Polestar
Active member
De dubbele op L1 (toekomende en vertrekkende voeding), de enkele op 1 (vertrek naar uw lichtbron).Goeiemiddag! Ik ben een leek als het gaat over elektriciteit. Dus graag jullie hulp aub.
Ik moet een schakelaar vervangen. Het is een oude, enkelpolige schakelaar van Niko. Ik koop dus net een nieuwe enkelpolige schakelaar. Maar er zitten achteraan 3 draden ipv 2? En ze zijn allemaal rood. Vermoedelijke oude draden. Want geen nieuwe recente kleuren. Wat het er nog ingewikkelder op maakt.
Zoals je op deze foto's ook kan zien zijn 2 van deze drie draden aangesloten op hetzelfde punt, schroef. Waar L staat. Op de oude staat ook maar 1 legende. Namelijk een L waar de twee draden zijn aangesloten, onderaan de sokkel, zoals je kan zien op de foto.
Echter op de nieuwe schakelaar staat er L1 en 1.
Ik begrijp niet wat ik nu waar op moet aansluiten. 3 draden en de oude schakelaar was een enkelpolige schakelaar.... Ik begrijp er niets meer van? ! S. O. S.
![]()
![]()
![]()
[/ url]
Nieuwe schakelaar :
[url=https://postimg.cc/xk5jkf3P]![]()
Ansich maakt het niet uit, of je nu L1 of 1 wisselt, zolang je de toekomende en vertrekkende voeding maar in dezelfde klem steekt.
[/ url]