De Tesla thread

Ja hier is dat ook voornamelijk Spotify dat wegvalt & de traffic information voor de gps.
Remote actions zoals verwarmen enzo falen ook vaak.
Ik ervaar geen probleem, maar er zou een probleem zijn met KPN roaming in België op dit moment. Misschien is het enkel regionaal.

Automatische ruitenwissers werken redelijk goed tegenwoordig. Je hoort er nog weinig klachten over in tesla threads.

Autopilot maakt gebruik van de camera’s. Dus in dichte mist en zware regen zal deze logischerwijze niet werken. Maar dat zijn de momenten dat je beter zelf langzamer rijdt.

Maar probeer vooral een testrit te doen en oordeel zelf of het iets is voor jou of niet.
Die autopilot is het enige waar ik zelf echt ambetant van loop tbh. Autostrade top, mist en zware regen rijd ik sowieso zelf, maar het aantal keren dat ik op een binnenbaan tegen mijn stuur geplakt lag omdat er zonder aanwijsbare reden geremd werd is wel al (te) veel voorgevallen.

Voor de rest ben ik er heel content van wel moet ik zeggen.

Die autopilot is het enige waar ik zelf echt ambetant van loop tbh. Autostrade top, mist en zware regen rijd ik sowieso zelf, maar het aantal keren dat ik op een binnenbaan tegen mijn stuur geplakt lag omdat er zonder aanwijsbare reden geremd werd is wel al (te) veel voorgevallen.

Voor de rest ben ik er heel content van wel moet ik zeggen.
Zonder aanwijsbare reden? Dat hoor ik niet vaak meer.
De autopilot is niet goed op binnenwegen, daar valt weinig tegen te zeggen. Maar in bijna alle gevallen is het wel duidelijk waarom het misgaat.

Zelf gebruik ik de autopilot amper, maar TACC gebruik ik wel quasi overal. Zelfs in zone 30.
En zolang je op voorhand de probleemsituaties ziet, kan je altijd je voet op het gaspedaal houden om te voorkomen dat de auto ongewenst gaat remmen.

Automatische ruitenwissers werken redelijk goed tegenwoordig. Je hoort er nog weinig klachten over in tesla threads.

Autopilot maakt gebruik van de camera’s. Dus in dichte mist en zware regen zal deze logischerwijze niet werken. Maar dat zijn de momenten dat je beter zelf langzamer rijdt.

Maar probeer vooral een testrit te doen en oordeel zelf of het iets is voor jou of niet.
Bij mij werken de ruitenwissers gewoon verschrikkelijk slecht. Bij droog weer gaan ze gegarandeerd elke rit aan. Vervelende is dat ze terug op Auto schakelen van zodra je TACC of AP aanzet. Bij echte regen gaan ze ofwel veel te laat aan, ofwel standje max bij 5 druppels regen. Al eens een ticket over geopend, gezien ik denk dat er iets mis is met de sensor en/of gevoeligheid maar werd gewoon afgewimpeld.

Ja hier is dat ook voornamelijk Spotify dat wegvalt & de traffic information voor de gps.
Sinds één/twee weken ook last van. Vooral in het begin van de rit valt Spotify uit of kan ik niet het volgende liedje kiezen.
Probleem met roaming of niet, ik betaal voor een service aan Tesla, zij moeten zorgen dat het werkt. Ik overweeg in ieder geval premium connectivity stop te zetten hierdoor.

Zonder aanwijsbare reden? Dat hoor ik niet vaak meer.
De autopilot is niet goed op binnenwegen, daar valt weinig tegen te zeggen. Maar in bijna alle gevallen is het wel duidelijk waarom het misgaat.

