Eerste hulp bij klus-gevallen

Het probleem is niet de verbindingen, het is de isolatie, zo'n krimpkous is veel dunner en minder veilig dan de originele isolatie rond uw koperdraad en voldoet niet aan de nodige normen.
Met een voedingskabel zou ik het ook niet doen, maar met de signaalkabel van een thermostaat of de drukknop van de deurbel, zou ik dat wel doen.
Maar het originele bericht van Gines ging over het vervangen van de complete netsnoer, en dat kan je gerust doen door deze te solderen op de printplaat.

Waarschijnlijk een domme vraag. Is er anno 2022 al een concensus hoe lang men best wacht alvorens te verven? Ik krijg telkens een andere mening als ik het aan vrienden of kennissen vraag:
  • Een paar maanden, want met de technieken van tegenwoordig droogt het snel
  • Eén seizoen (voor ons dus de winter)
  • Twee seizoenen, zodat het huis zich gezet heeft
Ik heb eigenlijk geen goed zicht hoe aangenaam het is om altijd op stucwerk te kijken. Is dat niet ook gewoon egaal wit? Dan heeft verven toch niet zo een haast?

Waarschijnlijk een domme vraag. Is er anno 2022 al een concensus hoe lang men best wacht alvorens te verven? Ik krijg telkens een andere mening als ik het aan vrienden of kennissen vraag:
Ik heb eigenlijk geen goed zicht hoe aangenaam het is om altijd op stucwerk te kijken. Is dat niet ook gewoon egaal wit? Dan heeft verven toch niet zo een haast?
Zeker een grondlaag leggen voor het stof en dat is toch iets aangenamer nog. Daar heb je zelfs kleuren in. Wij zijn al 5 jaar in ons huis en hebben nog altijd geen finale verflaag maar al sinds het begin een grondlaag (en als je goeie neemt zie je eigelek amper verschil met een finale verflaag). En gelukkig maar dat we gewacht hebben want er zijn wel wat barsten verschenen. Barsten kunnen tot 10 jaar na oplevering opduiken. 2 seizoenen is niet genoeg voor uw huis gezet is.

Zeker een grondlaag leggen voor het stof en dat is toch iets aangenamer nog. Daar heb je zelfs kleuren in. Wij zijn al 5 jaar in ons huis en hebben nog altijd geen finale verflaag maar al sinds het begin een grondlaag (en als je goeie neemt zie je eigelek amper verschil met een finale verflaag). En gelukkig maar dat we gewacht hebben want er zijn wel wat barsten verschenen. Barsten kunnen tot 10 jaar na oplevering opduiken. 2 seizoenen is niet genoeg voor uw huis gezet is.
Mag een grondlaag wel na oplevering? Of ook hier wachten? En wat bedoel je met stof? :) (ik ken absoluut niets van bouwen, daarmee dat wij sleutel op de deur doen).

Mag een grondlaag wel na oplevering? Of ook hier wachten? En wat bedoel je met stof? :) (ik ken absoluut niets van bouwen, daarmee dat wij sleutel op de deur doen).
Alles mag maar een grondlaag is slim te doen ja. Ga maar eens met je hand over de plakkerij als die droog is en je zal zien hoeveel stof daar vanaf komt. Als je daar niets opdoet blijf je met stof zitten.

Wij hebben ook SOD gedaan en hebben een week voor oplevering aan de verfwerken begonnen, enkel grondlaag dus. Koop een deftig merk verf, dan heb je een mooi resultaat en kan je wel even voort zonder een finale laag te doen. (Sigma, trimetal, sikkens,…)

Alles mag maar een grondlaag is slim te doen ja. Ga maar eens met je hand over de plakkerij als die droog is en je zal zien hoeveel stof daar vanaf komt. Als je daar niets opdoet blijf je met stof zitten.

Wij hebben ook SOD gedaan en hebben een week voor oplevering aan de verfwerken begonnen, enkel grondlaag dus. Koop een deftig merk verf, dan heb je een mooi resultaat en kan je wel even voort zonder een finale laag te doen. (Sigma, trimetal, sikkens,…)

Bedankt voor het antwoord! Ze leveren in september op, maar de stucwerken worden in mei gedaan. Dus het kan al even drogen in de zomer en dan een primer er op.

