De verkiezingsresultaten - Europees

Zo verrassend is dat toch allemaal niet?

Europa kreunt onder de migratiedruk, in veel landen is rechts al langer aan de opmars, er zijn genoeg mensen die genoeg hebben van die oorlog in Oekraïne en vinden dat Europa daar afstand moet nemen, enz.

Hier ook op Volt gestemd, BG heeft goed bijgeragen aan de 0,2% :laugh:

Het gaat ondertussen om zoveel meer dan enkel CO2 uitstoot onder controle houden. Europa moet een leidersrol op zich nemen in het ontwikkelen van groene industrie zodat we de concurrentie met China en de US kunnen aangaan die daar ondertussen wel alsmaar zwaarder op aan het inzetten zijn. Ook kan Europa met klimaat gezinde leiders veel meer druk uitoefenen zoals we ook gedaan hebben tijdens het parijs akkoord. Als alle Europese landen op zichzelf terugplooien en isolationistischer worden dan is dat nefast voor onze energie veiligheid. Niet enkel omdat we onze energiemix moeten diversifieren en minder afhankelijk worden van schurkenstaten als rusland die ons er openlijk mee chanteren. Ons energienetwerk moet nu meer dan ooit op Europees niveau aangepakt worden met een smart grid dat ons allen verbindt en energie verdeelt van de plekken waar het het efficiëntst opgewekt wordt naar de plekken die het nodig hebben.

Als Trump aan de macht komt zou dat natuurlijk slecht zijn voor klimaat maar economisch zou het wel in ons voordeel spelen moest die alles van Biden terugrollen.

En verrassend is het niet, het werd ook voorspeld maar dat maakt het niet minder teleurstellend. Ik vraag mij ook af of de mensen die afstand willen nemen van oekraine, de navo, de EU zelf, energiebeleid van de toekomst, ... dat wel volledig uit eigen wil doen of niet gewoon slachtoffer zijn van misinformatie en een speelbal geworden zijn van buitenlandse mogendheden voor wie dat de natte droom is. Als dat echt eigen keuze is is dat enorm bekrompen. We kunnen ons praktisch niet harder in de eigen voet schieten moesten we er doelbewust op mikken.

Daarnaast denk ik ook niet dat mensen beseffen hoe Trumpiaans ons migratie beleid reeds is. We doen aan pushbacks, laten mensen verdrinken op zee, bouwen muren veel gestoorder dan die Trump ooit voor ogen hadden. Betalen vuile regimes grof geld om migranten zonder iets de woestijn in te sturen. We pushen buurlanden in conflictgebieden om alle migranten daar op te vangen. We wijzen mensen uit en sturen mensen terug waar mogelijk. Wat exact gaat extreem rechts nog meer kunnen doen?

Laatst bewerkt:
Dat is nu eenmaal geen excuus maar realiteit en zelfs voor Europa gaat die op.. We zijn globaal al bij de minst vervuilende dus het verschil gaat echt niet hier gemaakt worden in de klimaatstrijd, hoe hard je dat ook mag hopen of dromen.
De invloed van de Europese Unie moet niet overschat worden, maar zeker ook niet onderschat. Door alle kwaliteitsnormen die wij eisen bij het importeren van goederen, hebben wij ook een indirecte invloed op het buitenland. Bovendien zijn landen als China ons aan het inhalen wat betreft schone technologie, terwijl dat nu iets is waar je een concurrentieel voordeel had kunnen halen.

Daarnaast is het ook gewoon heel erg belangrijk dat we ons wapenen tegen de gevolgen van de klimaatopwarming, iets waar ik toch ook meer vertrouwen in heb bij de Groene partijen dan bij de partijen die nog altijd categoriek ontkennen dat er een probleem is. En je hebt ook heel het principe van het milieu, dat ook gewoon zeer belangrijk is voor de leefbaarheid van onze samenleving.

Hier nog een Volt stem! :p

Wel vreemd dat het VB op federaal en Vlaams niveau niet de grootste partij is, maar Europees wel.

