De SUV en de ruimtelijke ordening

Komt oa uit De Standaard:
"Het hogere parkeertarief geldt niet voor Parijzenaars die hun SUV voor de eigen deur parkeren. Maar zij betalen wel meer als ze met hun vehikel naar een ander arrondissement rijden."
Dit is de communicatie van de stad Parijs zelf:

Qui ne sera pas concerné ?​

• les résidents parisiens et les professionnels sédentaires stationnés dans leur zone de stationnement autorisé
  • les chauffeurs de taxi dans les stations dédiées
  • les artisans, professionnels de santé et éligibles au tarif pro
  • les PMR et titulaires d'une carte mobilité Inclusion - stationnement

Een inwoner hoeft echt geen privileges te krijgen tov andere mensen op openbaar terrein (bewonerskaarten zijn al een mooie geste). Gemeentebelasting is ook een zwak argument. Ik kan de cijfers niet onmiddellijk vinden voor Parijs maar wanneer we de cijfers van Belgische steden nemen zien we een gigantische subsidiestroom naar steden betaald door iedereen. Die subsidies zijn terecht omdat veel mensen buiten de stad ook faciliteiten van de stad gebruiken. 'tis echt elitair om een inwoner meer privileges dan een pendelaar of bezoeker te geven.

Waarom uitdoven voor de inwoners en niet de pendelaars? De inwoners kiezen om wagens te verbannen en de pendelaar moet maar stante-pede een nieuwe wagen aanschaffen?

Ik lijk nu heel gekant tegen deze maatregel maar dat ben ik niet. In theorie is het een fijne regel om minder verkeer in de stad te krijgen maar de uitvoering is ondermaats.
De inwoners kunnen niet zomaar hun SUV verkopen of niet meer parkeren, bezoekers hebben verschillende mogelijkheden om op korte termijn zich aan te passen.

Ben benieuwd hoe ze denken dit te gaan implementeren. Ik maak me er niet te druk in moest ik tegen volgende keer dat ik in Parijs ben een zwaardere wagen hebben. Heb sowieso nog nooit parkeergeld betaald in Parijs en ook nog geen boete/retributie gehad daarvoor. Als ze niet controleren, gaat het niet veel effect hebben. Daarbovenop gaat die controle er niet makkelijker op worden, zeker voor buitenlandse voertuigen.

Weer storm in een glas water.

Ben benieuwd hoe ze denken dit te gaan implementeren. Ik maak me er niet te druk in moest ik tegen volgende keer dat ik in Parijs ben een zwaardere wagen hebben. Heb sowieso nog nooit parkeergeld betaald in Parijs en ook nog geen boete/retributie gehad daarvoor. Als ze niet controleren, gaat het niet veel effect hebben. Daarbovenop gaat die controle er niet makkelijker op worden, zeker voor buitenlandse voertuigen.

Weer storm in een glas water.
Zeker ook akkoord met jou hier, meer camera's, ANPR en samenwerking op europees niveau.

Daarbovenop gaat die controle er niet makkelijker op worden, zeker voor buitenlandse voertuigen.
Puur theoretisch is het op zich niet moeilijk voor buitenlands voertuigen hé. Je hebt zelfs meerdere mogelijkheden die relatief snel te implementeren zijn:
  • Het milieuvignet Crit'Air is al verplicht in Parijs, ook voor buitenlandse voertuigen. Koppel het daar aan. Daar moet je al een kopie van je kentekenbewijs voor insturen en daar staat ook de massa in rijklare toestand op.
  • Iets soortgelijk aan het systeem voor de LEZ hier in België of Barcelona in Spanje: U op voorhand registreren. Zelfde principe, want daar moet je ook je kentekenbewijs aan koppelen. Dan kunnen ze nog kiezen om het standaardtarief op te trekken naar het duurste en korting geven voor geregistreerde voertuigen die aan de voorwaarden voldoen; of parkeerverbod/boete indien niet geregistreerd.

Mijn volvo xc40 recharge komt net boven de 2000kg uit.

In mijn ogen nu toch geen immens grote suv.

Nuja het is wel zo. Er zijn limieten aan alles. Auto's kunnen niet eeuwig groter blijven worden. Dergelijke grootsteden zijn goed bereikbaar met ov. Ik zie het probleem niet.

BMW 330E: 1900 kg leeg. Dus dan kom je volledig elektrisch Parijs ingereden (want een slimme plug-in hybride switcht automatisch naar elektrisch zodra je een LEZ binnen rijdt) maar mag je wel meer betalen dan de vervuilende diesel naast u? Parijs laat diesels vanaf euronorm 4 toe. Dat zijn diesels die ondertussen bijna 20 jaar oud zijn. Wat een farce. Mensen die nu naar Parijs gaan zullen bewust de meer vervuilende auto (diesel of benzine ipv hybride of EV) nemen die lichter is van gewicht.

Mijn vriendin haar volledig elektrische auto weegt meer dan 2 ton. En neen dat is geen SUV of iets SUV-achtig.

Ik voorspel nu al de krantenartikel over 2 jaar: "Parijs ziet toename van fijnstof in stadscentrum".

