De nieuwbouw-topic!

In principe moet een sifon op een airco niet als die gewoon buiten wegloopt (meestal loopt die langs de kabelgoot van de koelleidingen langs een darmpje naar buiten.) het is condenswater dus normaal stinkt dit niet. Als die op afvalwater zit aangesloten moet daar altijd een sifon tussen. Liefst een lange sifon omdat die in de winter kunnen opdrogen met alle geurgevolgen vandien.

Bij ons zitten die van de zolderverdieping op dezelfde afvoer waar de wasplaats op de zolder komt. Ik heb daar zelfs op het hoogste punt een luchthapper gestoken zodat de sifon van de wasmachine die van de airco's niet kan leegtrekken.
Die van de 2de slaapkamer op het 1ste verdiep loopt in de sasbak van het toilet. En die van de master bedroom (ook 1ste verdieping) loopt uit op het platdak van de keuken. Die laatste 2 hebben ook geen sifon.

Kan je anders eens proberen om wat water in die airco afvoeren te gieten? Aangezien er nog geen airco's zitten, staan die sifons msn droog?

Laatst bewerkt:
Wij moeten de airco in de winter ook af en toe laten draaien om de beginnende geur weg te krijgen, sifons drogen dan inderdaad op.

Alles is helaas al dichtgepleisterd momenteel. Dus ik kan niet zomaar water er bij kappen. Er zit dacht ik wel een sifon in het bredere stuk van de leiding.

Maar die afvoer zou toch afgesloten moeten zijn. Hier zitten ook andere afvoeren waar gewoon een plastic dop nog opzit maar die ruik ik niet.

Een sifon die droog staat kan je ruiken. Hier zit er onder de overloop van het overdrukventiel van de warmtepomp ook een afvoer met sifon (die in het hele traject van afvoeren van de badkamer er boven zit). Die staat ook vaak droog en dat ruik je dan in de berging. Een scheut water met zo een klein gietertje erin en de geur is weg.

Alles is helaas al dichtgepleisterd momenteel. Dus ik kan niet zomaar water er bij kappen. Er zit dacht ik wel een sifon in het bredere stuk van de leiding.
Kan je die cover van die inbouwdoos van de airco niet openen? Ik neem aan dat ze die niet dichtgeplakt hebben. Daar komen (normaal) uw Koelleidingen en afvoer in toe. Gewoon wat water gieten in de afvoerbuis die daar in ligt.

Nu ik wil zeker niet zeggen dat die gasten geen kemels geschoten hebben hè. Maar mijn eerste gedachte bij stinkende afvoeren zou zijn een droge sifon of kapotte luchthapper die geur doorlaat. Uiteraard altijd mogelijk dat er daar ergens ne mof niet goed zit.

Kan je die cover van die inbouwdoos van de airco niet openen? Ik neem aan dat ze die niet dichtgeplakt hebben. Daar komen (normaal) uw Koelleidingen en afvoer in toe. Gewoon wat water gieten in de afvoerbuis die daar in ligt.
Dat is de bedoeling van die dozen om die dicht te plakken en in latere fase terug open te doen om de units te plaatsen. Ik had dat ook voorzien uit voorzorg, eerst bekijken of het nodig was en dan toch 2 zomers later ofzo toch verder gegaan met de installatie.

Wij wonen nu een week in ons huis en merkten in de nachthal rioollucht. Ik heb het nu kunnen lokaliseren tot een stopcontact in een muur tussen hal en slaapkamer. In diezelfd muur is een aircovoorziening geplaatst incl afvoerbuis gekoppeld aan riolering. Mijn theorie is dat die ergens niet goed is aangesloten. Ik vrees dat dit kappen wordt in die muur... Loodgieter nog niet kunnen bellen, maar die wordt precies wel blunder nummer 7 ofzo van die firma.
WIj hadden hetzelfde in vorig huis. In het begin wat geur van de preboxen, aircos aangesloten en genoeg water in de afvoer gekapt zodat sifon gevuld was en probleem was opgelost. Komt dat dus niet gewoon van een afvoer.
We hadden het nadien terug toen de airco enkele maanden niet gebruikt werd en was opnieuw opgelost.

Hier iemand tips voor een nieuw tuinhuis? Regio oost vlaanderen? Online bestellen?

Meer specifiek op zoek naar onderhoudsvriendelijk tuinhuis (container? Kunststof? Composiet?) Met dubbele deur en klein afdakje aan om fietsen te stallen. Tuinhuis 3x3.5m plus 2x3.5m afdak er aan? Zoiets

Laatst bewerkt:
Hier iemand tips voor een nieuw tuinhuis? Regio oost vlaanderen? Online bestellen?

Meer specifiek op zoek naar onderhoudsvriendelijk tuinhuis (container? Kunststof? Composiet?) Met dubbele deur en klein afdakje aan om fietsen te stallen. Tuinhuis 3x3.5m plus 2x3.5m afdak er aan? Zoiets
Wij hadden er een van tuinhuizen de cock uit Puurs in thermowood, ook onderhoudsvriendelijk. Voordeel: alle maten mogelijk, deurkader uit padoek, nadeel dunne balkjes 60x40 voor frame van het tuinhuis.
Als je zelft wilt plaatsen: houdt er rekening mee dat sommige balken krom zullen zijn, zorg voor een nagelpistool, dat bespaart u veel tijd.

Ik denk tbh niet dat dit een probleem is. Kan wel altijd zijn dat uw beluchter niet goed afsluit en stank doorlaat...
Loodgieter is vrijdag die buizen apart, elk op een beluchter komen zetten. Geur is minder maar niet volledig weg, wellicht omdat de sifonput buiten ook stinkt want daar blijft vrij veel water in staan. Loodgieter stelde al voor om eventueel een gaatje in de pré boxen te boren en met een spuitje de sifons zo bij te vullen. Dat zal dan inderdaad de volgende stap zijn.

Iemand tips om zelf goedkoop een betonnen trap af te werken?

We zouden deze laten afwerken met hout, maar dat is al gauw 5k. Een kost die we dus gemakkelijk kunnen opschuiven naar later.
Ondertussen wil ik wel niet elke keer mijn sokken kapot lopen 😅

Vraagje aan de nieuwbouw eigenaren:

Wij hebben voor het eerst ons onroerende voorheffing gehad.
Nergens staat een vermindering vermeld voor de eerste 5 jaar.
(normaal zouden we 50% korting moeten krijgen voor de eerste 5jaar)
Enkel de vermindering voor het aantal kinderen ten laste staat erbij.

Edit: Telefoontje naar de dienst onroerende voorheffing wijst uit dat de korting ingaat vanaf het jaar na dat het definitieve epb verslag is doorgegeven. Aangezien het attest maar begin dit jaar is doorgegeven, zal de korting maar vanaf 2026 ingaan.

Laatst bewerkt:

Edit: Telefoontje naar de dienst onroerende voorheffing wijst uit dat de korting ingaat vanaf het jaar na dat het definitieve epb verslag is doorgegeven. Aangezien het attest maar begin dit jaar is doorgegeven, zal de korting maar vanaf 2026 ingaan.
klopt, wij hadden dat ook bij onze vorige woning.

update over de stinkende aircovoorzieningen. Loodgieter heeft gaatjes in de boxen geboren en water en maisolie in gespoten met spuitje. Blijkbaar verdampt olie niet. Achteraf gaatjes terug dicht gepleisterd.

Geurhinder is nu wel weg.

exact. Ik had bij mijn eerste voorheffing ook een bezwaar ingediend maar kreeg dus dezelfde uitleg terug. Ik heb hem vandaag ontvangen voor de 2de keer, deze keer wel met de vermindering.

Ook vandaag voor gebeld, 2e keer op 2 jaar tijd dat we dit kregen, normaal 100% korting voor 5 jaar. Het zal ook pas vanaf 2026 zijn.

Mensen hier die specifiek voor laminaat of vinyl gekozen hebben in hun bouw i.c.m. vloerverwarming?

Keuzen bij ons ligt tussen een QS brushed oak natural laminaat (van 9mm) + standaard ondervloer (want de andere twee types ondervloer zoals silent walk, komen een pak duurder uit) OF een QS botanic beige vinyl (van 5+1mm).

Qua looks zouden we voor de laminaat gaan. Maar qua warmtedoorlaat zou de vinyl beter zijn. Of is dit te verwaarlozen?

Is voor boven in de slaapkamers/berging/bureau/nachthal.

Terug
Bovenaan