De resultaten voor België en Vlaanderen interesseren me minder dan wat er nu op Europees niveau is gebeurd. Redelijk dramatisch gezien de geopolitieke situatie waar we ons in bevinden. Het worden in ieder geval weer interesting times de komende jaren :unsure:

Hier nog een Volt stem! :p

Wel vreemd dat het VB op federaal en Vlaams niveau niet de grootste partij is, maar Europees wel.

De resultaten voor België en Vlaanderen interesseren me minder dan wat er nu op Europees niveau is gebeurd. Redelijk dramatisch gezien de geopolitieke situatie waar we ons in bevinden. Het worden in ieder geval weer interesting times de komende jaren :unsure:

De VB campagne omtrent het "grote boze dure bemoeizuchtige Europa" heeft volgens mij veel meer bijval gehad bij de bevolking dan gezeur over geslachten. Vandaar de verschillen vermoed ik?

De VB campagne omtrent het "grote boze dure bemoeizuchtige Europa" heeft volgens mij veel meer bijval gehad bij de bevolking dan gezeur over geslachten. Vandaar de verschillen vermoed ik?

Waarschijnlijk speelt het migratie-thema meer op Europees vlak?

Terwijl mensen misschien toch wat afgeschrikt worden door dat Vlaams onafhankelijkheid thema op Vlaams en Federaal vlak waardoor ze dan bij de NV-A terechtkomen.

Moest Vlaams Belang niet teveel zever verteld hebben over "nucleaire bom over de federale staatsfinanciën" en Tom van Grieken daar niet meer belachelijk laten staan doen over gender, dan waren ze misschien de grootste op federaal en regionaal vlak. :p

Waarschijnlijk speelt het migratie-thema meer op Europees vlak?

Terwijl mensen misschien toch wat afgeschrikt worden door dat Vlaams onafhankelijkheid thema op Vlaams en Federaal vlak waardoor ze dan bij de NV-A terechtkomen.

Moest Vlaams Belang niet teveel zever verteld hebben over "nucleaire bom over de federale staatsfinanciën" en Tom van Grieken daar niet meer belachelijk laten staan doen over gender, dan waren ze misschien de grootste op federaal en regionaal vlak. :p
Dat zal hebben meegespeeld, maar De Wever heeft een heel sterke campagne gevoerd en Tom Van Grieken viel hier en daar toch wel door de mand omdat hun naïeve voorstellen nogal snel werden doorprikt. Dit zal alleszins wel een belangrijke leerschool zijn. Zonder De Wever had het VB deze verkiezingen mogelijk met de vingers in de neus gewonnen. Oktober zal voor het VB wel een pak interessanter worden als je de kleuren op de kaart bekijkt. Maar de afschaffing van de opkomstplicht kan ook weer veel veranderen.

Dat zal hebben meegespeeld, maar De Wever heeft een heel sterke campagne gevoerd en Tom Van Grieken viel hier en daar toch wel door de mand omdat hun naïeve voorstellen nogal snel werden doorprikt. Dit zal alleszins wel een belangrijke leerschool zijn. Zonder De Wever had het VB deze verkiezingen mogelijk met de vingers in de neus gewonnen. Oktober zal voor het VB wel een pak interessanter worden als je de kleuren op de kaart bekijkt. Maar de afschaffing van de opkomstplicht kan ook weer veel veranderen.

VB is toch geen "gemeenteraadspartij"? Dat zal vrij anders uitzien dan.

Dit heb ik niet zien aankomen.

Maakt dat veel uit eigenlijk? VB heeft evenveel Europese zetels als vorige keern dus op zich niets dat verandert?

jammer wel van Ecolo die een zetel verliest.
Zelf op Groen gestemd voor Europees gezien ik klimaat wel een regionale topprioriteit vind.

Nadat sommigen hier Volt hadden gezegd had ik ook eens snel hun programma na gekeken, was wel onder de indruk dus ook op gestemd.
Maar het lijkt onmogelijk om als nieuwe partij popuair te worden? Al zeker als je mensen probeert overhalen met logica, wetenschap en onderzoek. Mensen hangen vandaag hun kar liever achter degene die luidst staat te roepen en tieren. We hebben nog nooit zo makkelijk toegang gehad tot info en dit doen we er mee.