Je zou bijna denken dat dit gewoon een verkapte toerismebelasting is. :)
Dat is het ook, het is een gewoon een verkapte toerismebelasting. De maatregel is niet van toepassing op de parijzneaar zelf, noch op diegene die er werken, dus de burgemeester van Parijs mag rustig verder rijden in hare Porsche Cayenne, alleen gij moogt er niet meer binnen (of ge gaat belachelijk veel betalen). Het is enkel de argeloze toerist die vermoedelijk niet op de hoogte zal zijn van de maatregel die na een dagje parkeren plots geconfronteerd zal worden met een parkeerrekening van 200€.
Het is dus inderdaad een "drogmaatregel". Daarenboven de meest zware SUV's zijn elektrisch en ik dacht dus ook "minder" vervuilend dan non-SUV brandstofwagens (allee zo willen ons toch doen geloven wanneer ze de elektrische wagens aan de man brengen),.
Wat gaat die maatregel dus concreet opbrengen, ? Welke lucht qualiteitsverbetering gaan we hier waarnemen ? Uiteraard stemmen parijzenaars voor, ze zijn zelf niet geïmpacteerd, das hetzelfde zoals een referendum organisren bij de bewoners die naast het vliegveld wonen, zouden we het vliegveld niet sluiten ? Uiteraard gaat meer dan de helft pro zijn.
Doet me een beetje denken aan de anti-pickup maatregel hier in Belgi. Het aantal inschrijvingen is de helft gedaald sind particulieren er geen meer mogen inschrijven, wow, nog lechts 970 nieuwe inschrijvingen nu ipv 1800 (op een totalall van 4.000.000 insgeschreven voertuigen), my god dit gaat inderdaad ook het verschil maken voor het milieu (of was het toch maar gewoon een maatregel ingegeven door afgunst in het oor van politici ingefluisterd).

De grote vraag is: waarom heeft iemand een SUV nodig? Heeft die iemand het in de rug of wou die iemand graag camion chauffeur worden? :biglaugh:

Je weet best dat die regels gebaseerd zijn op leeg gewicht. Dus waarom haal je twee wagens aan voor dewelke de regel niet geldt?
Ik zou niet weten welk gewicht ze nemen, iemand zei een volvo xc40
wel de benzine versie daarvan gaat (afhankelijk van uitrusting zelfde bouwjaar) van 1450 tot 1650
electrische van 1950 tot 2050 kg.

Rekenen ze daar een minimum aan gewicht bij? (in nederland is dat massa rijklaar en dan rekenen ze idd 90% brandstof + 75 kg bestuurder.)

En ja als je op de weg komt dan telt wat de wagen weegt, niet wat er ergens op een papiertje staat en leeg gewicht.

Laatst bewerkt:
De grote vraag is: waarom heeft iemand een SUV nodig? Heeft die iemand het in de rug of wou die iemand graag camion chauffeur worden? :biglaugh:
Persoonlijk vind ik het als vrouw van 1m55 wel fijn om wat hoger en rechter te zitten.
Aantal jaren geleden had ik in de garage eens een break-model geprobeerd en ik lag zowat onder't stuur waardoor ik nooit veilig zou kunnen rijden 😛.

Begrijp ook de hele anti-suv hype niet zo goed. Er zijn toch gigantische verschillen. Je kan zo'n gigantische Dodge RAM toch niet vergelijken met een volkswagen T-Roc bijvoorbeeld.
Er zijn toch voldoende "compactere" suv's.

Waarom zou je bestuurder er bij tellen? In een geparkeerde auto zit meestal geen bestuurder.
Als je het kentekenbewijs van je wagen erbij neemt zie je ergens staan:
F.1.G massa voertuig (in rijklare toestand) : x kg

Rijklaar betekent:
"112. "massa van het voertuig in rijklare toestand" : de massa van het lege voertuig met koetswerk, en met de koppelinrichting in het geval van een trekkend voertuig, in rijklare toestand, of de massa van het chassis met cabine indien de fabrikant niet het koetswerk en/of de koppelinrichting levert (met koelvloeistof, smeermiddelen, 90 % brandstof, 100 % andere vloeistoffen met uitzondering van afvalwater, gereedschap, reservewiel en bestuurder (75 kg) ..."

Laatst bewerkt:
Begrijp ook de hele anti-suv hype niet zo goed. Er zijn toch gigantische verschillen. Je kan zo'n gigantische Dodge RAM toch niet vergelijken met een volkswagen T-Roc bijvoorbeeld.
Er zijn toch voldoende "compactere" suv's.
Het heeft dan zo te zien ook niks met SUV te maken, maar met het gewicht (in rijklare toestand?).
Een T-Roc blijft onder de 1.600 kg in rijklare toestand.
Tenzij ze in Parijs van plan zijn de "max. toelaatbare massa" te gebruiken... maar ik vermoed van niet.
Het kind moet blijkbaar een naam hebben. SUV werkt al wat meer als een rode lap op een stier.

Rugproblemen mijden... Met een goede rug koos ik voor een break, maar die zitten gewoon immens laag, hoe je het ook draait of keert.

Skoda Karoq (2023) hier en voor mij is het meer ergonomisch dat ik niet zo laag moet in/uitstappen, de kleine in de wagenstoel steken of boodschappen in de diepte van je koffer te moeten duwen of opheffen (want aan de kofferbak kan je niet door de knieën gaan é...)

Het heeft dan zo te zien ook niks met SUV te maken, maar met het gewicht (in rijklare toestand?).
Een T-Roc blijft onder de 1.600 kg in rijklare toestand.
Tenzij ze in Parijs van plan zijn de "max. toelaatbare massa" te gebruiken... maar ik vermoed van niet.
Het kind moet blijkbaar een naam hebben. SUV werkt al wat meer als een rode lap op een stier.
De terminologie mankeert inderdaad wat, want in tegenstelling tot vroeger vallen er heel wat modellen onder een SUV. Zo'n T-Roc is inderdaad niet problematisch van omvang, maar een X7 of Ranger Rover SE is wel buitenmaats groot en daar kan je de vraag wel stellen of dat "nodig" is.

Terug
Bovenaan