De nieuwbouw-topic!

Er zijn niet echt verdoken kosten. De ‘verdoken’ kosten zitten vooral bij de afwijkingen ten opzichte van de standaard. Alle meerwerken zijn gewoon duurder bij SOD.

Misschien zijn verdoken kosten een foute term.

Bv. Tuin zit vaak niet in de kosten, omheining, verlichting ?, Keuring, aansluitingen nutsvoorzieningen ?
Tuin zit er quasi nooit in

Aansluiting nutsvoorzieningen is vaak een schatting omdat je die idd zelf moet betalen, soms is er nog zo wel iets dat verplicht is in de gemeente maar er niet op staat (sceptische put bv).

Belangrijkste eventuele meerkost die ik dan nog zie is fundering maar indien er reeds sondering gedaan is zouden die al moeten gekend zijn.

Maar ik vermoed dat er wel nog heel wat kosten zullen bijkomen die 'verdoken' zijn of onverwacht voor ons maar verwacht voor de bouwfirma.
Een belangrijk principe is het volgende: laat u niet misleiden door renders. Daar staan vaak afgewerkte tuinen en opritten op. In het lastenboek staat normaal ergens geschreven dat het lastenboek altijd voorrang heeft op plannen en renders. Dit doen ze om er voor te zorgen dat er geen discussie kan zijn over bepaalde zaken die wel ingetekend waren, maar niet te bespeuren zijn in het lastenboek.

Een andere tip: vraag de voorzien budgetten op voor de keukens en badkamer(s), en ga eens langs bij die toonzalen om te zien wat er standaard voorzien. Vaak is dat een mager beestje. Je kan eventueel meteen een offerte laten maken voor uw eigen keuken / badkamer, maar die gaan ze u niet meegeven maar naar de SOD sturen. Die nemen daar dan marge op en sturen die naar jou in hun template. Op die manier kan je al vrij snel een beter beeld hebben van de werkelijke totaalkost.

Alles hangt uiteraard vast van het lastenboek, van wat je echt tekent.

Onverwacht of verdoken denk ik niet dat dit allemaal is, maar toch, een overzicht van de iets grotere verwachte kosten:

- tuin: je gaat gewoon wat losse grond hebben vol onkruid wrs. (hier heb ik een slecht zicht op de richtprijs voor professionele hulp, maar als je eventueel een tuinhuis zou willen gaat het heel vlug omhoog -- dit laatste zou je ook wel bij gemeente moeten vragen).
- nutsaansluitingen. (kan ook perfect erin zitten, is niet altijd een meerkost) kan gaan van een 500tal euro tot 2000. Ik heb al vanalles gehoord. Je moet ook chance hebben dat je aan de juiste kant van de straat ligt.
gerelateerd: reken op een 2 á 300-tal euro meer als je 3-fasen wil ipv 2 (voor bvb laadpaal wagen).
- vloer: alles wat beneden vloerverwarming heeft zal wel standaard betegeld zijn. Maar als je bovenverdieping geen vloerverwarming heeft is de kans wel reëel dat je met chape zit als vloer. Da's ook weer een paar duizend euro als je zelf niet laminaat (of iets dergelijks) wil/kan leggen.
- Betegeling van muren is waarschijnlijk minimaal. dwz rond bad en douche wel. Niet perse de hele badkamer. Niet perse rond WC. Niet rond keukenvuur. Niet rond wasbakken/lavabo's.
- Alles vertrekt van minimale prijzen voor de producten. De goedkoopste tegels, de goekoopste wcs, de goedkoopste stopcontacten, als uw keuken een elektrisch vuur heeft, is dat waarschijnlijk ook een simpel elektrisch vuur en geen inductie. Etc. etc. Als jij inductie wil: klets paar honderd euro erbij. Als jij als vloertegel liever iets hebt dat eruit ziet als laminaat/parket (maar toch tegel): klets: duizend euro erbij. Wil jij mooiere zwarte stopcontacten? klets: paar honderd euro, en het gaat zo maar verder
- Waarschijnlijk bouwt men het huis zonder airco en zonder rolluiken. Afhankelijk van wat je wil is dit ook weer snel een paar duizend achteraf erbij. (en ook al worden airco/rolluiken vrij standaard achteraf na de bouw geplaatst door andere firma's, voorzie wel elektriciteit en buizen tijdens de bouw).
- Je gaat ook het minimum aan zonnepanelen krijgen om hun EPB en energie-vereisten te halen. (dat kan maar 2á3kwh totaal zijn) Mogelijks wil je meer dan wat ze standaard leggen. Achteraf wat bijleggen is niet zo simpel want de omvormer is dan ook gemaakt voor die 2á3 kwh, die moet mee veranderen. En dat moet dan allemaal terug gekeurd worden, en bij fluvius gerapporteerd worden. Beter ineens leggen hoeveel je wil van in het begin.)

Het verder aankleden van uw huis. Dit is eigenlijk ná het SOD verhaal. Ik hoop dat niemand hier verwacht dat de SOD firma deze dingen doet. Veel hangt hier af wat je zelf kan of wil doen:
- uw huis zal wrs niet geschilderd of behangen zijn. Dus afhankelijk van of je dit zelf doet is dit gemakkelijk 15k (en dat is nog zuinig) en meer door professionele schilders.
- Elk lichtpunt zal gewoon wat draden hebben hangen met los lampje (verhuisfitting) eraan. Als je moeite hebt om zelf gaten te boren, draden te knippen strippen en lampen te installeren zal dat ook wel enkele honderden euros zijn.
Gerelateerd: Waar de internetkabels allemaal vertrekken hadden ze bij mij allemaal geen uiteindes. Gewoon afgesneden kabels. Dus nog kopjes op zetten. Is dat moeilijk? Neen. Kost dat snel toch ook weer 100 euro als je dit door een professional moet laten doen? Waarschijnlijk.
- Gordijnen, lamellen of weetikveel op maat kan soms duur uitvallen.

Laatst bewerkt:
Merci ! Dat is inderdaad wat ik nodig had. Zo kom je inderdaad snel aan 10%

Ik zie bv op de render een garage staan op Immoweb, op de render in het plan is die al verdwenen dus ik ga er al vanuit dat die er niet bij hoort. Dat zijn al meteen serieuze kosten.

Merci ! Dat is inderdaad wat ik nodig had. Zo kom je inderdaad snel aan 10%

Ik zie bv op de render een garage staan op Immoweb, op de render in het plan is die al verdwenen dus ik ga er al vanuit dat die er niet bij hoort. Dat zijn al meteen serieuze kosten.
Een aparte carport bedoel je dan?

Want als het om de garagepoort zelf gaat van een ingebouwde garage in het huis, dat lijkt mij wel iets raars om niet in de prijs te zitten. Dat sommige loten/huizen wel en niet een garage hebben, ok. Maar dat de garage voor 1 bepaald lot variabel is, lijkt mij eerder uitzonderlijk... Alles kan uiteraard.

Laatst bewerkt:
Een aparte carport bedoel je dan?

Want als het om de garagepoort zelf gaat van een ingebouwde garage in het huis, dat lijkt mij wel iets raars om niet in de prijs te zitten. Dat sommige loten/huizen wel en niet een garage hebben, ok. Maar dat de garage voor 1 bepaald lot variabel is, lijkt mij eerder uitzonderlijk... Alles kan uiteraard.
Gaat om een losstaande garage op de foto, naast het huis.

Neenee, serious now, ik probeer gewoon een beetje te bekijken wat er allemaal qua kosten bijkomen bij een SOD.

Ons huis is geschat op 740K , de woning die we op het oog hebben zou ons 610K kosten incl. btw, registratiekosten, notariskosten, etc.

Maar ik vermoed dat er wel nog heel wat kosten zullen bijkomen die 'verdoken' zijn of onverwacht voor ons maar verwacht voor de bouwfirma.

In principe is ons budget ruim genoeg, rekening houdend met de verkoop van onze huidige woning en een cash buffer. Maar we willen net kleiner gaan wonen en de vriendin wil beduidend minder gaan werken.