Het gaat ondertussen om zoveel meer dan enkel CO2 uitstoot onder controle houden. Europa moet een leidersrol op zich nemen in het ontwikkelen van groene industrie zodat we de concurrentie met China en de US kunnen aangaan die daar ondertussen wel alsmaar zwaarder op aan het inzetten zijn. Ook kan Europa met klimaat gezinde leiders veel meer druk uitoefenen zoals we ook gedaan hebben tijdens het parijs akkoord. Als alle Europese landen op zichzelf terugplooien en isolationistischer worden dan is dat nefast voor onze energie veiligheid. Niet enkel omdat we onze energiemix moeten diversifieren en minder afhankelijk worden van schurkenstaten als rusland die ons er openlijk mee chanteren. Ons energienetwerk moet nu meer dan ooit op Europees niveau aangepakt worden met een smart grid dat ons allen verbindt en energie verdeelt van de plekken waar het het efficiëntst opgewekt wordt naar de plekken die het nodig hebben.

Als Trump aan de macht komt zou dat natuurlijk slecht zijn voor klimaat maar economisch zou het wel in ons voordeel spelen moest die alles van Biden terugrollen.

En verrassend is het niet, het werd ook voorspeld maar dat maakt het niet minder teleurstellend. Ik vraag mij ook af of de mensen die afstand willen nemen van oekraine, de navo, de EU zelf, energiebeleid van de toekomst, ... dat wel volledig uit eigen wil doen of niet gewoon slachtoffer zijn van misinformatie en een speelbal geworden zijn van buitenlandse mogendheden voor wie dat de natte droom is. Als dat echt eigen keuze is is dat enorm bekrompen. We kunnen ons praktisch niet harder in de eigen voet schieten moesten we er doelbewust op mikken.

Daarnaast denk ik ook niet dat mensen beseffen hoe Trumpiaans ons migratie beleid reeds is. We doen aan pushbacks, laten mensen verdrinken op zee, bouwen muren veel gestoorder dan die Trump ooit voor ogen hadden. Betalen vuile regimes grof geld om migranten zonder iets de woestijn in te sturen. We pushen buurlanden in conflictgebieden om alle migranten daar op te vangen. We wijzen mensen uit en sturen mensen terug waar mogelijk. Wat exact gaat extreem rechts nog meer kunnen doen?
Niemand zegt dat we ons moeten isoleren of jij hebt duidelijk andere debatten gehoord of gevolgd dan die op tv? Wel dat we een realistisch beleid moeten voeren waarbij we onszelf niet meer pijn moeten doen dan nodig voor de mooie ogen van de groenen. Kernenergie iemand? Wat je zegt over de grid klopt compleet, alleen hang jij er een groene vlag over en in mijn ogen is het net het tegenovergesteld, maar goed.

Wie bedoel je met ons ivm het migratiebeleid? Europa? Er zijn landen in de EU die pushbacks doen en hier commentaar op krijgen. We laten niemand bewust verdinken op de zee maar haal gerust aan hoe jij dit dan zou voorkomen. Welke muur is de EU momenteel aan het bouwen dan, heb ergens de memo gemist mogelijk. Kan zo wel op al je punten ingaan maar het staat gewoon bol van de kortzinnige en populistische statements. Beetje contradictorisch, vind je niet?

Bedankt voor de link, zeker interessant om te lezen. Wat dit juist zegt over Europa op zich ontgaat me wel. Dat verschillende landen hun veiligheid willen vergroten met een soort muur, sure.
Interessant over Hongarije bv:
Hungary has repeatedly requested €1bn for its fencing from the EU ever since but Brussels insists, so far and despite building pressure, it will never fund walls or razor wire. But it has given Hungary at least €22m in “emergency assistance” to strengthen its borders since the 2015 crisis; and the EU is happy to pay for the associated technology on any of its borders - like surveillance systems and drones.

