Drones leggen het luchtruim plat in BE & EU

Dat is de verliezersmindset.
Als vijand redeneert dat 99% betrouwbaarheid genoeg is en daar 1000 euro per drone voor uitgeeft, en wij redeneren dat 99.999% betrouwbaarheid nodig is en daar 10 000 euro per drone voor uitgeven, dan verliezen wij altijd.

Vanuit de denkwijze dat het een kwestie van kwantiteit is. Maar dat is niet noodzakelijk zo.
We hoeven helemaal niet 1 drone tegenover 1 drone te zetten.
Er lijken mij gerust nog meer opties.

En tot op heden kunnen we nog niet spreken van een winner of verliezer in deze. Er is nog niemand gewonnen, noch iemand verloren.

Ik ben me (via boeken) wat aan het inlezen over maatregelen tegen drones. "C-UAV" (counter-UAV) is hiervoor een Engelstalig sleutelwoord. In 2011 werd een analytische aanpak voorgesteld voor C-UAV operaties, die gebruik maakt van een soort SWOT-achtige analyse (Strengths-Weaknesses-Opportunities-Threats).
Bijv. Thales ontwikkelt zulke C-UAV systemen die gebruik maken van een gelijkaardige benadering. Een voorbeeld van een systeem dat op maat gemaakt werd door Thales is Hologarde, wat gebruikt wordt bij de luchthaven Paris-Charles de Gaulle.

Laatst bewerkt:
https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...nes-boven-zaventem-vorige-week/103711923.html

Only in belgium. Nu ja ze hadden wss niet kunnen helpen door de 5 g besturing want de software update is te duur.
Weet ge wat nog te duur is? Een counter drone team oprichten met 30 gebrevetteerde agenten, signal jammers en netlaunchers om deze dan niet gebruiken....

“Ja, dat is wat we moeten doen. Maar die dinsdag toen de luchthaven plat ging, zijn we niet uitgerukt. Erger nog, niemand heeft de dienst gecontacteerd”, klinkt het bij verschillende interne bronnen. “Nochtans hadden we goed werk kunnen doen. We hebben er het gissen naar waarom we niet opgeroepen zijn. Misschien omdat ze vertrouwden op het rudimentaire drone-detectiesysteem van de luchthaven zelf. We hoorden defensieminister Theo Francken (N-VA, red.) op tv zeggen dat die drone die boven de luchthaven vloog een 5G-drone is. Dat is dan inderdaad een probleem om hem te detecteren met onze antennes die alleen radiogolven checken. Een software-update zou dat kunnen oplossen, maar daar is geen geld voor. Nu goed, we hebben het zelfs niet geprobeerd. Ik denk dat veel mensen binnen de politie zelfs niet weten dat wij bestaan.”

De capaciteiten van de federale politie zouden toch gekend mogen zijn door de minister van binnenlandse zaken? Of zit de communicatie in al die departementen daar zodanig slecht in elkaar?

De capaciteiten van de federale politie zouden toch gekend mogen zijn door de minister van binnenlandse zaken? Of zit de communicatie in al die departementen daar zodanig slecht in elkaar?

Dat verbaast me niet in zo'n organisaties dat de linkerhand niet weet dat de rechterhand bestaat :p.

Zeker bij "verse afdelingen" waar waarschijnlijk niemand nog gedocumenteerd heeft wanneer ze gecontacteerd moeten worden of de procedure nog onder "review" was :p.

Dat is toch geen serieuze vraag hoop ik?
Het moge niet verbazen dat er ergens in die logge organisatie wat matige communicatie is.
En dat men het bestaan niet weet van bepaalde diensten, laat staan dat men weet waarmee de collega’s bezig zijn.

https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...nes-boven-zaventem-vorige-week/103711923.html

Only in belgium. Nu ja ze hadden wss niet kunnen helpen door de 5 g besturing want de software update is te duur.
Weet ge wat nog te duur is? Een counter drone team oprichten met 30 gebrevetteerde agenten, signal jammers en netlaunchers om deze dan niet gebruiken....

Toch helemaal niet zo abnormaal en al helemaal niet "only in Belgium" in de bedrijfswereld is dat ook zo, budgetten worden opgemaakt en moeten nageleefd worden. Als die upgrade veel geld kost, moeten die budgetten allicht herbekeken worden. Al vermoed ik wel dat er sinds de afgelopen weken wat extra marge op zit. :lol:

Voor wat het waard is, maar wel een bijzonder gerucht dan...
Afkomstig van iemand die enkel 'geruchten' opvangt en verspreid sinds de covid tijd en een tegen-alles persoon is, zo eentje om in dezelfde rij te zetten als Carine Knaepen.
Sinds er drones werden waargenomen in ons land heeft hij het over geruchten van "Verschillende agenten en militairen die hem contacteerden (lol), omdat ze meer weten, maar niets mogen zeggen. Schrik om hun job kwijt te geraken. "
Herkenbaar?
Hetzelfde verhaal als toen met alle artsen ten tijde van corona. Die wisten ook wat er aan de hand was, maar mochten niets zeggen.

