Renegadexxripxx
Well-known member
Het is niet helemaal correct om te stellen dat 3.3% - 0.4% kosten = 2.9% rendement. Het moment waarop de kosten gemaakt worden en het bedrag dat uiteindelijk belegd wordt is ook van tel. Grosso modo zal het voor een kortlopende obligatie wel op hetzelfde neer komen.
Bv. bedrag van 20k euro. Laten we veronderstellen 0.3% makelaarsloon. (Zoals je zegt is het voor 20k 0.6%, wat het uiteindelijke rendement nog lager maakt.)
20K * 0.003 = 60 euro kosten.
20K * 0.0012 = 24 euro beurstaks
Uiteindelijk bedrag belegd in de obligatie = 20k - 60 - 24 = 19916 euro. Stel yield van 3.3%: 19916 * 0.033 = 657 euro profijt. Dus na een jaar (veronderstel dan maturatie) krijg je 19916 + 657 euro = 20573 euro
Aangerekende kosten gedurende de termijn van je obligatie:
2 * 9 euro = 18 euro effectenrekening
24.20 euro bewaarloon
20573 - 18 - 24 = 20531 euro, ofwel 20531/20000 - 1 = 2.66% rendement.
Om dit te bekomen moet je dus eerst goed grasduinen in een PDF'ke van uw bank, en dan een ganse rekensom maken. Als je de "verkeerde" obligatie kiest moet je er nog eens RV op de coupon en/of afhankelijk van de uitgifteprijs (onder pari) RV op de spread bij uitrekenen, afhankelijk van land van uitgifte evt. nog een bronheffing die dan ook nog kan verschillen tussen staats- en bedrijfsobligaties.
Is het nog een verrassing dat mensen voor een staatsbon kiezen waar klaar en duidelijk het nettorendement 2.81% is en er geen kosten aangerekend worden? Goed in de markt (lees: gazetten) gezet, en transparant. Geen PDF van de bank zoeken, geen obligatie uit de lijst zoeken, geen regels rond RV kennen, geen rekensommetje te maken.
Neen, na dat uitzoeken en de tijd die ik daaraan al een beetje gespendeerd heb is dat echt niet abnormaal. Vind ik.
Al is en blijft er de onzekerheid over wat het wordt met die 15% RV of toch niet. Maar dan nog zie ik niet zo enorm veel verschil tussen een spaarrekening aan 2+% en zo'n obligatie. Op het moment dat ik het geld opneem uit mijn spaarrekening ben ik ook evengoed die getrouwheidspremie kwijt. Net zoals als ik mijn obligatie ten gelde maak op de secundaire markt dat ik ook een bedrag ( stuk van de intrest/betaald bedrag) kwijt ben.