Dus de EU geeft geen subsidies voor het bouwen van een muur wat we wel de oorspronkelijke stelling leek maar laat gerust weten als je het anders bedoelde.

De meeste extreemrechtse partijen zijn wel degelijk anti europa, anti oekraine, anti navo, anti klimaat en voor isolationistische pollicies. Ik haalde bijvoorbeeld specifiek ID van le Pen aan. Die zijn al die dingen.

En we hebben sinds 2014 al 100en en ondertussen zelfs meerdere 1000en kilometers muren.
07-26T123956Z_338403289_RC15F666F420_RTRMADP_3_EUROPE-MIGRANTS-SPAIN-CEUTA.jpg

Die tussen noord afrika en europa staan er zelfs al sinds jaren 90. Niet dat ze veel uithalen en is imo voornamelijk weggesmeten geld maar ze staan er wel.

Hier nog zo'n voorbeeld van Europees migratie beleid
Washington Post - With Europe’s support, North African nations push migrants to the desert

Laatst bewerkt:
De meeste extreemrechtse partijen zijn wel degelijk anti europa, anti oekraine, anti navo, anti klimaat en voor isolationistische pollicies. Ik haalde bijvoorbeeld specifiek ID van le Pen aan. Die zijn al die dingen.

En we hebben sinds 2014 al 100en en ondertussen zelfs meerdere 1000en kilometers muren.

Die tussen noord afrika en europa staan er zelfs al sinds jaren 90. Niet dat ze veel uithalen en is imo voornamelijk weggesmeten geld maar ze staan er wel.

Washington Post - With Europe’s support, North African nations push migrants to the desert
Je sprak over ons migratie beleid dus geen idee waarom je het nu ineens over extreemrechts hebt? Of is heel Europa extreemrechts ineens?
Ok sure dus er staan hier en daar muren waar Trump dus blijkbaar jaloers op zou zijn.. Zie nog steeds het verband niet maar goed.
En je andere punten?

Je vroeg je af of je dat memo gemist hebt dus ik geef het maar mee. 🤷‍♂️

Met ons had ik het idd op Europa. Ik heb het over extreemrechtse partijen en hun anti europa, anti oekraine, anti navo en anti klimaat stance. Niet echt over migratie, ik haalde dat maar aan omdat ik vermoed dat meeste mensen extreem rechts stemmen puur daarvoor terwijl ze niet echt beseffen wat we allemaal al tegen ongecontroleerde migratie doen. Wat bedoel je met je andere punten?

Ook Volt hier, ook mijn vriendin kunnen overtuigen van daarop te stemmen. Schoonouders hadden er nog nooit van gehoord, en die volgens het nieuws en politiek eigenlijk best wel goed.
Die gaan toch echt iets moeten doen qua campagne voeren / reclame maken. Denk hier ook niets van een folder oid in de bus gekregen.

Heel schrijnend natuurlijk, maar wat is het alternatief? Bestaat er überhaupt een humaan asielbeleid.

De sociale zekerheid heeft nu eenmaal wel zijn limieten. Dat lijkt zelfs Vooruit nu wel te snappen.

Heel schrijnend natuurlijk, maar wat is het alternatief? Bestaat er überhaupt een humaan asielbeleid.

De sociale zekerheid heeft nu eenmaal wel zijn limieten. Dat lijkt zelfs Vooruit nu wel te snappen.
Er zijn zeker heel wat stappen te zetten. Bv. Gewoon al iets zoals een veel snellere procedure, zorgt buiten besparingen op de opvangcapaciteit al voor heel wat humaniteit.

Ik zie de meerwaarde niet van mensen jarenlang semi opgesloten in dubio te laten leven. Welk beeld krijg je in die tijd van de maatschappij waar je belandt, hoe helpt dit integratie? Hoe helpt dit een terugkeerbeleid? Maak je beslissing en stuur ze een stuk sneller terug indien ze hier niet horen te zijn...

Dat is natuurlijk maar één onderdeel van een veel groter geheel.

Terug
Bovenaan