Check eerst je bronnen vooraleer zo'n wappiegoeroe hier te posten aub. Of post het in het beerput-topic, dan staat het direct waar het hoort.

EDIT: Het hele verhaal, dus niet zo'n EXPLOSIEF nieuws zoals bovenstaande verklaarde:

Afgelopen vrijdag hebben beveiligingsmedewerkers van de Federale Politie in België twee journalisten staande gehouden aan de rand van Brussels Airport, beter bekend als luchthaven Zaventem. Dat bevestigt de politie tegenover Dronewatch, na eerdere berichten op X van veteraan en schrijver Steven Arrazola de Oñate. Het incident vond plaats op 14 november rond half drie ’s middags, in de buurt van de luchthavenomheining bij Nossegem.
Volgens een woordvoerder stuitten beveiligingsmedewerkers van de Federale Politie (DAB) tijdens een patrouille op twee personen aan de buitenzijde van het luchthavenhek. Een van hen droeg een zwarte skimuts en hoodie, en had een kleine drone in de hand. De politie controleerde beide personen en constateerde dat ze beschikten over een perskaart. Het tweetal verklaarde dat ze van plan waren om foto’s te maken bij de omheining van de luchthaven, waarbij de drone slechts als illustratie voor persartikelen zou worden gebruikt.

De Federale Politie benadrukt dat er geen aanwijzingen waren dat de drone daadwerkelijk was opgelaten in de omgeving van het vliegveld. Daarom werd geen proces-verbaal opgesteld. De drone werd wel bestuurlijk in beslag genomen door de Luchtvaartpolitie.

Welke media de journalisten vertegenwoordigden en wat precies hun doel was, is vooralsnog niet bekend. Mogelijk wilden ze demonstreren dat het niet onmogelijk is om met een drone in de buurt van een luchthaven op te stijgen, in het kader van de recente verhoogde staat van paraatheid in België en andere Europese landen. Het kan ook zijn dat de journalisten slechts wilden poseren met een drone in de hand, zonder deze daadwerkelijk te laten vliegen.

BRON

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je verduidelijking. Ik neem aan dat mods waken over wat wel en niet gepost mag worden.

Bijzonder in het kader van de vele drone nieuwtjes van de voorbije weken dat we dan zoiets niet bericht zien in de mainstream media.

Bedankt voor je verduidelijking. Ik neem aan dat mods waken over wat wel en niet gepost mag worden.

Bijzonder in het kader van de vele drone nieuwtjes van de voorbije weken dat we dan zoiets niet bericht zien in de mainstream media.
Mja, het zijn net zulke types die er alles aan doen om bij het minste de media de schuld te geven mee in het 'complot' te zitten van de 'fake drone meldingen'.

Het tegendeel is waar, de (luchtvaart)politie was snel ter plaatse, heeft z'n werk gedaan. De 'daders' verstopten zich niet, identificeerden zich en gaven verduidelijking. Case closed. Een dagelijkse controle, lijkt me.

Het is die Steven die het veel groter wil doen lijken dan het is. "We mogen iets niet weten, de mainstream media is betrokken partij en bericht er nergens over."
En zo zijn we weer vertrokken... .

Dat begrijp ik wel, en vermoedelijk is het ook zo gegaan. Maar het is op z'n zachtst gezegd raar, dat media als HLN een paar weken geleden wél elke drone waarneming door een lezer voldoende vond om er een artikel aan te wijden, maar dan aan een nieuwsfeit als deze niet. :thinking:

Heerlijk artikel van de VRT, Bellingcat gewijs de data geanalyseerd en tot de conclusie gekomen dat de meeste beelden niets met drones te maken hebben.

Mooi staaltje bangmakerijk van DPG vooral.

Heerlijk artikel van de VRT, Bellingcat gewijs de data geanalyseerd en tot de conclusie gekomen dat de meeste beelden niets met drones te maken hebben.

Het is wel vreemd dat we dan nu plots geen drones meer hebben. Hebben de Russen het opgegeven ofzo?

Hoe laag kan je zakken als mediagroep... Ik had er al geen hoge pet van op, maar dat is gewoon flagrante leugens voorschotelen aan hun lezers in hun hoofdnieuws. Doel daarvan buiten clicks binnenhalen en de modale burger bang maken?

Terug
Bovenaan