Eerste hulp bij klus-gevallen

Ok, het kitten of profielrandje is vrij duidelijk nu, merci allen. Een volgende klus waar ik misschien nog sneller werk van wil maken. Ik heb een kort stukje scheidingsmuur waar nog de fundering van de oude garage aanwezig is dat ik wil voorzien van een tuinwand, genre: https://ecohout.be/detail.php?id=4656&hcat=&hc=0&cat=&cc=262&sbcat=&sc=

Ideaal om verlichting in te verwerken denk ik dan en ook stevig.

Nu, een aantal bemerkingen:
  • Het gaat maar om 5 m max dus ik wil het goed doen en geld is daardoor minder een probleem. Nogmaals, zijn er eventueel leukere alternatieven? Al dan niet met wat groen in verwerkt?
  • Het gaat om de scheidingsmuur met onze buur vrouw.
  • De fundering van de oude (gesloopte) garage is niet beton, maar gemetseld en zit over de gehele lengte nog in de grond
    • Kan ik deze fundering gewoon laten zitten en op basis van een paalhouder de palen plaatsen? Of zal dit veel te zwak zijn?
    • Of toch de fundering uitgraven?
  • Mijn achtergevel is bekleed met Thermowood Frake, zou dit ook kunnen gebruikt worden voor de wand of is dit echt eerder bedoeld voor gevels? Wat zou een mooi alternatief zijn? Thermo Ayous effen?

Laatst bewerkt:
Omdat ik de voorbije jaren regelmatig branden heb gezien die ontstaan zijn door fietsbatterijen denk ik eraan om ergens een metalen koffertje op de kop te tikken, gat in te boren om kabel door te steken en dit te gebruiken wanneer ik de batterij oplaadt. Verstandig of zorgen om niets?

Ik ga mogelijks de domste vraag stellen uit de geschiedenis van deze thread, maar we zijn van plan om binnekort hier de oude schouw hier (die toch niet functioneel meer is sinds de vorige eigenaars een verdiep erop gezet hebben) af te breken en de muur terug proper af te werken.

Nu vraag ik me af wat ik het beste doe met die kachel die er nog in zit:
- Laten we die gewoon ophalen door oud ijzer, of doen we nog de moeite om die te laten recuperen door iemand. Als ik het merk zo opzoek lijkt dat wel deftig en duur gerief (niet dat ik er nog iets voor wil) dus gewoon wegdoen naar't stort lijkt me ook zonde. Wat zouden jullie doen?
UjuS6Ok.jpeg

en nadat die is weggehaald neem ik aan dat we gewoon met de breekhamer die schouw kunnen afbreken zonder verder te moeten nadenken, buiten op te letten om niets te beschadigen dat we niet willen weghalen :oi22:

Kunt altijd proberen om die op 2dehands of facebook marketplace te zetten met een lage prijs ofzo? dan kun je al weten of er interesse in is.

Iemand hier ervaring met een osmosetoestel om ramen mee te wassen? Wij hebben een overkapping met glazen dak onder een kleine helling waardoor er nog al gemakkelijk vuil op blijft liggen. Kuisen met gewoon leidingwater geeft enorm makkelijk vlekken en strepen.
een van de glazenwassers die al bij ons is geweest had dit apparaat:
Voor dat geld kan ik hem nog geen tien keer laten komen en zelf werk ik toch net iets grondiger.

We willen een donkerblauwe muur voorzien van een lichte kleur. We hebben geen primer meer, maar nog wel veel witte muurverf ("1 keer dekt alles"). Sparen we uit op de primer en gebruiken we die witte vooraleer we twee lagen met de kleur erop schilderen?

We willen een donkerblauwe muur voorzien van een lichte kleur. We hebben geen primer meer, maar nog wel veel witte muurverf ("1 keer dekt alles"). Sparen we uit op de primer en gebruiken we die witte vooraleer we twee lagen met de kleur erop schilderen?
Ik zou dat gewoon proberen. In het slechtste geval moet ge er minder primer op doen.

