De Tesla thread

De launch edition heeft ook de acceleration boost inbegrepen en 20" velgen zie ik.
Prijs zal ook wel terug zakken na een tijdje denk ik. De Model 3 was 46k voor RWD toen die uitkwam geloof ik.

Als ik reviews bekijk van Tesla, en de reacties op Reddit, dan merk ik dat Tesla's vaak terugkomende 'lagere kwaliteits' problemen hebben zoals:
- Dingen die ratelen en kraken/piepen
- Veel wind lawaai
- Soms wind die binnen komt bij Model Y als je naast een vrachtwagen passeert.
- De led stroken die blaasjes krijgen
- De vege leer die heel snel afsluit op de middenconsole
- De enkele pomp aan de koffer die kraakt en piept

Ik ben hier zelf heel gevoelig voor en irriteer me dan ook blauw als mijn auto onverklaarbaar lawaai maakt :p
Herkennen jullie dit bij jullie Tesla? Of is dit meer voorkomend bij de US gemaakte modellen? Of is dit gewoon internet bias?

Ik ben zelf grote fan van het uiterlijk van Tesla, maar dit zijn zaken die me wat weerhouden om de knoop door te hakken.
(Op termijn, ik heb de premie gemist dus nu aan het sparen om eind dit jaar of midden volgend jaar een Y te kopen)

Ik heb met mijn model Y Performance echt niets van problemen.
Bijna 2 jaar ondertussen en 50k km, geen piep, geen kraak, en mijn auto wordt gebruikt gelijk een camionette :p

Moet soms zelfs eens meeduwen aan de koffer omdat hij niet toe geraakt

Hier bijna 3 jaar een Model Y en toch wel relatief veel last van gekraak, gerammel en getik. Gordels moeten ook heel precies juist liggen anders veroorzaakt dit ook een irritant gerammel. Al 2-3 keer mee binnen geweest voor gekraak en gerammel en voor een stuk opgelost maar de auto blijft soms nog als een lege bestelwagen klinken.

Dit zou over de jaren trouwens veel verbeterd moeten zijn door bijvoorbeeld andere, zachtere, materialen en klein fixes. Als ik met een nieuwere Y rijdt van een collega lijkt het in ieder geval een stuk beter.

Ik heb met mijn model 3 een kraakje gehad aan een deurpanel als het warm was buiten. Onder garantie is daar naar gekeken en dat is nu gefixed. Verder nog geen issues gehad.

wel onthouden dat het de LR - AWD launch Edition is.
De Model Y LR - AWD was een maand geleden nog minstens 52.000 EUR, dus in vergelijking valt het wel mee.
De huidige MY geven ze nu ook wel kortingen op.
Ik zie op de configurator 45k voor een LR RWD Model Y, wegens 5k korting.
Dat is ivgl. concurrenten toch echt spotgoedkoop, of zie ik dit verkeerd?

Als ik reviews bekijk van Tesla, en de reacties op Reddit, dan merk ik dat Tesla's vaak terugkomende 'lagere kwaliteits' problemen hebben zoals:
- Veel wind lawaai

Ik ben hier zelf heel gevoelig voor en irriteer me dan ook blauw als mijn auto onverklaarbaar lawaai maakt :p
Herkennen jullie dit bij jullie Tesla? Of is dit meer voorkomend bij de US gemaakte modellen? Of is dit gewoon internet bias?

Ik ben zelf grote fan van het uiterlijk van Tesla, maar dit zijn zaken die me wat weerhouden om de knoop door te hakken.
(Op termijn, ik heb de premie gemist dus nu aan het sparen om eind dit jaar of midden volgend jaar een Y te kopen)

Model 3 van 2024 sinds augustus en nog niks van gemerkt eerlijk gezegd. Denk dat dit vooral terugkomt in modellen van enkele jaren geleden.