Zelf gebruik ik de autopilot amper, maar TACC gebruik ik wel quasi overal. Zelfs in zone 30.
En zolang je op voorhand de probleemsituaties ziet, kan je altijd je voet op het gaspedaal houden om te voorkomen dat de auto ongewenst gaat remmen.
Phantom breaks heb ik toch nog wekelijks wel 1 à 2 keer maar wat nog vervelender is, zijn de stukken waar TACC/AP plots denkt dat de snelheid lager moet gezet worden. Bijvoorbeeld als je een wisselaar neemt of waar een andere snelweg samenkomt met jouw pad (van 120 km/u naar 80 km/u max waar je gewoon veilig 120 kan rijden in de praktijk en ook geen snelheidsbeperking geldt)

Filerijden gaat na al die jaren ook gewoon nog steeds niet goed. Ik kon gewoon misselijk als ik TACC aanzet in de file. Volgafstand verhogen naar 4-5 helpt een beetje maar eigenlijk werkt het nooit vlot. >3 jaar terug met de iX3 was dit in ieder geval een stuk beter.

Goh ja, de iX3 heeft ook zijn mankementen hoor. Bruusk remmen tijdens baan houden in een bocht en hij een wagen ziet staan recht voor u. Hij snapt niet dat het een bocht is en dat ik dus niet zomaar rechtdoor ga rijden. Ook op de autostrade gaat deze bruusk naar links en rechts tijdens automatisch rijden. De ruitenwissers werken wel perfect 🤩

Wat vinden jullie van de nieuwe Tesla Y? Moet zeggen, binnen goed! Buiten heb ik toch mijn bedenkingen.. Vindt de oude precies wat mooier?Minder chinees ogend?

Op 2 jaar nog nooit problemen mee gehad.

De slechtste software voor basis veiligheid zoals automatische ruitenwissers.
De optisch gestuurde autopilot dat slechter werkt bij mist en regen dan bij de concurrentie.
...

Het zijn geen slechte wagens, maar onverslaanbaar in de mond nemen neigt naar zaken verbloemen en fanboy talk :geek:
Ik heb eigenlijk weinig problemen met de ruitenwissers. Ja, het zou soms iets sneller of trager mogen wissen, maar dat heb ik bij iedere wagen al voorgehad.
Autopilot gebruik ik niet zoveel moet ik eerlijk zeggen. Het is mijn eerste wagen die dat heeft, dus ik kan niet vergelijken. Jij wel?

Mijn punt over onverslaanbaar ging voornamelijk over de efficiëntie, ruimte en updates van software die je krijgt.
Noem mij een even ruime EV die even efficient is.
Onlangs nog adaptieve koplampen gratis in een update gekregen. Welk merk doet zoiets ook?
Eerste Model S krijgt nog steeds software updates. Hoe zit dat bij andere merken? Ik verwacht bvb niet dat je bij een ID.3 over een paar jaar nog veel updates mag verwachten.

Wat vinden jullie van de nieuwe Tesla Y? Moet zeggen, binnen goed! Buiten heb ik toch mijn bedenkingen.. Vindt de oude precies wat mooier?Minder chinees ogend?
Ik heb de oude en ik vind zowel de oude als de nieuwe niet erg mooi :laugh:
Maar die nieuwe ziet er idd erg Chinees uit. Het had evengoed een xpeng kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar de front camera.
En die geventileerde zetels zou ik ook wel graag hebben.

Op 2 jaar nog nooit problemen mee gehad.

Ik heb eigenlijk weinig problemen met de ruitenwissers. Ja, het zou soms iets sneller of trager mogen wissen, maar dat heb ik bij iedere wagen al voorgehad.
Autopilot gebruik ik niet zoveel moet ik eerlijk zeggen. Het is mijn eerste wagen die dat heeft, dus ik kan niet vergelijken. Jij wel?

Mijn punt over onverslaanbaar ging voornamelijk over de efficiëntie, ruimte en updates van software die je krijgt.
Onlangs nog adaptieve koplampen gratis in een update gekregen. Welk merk doet zoiets ook?
Eerste Model S krijgt nog steeds software updates. Hoe zit dat bij andere merken? Ik verwacht bvb niet dat je bij een ID.3 over een paar jaar nog veel updates mag verwachten.

Als er iets minder goed is, is het vaak geen enkel probleem of is het bij andere merken ook hetzelfde. Vaak is dat niet het geval, maar fake it till you make it.
Als er iets beter is, dan is het echt onnavolgbaar.
Als er iets ontbreekt, dan wordt erover gezwegen.

