Éénjarige staatsbon

Wat gebeurt er eigenlijk met het geld dat je belegd hebt bij de staatsbon indien de staatsbon afloopt. Wordt dat automatisch overgeboekt naar de rekening van waar dat komt of moet je zelf actie ondernemen 1 jaar vanaf nu ;p.

Nog altijd stukken beter dan de 0.11% die ik de laatste wat is het 6 jaar of zo gewend ben ? En het enige dat ik ervoor moet doen is een overschrijving doen.

Zonder dat het risico echt zodanig veel verschillend is.

Dat van die duitse staatsbon even lezen om te zien wat dat juist inhoudt. Ik kan mij op dit moment niet echt inbeelden dat de duitse staat failliet gaat binnen dit en 1 jaar. En als je daar geen 30% moet op betalen, waarom niet. Ik heb toch niet direct andere plannen met mijn spaargeld dit jaar...

en 1000€ extra zonder al te veel moeite. Waarom niet.

Als je nu nog altijd 0,11% hebt dan heb je toch echt niet goed rondgeshopt bij de spaarrekeningen de laatste maanden. :biglaugh:

ik zit nu op 2,1%, vandaar dat ik bedoelde dat die kleine extra premie het ongemak van een jaar je geld kwijt zijn niet waard is. En al helemaal niet als de overheid teruggefloten wordt over die 15%.

Verder moet iedereen doen wat hij acht te moeten doen.

Maar die zijn ook niet per definitie beter dan de inflatie? Er is geen enkel fonds/etf/aandeel... dat kan garanderen dat ze beter doen dan de inflatie.

De trendgroei komt op de lange termijn altijd boven de inflatie uit, toch als we zien naar de afgelopen 100 jaar... Beleggen op korte termijn is vaak tricky, beleggen op de lange termijn in breed gediversifieerde portfolio's is de meest rationele investering die je kan doen. Recessies zijn immers altijd tijdelijk.

De trendgroei komt op de lange termijn altijd boven de inflatie uit, toch als we zien naar de afgelopen 100 jaar... Beleggen op korte termijn is vaak tricky, beleggen op de lange termijn in breed gediversifieerde portfolio's is de meest rationele investering die je kan doen. Recessies zijn immers altijd tijdelijk.
Maar, dan kan je dus nooit een grote aankoop doen. Want uw geld staat dan altijd voor lange termijn vast. Mensen die pakweg voor een zwembad aan het sparen zijn, en weten dat ze hun geld dit jaar dus niet gaan nodig hebben, maar het jaar erna misschien wel, zijn beter af met de staatsbon (ook al zit die onder de inflatie) dan met iets anders.

Maar, dan kan je dus nooit een grote aankoop doen. Want uw geld staat dan altijd voor lange termijn vast. Mensen die pakweg voor een zwembad aan het sparen zijn, en weten dat ze hun geld dit jaar dus niet gaan nodig hebben, maar het jaar erna misschien wel, zijn beter af met de staatsbon (ook al zit die onder de inflatie) dan met iets anders.
Da's inderdaad waar ik ook wat mee zit, ik ga over x jaar wss ook wel iets groots willen kopen of investeren, ooit moet ge toch uw investeringen verzilveren om er iets mee te doen..

Voor mij is 't niet duidelijk of het over 2 of over 5 jaar is, dat maakt het moeilijk om een strategie te kiezen.

Tja, dat zijn keuzes eh. Als je geregeld een nieuwe auto, zwembad, huis, etc. (ineens volledig afbetaald) wil kopen, dan moet je inderdaad een grote spaarrekening aanhouden. Maar ik heb geen interesse in dat soort aankopen, dus dan is de keuze ook snel gemaakt. :) Voor mij is een spaarrekening een 'lender of last resort' voor onvoorziene relatief grote uitgaven (met +/- 15000€ kan je al wat 'schokken' genre kapotte OLED enzo opvangen eh).

Die redenering blijft ook alleen maar geldig als het systeem van groei blijft bestaan. Lijkt me in het kader van klimaatverandering toch geen garantie meer. De correcte stelling is dat recessies in de voorbije 100 jaar altijd tijdelijk zijn geweest, niet dat dat altijd zo zal zijn.