Wij hebben het meteen gedaan, omdat het stucwerk al droog genoeg was, bouw heeft een tijdje geduurd.
Wachten op het zetten van het huis hadden we geen zin in, dat duurt jaren en na die jaren mag je dan nog eens alles gaan afdekken in je huis om geen verfspatten te hebben.
Wij hebben voor het gemak gekozen om in een leeg huis te verven, wat ons veel werk bespaarde. Het afplakken is namelijk het lastigste werk :p
En de scheuren die er intussen bij gekomen zijn, gaan we ooit wel eens oplossen. Maar intussen zijn we al zeer blij dat we het gedaan hebben.

Ik wil bij ons op enkele ramen een warmte werende folie laten aanbrengen. Iemand hier (goede) ervaringen mee?

Firma's in het Antwerpse die dit doen mogen steeds aangeraden worden.

Ik ga een arduinen brievenbus plaatsen.
Onze oprit is wel wat een helling, dus zal hierbij rekening moeten houden bij het gieten van de sokkel.
Volstaat stabilisé als materiaal voor zo'n sokkel? Raden jullie aan betonijzers aan om de sokkel extra stevig vast te zetten en verzakking te voorkomen of is dat wat overkill voor een simpele brievenbus?

Ik ga een arduinen brievenbus plaatsen.
Onze oprit is wel wat een helling, dus zal hierbij rekening moeten houden bij het gieten van de sokkel.
Volstaat stabilisé als materiaal voor zo'n sokkel? Raden jullie aan betonijzers aan om de sokkel extra stevig vast te zetten en verzakking te voorkomen of is dat wat overkill voor een simpele brievenbus?
Ik heb hier een gemetselde (overschot bestaande steen + arduin blad) brievenbus dat naast de normale gleuf en afsluiting een groot open vak heeft voor (kleinere) pakjes. Dat wordt veelvuldig gebruikt door de postbedrijven.

In de huidige tijdsgeest toch echt wel handig vind ik.

Hoeveel materiaal je best gebruikt voor een sokkel hangt ook af van de ondergrond.
Maar zie maar is rond op de weg, veel van die brievenbussen staan ondertussen toch niet meer perfect waterpas.
Gebruik je te veel materiaal is het ecologisch misschien niet ideaal. Financieel is het nu niet zo'n verschil...

Ja klopt. Raam vervangen door een geluidswerend raam gaat ook al gauw een 2500 - 3000 euro kosten. Willen eerst dit eens proberen ipv al wat grotere ingrepen te doen.
Meestal komt geluid ook van slechte aansluiting van het raam op de muur.
Is dat wel in orde en echt het glas kan je het misschien reduceren door de resonantiefrequentie van het glas lichtelijk aan te passen? Bijvoorbeeld iets met massa tegen het glasblad plakken. Of het haalbaar is en iets uitmaakt durf ik niet zeggen maar ik had vroeger een groot raam die licht resoneerde bij bepaalde geluiden. 'k had er domweg een paar zuignappen met een plant aan gehangen en het was beter. Of deels een folie (gezand bijvoorbeeld)..

Uiteindelijk gaat het hier over luchtverplaatsing, direct of indirect via andere materialen die als membraan functioneren.

Wij hebben het meteen gedaan, omdat het stucwerk al droog genoeg was, bouw heeft een tijdje geduurd.
Wachten op het zetten van het huis hadden we geen zin in, dat duurt jaren en na die jaren mag je dan nog eens alles gaan afdekken in je huis om geen verfspatten te hebben.
Wij hebben voor het gemak gekozen om in een leeg huis te verven, wat ons veel werk bespaarde. Het afplakken is namelijk het lastigste werk :p
En de scheuren die er intussen bij gekomen zijn, gaan we ooit wel eens oplossen. Maar intussen zijn we al zeer blij dat we het gedaan hebben.
Dampopen verf/primers zoals bijvoorbeeld kalk- of leemverf mag je de dag erna in principe al doen.

Afsluitende dampdichte verf natuurlijk wachten tot de vochtigheidsgraad is zoals voorgeschreven.

Dampopen is ook relatief:

Niet dat ik kalkverf wil promoten maar dat is ook schimmelwerend, brandveilig en natuurlijk;)
Ze is minder afwasbaar maar makkelijker overschilderbaar en er bestaan dampopen finishlagen die het waterafstotend maken ook.

Voor gipsmuren zal je wel eerst dampopen moeten primeren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan