De nieuwbouw-topic!

Is dat iets dat in bepaalde regio's gedaan wordt en in andere totaal niet? Behalve op dit forum heb ik letterlijk nog nooit een kruipkelder gezien.
We hebben ook een kruipkelder gestoken. Is wel courant hier (kempen). Allez toch van de mensen die ik hier heb weten bouwen ;)

Is idd goedkoper en we mochten maar 3 lagen bouwen en hebben gekozen voor zadelzak.

Is puur voor idd nog dingen aan te kunnen passen van kabels etc en eventueel wat opslag, maar vrees dat hij niet helemaal waterdicht gaat zijn ook al hebben ze alle kanten met zwart spul ingesmeerd.

AFAIK telt een verdieping onder de grond niet mee als bouwlaag, tenzij die ingericht kan worden als woonlaag en voldoende natuurlijke lichtinval en dergelijke heeft.

Onze woning en die van de buren alleszins volledig onderkelderd wegens beperkte draagkracht van de ondergrond. Was dat of palen steken dus dan maar direct gewoon door de zure appel bijten qua meerkost en voor pakken extra opslagruimte zorgen. Die van de buren steekt mee in geïsoleerd volume, de onze niet (niet dat het daar ooit kouder wordt dan pakweg 15C, zou daar eens een thermometer moeten plaatsen)...

Hier in de regio (NW Vlaams Brabant) zijn kruipkelders bij mijn weten helemaal niet courant.

Hout gat na een tijd rotten, in de kruipkelder gaat het altijd wat vochtiger zijn. Ik zou toch ook opteren voor een geïsoleerd deksel.
Er is genoeg hout te krijgen dat zelfs na 100 jaar in een moeras te hebben gelegen je er niets aan ziet .
Hij kan van die oven gedroogde balken gebruiken waar ze de terrassen mee leggen . ;) (goedkoop is iets anders maar het kan dus wel . ;) )

Denk ook wel dat de kruipruimte verlucht zal zijn en dat het kwestie van vocht wel allemaal gaat meevallen (hoop ik toch want anders kan hem paddestoelen beginnen kweken . )

Wel even opmerken, er is een verschil tussen een kruipruimte en een kruipkelder.

Een kruipruimte is gewoon enkele lagen metselwerk bovenop sleuven, waarbij je een holle ruimte krijgt op volle grond onder je gewelven. Deze zijn vaak vochtig en kunnen onder water lopen door oa grondwater. Een kruipkelder heeft in principe ook een volle betonplaat boven die grond, waardoor je dus wel een doorgaans volledig droge ruimte hebt, als het goed uitgevoerd is en uw ondergrondse gemetste wanden waterdicht zijn gemaakt.

Het klopt dat je in een kruipruimte of kruipkelder nog aan je afvoeren kan, maar eerlijk, als die volgens de regels der kunst zijn uitgevoerd (ook bij een volle plaat of andere funderingen) hoeft dat echt nooit. Je kan wel bepaalde zaken makkelijker gaan bijsteken zoals leidingen voor water of electriciteit naar tuin ed, maar dat zijn zaken waar je toch vnl bij de nieuwbouw zelf al rekening mee gaat houden én waarvoor je sowieso ook al wachtbuizen vanuit je woning en de technische ruimtes naar die kruipruimte moet voorzien, zoniet ga je daar later ook niks meer kunnen doorsteken.

Kruipruimtes kunnen nodig zijn bij bv een hoogteverschil op het terrein, maar het is idd ook wel zeer regiogebonden. In Antwerpen en zeker in de Kempen verwachten ze standaard een kruipruimte. Dat "hoort" gewoon zo. In andere delen van Vlaanderen, zeker Oost- en West-Vlaanderen, is dat veel minder courant en snappen ze niet waarom een aannemer dat standaard zou voorzien.

Normaal gezien starten volgende week de pleisterwerken. PUR, vloerverwarming en chape ligt er in (chape sinds vandaag).

Zijn er nog zaken die we moeten doen vooraleer de pleister kan starten?

Alle gleuven van de elektriciteit zijn dichtgesmeerd, draden steken in de inbouwdozen. Enige wat volgens mij nog moet gebeuren is inbouwdozen voorzien om de kabels van de rolluiken en screens te verbinden.

Alles afplakken zoals
Normaal gezien starten volgende week de pleisterwerken. PUR, vloerverwarming en chape ligt er in (chape sinds vandaag).

Zijn er nog zaken die we moeten doen vooraleer de pleister kan starten?

Alle gleuven van de elektriciteit zijn dichtgesmeerd, draden steken in de inbouwdozen. Enige wat volgens mij nog moet gebeuren is inbouwdozen voorzien om de kabels van de rolluiken en screens te verbinden.
Collectoren afplakken of losmaken als je wilt dat er achter gepleisterd wordt. Op de welfsels moeten ze een primer zetten met verfrol en hier hangen de collectoren vol met dat vettig spul dat heeft gespat.

Iemand tips hoe ik het gat naar de kruipruimte best afwerk?

Lijkt me dat ik zelf eerst een omkadering moet maken zodat er een deksel in die ene hoek kan rusten…maar ik weet niet goed hoe…

Wij hebben jammer genoeg bijna exact hetzelfde gat en hebben een aluminium kader laten maken waarin chape en een tegel is ingewerkt. Voorlopig steunt dit in de kruipkelder (waar water instaat) op een houten balk die tegen de muur is bevestigd.

Grootste probleem als dit gat in een hoek ligt, is dat je de kader moet omhoogtrekken met ijzers die in hoeken worden bevestigd. Maar tegen de muur heb je dus amper plaats om die ijzers deftig in te draaien en heel die constructie weegt toch al snel meer dan 20kg.

Kruipkelder was de slechtste beslissing van heel onze bouw. Te laag om deftig in te bewegen (zeker onder de draagbalken) en zeker niet waterdicht.

Ik weet niet of ons project eerder in verbouwing of eerder in nieuwbouw past?
Feit is dat we onze woning zullen slopen (volledig) en een nieuwe woning zullen optrekken.

De vergunningen zijn goedgekeurd, en na vele maanden geduld heeft de Watergroep eindelijk de aftakking van de bestaande drinkwaterconnectie uitgevoerd. Het slopen kan beginnen!

Spannende tijden....

EPB adviseur is quasi 2 jaar na einde van de ruwbouw in actie geschoten dat hij het merk / type / dikte isolatie van aan enkele kleinere plaatsen (onderkant oversteek, keldertrap, aluminium gevelbekleding) niet in detail heeft ontvangen. Kon dat nu echt niet wat sneller gecommuniceerd worden? :sop:

Anyway, hij zou aan E-8 uitkomen dus maakt het überhaupt nog iets uit dat ik daar nog allerlei aannemers voor zou aanspreken?

EPB adviseur is quasi 2 jaar na einde van de ruwbouw in actie geschoten dat hij het merk / type / dikte isolatie van aan enkele kleinere plaatsen (onderkant oversteek, keldertrap, aluminium gevelbekleding) niet in detail heeft ontvangen. Kon dat nu echt niet wat sneller gecommuniceerd worden? :sop:

Anyway, hij zou aan E-8 uitkomen dus maakt het überhaupt nog iets uit dat ik daar nog allerlei aannemers voor zou aanspreken?
Je betaalt die mens dan ook zo weinig dat die gewoon misschien 40u over het hele traject van uw bouw begroot heeft om de voorstudie en het finale dossier te maken.

Die volgt just niks op, die begint op een dag en kijkt dan of hij alle info heeft om dat dossier, waarvoor hij 1 a 2 dagen tijd heeft, op te stellen.

(Als het ook uw veiligheidscoördinator is dan recupereert em wel wat geld aangezien voor die taak wel belachelijk weinig prestatie geleverd wordt, maar dat terzijde ^^).

Zonder architect die er aan denkt op de juiste moment foto's te maken is dat wel een beetje tricky want voor het finale verslag heeft die plots foto's nodig van de bouwknooppunten (die na afwerking niet meer zichtbaar zijn) etc.

Heeft er iemand ervaringen met de firma RDK (Rik de Keyser)? Zij bouwen sleutel-op-de-deur woningen in de regio Kempen, maar ken niet echt veel mensen in die streek, vandaar mijn vraag hier

Uit curiositeit en omdat ik niet goed weet waar ergens anders het te plaatsen, maar bij alles wat we moeten plaatsen van warmtepomp, isolatie, zonnepanelen, regenwater,... is het altijd de eeuwige dooddoener "ja maar ge verdient dat terug hoor"

Maar wat zijn hier zo de maand/jaarkosten die nog betaald worden in een nieuwbouw voor verwarming/koeling/water? Zal wel afhangen van elektrische wagen of niet etc, maar ik ben wel eens benieuwd. We komen normaal op EPC < 10 uit met onze zonnepanelen, dus ik ben benieuwd hoeveel het nog gaat zijn dan op maandbasis.

Uit curiositeit en omdat ik niet goed weet waar ergens anders het te plaatsen, maar bij alles wat we moeten plaatsen van warmtepomp, isolatie, zonnepanelen, regenwater,... is het altijd de eeuwige dooddoener "ja maar ge verdient dat terug hoor"

Maar wat zijn hier zo de maand/jaarkosten die nog betaald worden in een nieuwbouw voor verwarming/koeling/water? Zal wel afhangen van elektrische wagen of niet etc, maar ik ben wel eens benieuwd. We komen normaal op EPC < 10 uit met onze zonnepanelen, dus ik ben benieuwd hoeveel het nog gaat zijn dan op maandbasis.
met een grote korrel zout nemen m.i. :)
Pre corona draaide ik redelijk break-even op een jaar, maar met de huidige energie / injectietarieven icm geothermische warmtepomp scheur ik er m'n broek aan.

Ik heb net mijn afrekening gehad en ik heb 1105 euro betaald afgelopen jaar. Full electric huis met warmtepomp en EV. Zonder EV had het waarschijnlijk 2/3e van die prijs geweest.

Mja individueel haal je het er nooit uit
En je mag ook nog eens meebetalen voor de kosten die door de maatschappij betaald worden omdat andere individuen niets doen

Mja individueel haal je het er nooit uit
En je mag ook nog eens meebetalen voor de kosten die door de maatschappij betaald worden omdat andere individuen niets doen
njah, veel keuze heb je niet 🤷‍♂️ Vandaar dat ik even wou polsen in hoeverre het waar was.

bedankt voor de input!

Wij hadden en 2024:
- verbruik 14,63Mwh
- waarvan wagen: 4,4Mwh
- afname 6,6Mwh
- injectie 1,7Mwh
- opbrengst zonnepanelen: 9,7Mwh
- eigenverbruik: 8Mwh

Totaal 2037 euro hier voor betaald.

BEN van 2023 met geothermie, ev, grote zeewater aquarium, 3 kinderen, 14kwp zonnepanelen, thuisbatterij van 15kwh.

Geen idee of ik het ooit terugverdien, maar heb wel wat rust tov verbruik.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan