De Tesla thread

Omdat hij nu bruusk en nodeloos remt altijd. Zelfs in een bocht remt mijn Tesla altijd, als hij op het einde van de bocht een geparkeerde wagen ziet staan (op een correcte plaats trouwens). Hij denkt dat ik daar ga tegen rijden ofzo 😂

En daarom zal automatisch rijden nooit werken. Een oude mevrouw mag voor mij wat uitwijken als voetganger, ik kan dat als mens perfect inschatten of het gevaarlijk is of niet. Een machine kan dit niet. Die remt al op voorhand, omdat hij anders te laat zou zijn.
Die kan dat wel, maar die neemt geen risico's
Een machine kan dat wel hoor :) ik zou niet weten waarom een machine dat niet zou kunnen interpreteren.
Idd, maar die machine wordt natuurlijk veilig afgesteld om geen problemen met rechtszaken te krijgen

Gaat pas perfect werken als elke auto is uitgerust met zo een systeem en dan nog liefst hetzelfde zodat ze rekening houden met mekaar..

Gaat pas perfect werken als elke auto is uitgerust met zo een systeem en dan nog liefst hetzelfde zodat ze rekening houden met mekaar..
"Perfect", akkoord.
Maar aangezien er nog altijd geen perfecte chauffeur bestaat en we toch al 100 jaar auto rijden, lijkt me dat niet direct een requirement ;)

Dus je zegt nu gewoon dat je minder oplet :p
Want dat is het vermoeiende aan autorijden.

Het is een geweldig hulpmiddel, maar ik voorspel wel een stijging in aanrijdingen als meer mensen ermee gaan rijden.
Misschien wel. Of toch allezins op de stukken waar niet veel wagens rijden .
Zolang het systeem feilloos werkt is dat geen probleem.
Wanneer het begint te flippen of zich vergist ja dan is het een andere issue.

Tot op zekere hoogte heb ik vertrouwen in de techniek.
Net zoals ik op mijn rempedaal duw en verwacht dat de wagen remt.

Iemand enig idee hoe je het makkelijkst het gemiddeld verbruik afleest?

In de app in de wagen kan ik precies enkel het gemiddelde verbruik over de laatste 10/25/50 km zien, en van de huidige rit zie ik enkel een grafiek van het afnemend batterij%.

Op de rit naar huis vandaag zat ik ergens tussen 128 en 150 Wh/km gemiddeld. 37km, helft aan 120, kleine helft aan 90 en 2km aan 50. Best laag toch, of heb ik de verkeerde referenties in mijn hoofd?

Iemand enig idee hoe je het makkelijkst het gemiddeld verbruik afleest?

In de app in de wagen kan ik precies enkel het gemiddelde verbruik over de laatste 10/25/50 km zien, en van de huidige rit zie ik enkel een grafiek van het afnemend batterij%.

Op de rit naar huis vandaag zat ik ergens tussen 128 en 150 Wh/km gemiddeld. 37km, helft aan 120, kleine helft aan 90 en 2km aan 50. Best laag toch, of heb ik de verkeerde referenties in mijn hoofd?
Menu openen helemaal links onder dan trips

* Als de wagen gestolen zou zijn, kan je de wagen volgen via hun track % trace, maar kan je de beelden toevallig in de cloud bekijken? Of staan die enkel op die USB stick?

* ik krijg hier de melding dat ik best niet volledig oplaad en dat ik de oplaadlimiet moet verlagen om de batterij te sparen - nu kunnen we NOG minder kilometers rijden 😡

* Als de wagen gestolen zou zijn, kan je de wagen volgen via hun track % trace, maar kan je de beelden toevallig in de cloud bekijken? Of staan die enkel op die USB stick?
Bekijk gewoon je app eens, dan vind je dat toch zelf? Onder menu beveiliging..
* ik krijg hier de melding dat ik best niet volledig oplaad en dat ik de oplaadlimiet moet verlagen om de batterij te sparen - nu kunnen we NOG minder kilometers rijden 😡
Tot 90% opladen inderdaad. Ik heb vandaag 150 km autostrade gereden met 4 volwassen in de wagen, en ben van 85% naar 45% gezakt. Wagen hangt al terug aan de laadpaal ...

Tot 90% opladen inderdaad. Ik heb vandaag 150 km autostrade gereden met 4 volwassen in de wagen, en ben van 85% naar 45% gezakt. Wagen hangt al terug aan de laadpaal ...
Ik kan mij daar echt niet bij neerleggen. Je tankt toch ook niet bij na een rit van 150km autostrade 😄

Ik kan mij daar echt niet bij neerleggen. Je tankt toch ook niet bij na een rit van 150km autostrade 😄
ik heb al anderhalf jaar geen stinkende handen meer na het tanken van diesel. Ik heb al anderhalf jaar lang niet meer in de koude staan tanken. Ik probeer de positieve elementen te onthouden.

ik heb al anderhalf jaar geen stinkende handen meer na het tanken van diesel. Ik heb al anderhalf jaar lang niet meer in de koude staan tanken. Ik probeer de positieve elementen te onthouden.

Daarvoor zijn plastic handschoentjes.
Elke keer de auto aan de laadpaal hangen in regen, wind en kou of 1 keer tanken onder een groot afdak en dan 4-5 keer zo ver rijden.

Het is hoe je het bekijkt. Zeker dat je jezelf niet voorliegt om het rooskleuriger te maken en zo de negatieve zaken negeert?
Ik ga ook elektrisch en rij nu hybride, maar ik zie duidelijk de nadelen van de lader elke keer insteken.

1 Voorbeeld: mijn laadpaal thuis is al 2 keer defect geraakt en hersteld. Ook dat heb je niet bij diesel en benzine.

Daarvoor zijn plastic handschoentjes.
Elke keer de auto aan de laadpaal hangen in regen, wind en kou of 1 keer tanken onder een groot afdak en dan 4-5 keer zo ver rijden.
Aan de laadpaal hangen bij mij thuis duurt nog geen 15s. Ik druk op 't scherm van mijn wagen en de laadklep gaat open. Ik neem de paal, steek die in en hou een kaart voor de laadpaal.
Ik kan me nog meer dan voldoende herinneren hoe ik soms ik de kou stond te tanken, met een tankpistool dat niet werkte, en waarbij ik dat tankpistool moest ingedrukt houden.
Het is hoe je het bekijkt. Zeker dat je jezelf niet voorliegt om het rooskleuriger te maken en zo de negatieve zaken negeert?
Neen, ik heb tanken altijd gehaat. Die laadkabel insteken stoort me hoegenaamd niet.
Ik ga ook elektrisch en rij nu hybride, maar ik zie duidelijk de nadelen van de lader elke keer insteken.
Dat is mogelijk. Je rijdt dan ook een hybride. Iedere keer opnieuw laden op ocharme 30-40 km ver mee te rijden. Ik doe 300-450 km tussen twee laadbeurten als ik dat wil, een wereld van verschil. Ik laad wel vaak op terwijl er nog > 50% SOC is. Maar ook niet altijd.
1 Voorbeeld: mijn laadpaal thuis is al 2 keer defect geraakt en hersteld. Ook dat heb je niet bij diesel en benzine.
Mijn laadpaal is ook al eens defect geweest. Maar er staan ondertussen bijna 100 laadpalen op 't werk.

Aan de laadpaal hangen bij mij thuis duurt nog geen 15s. Ik druk op 't scherm van mijn wagen en de laadklep gaat open. Ik neem de paal, steek die in en hou een kaart voor de laadpaal.
Ik kan me nog meer dan voldoende herinneren hoe ik soms ik de kou stond te tanken, met een tankpistool dat niet werkte, en waarbij ik dat tankpistool moest ingedrukt houden.

Dat bedoel ik met rooskleurig maken.
- 15 sec zal iets meer zijn om de kabel te nemen en in te steken. Zeker als je een losse kabel uit de auto moet halen.
- De volgende ochtend moet je de kabel ook loskoppelen en wegbergen. Heel fijn als het die nacht geregend en gevroren heeft als je auto buiten staat.

Na 4 keer hetzelfde ritueel kan ik zeggen dat ik mijn auto sneller voltank voor dezelfde afstand als jouw EV.
Daarmee zeg ik niet dat EV slecht is en benzine/diesel goed, maar beide hebben gewoon nadelen en voordelen en iedereen ziet dat anders.
Het is niet omdat er bij jou een zekering doorbrandt als je een tankstation ziet, dat dat bij iedereen zo is ;)

Dat bedoel ik met rooskleurig maken.
- 15 sec zal iets meer zijn om de kabel te nemen en in te steken. Zeker als je een losse kabel uit de auto moet halen.
Waarom zou ik dat doen? Mijn laadpaal heeft een vaste kabel.
Wanneer ik de auto een knop op het scherm indrukken om de laadpoort te openen. Kabel aan de laadpaal vastnemen en insteken. Portefeuille voor laadpaal houden. 15s
Waarom zou ik in godsnaam een losse kabel uit de auto nemen? Op reis gebruik ik een supercharger, dan moet ik alleen de kabel van de supercharger vastnemen, de aansluiting voor de laadpoort te houden en op een knopje te drukken. Laadpoort gaat dan automatisch open. Zelf geen kaart nodig; gewoon insteken.
Die losse laadkabel gebruik ik alleen op 't werk.
- De volgende ochtend moet je de kabel ook loskoppelen en wegbergen. Heel fijn als het die nacht geregend en gevroren heeft als je auto buiten staat.
Mijn auto staat buiten. Ik doe de deur open van de wagen (om mijn laadpoort te unlocken), hou mijn portefeuille voor de laadpaal, haal de laadkabel uit de wagen, en stop die in de laadpaal. 15s.
Ik rol die laadkabel niet mooi op, heeft volgens mij geen toegevoegd waarde.
En de wagen is dan voorverwarmd. Krabben doe ik dus nooit als het gevroren heeft.
Na 4 keer hetzelfde ritueel kan ik zeggen dat ik mijn auto sneller voltank voor dezelfde afstand als jouw EV.
Ja, maar jij staat iedere week of twee weken vier minuten aan een tankstation te wachten tot je tank vol is. Ik verlies door de week veel minder tijd. Door de week laad ik meestal maar één keer op, in het week-end iedere dag.
En ik moet alleen tijdens lange ritten wachten onderweg, maar dan ga ik in de lounge van het hotel waar mijn auto moet opladen iets drinken. Dat is een nadeel, ook al heb ik vorig jaar gemerkt dat het gewoon fijn is om niet meer in die ellendige Aires te moeten stoppen om te laden.
Daarmee zeg ik niet dat EV slecht is en benzine/diesel goed, maar beide hebben gewoon nadelen en voordelen en iedereen ziet dat anders.
Ik reageer op horse omdat hij klaagt dat hij zich moet aanpassen. Hij staat er blijkbaar absoluut op om Sentry heel de dag op te zetten, tsja, dant kost minstens 5% accu per dag. Ik zou zeggen, zet dan dan af
Het is niet omdat er bij jou een zekering doorbrandt als je een tankstation ziet, dat dat bij iedereen zo is ;)
Er branden hier geen zekeringen door.

En de wagen is dan voorverwarmd. Krabben doe ik dus nooit als het gevroren heeft.

Net zoals hier, of elke auto met preheating als optie bij bepaalde merken met verbrandingsmotoren, maar that´s not the point.

Nooit een vastgevroren kabel gehad blijkbaar. Of een paal aan een hotel dat plots een foutmelding gaf om de lader opnieuw te koppelen. Wees blij.

Ik laat het hierbij, maar elektrisch rijden is niet zaligmakend en hoe technologischer hoe foutgevoeliger.

We zullen moeten wachten op de elektrische wagens met +-1000km range om comfortabel rond te kunnen rijden. Ik lees hier toch al veelbelovende berichten, zoals de mercedes EQXX.

Voorlopig kan niets aan mijn dieseltje tippen. Zaterdag volgetankt en naar Brussel, Doornik, de zee, Brussel en terug naar Antwerpen gereden. Zondag van Antwerpen naar Dusseldorf en weer terug. In en rond Dusseldorf ook wat rondgereden. Totaal: 850km en ik kan nog 200km rijden. En ik heb op de autobaan soms 150km/h gedaan. Ondenkbaar om dit zorgeloos met een elektrische wagen te doen.

Zelfde scenario geschetst, maar dan met een elektrische wagen. Alvast niet vergeten vrijdagavond de wagen thuis op te laden om zaterdagmorgen over een volle batterij te kunnen beschikken. De rit Antwerpen - Brussel - Doornik - Oostende is 250km. Dit vereist dat ik aan de kust een laadpaal moet vinden, wil ik nog terug thuis geraken 's avonds of ik moet op de terugweg stoppen aan een snel laadpaal.
Eens thuis moet ik de auto terug volladen om zondag naar Dusseldorf te kunnen rijden. De rit Antwerpen - Dusseldorf lijkt haalbaar, maar wellicht mag ik niet te zot doen op de autobahn. Ook zowat verplicht om te laden in Dusseldorf om 's avonds terug thuis te geraken of ik moet onderweg aan de snel laadpaal.
En dit is dan nog geschetst, uitgaande van een elektrische wagen met een degelijke wltp range.

--> Dit zorgt voor onnodige stress en helemaal niet fijn om van je weekendje te genieten. Ik wil gewoon door kunnen rijden zonder schrik te hebben dat ik stilval.

Tegenargument zal zijn dat wat ik hierboven beschrijf uiterst uitzonderlijk is en dat >90% van de ritten max. 200km zijn en je 's avonds de wagen thuis kan laden. Geen probleem, ik ben blij voor heel wat van de early adopters hier op het forum. Ik blijf nog zo lang mogelijk dieselen (of PHEV) totdat de technologie op punt staat.

Bij de Total hier tanken ze voor mij :coolbrows:

Niet dat horse z'n argumenten steekhouden hoor.

Terug
Bovenaan