Goeie en ook moeilijke vraag.
Dit is mijn mening die ik heb gevormd uit nu 8 jaar ervaring met het wonen in Mechelen.
Ik heb zowel in Mechelen-Zuid als Noord gewoond.
De wijken rond het Vrijbroekpark zijn aangenaam om te wonen. (roos)
Buiten de ring, groot park dichtbij, kanaal dichtbij, het centrum en het station zijn op 5 minuten.
Wel duurder, is ook een mix van de typische smalle rijhuizen en de wat bredere met voortuin en de occasionele garage.
Dan hebt ge de Coloma wijk (geel) en iets verder de Mahatma Gandhiwijk.(niet op de kaart)
Coloma grenst ook aan de vaart en lijkt me wel nog leuk.
Buiten de ring, kanaal dichtbij, het centrum en het station zijn op 5 minuten.
Nadeel is dat er door de werken aan het station en de nieuwe tangent er veel verkeer en verkeer chaos is.
De Coloma brug zelf wordt regelmatig afgesloten wegens problemen.
Er is een zwembad in de buurt (er is sprake geweest van het te sluiten)
Iets minder lokale winkeltjes
Hier grenst dan ook de Mahatma Ghandiwijk aan.
Dit is een wijk met veel sociale woningen/apparatementen
Kameraad van mij woonde er net naast en er was toch wel sprake van meer overlast, zeker in de zomer
Zijn ze nieuwe woningen aan het bijbouwen (ik denk sociale woningen, niet zeker)
De Arsenaal wijk is een pak kleiner.
Ligt langs de Leuvensesteenweg.
Redelijk wat winkels, wel heel druk en ligt echt geperst tussen de steenweg en treinsporen.
Vooral smalle rijhuizen maar wel veel winkels in de buurt.
Ook wegens de werken aan de tangent heel veel verkeerschaos.
Nekkerspoel is een grote wijk die grenst aan het Station Nekkerspoel.
Deze wijk is in de opmars aan het komen.
Veel jonge gezinnen verhuizen naar daar om huizen te verbouwen.
Smalle rijhuizen, weinig parkeerplek en het stadion van KV is redelijk dichtbij dus tijdens bepaalde matchen beduidend drukker
Makkelijke doorgang naar De Nekker provinciaal domein en de daarrond gelegen groen.
Veel winkels, dichtbij centrum, station,
Kauwendael (paars)
De dure wijk, mooi groen, grote huizen.
Denk at menig mechelaar daar wel wilt wonen, maar het financieel nooit zal kunnen

Daar is wel een goeie huisartsenpraktijk!
Mechelen-Noord (mosterdgeel)
Sociale woonwijk gebouwd rond een groot appartementsgebouw.
Vrij recent en wel goed onderhouden.
Kleine recente huizen, verkeersarm, pleintjes, speeltuigen, lokaal diensten centrum, sporthal, winkels in de buurt.
Heb er niet zelf gewoond dus weet niet hoe het qua wijkbewoners is.
Bruine-Kruis of Galgenberg (paars)
Hier woon ik nu. Deze wijk ken ik het beste.
Een deel is heraangelegd met nieuwe straten.
Stadion Racing Mechelen in de buurt, 2 speelbossen, aangelegd park, verbazingwekkend veel groen langs de westkant.
Mix van de arbeiderswoningen en rijhuizen met voortuin en de occasionele garage.
15 minuten van het centrum, heel snel op de snelweg, makkelijke verbinding met het fietspadennetwerk, fietspad van net buiten de wijk tot in het centrum en tot aan het station, dichtbij Malinas winkelcomplex (ook bereikbaar met de fiets)
Andere wijken ken ik niet zo goed.
Als er nog vragen zijn, laat zeker weten