Da's inderdaad waar ik ook wat mee zit, ik ga over x jaar wss ook wel iets groots willen kopen of investeren, ooit moet ge toch uw investeringen verzilveren om er iets mee te doen..

Voor mij is 't niet duidelijk of het over 2 of over 5 jaar is, dat maakt het moeilijk om een strategie te kiezen.
Exact dezelfde situatie hier. Ik ga toch ook opteren voor de staatsbon icm best renderende spaarrekeningen. Voor mij is het iets te riskant om alles in ETF's te steken enkele jaren (1-5) voor de aankoop van vastgoed. Eens die aankoop gedaan is gaat er wel zoveel mogelijk heen.

Stel dat ik 10k op een spaarboekje zet, dan krijg ik er een schamele bedrag van +/-200 euro voor terug.

Wat een pineuts. Ondertussen kan de bank wel een veelvoud winst gaan maken met mijn 10k. Ik pas.

Met die 10k kan je veel interessante dingen doen mee doen. Ondernemen, landbouwgrond kopen, etc.

Ik pas.

Die redenering blijft ook alleen maar geldig als het systeem van groei blijft bestaan. Lijkt me in het kader van klimaatverandering toch geen garantie meer. De correcte stelling is dat recessies in de voorbije 100 jaar altijd tijdelijk zijn geweest, niet dat dat altijd zo zal zijn.

Klimaatverandering is helemaal geen bedreiging voor de economie. Dat is het alleen als we over enkele jaren/decennia ineens een meltdown hebben van al het leven op aarde, maar het goede nieuws is dat we er dan wrs toch niet meer zijn en ons dus geen zorgen moeten maken over spaargeld. :) Er zijn genoeg studies gedaan naar hoe de technologische vooruitgang/innovatie die met de groene switch gepaard gaat eerder positief zijn voor de groei, dan negatief. Maar goed.

Hier komt het net goed uit die termijnrekening van Argenta. Over +-1/1,5j het spaargeld nodig want gaan van huis veranderen. In de tussentijd ga ik dat geld nu efkes niet beleggen voor amper 1 jaar.. dus hier ist 50k naar die rekening storten en dan is dat een gegarandeerde €1400 ipv een paar €100.

Het initiële punt was dat als uw geld op een spaarrekening staat bij een Belgische bank, je voor bedragen <100k net hetzelfde risico hebt als met de staatsbon, en voor bedragen >100k is uw geld veiliger met de staatsbon.

Daarom blijft uw stelling "ik laat het op de spaarrekening staan bij mijn bank in België, want klein risico met de staatsbon" niet geldig.
Lol dat heb ik nooit gezegd, je verwart me met iemand anders denk ik.
Nee idd, dat zeg ík.
Jouw stelling was dat de staatsbon een tikje risicovoller is dan de spaarrekening, quod non :)

Overigens akkoord met de rest.
Het risico van die 15% rv die misschien 30% wordt, is het niet waard want dan vervalt het voordeel compleet.

Dan kan je:
- voor <100k gewoon 1 van de banken nemen, bv argenta met gratis zichtrekening

- voor >100k spreiden over de 4? aanbieders >2,81% die er nu al zijn.

- voor >400k : wat zit je in spaarrekeningen te doen? :p
Maar indien geld nodig binnen de +- 1 jaar dan heb je geld genoeg om de moeite te nemen om in bv. die Duitse of Italiaanse obligatie te beleggen die 3,3-4% netto opleveren.

Even bij mijn bank gaan kijken wat ze als kosten zogezegd aanrekenen...