Alléé mijnen bulex hangt .
Eerst zo een paar Youtube filmpjes gezien voor ik begon want stel u voor dat ik de gasleiding op waterleiding aansluit . ;)
(De gas moest toch op de leiding met het blauw toppeke héé . ;))

Soit , in Ieder geval heb ik nu terug warm water in de badkamer na 3 weken . ;)

(Ahja de vorige had het begeven na 35 jaar enhad hem ook zelf aangesloten dus zal wel iets goed gedaan hebben dan . ;))

Alléé mijnen bulex hangt .
Eerst zo een paar Youtube filmpjes gezien voor ik begon want stel u voor dat ik de gasleiding op waterleiding aansluit . ;)
(De gas moest toch op de leiding met het blauw toppeke héé . ;))

Soit , in Ieder geval heb ik nu terug warm water in de badkamer na 3 weken . ;)

(Ahja de vorige had het begeven na 35 jaar enhad hem ook zelf aangesloten dus zal wel iets goed gedaan hebben dan . ;))
Dus jij hangt zonder enige officiële erkenning gasinstallaties? Als je YouTube nodig hebt, ga ik daar toch van uit.

Dus jij hangt zonder enige officiële erkenning gasinstallaties? Als je YouTube nodig hebt, ga ik daar toch van uit.
Dacht dat ik nu wel duidelijk genoeg ben geweest in de verder uitleg dat wat ik gezegd heb over YouTube dat dit om te zwanzen was ….maar voor u speciaal , nee heb geen youtube filmpjes nodig gehad , nee dit is niet mijnen eerste gas watergeiser die ik hang (Ahja 35 j eerder heb ik dat ook al gedaan ) , en ja ik mag deze zelf hangen omdat het om een vervanging gaat van een defect model en ja de fabrikant dekt zich hierbij in in zijn handleiding( die ik dus ook heb door genomen ) door te stellen dat de eerste opstart moet gebeuren door een erkende installateur (maar die komen afgesteld uit de fabriek en ik ga daar echt niet zelf aan die regelinstelling beginnen te draaien , en ja ik heb hem gekocht bij de officiële verdeler van dat merk die deze dus ook verkopen aan mensen die zelf willen plaatsen (lees vervangen ) .

Is dus letterlijk gewoon 2 krammen in de muur boren (want die afstand klopt niet want de vorige was een Junkers ) en dan 3 leidingen aansluiten , 2 voor water en 1 voor gas en wat wat is is gemarkeerd door die gekleurde dopjes die op die leidingen zitten wanneer je het toestel uitpakt (blauw voor ingang koud water , rood voor uitgang warm water en geel voor ingang gas ) en ja ik heb dan ook maar ineens de gaskraan vervangen door een nieuwe (omdat die andere daar ook al 30 jaar hing ,juist om zeker te zijn ) en heb dan ook ineens alle soepel leidingen waarmee deze is aangesloten ook maar mee vervangen ( en voor het water leveren ze die gewoon mee in de verpakking ) en ja ik heb de nodige lektesten gedaan op zowel de waterleidingen alsof de gasleiding en al zijn aansluitingen (ge weet wel zeepsopke voor het gas ) en nee is dus niet mijne eerste keer dus want heb hier ook zelf mijn gaskookplaat aangesloten ….en ja heb dus ook zelf mijn gasleiding gelegd ( maar dan + 30 jaar terug en nee heb daar nog altijd geen enkel probleem mee gehad ook niet toen ik mijn keuken heb verplaatst en dus een deel nieuwe leidingen heb moeten leggen . )

Dus heb ik een officiële erkenning ….nee maar ik beweer dus ook nergens dat ik bij andere zomaar gasinstallaties ga plaatsen en ik geef mij ook niet uit als zijnde een officiële erkende installateur en ga dus ook nooit een attest schrijven , afgeven of zelfs maar tekenen .