Daarom vroeg ik me af of er ergens een plaats op het internet bestaat waar de kosten wat uitgebreider worden besproken, ik kan wel online schattingen van 10% vinden maar dat zegt niet zo veel zonder meer info.
Bij ons eigenlijk geen verdoken kosten, alles stond mooi in de aankoop-/verkoopbelofte en in de kostenschatting van de verkoper. Maar hieronder een lijstje van wat er extra bijkwam tov geafficheerde prijs:

- btw op constructie: 6 of 21%
- registratierechten grond: 12%
- notaris, krediet en bankkosten
- architect: 3% op constructiewaarde
- veiligheidscoordinator: €1800,- excl. btw
- EPB: €1500,- excl. btw
- ventilatieverslag: €750,- excl. btw
- bouwkosten (tuin, nutsvoorzieningen etc.): 3% op constructiewaarde
- indexatie van constructieprijs
- meerwerken: bij upgrade ergens (bv. keuken, tegels etc) goed de offerte uitpluizen en bekijken of de meerwaarde wel opweegt tov de prijs. Ze durven soms ineens goed doorvragen voor eigenlijk niet veel meer werk. Of zaken insteken die niet nodig zijn.
Items die we eruit hebben/hadden moeten halen: indexatie op meerwerken (zit al in schijven), ineens veel hoger snijverlies op tegels tov standaard offerte, dure coax kabel, videodeurbel van €700, etc. Zo'n dingen vind je enkel door alle offertes na te rekenen tov vloeroppervlaktes etc.

Volg werf zeker goed op, ook al is het SOD. Zaken waar je het niet eens mee bent, proberen zo snel mogelijk aan te kaarten. Nadien kunnen/willen ze dat niet meer veranderen. Wij hebben ook een expert meegenomen naar de voorlopige oplevering (zeker doen als je zelf (technisch en/of mondeling) wat minder sterk in de schoenen staat).

Bij ons eigenlijk geen verdoken kosten, alles stond mooi in de aankoop-/verkoopbelofte en in de kostenschatting van de verkoper. Maar hieronder een lijstje van wat er extra bijkwam tov geafficheerde prijs:

- btw op constructie: 6 of 21%
- registratierechten grond: 12%
- notaris:
- architect: 3% op constructiewaarde
- veiligheidscoordinator: €1800,- excl. btw
- EPB: €1500,- excl. btw
- ventilatieverslag: €750,- excl. btw
- bouwkosten (tuin, nutsvoorzieningen etc.):
- indexatie van constructieprijs: 3% op constructiewaarde
- meerwerken: bij upgrade ergens (bv. keuken, tegels etc) goed de offerte uitpluizen en bekijken of de meerwaarde wel opweegt tov de prijs. Ze durven soms ineens goed doorvragen voor eigenlijk niet veel meer werk. Of zaken insteken die niet nodig zijn.
Items die we eruit hebben/hadden moeten halen: indexatie op meerwerken (zit al in schijven), ineens veel hoger snijverlies op tegels tov standaard offerte, dure coax kabel, videodeurbel van €700, etc. Zo'n dingen vind je enkel door alle offertes na te rekenen tov vloeroppervlaktes etc.

Volg werf zeker goed op, ook al is het SOD. Zaken waar je het niet eens mee bent, proberen zo snel mogelijk aan te kaarten. Nadien kunnen/willen ze dat niet meer veranderen. Wij hebben ook een expert meegenomen naar de voorlopige oplevering (zeker doen als je zelf (technisch en/of mondeling) wat minder sterk in de schoenen staat).
Wat moet ik verstaan onder indexatie op constructiewaarde en vervolgens de indexatie op meerwerken (zit al in schijven) ?

Merci voor de uitgebreide opsomming

Wat moet ik verstaan onder indexatie op constructiewaarde en vervolgens de indexatie op meerwerken (zit al in schijven) ?

Merci voor de uitgebreide opsomming
Bij ons stond in het contract dat ze de constructieprijs mochten indexeren. Dus je koopt woning van €400k op plan, 6 maanden na akte moet je een schijf betalen van €50k, dan mochten ze die 50k indexeren. In onze periode hebben we zowel negatieve als positieve indexatie gehad. (alhoewel ze de eerste negatieve indexatie per ongeluk vergeten waren). Eigenlijk gewoon compensatie omdat werkuren en/of materiaal duurder is geworden tov toen jij de compromis tekende.

