De nieuwbouw-topic!

Wat denken jullie van zo een kromme muur. Verliest er 30cm kastruimte mee in de keuken maar ik denk dat dat wel een leuk detail is in een woning waar de rest allemaal rechte hoeken zijn.
8KyLHnf.png

ipv dit:
ezOlQxd.png
ik zou precies toch voor de rechte hoek gaan: Deze is makkelijker mooi af te werken dat die afgeronde hoek…
In theorie ziet die afgeronde hoek er mooi uit maar de praktijk moet ook volgen…

Dergelijke foliekes vind ik altijd onzin, zeker als er kastverlies mee gepaard gaat. Vermoedelijk gaat de uitvoering ook duurder zijn, maar uw huis gaat er niet meer waard door worden.

Het gaat me niet om de extra kostprijs of dat het huis meer waard gaat zijn, gewoon voor de look. De onderste boog kan ik zelf wel maken desnoods. Die bovenste zal door de metser moeten gebeuren en zal waarschijnlijk wel in beton moeten.

Het gaat me niet om de extra kostprijs of dat het huis meer waard gaat zijn, gewoon voor de look. De onderste boog kan ik zelf wel maken desnoods. Die bovenste zal door de metser moeten gebeuren en zal waarschijnlijk wel in beton moeten.
Ik ben wel fan! Dat zijn details die wel een grote impact hebben op het algemene gevoel van de inrichting en een luxueuzer gevoel geeft.
Ja dat is wat duurder maar als je zo redeneert moet je niets van extra’s voorzien…

Ik ben hier bezig met ons keukenontwerp en wij voorzien bv ook ronde hoeken aan het eiland. Dat is duurder en geeft wat kastverlies maar geeft esthetisch wel een meerwaarde.
Voor de ene is het dat waard, voor de andere niet 😄

Ik ben eerder praktisch ingericht. En ik vind een afgeronde hoek geen meerwaarde. Enkel de nadelen dat het minder functioneel is.

Uiteindelijk moet jij erin leven en bepaal jij hetgeen je het liefst hebt.

maar uw huis gaat er niet meer waard door worden.
Niet eens trouwens: de juiste details kunnen een veel luxueuzer gevoel geven aan het interieur wat de prijs net wel kan opdrijven. Zeker in tijden als deze waar veel mensen afgaan op wat ze zien en zelf geen potentieel kunnen inschatten.

Wat denken jullie van zo een kromme muur. Verliest er 30cm kastruimte mee in de keuken maar ik denk dat dat wel een leuk detail is in een woning waar de rest allemaal rechte hoeken zijn.
8KyLHnf.png

ipv dit:
ezOlQxd.png
Hier wordt het rechte muur maar afgeronde maatkast op de rand, nog mooier effect

Ik ben wel fan! Dat zijn details die wel een grote impact hebben op het algemene gevoel van de inrichting en een luxueuzer gevoel geeft.
Ja dat is wat duurder maar als je zo redeneert moet je niets van extra’s voorzien…

Ik ben hier bezig met ons keukenontwerp en wij voorzien bv ook ronde hoeken aan het eiland. Dat is duurder en geeft wat kastverlies maar geeft esthetisch wel een meerwaarde.
Voor de ene is het dat waard, voor de andere niet 😄
Mee eens, ik vind het zeker een leuke en mooie ingeving die wat extra geeft aan een woning.

Ik heb net ook een plan van mijn architect gekregen, een moderne woning met plat dak maar achteraan wel een afgeronde terrasoversteek. En een ander met een afgerond bordes aan de trap. Zijn toch details die een woning iets extra geven imo.

Blowerdoortest uitgevoerd: 0,68.

Dik tevreden gezien de kelder niet in geïsoleerd volume steekt (natuurlijke ventilatie) en daar ook alle technieken zitten. Voor de rest ook dampkap met afvoer naar buiten en garagepoort die vaak blijkbaar problematisch is, maar hier dus dik in orde. Je kon aan de kelderdeur (ondanks tochtborstel), sommige stopcontacten en schakelaars een beetje tocht voelen.

Ventilatie D haalt dan weer de vooropgestelde debieten niet dus dat wordt waarschijnlijk gezever met die installateur om het opgelost te krijgen & wie de extra kosten zal dragen om het te fixen te opnieuw te keuren. :sop:

Blowerdoortest uitgevoerd: 0,68.

Dik tevreden gezien de kelder niet in geïsoleerd volume steekt (natuurlijke ventilatie) en daar ook alle technieken zitten. Voor de rest ook dampkap met afvoer naar buiten en garagepoort die vaak blijkbaar problematisch is, maar hier dus dik in orde. Je kon aan de kelderdeur (ondanks tochtborstel), sommige stopcontacten en schakelaars een beetje tocht voelen.

Ventilatie D haalt dan weer de vooropgestelde debieten niet dus dat wordt waarschijnlijk gezever met die installateur om het opgelost te krijgen & wie de extra kosten zal dragen om het te fixen te opnieuw te keuren. :sop:
Proficiat!
Is dat uw v50 of n50 waarde?

Ik heb de indruk dat er toch vaak wordt overdreven met luchtdichtheid. Sommige reageren hevig als je zegt dat je een garagepoort hebt, want dan is uw huis zo lek als een zeef. Terwijl ik steeds de resultaten vind meevallen.

Hopelijk kan uw installateur nog iets vinden om het te verbeteren, want lijkt me niet een simpele opdracht om dat later nog aan te passen. (ventilatie)

Laatst bewerkt:
Wel een groot nadeel van bos, hier makkelijke 60kwh/dag op dagen zoals afgelopen weekend.

Hier beneden vloerkoeling en 23 graden binnen. Al het glas op het zuiden.
Toen koeling nog niet werken was het ook makkelijk 27 graden binnen.
Wel korte overkapping van 1m en deels overdekt terras, geen screens beneden.

boven hebben we airco en screens, airco nog niet moeten gebruiken.
Over die zonnepanelen.
Wij verbruiken de laatste 2 maand gemiddeld 5-6 kwh/dag van het net en zetten gemiddeld 7-8kwh/dag op het net.
De vraag is of het zinvol is om voor een batterij te kiezen in dit geval? Al zou het een 5-10kwh batterij zijn.

Nu, we spreken over 21 panelen van 415wp/stuk

Ik zou is naar uw installatie laten kijken :oink:. Vandaag maar 6kWh? Je zou met die installatie een veelvoud moeten halen.
Systeem gaf geen enkele foutmelding. Op dit moment haal ik vb maar 200w binnen.
Op een normale niet zo warme dag haal ik max 15kwh binnen. Nog nooit 20-30 ofzo binnen gehaald. Komt ook grotendeels door de bomen

Systeem gaf geen enkele foutmelding. Op dit moment haal ik vb maar 200w binnen.
Op een normale niet zo warme dag haal ik max 15kwh binnen. Nog nooit 20-30 ofzo binnen gehaald. Komt ook grotendeels door de bomen
Bomen zijn natuurlijk logisch nefast voor zonnepanelen. Is het in uw geval de meerwaarde van de installatie waard of enkel puur voor uw peil en terugbetaling KI gedaan?

Bomen zijn natuurlijk logisch nefast voor zonnepanelen. Is het in uw geval de meerwaarde van de installatie waard of enkel puur voor uw peil en terugbetaling KI gedaan?
Puur voor het Epeil en de eventuele herverkoop waarde. Ik wacht nog op ons EPB attest, maar architect verwacht rond Epeil 0 te zitten.
De batterij waar ik over twijfel zou puur zijn om de overproductie te dekken. We zouden met een 10kwh batterij 80% vd dagen zonder netstroom kunnen werken

.

@gumball4000
Ik zou toch je installatie laten nakijken, het is echt belachelijk wat je rendement nu is. Had je beter je geld ergens anders in gestoken.
Als de installatie toch goed werkt zou ik bekijken wat het kost om alle panelen om te bouwen met micro inverters. Het geld dat je er nog gaat instoppen heb je zo terug.

Je krijgt nu je batterij geen 20 dagen opgeladen, dus daar moet je zelf nog niet aan denken.
Even op maps gekeken en hij woont bijna letterlijk in een bos. Niet verwonderlijk dat hij amper rendement heeft. Naargelang het KI maak je winst als je zonnepanelen legt.

Een batterij zou ik nu ook niet aanraden, tenzij gekoppeld aan een smarthome en variabel stroomtarief, dan kan dit 'winstgevend' zijn.

Even op maps gekeken en hij woont bijna letterlijk in een bos. Niet verwonderlijk dat hij amper rendement heeft. Naargelang het KI maak je winst als je zonnepanelen legt.
Neen, want een zonnepanelen installatie verdiend zichzelf al terug.

Als het enkel voor het KI was had je beter maar de minimum gelegd. Doorverkoop is ook nihil want hij werkt sub optimaal.
Beter het geld van de installatie in een iets kleinere maar efficiëntere installatie gestoken zodanig dat er veel meer opbrengst was. Had je veel meer opgebracht.

Nu is het enkel op papier een goeie investering geweest, dan liever zoveel geld in iets anders steken zoals betere ramen, isolatie, screens, warmtepomp of iets esthetisch of iets binnen beter afgewerkt.

Neen, want een zonnepanelen installatie verdiend zichzelf al terug.

Als het enkel voor het KI was had je beter maar de minimum gelegd. Doorverkoop is ook nihil want hij werkt sub optimaal.
Beter het geld van de installatie in een iets kleinere maar efficiëntere installatie gestoken zodanig dat er veel meer opbrengst was. Had je veel meer opgebracht.

Nu is het enkel op papier een goeie investering geweest, dan liever zoveel geld in iets anders steken zoals betere ramen, isolatie, screens, warmtepomp of iets esthetisch of iets binnen beter afgewerkt.
De vraag is maar hoeveel efficiënter je zonnepanelen in een bos kan maken en tegen welke prijs.

De vraag is maar hoeveel efficiënter je zonnepanelen in een bos kan maken en tegen welke prijs.
Meer als dubbel zo efficiënt als er tenminste vanaf het begin was deftig naar gekeken.
Nu is er ook 8000€ minstens betaald.

Maar aan de rendementen die nu gehaald wordt is er duidelijk iets fout. (concept of technisch)

Voor 65€ extra per paneel had je tenminste een installatie gehad die minstens 4x efficiënter was als nu. Zelfs nu is de terug verdientijd van optimizers en nieuwe omvormer het nog waard.

Maar blijkbaar moet het hier enkel maar op papier goed werken ;-)

Terug
Bovenaan