Niet op je paard springen voor een simpele vraag. De reden dat ik dat vroeg is omdat dat een open toestel is, wat je dus niet mag plaatsen in een badkamer.

Niet op je paard springen voor een simpele vraag. De reden dat ik dat vroeg is omdat dat een open toestel is, wat je dus niet mag plaatsen in een badkamer.
Wel als het een vervanging betreft van een defect bestaand toestel …enkel bij een nieuwe installatie mag deze niet meer geplaatst worden en mag je enkel die plaatsen met geforceerde luchtaanvoer via buitenlucht (gewoonlijk steken ze dan een buis door de schouw met 2 kanalen (afvoer en aanzuig ) )
Had dat nagekeken voor ik mijn bestelling plaatste (stond ook op de site van de officiële verdeler . ;) )

Wel als het een vervanging betreft van een defect bestaand toestel …enkel bij een nieuwe installatie mag deze niet meer geplaatst worden en mag je enkel die plaatsen met geforceerde luchtaanvoer via buitenlucht (gewoonlijk steken ze dan een buis door de schouw met 2 kanalen (afvoer en aanzuig ) )
Had dat nagekeken voor ik mijn bestelling plaatste (stond ook op de site van de officiële verdeler . ;) )

Toestellen in badkamers, wc’s, slaapkamers, doucheruimtes of opschikkamers​

Sinds 2015 is het plaatsen van open toestellen (type B, ‘atmosferische’) verboden in badkamers, WC’s, slaapkamers, stortbadruimtes of opschikkamers. Bestaande toestellen mogen wel in gebruik blijven op voorwaarde dat hun luchttoevoer en de afvoer van verbrandingsproducten voldoen aan de gestelde eisen.

Bij vervanging van een open toestel (type B) in een van de genoemde ruimtes, moet dus gekozen worden voor een gesloten toestel (type C). Dat zijn doorgaans condensatieketels, die veiliger en zuiniger zijn.

En:

De officiële sites spreken je verdeler wel tegen.

Het gaat wel over het feit dat ze de lucht in dezelfde ruimte aanzuigen indien in badkamer of wc ruimte …en op de foto kan je zien staat deze achter de muur van de badkamer staat en is de opening (nu door een louvre deur ) afgesloten en is de bulex niet afhankelijk van aanzuig van zijne lucht via die louvre deur maar zuigt deze zijn lucht aan via de onderzijde waar de leidingen vandaan komen en via een vals plafond , dus kun je de vraag stellen of deze wel in de badkamer staat of niet en als ik hem in de gang hang naar de badkamer en wc mag het ook nog .

Het gaat wel over het feit dat ze de lucht in dezelfde ruimte aanzuigen indien in badkamer of wc ruimte …en op de foto kan je zien staat deze achter de muur van de badkamer staat en is de opening (nu door een louvre deur ) afgesloten en is de bulex niet afhankelijk van aanzuig van zijne lucht via die louvre deur maar zuigt deze zijn lucht aan via de onderzijde waar de leidingen vandaan komen en via een vals plafond , dus kun je de vraag stellen of deze wel in de badkamer staat of niet en als ik hem in de gang hang naar de badkamer en wc mag het ook nog .
Dat telt nog altijd gewoon als in de badkamer hoor.

Dat telt nog altijd gewoon als in de badkamer hoor.
Dat is uw zienswijze maar voor mij hangt die in een afgesloten ruimte met onder en boven verluchting (net zoals ze die soms in een kast hangen maar dat de lucht aanzuig ergens anders van komt dan van de ruimte waarin hij hangt (bv in caravans …)
Heb het trouwens gevraagd , heb ze den uitleg gegeven en volgens de verdeler was dat geen probleem om deze gewoon te vervangen .

Terug
Bovenaan