Ik zie op de configurator 45k voor een LR RWD Model Y, wegens 5k korting.
Dat is ivgl. concurrenten toch echt spotgoedkoop, of zie ik dit verkeerd?
Dat is inderdaad spotgoedkoop.
Je krijg 1 van de meest efficiënte, ruimste EVs met de beste software ondersteuning.
Design, interieur, Musk, ... mag men allemaal iets van vinden, maar op die punten is de Model Y onverslaanbaar.

- Veel wind lawaai

Ik heb op slechte wegen een rammel in mijn koffer, maar dat komt door het wrappen vrees ik.
Voor de rest steekt de wagen goed in mekaar.

Veel lawaai vind ik niet, want mijn wagen heeft dubbele beglazing, op zijn minst vooraan, mogelijk ook achteraan.
Maar het is natuurlijk een EV, waarbij je geen motorlawaai hebt.

Andere punten herken ik helemaal niet. (2 jaar, 47.000km)

Nu we toch over rammeltjes en Model Y bezig zijn, 3D print HotWheels track:

r96kx7ewbuee1.gif

08votnewbuee1.jpg
p429yoewbuee1.jpg

Hier (Model Y van augustus '24) een getik achter mijn stuur waar het dashboard zou zitten, is begonnen na een maand of 2 en ik heb echt geen flauw idee wat het kan zijn. Het stoort mij wel ja :(

Voor de rest geen klachten, ook qua road noise veel beter dan wat ik vooraf online had gelezen (het is maar wat je gewoon bent natuurlijk).

Dat is inderdaad spotgoedkoop.
Je krijg 1 van de meest efficiënte, ruimste EVs met de beste software ondersteuning.
Design, interieur, Musk, ... mag men allemaal iets van vinden, maar op die punten is de Model Y onverslaanbaar.

De slechtste software voor basis veiligheid zoals automatische ruitenwissers.
De optisch gestuurde autopilot dat slechter werkt bij mist en regen dan bij de concurrentie.
...

Het zijn geen slechte wagens, maar onverslaanbaar in de mond nemen neigt naar zaken verbloemen en fanboy talk :geek:

- Veel wind lawaai

Slechte kwaliteit is iets van het verleden, zelfs in de US.
Maar het risico op gekraak is wel relatief groot. Gelukkig is er aan de meeste kraakjes wel iets te doen.
Voor het geld (t.o.v. de concurrentie) blijf ik het wel echt topwagens vinden.

De slechtste software voor basis veiligheid zoals automatische ruitenwissers.
De optisch gestuurde autopilot dat slechter werkt bij mist en regen dan bij de concurrentie.
...

Het zijn geen slechte wagens, maar onverslaanbaar in de mond nemen neigt naar zaken verbloemen en fanboy talk :geek:
is dat nu nog steeds niet gefixed?

moet binnenkort een bedrijfswagen kiezen, maar als basic shit zoals dat na al die jaren nog steeds maar half werkt ben ik eerder geneigd een ix1 of ioniq5 ofzo te pakken...

is dat nu nog steeds niet gefixed?

moet binnenkort een bedrijfswagen kiezen, maar als basic shit zoals dat na al die jaren nog steeds maar half werkt ben ik eerder geneigd een ix1 of ioniq5 ofzo te pakken...
Automatische ruitenwissers werken redelijk goed tegenwoordig. Je hoort er nog weinig klachten over in tesla threads.

Autopilot maakt gebruik van de camera’s. Dus in dichte mist en zware regen zal deze logischerwijze niet werken. Maar dat zijn de momenten dat je beter zelf langzamer rijdt.

Maar probeer vooral een testrit te doen en oordeel zelf of het iets is voor jou of niet.

Ja hier is dat ook voornamelijk Spotify dat wegvalt & de traffic information voor de gps.
Remote actions zoals verwarmen enzo falen ook vaak.
Ja idd, trajectcontrole en flitspalen worden hier soms ook niet weergegeven. Lastig probleem wel, ik ga het eens proberen met tethering dan.

Terug
Bovenaan