Ik ben blij dat jouw post in schril contrast staat met ervaringen van anderen. Zelf rij ik reeds enkele jaren een i4 en sinds enkele maanden staat er een Model Y van de vrouw als aanloopwagen van haar nieuwe job. Wagen van een ex-medewerker.
Eigenlijk hadden we meer verwacht van de Y. Volgens mij draagt die positieve beleving van Tesla vooral bij aan het EV-rijden. EV-rijden is in dagelijks verkeer aangenamer rijden dan rijden met een verbrandingsmotor.

Maar als je al elektrisch rijdt, valt die meerwaarde weg en is er niet zoveel bijzonders meer aan het merk.
Het ontbreekt zaken als Carplay an Android Auto, geen HUD, geen dashboard scherm, heeft echt wel minder goede automatische wislogica, legt het echt af tegenover bv de DAPP van BMW bij alle weersomstandigheden, voert updates uit waardoor dingen plots minder goed werken (dat gebeurt ook vooral bij Tesla), de vering is niet echt verfijnd en het binnengeluid en demping is meer bestelwagen dan auto.

Maar wees gerust, ook de i4 heeft zijn mindere punten zoals een draaicirkel van 2 voetbalvelden, geen frunk, geen 800V architectuur,... maar ik stoor me minder snel aan zaken die fout gaan tijdens het rijden en dat is me veel waard.

Elk merk en model bedient een doelgroep, maar geen enkel model is "onverslaanbaar", alleen perfect voor iemands noden.

Ik dacht dat de sedan voertuigen van andere merken ongeveer even efficiënt waren.
Wat betreft software ben ik van de oude stempel. Voor mij hoeft een wagen geen PC te zijn en continue updates te krijgen. Zolang het werkt en de voorzieningen voldoende zijn geen probleem.

Mijn EV6 is het enige wat ik graag zou hebben een knop om de batterij te preconditioneren. Voor de rest een iets uitgebreidere versie van scheduling of zo, dus een agenda functie. Al is het niet strikt nodig. En voor de rest kan ik mij niet direct iets inbeelden waarvan ik zeg dit moet ik nu absoluut hebben.

Voor de rest vind ik die Augmented reality HUD 1 van de belangrijkste innovaties bij wagens. Het feit dat er in uw view effectief staat hoe snel je mag rijden. Welke afslag je moet nemen. Super.

De ruitenwissers zijn bij mij ook wel een probleem. Ze gaan vaak vanzelf terwijl het volle zon, ijskoud en kurkdroog is, zeer vervelend want dan trekt ie strepen. Ik denk dat ik elke rit wel een paar foute wipes heb helaas.

Verder is TACC/Autopilot zeker niet goed genoeg op niet-snelwegen. En ja je kan dat oplossen door je voet op het pedaal te houden, dat doe ik ook dus zelden nog last van schokken of zo, maar we mogen toch zeggen dat dit niet de bedoeling is hé...

't Zelfde met filerijden, dat werkt gewoon niet deftig. Mijn simpele Audi A3 kon dat in 2015 een stuk beter. Ik hoop dat het allemaal beter wordt als ze ooit eens de Autopilot stack updaten, maar ik vrees dat we daar nog lang op gaan mogen wachten (áls het al ooit komt).

EDIT
Ik wil er wel nog snel eens bij vermelden dat Autopilot wel ongeëvenaard is op de snelweg, wat een droom!

Gisteren de laatste nieuwe update geïnstalleerd. Spotify (en traffic info) werkte nu plots terug wel, benieuwd of dat nog zo zal zijn als ik straks terug naar huis rij. Spotify is al een maand of 3 dat die verbinding altijd wegvalt (via Premium Connectivity)...

45.000 km erop zitten met Model Y RWD.
Ik hoorde altijd dat de banden snel slijten, maar na al die kilometers zijn ze nog in prima staat. Ik rij wel rustig en voornamelijk autostrade.

Terug
Bovenaan