Eerste hulp bij klus-gevallen

Kan je die twee klemmetjes niet los draaien en de radiator zo wat naar voren laten leunen? Tenzij dat echt een mastodont is, moet dat wel lukken om te houden. Afhankelijk van hoe los het allemaal zit, kan je dat ene klemmetje eruit halen en dat chemisch anker erin doen.
Let wel; als je het er dan ooit nog uit wil, zal ook een stuk van de muur er moeten aan geloven 😅

Montagelijm gaat uiteindelijk ook uitzakken, de radiator lijkt licht maar eenmaal er water in zit weegt dat wel wat. Chemisch anker kan werken als je er goed aan kan. De spijt komt dan wel als je hem er ook uit moet halen zoals @Sanity penguin aangeeft :p

Het is zeker geen mastodont van een radiator, eerder vrij licht (en oud, woning van 1979).
Daar kan je precies nog wel cva aan. Je kan ook opteren om zo'n nieuwe houder te kopen en iets hoger of lager dus een nieuwe te bevestigen.
Op Amazon vind je al goedkoop zo'n complete sets. Zit dan wel wat teveel bij maar als je echt apart zo'n beugeltje wil, kan je misschien beter richting doe-het-zelf-zaak gaan?

Nadien kan je deze dan wegdoen en dat gat dan opvullen met kant-en-klare gipsvuller. Even opschuren en verven nadien. Voordeel zal zijn dat je dan niet zit te klooien in dat bestaande gat.

Het is zeker geen mastodont van een radiator, eerder vrij licht (en oud, woning van 1979).
Ik heb recent nog een radiator met zo'n pinnen verplaatst en de pinnen herbruikt. Die heb ik vastgezet door in de opening van de pin chemisch anker te spuiten nadat ik de pin in de muur geklopt had. Hangt muurvast nu.

Gewoon wat chemisch anker in het gat van die pin doen dus. Je zal wel met 2 moeten zijn denk ik, zodat iemand de radiator naar voor kan tilten (indien leidingen flexibel zijn, anders wordt het moeilijker) en de andere het chemisch anker in de pin spuit.

Zijn hier mensen die radiatorfolie geïnstalleerd hebben en dat de moeite vinden? Ons huis heeft volle muren die nog niet geïsoleerd zijn, en ik vroeg me af of dat de moeite zou zijn om te doen. Gezien mijn muren niet geïsoleerd zijn zegt mijn buik mij dat de impact vrij groot KAN zijn op die ene m² die dan beter zal reflecteren.

En daarbij misschien een 2e vraag: is het doenbaar om dat te installeren zonder uw radiatoren weg te halen (ik vrees van niet).

Zijn hier mensen die radiatorfolie geïnstalleerd hebben en dat de moeite vinden? Ons huis heeft volle muren die nog niet geïsoleerd zijn, en ik vroeg me af of dat de moeite zou zijn om te doen. Gezien mijn muren niet geïsoleerd zijn zegt mijn buik mij dat de impact vrij groot KAN zijn op die ene m² die dan beter zal reflecteren.

En daarbij misschien een 2e vraag: is het doenbaar om dat te installeren zonder uw radiatoren weg te halen (ik vrees van niet).
Ik heb dat hier bij elke radiator gedaan, hoewel men het eigenlijk enkel aanraadt voor radiatoren aan buitenmuren. Of het veel effect heeft weet ik niet, maar het kost niks en als het al iets helpt, heb ik het toch geïnstalleerd. :p Hier geïnstalleerd zonder radiatoren te demonteren en dat is ook de bedoeling voor zover ik weet.

Ik heb dat hier bij elke radiator gedaan, hoewel men het eigenlijk enkel aanraadt voor radiatoren aan buitenmuren. Of het veel effect heeft weet ik niet, maar het kost niks en als het al iets helpt, heb ik het toch geïnstalleerd. :p Hier geïnstalleerd zonder radiatoren te demonteren en dat is ook de bedoeling voor zover ik weet.
Merci voor de reactie. Ik heb hier 2 radiatoren die op een buitenmuur hangen en het is inderdaad voor die 2. De 3e hangt op een binnenmuur dus dat verlies kan mij niet schelen.

Ik moet lamellen ophangen in de dagkant van een groot raam. De dagkanten zijn van gipsplaat van 9mm dik die vasthangen met PUR, dus ik heb wat schrik om daar zo'n zwaar ding aan op te gaan hangen.

Wat denken jullie? Heeft zo'n gipsplaat die vasthangt met PUR voldoende draagkracht om lamellen voor een raam van 2m50 breed en 2m hoog omhoog te houden?

Ik was zelf aan het denken om de afstand tussen de gipsplaat en de snelbouwstenen (6cm, opgevuld met PUR) te overbruggen met lange schroeven en dus pluggen in de snelbouwstenen te steken. De pluggen die ik erbij geleverd kreeg zijn 3cm, dan nog 6cm PUR overbruggen en wat marge, dan kom ik op schroeven van 10cm uit. Het lijkt me alleen een gedoe om die pluggen in de snelbouwstenen te krijgen. Dan zal ik een schoef een stukje in de pluggen moeten draaien om dan die pluggen met fingerspitzengefühl in de gaten van de snelbouwstenen te krijgen.

Daarom wou ik even checken of er geen betere manieren zijn om dit aan te pakken. Als gipsplaatpluggen toch voldoende zouden zijn, is dat wel makkelijk natuurlijk. Of misschien iets waar ik niet aan denk?

Ik zou het ook overbruggen met lange pluggen en lange schroeven. Van die gyprocpluggen zullen in het begin wel stevig genoeg zijn maar na verloop van tijd gaat dat uithollen omdat je er steeds veranderende krachten opzet met het omhoog en omlaag doen.

Mss proberen met lange kozijnpluggen. Ik zou persoonlijk niet hard vertrouwen op die 9mm gyproc en pur.
Kan ik idd proberen, maar ik heb schrik dat zo'n lange pluggen die grotendeels in een holle ruimte zitten (PUR geeft niet veel tegendruk) gaan meedraaien met de schroef. Ofwel moet ik er eerst wat chemisch anker inspuiten en dan de plug erin duwen.

Als ge zelf geen klusser zijt en het is enkel het wiebelen dat ge wilt tegengaan, kunt ge ook eerst proberen om er wat luciferhoutjes tussen te spieën. Mogelijks moet ge dat een paar keer herhalen, maar het is een oldschool trucje om een gat terug te doen spannen.

Kan ik idd proberen, maar ik heb schrik dat zo'n lange pluggen die grotendeels in een holle ruimte zitten (PUR geeft niet veel tegendruk) gaan meedraaien met de schroef. Ofwel moet ik er eerst wat chemisch anker inspuiten en dan de plug erin duwen.
Geen chemisch anker. Gebruik Fisher Duo Power pluggen, dat zijn echt goeie. En reken dat uw vijzen minstens een halve centimeter langer moeten zijn dan de te overbruggen afstand. 7 cm te overbruggen, en dan het materiaal van de lamellen, en de lengte van de plug. Als die plug bv 5 cm lang is dan zou ik voor vijzen gaan van zeker 13 cm lang. En ja, eerst uw gat voorboren tot in de steen en dan de plug op de vijs en er zo in duwen, zo zou ik dat ook doen denk ik.

Ik ga er nog eens over denken en dit weekend zien hoe ik het doe. Die Fischer Duo Power pluggen lijken me wel iets goed, maar na wat zoeken op lange pluggen lijken zo'n lange slagpluggen ook wel een optie. Dan draai ik de pluggen sowieso niet kapot in de holle ruimte achter de gipsplaten en moet ik ook minder liggen knoeien om de plug in de baksteen te krijgen.

