Dit is de communicatie van de stad Parijs zelf:Komt oa uit De Standaard:
"Het hogere parkeertarief geldt niet voor Parijzenaars die hun SUV voor de eigen deur parkeren. Maar zij betalen wel meer als ze met hun vehikel naar een ander arrondissement rijden."
![]()
Parijs stemt voor flink duurdere parkeertarieven voor SUV’s
SUV’s zullen in de toekomst tot 18 euro per uur moeten betalen om te parkeren in Parijs. In een referendum zondag sprak 54,4 procent zich uit voor die verhoging.www.standaard.be
Qui ne sera pas concerné ?
- les résidents parisiens et les professionnels sédentaires stationnés dans leur zone de stationnement autorisé
- les chauffeurs de taxi dans les stations dédiées
- les artisans, professionnels de santé et éligibles au tarif pro
- les PMR et titulaires d'une carte mobilité Inclusion - stationnement
Les résultats de la votation sur la tarification des SUV
La Ville de Paris organisait le 4 février une votation sur la place des SUV les plus lourds encombrants et polluants dans la capitale, et notamment sur un tarif spécial de stationnement pour ces véhicules. Toutes les infos sur cette votation.
De inwoners kunnen niet zomaar hun SUV verkopen of niet meer parkeren, bezoekers hebben verschillende mogelijkheden om op korte termijn zich aan te passen.Een inwoner hoeft echt geen privileges te krijgen tov andere mensen op openbaar terrein (bewonerskaarten zijn al een mooie geste). Gemeentebelasting is ook een zwak argument. Ik kan de cijfers niet onmiddellijk vinden voor Parijs maar wanneer we de cijfers van Belgische steden nemen zien we een gigantische subsidiestroom naar steden betaald door iedereen. Die subsidies zijn terecht omdat veel mensen buiten de stad ook faciliteiten van de stad gebruiken. 'tis echt elitair om een inwoner meer privileges dan een pendelaar of bezoeker te geven.
Waarom uitdoven voor de inwoners en niet de pendelaars? De inwoners kiezen om wagens te verbannen en de pendelaar moet maar stante-pede een nieuwe wagen aanschaffen?
Ik lijk nu heel gekant tegen deze maatregel maar dat ben ik niet. In theorie is het een fijne regel om minder verkeer in de stad te krijgen maar de uitvoering is ondermaats.

.