Die indexatie was bij ons volgens deze formule: p = P(a*s/S + b*i/I + c)
a = 40%
b = 40%
c = 20% (vaste term die niet voor herziening vatbaar is)
Iindexcijfer op de dag van de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst
iindexcijfer zoals het werd opgenomen voor de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd
Sgemiddeld uurloon dat geldt op de datum van de ondertekening van de onder-handse verkoopovereenkomst
sgemiddeld uurloon, zoals het werd opgenomen voor de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd
Die indexen zijn naar mijn weten niet publiek. Ik heb ze alvast niet gevonden (wel enkel oudere varianten, maar niet diegene die ondertussen gebruikt werden).

Dus een van de schijven was chape/tegels/parket. Maar bij de facturatie van de meerwerken hebben ze geprobeerd om extra te factureren "supplement meerwerk parket". Maar voor de parket hadden we de standaard parket genomen, daarom dat het opviel. Gebeld met SOD, gebeld met leverancier. Bleken extra kosten te zijn die plaatser aanrekende tov index. Maar dat moeten ze niet verrekenen in de meerwerken. Want plaatsing vloer is inbegrepen en eventuele indexatie hiervan zit al in uw indexatie van constructieprijs (per schijf).

alhoewel ze de eerste negatieve indexatie per ongeluk vergeten waren
Oeps :oi22:

Laat het overigens wel duidelijk zijn dat elke SOD anders is. Ik had zo bvb geen indexatie of nutskosten, anderen wel. Dus vooral vragen, vragen en duidelijkheid stellen.
En je leest hier kosten dit kosten dat en het klinkt vaak negatief bij SODs online. Maar over het algemeen ben ik wel content. Kunnen er dingen anders/beter? Sure.
Maar zolang je een goed beeld hebt van wat te verwachten, wat je krijgt voor je geld, hoeft het geen negatief verhaal te worden.

Laatst bewerkt:
Firma Qubo is langsgeweest en we zijn wel enthousiast. 240m2 incl.bdwoonbaar incl. Zolder , open bebouwing, 505k excl btw wat ik wel opvallend goedkoper vind dan andere nieuwbouwen rond Aalst ... weet niet hoe ik dit moet evalueren.

Alleen een groot vraagteken bij overdtromingsrisico D ...
De buur heeft ook een d terwijl het huis ernaast een A heeft ... hoe is dit nu weer mogelijk ?
Toch veel schrik hierdoor

Misschien zijn verdoken kosten een foute term.

Bv. Tuin zit vaak niet in de kosten, omheining, verlichting ?, Keuring, aansluitingen nutsvoorzieningen ?
Tuin hangt ervanaf, bij onze nieuwbouw zat de tuinaanleg wel mee in de prijs maar meestal niet. Wij hebben het huis wel zo goed als afgewerkt gekocht toen, wel SOD.

Meerkosten heb je altijd maar hangt van de SOD firma af. Als je met een Matexi werkt zal je voor elk stopcontact een overdreven prijs betalen, sommige andere bouwfirma's voorzien dan amper meerkost om overal UTP e.d. te leggen.
Nutsvoorzieningen moet je inderdaad altijd betalen, bij ons was de aansluiting alleen al 3k. Er zijn tal van meerkosten, lastenboek is inderdaad de leidraaid. Let op met budgetten, veel SOD geven je 12k voor een keuken, daar ga je zwaar over bij een iets of wat defitge keuken, zelfde voor badkamer etc... Enfin het is hier al gezegd, lastenboek bekijken en eisen dat je die op voorhand kan inzien en dat ze er niet over rondmelken.

Firma Qubo is langsgeweest en we zijn wel enthousiast. 240m2 incl.bdwoonbaar incl. Zolder , open bebouwing, 505k excl btw wat ik wel opvallend goedkoper vind dan andere nieuwbouwen rond Aalst ... weet niet hoe ik dit moet evalueren.

Alleen een groot vraagteken bij overdtromingsrisico D ...
De buur heeft ook een d terwijl het huis ernaast een A heeft ... hoe is dit nu weer mogelijk ?
Toch veel schrik hierdoor
Bij ons in straat ook het geval, beoordeel grond en regio zelf. Het is soms van de pot gerukt al moet je er natuurlijk wel opletten als het echt een probleemzone is.