Zoiets als dit:

Fischer heeft een soort van die Duo Power pluggen blijkbaar ook in slagplug (of ik denk toch dat het een slagplug is):

Hou ook rekening met de dikte van uw schroef. Dat voorbeeld is een 10x140, das al een serieuze schroef, succes om die schacht door het gaatje vd lamellen te krijgen (nog niet gesproken over de kop).
Ik zou gewoon boren, met lang genoege boor, en dan plug volledig doorduwen met een schroef of schroevendraaier of... , dat uw plug volledig in de steen pakt. Boven uw raam steekt normaal ook een betonnen lintel, das niet gewoon snelbouw

Ik ga er nog eens over denken en dit weekend zien hoe ik het doe. Die Fischer Duo Power pluggen lijken me wel iets goed, maar na wat zoeken op lange pluggen lijken zo'n lange slagpluggen ook wel een optie. Dan draai ik de pluggen sowieso niet kapot in de holle ruimte achter de gipsplaten en moet ik ook minder liggen knoeien om de plug in de baksteen te krijgen.

Zoiets als dit:

Fischer heeft een soort van die Duo Power pluggen blijkbaar ook in slagplug (of ik denk toch dat het een slagplug is):
Ik ben grote fan van slagpluggen maar let op, de kop van de plug zelf moet ook plaats hebben binnen de behuizing van je lamellen. Let ook goed op de maximale dikte van de opbouw. De t(fix) zoals ze het in de technische gegevens noemen. Ik zie dat dit bij een slagplug van 120 lang maar net 70 mm is maximaal. Al vind ik dat persoonlijk niet voldoende. Voor mij moet minstens even veel lengte in de muur zitten als in het materiaal. Ik ben niet zeker of die 70 mm de maximum is maar het is wel de maximum die vermeld is in de tabel.

Hou ook rekening met de dikte van uw schroef. Dat voorbeeld is een 10x140, das al een serieuze schroef, succes om die schacht door het gaatje vd lamellen te krijgen (nog niet gesproken over de kop).
Ik zou gewoon boren, met lang genoege boor, en dan plug volledig doorduwen met een schroef of schroevendraaier of... , dat uw plug volledig in de steen pakt. Boven uw raam steekt normaal ook een betonnen lintel, das niet gewoon snelbouw
Net oude foto's gecheckt en dat is idd een betonnen balk. Mag ik daar zelfs wel gaten in boren of ondermijnt dat de stevigheid van de balk?

Ik ben grote fan van slagpluggen maar let op, de kop van de plug zelf moet ook plaats hebben binnen de behuizing van je lamellen. Let ook goed op de maximale dikte van de opbouw. De t(fix) zoals ze het in de technische gegevens noemen. Ik zie dat dit bij een slagplug van 120 lang maar net 70 mm is maximaal. Al vind ik dat persoonlijk niet voldoende. Voor mij moet minstens even veel lengte in de muur zitten als in het materiaal. Ik ben niet zeker of die 70 mm de maximum is maar het is wel de maximum die vermeld is in de tabel.

Had ik idd weer niet aan gedacht. Misschien is het toch het eenvoudigst om te proberen met meegeleverde pluggen van 3cm en daar lange schroeven voor te gaan halen. Moest het niet lukken, kan ik kijken of ik ergens lange smalle slagpluggen kan vinden die passen in de montagebeugels.

Na het kijken van het filmpje op die website lijkt die DuoXPand me toch weer geen slagplug te zijn. Er wordt op geklopt tot de plug volledig in de muur zit en dan wordt de schroef verder aangedraaid. Ik zie de plug zelfs twisten in het filmpje wanneer deze volledig in de muur zit, dus lijkt me toch geen goede oplossing voor mijn opbouw. De plug zal waarschijnlijk stuk draaien tussen de gipsplaat en betonnen balk.

Terug
Bovenaan