De nieuwbouw-topic!

Hier gaan volgende week de ramen er in :clap:
Wel gek om te zien hoe je ruimtes veranderen doorheen het bouwproces.. toen ze die plateau gegoten hebben vond ik het een huis van niets, toen ze aan het metsen waren ook "shit, wat een kleine ruimtes", maar da's nu helemaal aan het keren. Achteraan een ruit in onze living van 4m20 breed en ik besef nu pas wat voor een gigantisch ding dat is bij het plaatsen van de kader :wtf:

Al benieuwd naar het verschil eens het uitgeplakt gaat zijn, dat vergroot blijkbaar ook enorm je ruimte gevoelsmatig.

Wel gek om te zien hoe je ruimtes veranderen doorheen het bouwproces.. toen ze die plateau gegoten hebben vond ik het een huis van niets, toen ze aan het metsen waren ook "shit, wat een kleine ruimtes", maar da's nu helemaal aan het keren. Achteraan een ruit in onze living van 4m20 breed en ik besef nu pas wat voor een gigantisch ding dat is bij het plaatsen van de kader :wtf:

Al benieuwd naar het verschil eens het uitgeplakt gaat zijn, dat vergroot blijkbaar ook enorm je ruimte gevoelsmatig.

Dat is effectief zo. Ik krijg vaak de opmerking van mensen wanneer de fundering er ligt dat "we ons gemist hebben, dat dat toch veel te klein is."

En ook tussen ruwbouw en afgewerkt verandert het ruimtegevoel nog.

Onze buren hebben tijdens het uitzetten van hun bouw, de dressing en WC vergroot. Want ze vonden het ook te klein.

Nu alles afgewerkt is, vinden ze het te groot. 😀

Iemand hier ervaring met inbouwrails voor lichten?

Vooral bij beton/gyplat.
Kunnen ze bezetten over die ijzeren uitsteeksels waar je ze mee vast vijst?

Ons dak ligt er op en ze zijn aan de sanitair bezig se. Hopelijk eind januari purren en tegen de zomer klaar me alles als de aannemers kunnen.

Zou een klein jaartje zijn. Tot nu toe alles top. Mega veel chance met het weer. Onze ruwbouwaannemer echt top en onze dakwerkers ook. Denk dat ze maar 2 dagen niet hebben kunnen werken door het goede weer afgelopen maanden.

Onze architect daarentegen is een dikke bulleman. Paar dikke foute gemaakt waardoor we onder andere geen screen in onze grootste raam meer kunnen steken...

Laatst bewerkt:
Iemand aanraders voor deftige inbouwspots (met GU10 lampje), moet niet richtbaar zijn.
Heb ik het verleden al verschillende 'vaste' spots gehad waarbij het lampje toch los zat en op die manier niet recht te krijgen was...
Momenteel vinden we deze wel mooi.

Wij hebben overal deze: https://www.weverducre.com/nl/producten/p/deep-ip44-1.0~25896#detail-variant-selection (uiteraard niet IP44 in de gewone ruimtes). Heel tevreden van, wel zeer smalle rand dus de boorgaten moeten wel perfect geplakt zijn.
Wij hebben die ook.

Ik kan ze aanraden bij mooiverlichting goeie prijs. Code van 10% korting niet vergeten te gebruiken.

Ik plaats mijn vraag even hier, al weet ik niet zeker of dit de juiste thread is.

In onze woning hebben we overal lichte tegels (120x120) met lichte voegen. Dat geeft een mooi egaal geheel, alsof de vloer één kleur heeft. Alleen worden de voegen heel snel vuil en daardoor bijna zwart, waardoor elke tegel plots in een donker kader staat. Het “éénkleurige vloer”-effect is dan volledig weg.

Onlangs hebben we alle voegen grondig gereinigd met een tandenborstel en een mengsel van water en azijn. Dat werkte uitstekend: de voegen zagen er weer uit zoals bij oplevering (nieuwbouw, verhuisd sinds oktober 2022). Maar we merken dat ze opnieuw erg snel vuil worden.

Online vond ik verschillende producten die een beschermende film op de voegen leggen zodat ze minder makkelijk vuil worden, zoals:
In de reviews las ik echter dat deze producten soms glans kunnen geven (onze voegen zijn nu mooi mat) of de voegen iets donkerder kunnen maken (terwijl ze nu licht zijn). Dat houdt me wat tegen.

Daarom mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze of gelijkaardige producten? Hoe is het resultaat qua kleur en glans op lichte voegen?

Onze tegel zelf heeft ook een heel licht reliëf (kleine putjes) die soms vuil vasthouden. Als er ook een goed product bestaat om de tegel zelf te beschermen met een onopvallende filmlaag, hoor ik dat graag.

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Ik denk dat de enige manier is om dergelijk product te bestellen en dat eens te proberen op een klein quasi onzichtbaar stukje. Onder keukenkast of tafel ofzo.

Glans gaat meestal wel weg met de tijd

We gingen er tot voor kort van uit dat we beneden en boven screens gingen installeren maar alle raamfabrikanten die we ondertussen gesproken hebben, raden ons rolluiken aan op de slaapkamers dus nu zijn we volop beginnen te twijfelen.

Ze beweren dat rolluiken beter verduisteren en als lichte slaper vind ik dat wel belangrijk. Bovendien kan je rolluiken, in tegenstelling tot screens, ook oprollen als ze nat zijn en dat vind ik ook een goed argument. Beneden zouden het sowieso screens blijven aangezien we het overdag niet donker willen maken.

We dachten dat screens sowieso energetisch beter zijn maar weten eigenlijk niet goed waarom. Is er überhaupt een verschil en waarin zit het hem dan? En zijn er op dat vlak verschillen tussen inbouwrolluiken enerzijds en opbouwrolluiken anderzijds? Welk type gebruiken ze typisch in een moderne nieuwbouw?

We gingen er tot voor kort van uit dat we beneden en boven screens gingen installeren maar alle raamfabrikanten die we ondertussen gesproken hebben, raden ons rolluiken aan op de slaapkamers dus nu zijn we volop beginnen te twijfelen.

Ze beweren dat rolluiken beter verduisteren en als lichte slaper vind ik dat wel belangrijk. Bovendien kan je rolluiken, in tegenstelling tot screens, ook oprollen als ze nat zijn en dat vind ik ook een goed argument. Beneden zouden het sowieso screens blijven aangezien we het overdag niet donker willen maken.

We dachten dat screens sowieso energetisch beter zijn maar weten eigenlijk niet goed waarom. Is er überhaupt een verschil en waarin zit het hem dan? En zijn er op dat vlak verschillen tussen inbouwrolluiken enerzijds en opbouwrolluiken anderzijds? Welk type gebruiken ze typisch in een moderne nieuwbouw?

Dat rolluiken beter verduisteren spreekt toch voor zich? Dan is het ineens pikdonker, en sowieso weren ze de zon beter dan screens. Tegen inbraak zullen ze ook wel beter zijn...

Maar dat wilt dus ook zeggen als je overdag in je kamer zit ( kinderen? ), en de zon zit binnen, dan kunnen ze enkel de rolluiken dichtdoen en zitten ze overdag in een pikdonkere kamer. Screens kan je nog doorkijken en laten nog iets van licht binnen...

Wij hebben overal screens ( beneden & boven op zuid & westkant ), en inderdaad gordijnen gaan niet zo goed verduisteren als rolluiken, maar daar heb je volgens mij enkel last van als je overdag eens wilt slapen. Of met de kippen op stok gaat :)

Screens kan je ook perfect oprollen als ze nat zijn, je mag gewoon niet vergeten ze terug uit te rollen zodra het stopt met regenen zodat ze terug kunnen drogen. Enkel bij hevige wind rol je ze beter wel op.

Persoonlijk vind ik screens alleszins mooier en ook handiger om overdag dicht te doen, maar beide hebben hun voor- en nadelen.

Maar dat wilt dus ook zeggen als je overdag in je kamer zit ( kinderen? ), en de zon zit binnen, dan kunnen ze enkel de rolluiken dichtdoen en zitten ze overdag in een pikdonkere kamer. Screens kan je nog doorkijken en laten nog iets van licht binnen...
Dat probleem stelt zich niet, ook al omdat de slaapkamers naar het NW gericht zijn.
Wij hebben overal screens ( beneden & boven op zuid & westkant ), en inderdaad gordijnen gaan niet zo goed verduisteren als rolluiken, maar daar heb je volgens mij enkel last van als je overdag eens wilt slapen. Of met de kippen op stok gaat :)
Niet echt: in de zomer is het om vijf uur 's morgens licht en van zodra ik merk dat het licht is, ben ik wakker.

Ik zie wel degelijk de voordelen van rolluiken t.o.v. screens op de slaapkamer. Ik wil gewoon weten in welke mate dat gepaard gaat met extra warmteverlies via de rolluikkast (if any).

....

Ik zie wel degelijk de voordelen van rolluiken t.o.v. screens op de slaapkamer. Ik wil gewoon weten in welke mate dat gepaard gaat met extra warmteverlies via de rolluikkast (if any).

Wij hebben inbouw rolluiken boven, dat is niet meer als vroeger, dat zijn bakken die helemaal toe zijn en geïsoleerd. Ook geen nadeel op epb of blowerdoor. Ik zou het zo opnieuw doen, minder mooi als screens, maar zo veel comfort. Door die rolluiken hebben we geen airco nodig, samen met passieve koeling via vloerverwarming.

Wij hebben op de slaapkamers 100% verduisterende screens en aangezien we momenteel (nog) geen gordijnen hebben doen de screens dienst als gordijn… works like a charm

Ik plaats mijn vraag even hier, al weet ik niet zeker of dit de juiste thread is.

In onze woning hebben we overal lichte tegels (120x120) met lichte voegen. Dat geeft een mooi egaal geheel, alsof de vloer één kleur heeft. Alleen worden de voegen heel snel vuil en daardoor bijna zwart, waardoor elke tegel plots in een donker kader staat. Het “éénkleurige vloer”-effect is dan volledig weg.

Onlangs hebben we alle voegen grondig gereinigd met een tandenborstel en een mengsel van water en azijn. Dat werkte uitstekend: de voegen zagen er weer uit zoals bij oplevering (nieuwbouw, verhuisd sinds oktober 2022). Maar we merken dat ze opnieuw erg snel vuil worden.

Online vond ik verschillende producten die een beschermende film op de voegen leggen zodat ze minder makkelijk vuil worden, zoals:
In de reviews las ik echter dat deze producten soms glans kunnen geven (onze voegen zijn nu mooi mat) of de voegen iets donkerder kunnen maken (terwijl ze nu licht zijn). Dat houdt me wat tegen.

Daarom mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze of gelijkaardige producten? Hoe is het resultaat qua kleur en glans op lichte voegen?

Onze tegel zelf heeft ook een heel licht reliëf (kleine putjes) die soms vuil vasthouden. Als er ook een goed product bestaat om de tegel zelf te beschermen met een onopvallende filmlaag, hoor ik dat graag.

Alle tips en ervaringen zijn welkom!
We zitten hier met een gelijkaardige situatie.
Eerste keren de voegen geborsteld met gewoon Mr Proper dweilwater en een nagelborsteltje (de ruwe kant):
zoiets dus: https://www.denl.be/fr/D-L-Brosse-a-ongles-bois-poils-Tampico/DNL003904

Dan in de Action of all places een veel beter voegenborsteltje gevonden:

Het lijkt me dat een speciaal beschermingsproduct het probleem enkel kan verleggen, aangezien de voeg een "putje" blijft waar vuil in kan vallen.
Het blijft wat op je knieën door het huis kruipen, maar een of twee keer in 't jaar is dat nu niet zo heel erg.
De voegen worden ook al een pak minder vuil sinds onze tuin aangelegd is!

wij hebben in de nieuwe slaapkamers ook verduisterende screens voorzien ipv rolluiken - laat helemaal niks van licht door.

Het ligt er vooral aan waarvoor je het gaat gebruiken.

Is het doel enkel het volledig verduisteren, dan kun je voor rolluiken gaan.
Is het doel ook om in de zomer de zon tegen te houden, dan waren rolluiken voor ons geen goede oplossing.

Bij ons was er 1 ruimte (onze slaapkamer) waar we volledige verduistering wilde hebben en het ook niet uitmaakte dat overdag een donker hol was, met geen zicht naar buiten. Daar konden we dus gaan voor rolluiken.
Maar omdat dit de enigste ruimte was dat hieraan voldeed, hebben we uiteindelijk gekozen voor een volledig verduisterende screen. Langs buiten zie je geen verschil.

Screens nat oprollen raden ze af. Reden is omdat je anders schimmelvorming op de doeken kunt krijgen, want dat stikt. Oplossing: rol ze niet op dat ze nat zijn. Doeken zelf kunnen tegen nat. Als je ze toch oprolt, rol ze de volgende dag als het droog is terug af.
Uiteindelijk maakt het dus niet veel uit en moet je gewoon zorgen dat de doeken niet weken lang nat opgerold zijn.

Inbouwscreens zullen denk ik vooral energetisch beter zijn, omdat deze kleiner zijn. Je kunt dan ook kiezen voor opbouw rolluiken, dan speelt het geen rol meer naar koudebruggen.
Maarja, het is nu niet zo dat het allemaal zo een grote rol gaat spelen. Kies ook wat je zelf wilt. Anders kun je beter gaan voor een vierkante doos, zonder ramen.
Dat is hetzelfde met een inpandige garage. Dat is ook een dooddoener. Maar ik wil graag een inpandige garage, dus deze is er gekomen. Woon ik nu in een huis waarbij ik veel energie moet insteken, neen. Als die garage er nu niet was, ik zou het waarschijnlijk niet eens merken aan mijn energie verbruik. Was mijn blowerdoor test nu slecht? Neen, mijn score was voldoende om zelf in aanmerking te komen voor een passieve woning.

Laatst bewerkt:
Wij hebben enkel een rolluik aan het schuifraam om de kelder uit te gaan. Aangezien dat in de tuin uitkomt op een verdiep lager (een soort lager gelegen terras) vond ik dat omwille van veiligheidsredenen interessant om een rolluik te hebben. Ook al moet je al in onze tuin zijn en springt er licht op bij beweging, etc, toch blijft het een gevaarlijke plek (ongeveer 5m x 6m net achter het huis, ommuurd en toegankelijk met een trap vanaf de tuin op het gelijkvloers). Daarom dus voor een rolluik gekozen.
Voor de rest allemaal screens. We wilden nog naar buiten kunnen kijken, maar de warmte van de zon moest wel tegengehouden worden.

In onze slaapkamer hebben we gekozen voor privacy-screens, niet voor verduisterende. Dit omdat de verkoper aangaf dat je het verschil van buitenaf zou zien en vooral omdat het op dat moment niet mogelijk was voor verduisterende screens van die breedte (Of was het nu een specifiek merk dat dit niet aanbood?). Het grote raam is 350cm.
We hebben nadien ook gordijnen gehangen, maar ook hier niet voor verduisterende gekozen. De binnenkant zou dan zwart zijn en dat vonden we niet mooi.

Nu mijn vraag: we wonen inmiddels 3 jaar in onze nieuwbouw. Ik vermoed dat verduisterende screens van 350cm breed zeker wel kunnen.
Iemand een idee hoeveel dit ongeveer zou kosten? Dus enkel het doek.
Nu in de donkere maanden is de slaapkamer donker genoeg. Maar in de andere maanden blijft de slaapkamer best wel licht. En is ook naar het oosten, dus 's morgens opkomende zon... Mij stoort het niet, maar mijn vriendin heeft er wel last van.

Hebben jullie aanraders voor goede SOD bouwers regio Kempen? Vrienden van me zijn zeer te spreken over Matexi bvb.

Terug
Bovenaan