Overstromingsrisico best met een korrel zout nemen. Kan daar effectief problematisch zijn of kan een non-issue zijn. Die resultaten zijn gebaseerd op modellen die niet de exacte details van de situatie kennen. Zijn ook direct van tel op het ganse perceel, terwijl het misschien enkel potentieel problematisch is op een klein deel van het perceel.

Ons perceel is ook ingekleurd als zijnde perceelscore D. Reden is dat er achteraan de tuin een vrij grote beek loopt die zou kunnen overstromen. Dat is dan nadat eerst het overstromingsgebied 100m stroomopwaarts en het signaalgebied aan de overkant van de beek (ligt duidelijk lager) eerst allemaal overstromen. Hier zijn door de buren dan ook geen historische overstromingen gekend op deze terreinen maar wilt nog altijd niet zeggen dat ze niet vatbaar zijn voor een 1 in een 100 jaar storm... Anderzijds mogen we met de laatste paar meter aan die beek toch amper iets doen en al zeker geen bebouwing zetten dus #boeiuh.

Gebouwscore is gewoon A dus niets aan de hand.

Brandverzekering was bij het betrekken van onze nieuwbouw wel eerst opgesteld volgens tariferingsbureau (ik vermoed omdat gebouwscore toen nog niet gekend was en men die perceelscore had doorgetrokken) maar voldoende kunnen staven dat de vloerpas hoog genoeg staat en die zijn hier van af gestapt.

We hebben een SOD woning op het oog, goeie ligging, tuin kleiner dan huidige woning, huis zelf ook maar in ruil natuurlijk een nieuwbouw.

Alleen heel veel schrik voor verdoken kosten. We gaan morgen niet tekenen, wil me eerst wat inlezen maar ben toch eens benieuwd naar mensen die een SOD woning hebben gekocht en hun ervaringen.

Binnen 1 SOD kan de ervaring ook verschillen. @iamhollywood en ik hebben met dezelfde firma gebouwd en waarbij bij mij alles vrij probleemloos opgelost en gebouwd was, was dat niet zo bij haar.

Ik heb ook heel veel uit de SOD gehaald, keuken, badkamer, elektriciteit, ventilatie, verwarming en voegwerken heb ik bvb zelf gedaan. Dat scheelde wel een stuk. Die vroegen in 2014 al 35 euro per extra stopcontact (wat in realiteit 5 euro kost) en ik heb er bijna 100 meer gezet dan in het lastenboek voorzien waren...

Die vroegen in 2014 al 35 euro per extra stopcontact (wat in realiteit 5 euro kost).

Zal dan toch met 2014 prijzen geweest zijn en met een korreltje zout te nemen zijn ...

Op een zelektro webshop (niet de goedkoopste maar zeker niet de duurste) met Niko materiaal zit ik voor het stopcontact alleen al boven €5. Daar komt nog een inbouwpotje van €1, een afdekplaatje van €2 (wit) tot €5,5 antraciet/zwart bij en upgrade van enkelvoudige naar tweevoudige afdekplaat van €2 (wit) tot €6,5 (zwart) bij.

Komt voor een stopcontact dus afhankelijk van de kleur al op €10 tot €18 aan materiaal alleen voor een upgrade van 1 naar 2 stopcontacten naast elkaar. Als het dan nog op een andere plaats is komt er nog extra kabels trekken en goten slijpen aan te pas wat dus nog bijkomend materiaal (3G2,5 CCA Preflex aan €180/100m) en werkuren kost.

Ik tekende ongeveer 15 euro per stopcontact (zonder kabel of automaten in de kast). Heb ze ook allemaal zelf gestoken, dus ineens bijna allemaal verdubbeld. Je kan nooit genoeg stopcontacten hebben.

Als je aan t plannen bent: minstens 1 stopcontact in elke hoek van elke kamer. En dan meer naar gelang gebruik. Stekkerblok in het keukeneiland is ook onmisbaar.

Binnen 1 SOD kan de ervaring ook verschillen. @iamhollywood en ik hebben met dezelfde firma gebouwd en waarbij bij mij alles vrij probleemloos opgelost en gebouwd was, was dat niet zo bij haar.

Ik heb ook heel veel uit de SOD gehaald, keuken, badkamer, elektriciteit, ventilatie, verwarming en voegwerken heb ik bvb zelf gedaan. Dat scheelde wel een stuk. Die vroegen in 2014 al 35 euro per extra stopcontact (wat in realiteit 5 euro kost) en ik heb er bijna 100 meer gezet dan in het lastenboek voorzien waren...
Tegen dat wij met hun gebouwd hebben is er intern ook een stoelendans gebeurd. Huidige projectleider is te onervaren en de operationele baas ronduit een onuitstaanbare eikel. Niemand in onze verkaveling is tevreden en bij iedereen is er een waslijst aan problemen.

We hebben een lek in ons dak. Bij hevige regenval zit er na een nachtje al snel een halve liter water in de emmer onder het lek. 2 weken geleden vriendelijk gemeld per e-mail met bijhorende foto’s en filmpjes. Er ging gisteren eindelijk iemand komen kijken, er is niemand geweest. Dat wordt volgende week weer dreigen met aangetekend schrijven :sarcastic: .
We hebben kort na de oplevering onmiddellijk gemeld dat er iets niet juist lijkt met het dak en we de vorming van vochtplekken zagen. Dakwerker is toen na maand of 3-4 eens komen kijken, ‘ik zie plekken ja ma goh, laat mij weten moest het groter worden’. We hebben bij de definitieve oplevering aangetekend voorbehoud gemaakt voor het dak gezien de vochtplekken. Hun antwoord ‘de dakwerker heeft dit nagekeken en niets vastgesteld, gelieve u tot uw brandverzekering te wenden voor een technische expertise als hieruit blijkt dat er een constructiefout is kan u ons opnieuw contacteren’. Dacht zo niet! Dan de verslagen van de architect tijdens de werken erbij gehaald, waarin ze zich niet kan uitspreken over het dak omdat ze dat vluchtig met 6 man in een weekend dichtgelegd hebben zonder enige communicatie van die planning naar haar toe, zij had wel opgemerkt dat het dak nog open lag terwijl men al was beginnen pleisteren waarop ze halsoverkop in het weekend erin gevlogen zijn :crazy: (waarna eveneens bleek dat de waterleidingen nog niet ingeslepen waren na de pleisterwerken 🤯). Had hun tevens gevraagd naar een verslag van de bevindingen van de dakwerker. Die kerel is letterlijk op een avond laat hier eens binnengestuikt om eens naar de vochtplekken te kijken, er is geen enkel technische studie of grondige controle geweest en dus ook geen officieel verslag. Intussen heeft het water een weg naar buiten gevonden.
Ver wegblijven van deze Limburgse mannen :). Veel te duur voor prutswerk.

Daarvoor gebouwd met Matexi en dat vond ik wel goed. Er werd geluisterd naar opmerkingen en er werd effectief iets mee gedaan. Wij hadden ook wel een vrouwelijke projectleidster met oog voor detail.
Mijn schoonouders hebben zich nog eens in een bouwavontuur gestort, benieuwd naar hun ervaring met hun SOD (de fundering is net uitgegraven). Is in de streek een grote Waregemse concurrent van Matexi.

Dit gaat niet onze laatste woning zijn. Vriend wil nog eens bouwen maar dan zou hij wel zeer grondig de aannemer screenen. Voor mij hoeft het niet meer, deze bouw heeft mij teveel stress bezorgd, ik kijk eerder uit naar een instapklare woning die grotendeels aan onze eisen voldoet 😅.

Ik heb mijn huisje verkocht, puur omdat het te klein was voor 5 en een nieuwbouw die bijna af is gekocht. Minder stress, behalve de zaken die je opnieuw moet doen natuurlijk, maar al bij al valt het wel mee. Onvoorziene kosten zijn een 6-7000€, wat op een nieuwbouw een relatief kleine investering is.

Ik heb mijn huisje verkocht, puur omdat het te klein was voor 5 en een nieuwbouw die bijna af is gekocht. Minder stress, behalve de zaken die je opnieuw moet doen natuurlijk, maar al bij al valt het wel mee. Onvoorziene kosten zijn een 6-7000€, wat op een nieuwbouw een relatief kleine investering is.
Minder stress wel, maar anderzijds koop je dan wel een indeling en afwerking die een ander gekozen heeft en dan moet je je daar dan wel net in kunnen vinden. Dus voor- en nadelen.

Terug
Bovenaan