ik.
En verduisterende gordijnen, maar zoals gezegd in de zomer blijft er licht doorkomen.
Kindjes slapen niet goed in bij te lichte kamer en worden vroeg wakker.
Al prijs gevraagd voor opbouw rolluiken maar 1 belachelijk zicht op een ´strakke´ nieuwbouw en 2 dan kunnen de ´op maat gemaakte´ vliegramen niet meer dienen.
De Vlaamse Regering besliste op 24/10/2025 principieel dat de Vlaamse Sloop- en heropbouwpremie wordt afgeschaft voor omgevingsvergunning die vanaf 1/1/2026 worden goedgekeurd. De premie kan nog aangevraagd worden binnen de 3 maanden na de goedgekeurde omgevingsvergunning (en uiterlijk op 31/3/2026).
![]()
Stopgezet - Sloop- en heropbouwpremie
Sommige gebouwen zijn er zo slecht aan toe dat afbreken en vervangen door nieuwbouw een betere optie is dan renoveren. Onder bepaalde voorwaarden moet u slechts 6% btw betalen voor sloop en heropbouw van een woning. In alle andere gevallen betaalt u 21% btw. In die gevallen konden particulieren…www.vlaanderen.be
Ah ja, je hebt gelijk. Federaal blijft die 6% gelden, ik zat met die ene premie in gedachte.Dat gaat over de Vlaamse premie van 10.000 euro die je kan aanvragen als je niet voldoet aan de voorwaarden voor de (federale) 6%-regel voor sloop en heropbouw. Die federale regel geldt nog steeds. Mss een belangrijk verschil voor @Lame Edna?

Kan je in het vervolg wat beter lezen? Kwestie van te vermijden dat er nog mensen spontaan een hartverzakking krijgen.Ah ja, je hebt gelijk. Federaal blijft die 6% gelden, ik zat met die ene premie in gedachte.
Afbraak en wederopbouw
fin.belgium.be
Prijzen zijn toch crazy geworden hè. 260k voor winddicht te zitten zonder kelderHier hebben we net alle offertes binnengekregen voor ruwbouw, dak en buitenschrijnwerken. Voorlopig alles binnen raming van architect en ons eigen budget
Hieronder de gemiddelde offerte prijzen excl. BTW (open bebouwing, 249m² bruto, geen kelder, plat dak, carport in gevelsteen):
- Ruwbouw: €169.640
- Dakwerken: €28.922
- Buitenschrijnwerk: €60.119 (incl. alu gevelbekleding, beneden screens, boven rolluiken)

Ja de ruwbouw zal bijna even duur zijn als ons volledig huis nu die in 2014 is gebouwdPrijzen zijn toch crazy geworden hè. 260k voor winddicht te zitten zonder kelder![]()

Ik wou juist zeggen de piek is over. Prijzen die gelijk liggen met 3 maanden na de inval van Rusland toen zelf de Ploegsteert van daar leek te komen. Meerprijs kelder is afhankelijk van uwe grond 10 a 20k op die prijzen.Prijzen zijn toch crazy geworden hè. 260k voor winddicht te zitten zonder kelder![]()
Dat klopt ongeveer, dat is 10 jaar geleden. Had dat geld op de beurs gezet en je hebt nu 500k. Ongeveer wat die volledige bouw ook zal kosten, vermoed ik.Ja de ruwbouw zal bijna even duur zijn als ons volledig huis nu die in 2014 is gebouwd![]()
Ik wou juist zeggen de piek is over. Prijzen die gelijk liggen met 3 maanden na de inval van Rusland toen zelf de Ploegsteert van daar leek te komen. Meerprijs kelder is afhankelijk van uwe grond 10 a 20k op die prijzen.
5 jaar geleden gebouwd en een prefabkelder gestoken van 12 vierkante meter.Dat is toch ook heel erg kort door de bocht en onmogelijk te bepalen zonder te weten hoe groot het gelijkvloers is en welke fundering nu voorzien is. En dan nog zal een volledige onderkeldering van een doorsnee woning met "standaard" fundering (sleuven of algemene plaat) echt wel meer kosten dan dat.
5 jaar geleden gebouwd en een prefabkelder gestoken van 12 vierkante meter.
Meerprijs toen was zo'n 12K.
Kans bestaat dat het een legionella run is en dat die dan zijn elektrische weerstanden aanspreekt.Ik wou niet direct een nieuw topic openen maar ik heb een vraag over capaciteitstarief.
Wij hebben een nieuwbouw, vrijstaande woning, wonen er nu 6 maanden in.
Standaard uitrusting (warmtepomp als enige verwarming, vloerverwarming, zonnepanelen,...).
De eerste maanden het capaciteitstarief niet echt in de gaten gehouden maar de voorbije 2 maanden bleken we een piek van 10kw te hebben.
Ons domoticasysteem staat nog niet op punt, installateur komt nog eens langs om alles te optimaliseren maar in tussentijd de homewizard P1 gekocht.
Nu zie ik dat onze piek van december enkele dagen geleden was, op een moment dat wij niet thuis waren en er enkel wat sluimerverbruik was.
Ik zie dan plots gedurende 20 minuten een piek naar ongeveer 6600W.
Ik vermoed boiler of warmtepomp?
Mijn vraag is vooral: Zijn dit normale waarden of kan dit nog verder geoptimaliseerd worden?
Kan je met die toestellen toch een lagere maandelijkse capaciteitspiek hebben? Want als we toevallig dan gaan koken, zitten we al snel weer aan 10kw
Ik kan meer info over warmtepomp en boiler geven moest dit nodig zijn. Het enige dat ik niet weet is wanneer de legionella-run is. Mogelijks is dat dus elke maandag op dat uur, maar dat kon ik niet onmiddellijk op het toestel zelf vinden.
Kun je op de laadpaal geen load balancer of piek tarief instelling activeren?Merci al voor de antwoorden! Dit weekend tijdens nacht van zaterdag op zondag weer enorme pieken gehad, tot bijna 9kw. We hadden voor de eerste keer de auto 's nachts opgeladen maar aan de laagst mogelijke instelling, waardoor die ongeveer 5kw als piek had. En dan plots toch een toestel dat enorm veel begon te verbruiken.
Ik sliep dus kon auto niet meer uitzetten, waardoor we dus ongewild een nieuwe recordpiek voor deze maand hebben.
Maar ik weet dus niet wat het geweest is. Moet dringend eens kunnen terugvinden wanneer de legionella run is...
Zal blij zijn als onze domotica op punt staat en die zulke dingen zelf beetje regelt.