Kosten en fiscaliteit

Geen instapkosten of uitstapkosten op eindvervaldag
Bewaarloon 0,12%
met een minimum van 2,50 euro en een maximum van 20 euro per positie
Distributievergoeding: De bank ontvangt van de Belgische staat een vergoeding op het door haar geplaatste bedrag in functie van de looptijd (3 jaar: 0,75%, 5 jaar: 0,95% en voor 8 en 10 jaar: 1,15%), plus een variabele vergoeding van maximaal 0,20% die afhankelijk is van het geplaatste bedrag.
Op basis van de huidige fiscale wetgeving, die onderhevig kan zijn aan wijzigingen, is het belastingregime voor particuliere beleggers onderworpen aan de Belgische personenbelasting het volgende:
bevrijdende roerende voorheffing: 30% op de coupons
bij tussentijdse verhandeling:
bevrijdende roerende voorheffing van 30% op de gelopen rente in hoofde van de verkoper; de koper ontvangt een equivalent bedrag in cash als bonificatie (cfr X/N vereffeningsstelsel)
Taks op Beursverrichtingen (TOB) van 0,12% (max. 1.300 euro) bij verkoop of aankoop; tijdens de inschrijvingsperiode en op de eindvervaldag is er geen TOB verschuldigd

Wil dit zeggen dat als ik via de bank die staatsbon aanga van vb 500k (neen ik heb dat bedrag niet, maar grote bedragen voor berekeningsprincipe). Dat ik :

20€ betaal (0.12% van 500k is 600€ en wordt dus beperkt tot 20€)
1000€ voor die 0.2% aangezien het een belegging van 1j is. Indien het 1 van 3, 5,... was geweest werd dit vermeerderd met dat totaal.

Of interpreteer ik dit goed dat ik enkel dat bewaarloon betaal, en dat de bank van de staat die distributievergoeding krijgt (en niet van mij).

20€ gun ik de bank nog wel... in dat andere geval ga ik toch eens kijken hoe dat ding van die grootboekrekening in mekaar zit...

Conclusie van de laatste pagina's

25000€ op de spaarrekening --> 100€ (!) op 10 jaar tijd. Wat een schamel bedrag! Belachelijk!
Maar ja ge zijt ne dikke idioot als je NU nog rente hebt aan 0.10%! Je had al lang moeten gaan rondhoren hebben! Belachelijk!
25000€ via ne staatsbon --> 702.€ op 1 jaar tijd (of 577.5€ indien de RV 30% wordt). Wat een schamel bedrag! Belachelijk!
25000€ --> Ik heb er aandelen van gekocht en gespeculeerd op de beurs. Ik ben daar een jaar full time mee bezig! 1500€ op 1 jaar tijd. Wat een schamel bedrag! Belachelijk!

Allé ik begrijp de mensen die dat hier allemaal zo zeggen he. Maar zo kan je natuurlijk bezig blijven. :tongue:

Indien een bedrag al voor langer dan 12 maanden op een spaarrekening staat, dan is de opportuniteitskost toch enkel de getrouwheidspremie van 1 kwartaal, of zie ik dat fout (Indien spaarrekening op kwartaal basis getrouwheidspremie toekent)?

Komt voor ons wat te vroeg. Akte van de verkoop van mijn huidige woning gaat pas midden september door, dan komt er som cash vrij waarmee ik eens moet zien wat te doen. Heb een afspraak met de bank om de opties te bespreken.
Tot de akte is alle beschikbare cash nodig voor oplevering nieuwe woonst 🙄.
De bank is toch de laatste die je dan moet aanspreken :tongue:

Laatste keer dat ik in mijn bankkantoor was om een spaarrekening af te sluiten begon hij ook over hun beleggingen met 2,1% nettorendement ofzo, dan zat je 3 jaar vast.
Daarvoor neem je dan beter een spaarrekening bij Keytrade, Medirect of Santander bijvoorbeeld.

Ik heb zelf een week of 2 geleden die Duitse staatsbon gekocht die hier ter sprake kwam met rendement rond de 3% en geen RV :smile:

En dan de headline op de tijd: "banken VREZEN dat ze niet iedereen aan de staatsbon kunnen helpen." Daarnaast constant opiniestukken hoe dit slecht is voor de sector en dat we als Belgen risicoavers zijn etc etc. Ik vind hun berichtgeving echt wel eenzijdig pro banken hierover. Over die prijsafspraken tussen de banken wordt er veel minder schande gesproken.

Terug
Bovenaan