Eerste hulp bij klus-gevallen

Er zijn vloeren met ingebouwde egalisatielaag.

Nu, ik moet er wel bij zeggen dat dat van BerryAlloc was die hier de waterdichte laminaat voorzien heeft. Diezelfde waterdichte laminaat die na 1 jaar op kosten van leverancier (mss hebben die het op hen verhaald) werd uitgebroken en vervangen door een veel duurdere klikvinyl van een ander merk.

Er zijn vloeren met ingebouwde egalisatielaag.

Nu, ik moet er wel bij zeggen dat dat van BerryAlloc was die hier de waterdichte laminaat voorzien heeft. Diezelfde waterdichte laminaat die na 1 jaar op kosten van leverancier (mss hebben die het op hen verhaald) werd uitgebroken en vervangen door een veel duurdere klikvinyl van een ander merk.
In de vorige woning (echte) Quickstep geplaatst boven en vond daar toch ook snel beschadigingen op zichtbaar. Glas laten vallen? Kapke er in. Stoel verschuiven? Slijtsporen. Raam open op regenachtige dag? Gekruld aan de naden.

Nu 2j een klikvinyl boven en die ziet er nog steeds als nieuw uit. Ik ben ook fan!

Laminaat is fout, 'tis inderdaad een klikvinyl volledig uit PVC met ondervloer aan.
Ik leun naar het gewoon is te proberen.. worst case moet ik volgend jaar 30m² opnieuw leggen.
(of niet opnieuw leggen, 'tis voor het appartement voor mijn moeder en als het aan haar lag trok ze er in met de gebarsten oude lelijke tegels.. "da's toch nog goed genoeg")

Doel is behang vervangen achter enkele radiatoren, allemaal zelfde type.
CV/ketel staat al af.
Maar ik snap niet goed wat ik moet toedraaien en hoe ik dat moet doen.
Onderstaande foto toont volgens mij de relevante aanvoer en afvoer.
Wat random dingen open en dicht draaien lijkt me geen effectieve of laag-risico aanpak.
Iemand een idee?
h5Pl8dD.jpg

Die 6hoekige plaatjes waar je nu recht opkijkt zijn dekseltje die je kan afschrijven. Daaronder zit de zogenoemde voetklep, die kun je met een dikke inbussleutel toedraaien (links los, recht dicht). Ene keer beide kleppen dicht kun je de "ringen" waar uw onderblok (dat metallieke deel) mee op uw radiator zit lossen en dan de radiator afheffen.
Let wel, in de radiator zit dan wel nog water dat gaat lekken, dat mss best eerst voorzichtig aflaten.

PS: ik ben geen chauffagist, dit is gewoon hoe ik het altijd heb gedaan, kan zijn dat er makkelijkere of betere manieren zijn. Met uw voetklep beginnen prullen is ook niet altijd het beste idee naart schijnt.

Die 6hoekige plaatjes waar je nu recht opkijkt zijn dekseltje die je kan afschrijven. Daaronder zit de zogenoemde voetklep, die kun je met een dikke inbussleutel toedraaien (links los, recht dicht). Ene keer beide kleppen dicht kun je de "ringen" waar uw onderblok (dat metallieke deel) mee op uw radiator zit lossen en dan de radiator afheffen.
Let wel, in de radiator zit dan wel nog water dat gaat lekken, dat mss best eerst voorzichtig aflaten.

PS: ik ben geen chauffagist, dit is gewoon hoe ik het altijd heb gedaan, kan zijn dat er makkelijkere of betere manieren zijn. Met uw voetklep beginnen prullen is ook niet altijd het beste idee naart schijnt.
ik mis toch wat materiaal, een inbussleutel en een moer bijvoorbeeld.
het opendraaien van die plaatjes lukt inderdaad.
Uiteraard zien dat het ding leeg is vooraleer ik het er af haal.
merci alvast.

ik mis toch wat materiaal, een inbussleutel en een moer bijvoorbeeld.
het opendraaien van die plaatjes lukt inderdaad.
Uiteraard zien dat het ding leeg is vooraleer ik het er af haal.
merci alvast.

Is dat een grote radiator? Die kunnen serieus zwaar zijn. Zelfs zonder water. Ik heb 2 jaar geleden zelf radiators gehangen. Die van de badkamer kreeg ik alleen opgehangen. Voor die in de living was het met 2 man al zwaar heffen. Eerst schuin houden om die aan de onderkant in de haken te hangen en dan die veren aan de bovenkant omhoog trekken zodat je die radiator daar kunt inklikken.

Ik wil graag de binnenkant van mijn tuinhuis 'beslaan' met OSB platen. Dus niet isoleren, enkel OSB zetten zodat ik het wat properder kan inrichten.

Ik twijfel nu tussen 12mm of 15mm, zit daar een groot verschil op of neem ik gewoon het goedkoopste?

Is dat een grote radiator? Die kunnen serieus zwaar zijn. Zelfs zonder water. Ik heb 2 jaar geleden zelf radiators gehangen. Die van de badkamer kreeg ik alleen opgehangen. Voor die in de living was het met 2 man al zwaar heffen. Eerst schuin houden om die aan de onderkant in de haken te hangen en dan die veren aan de bovenkant omhoog trekken zodat je die radiator daar kunt inklikken.
anderhalve meter op anderhalve meter, give or take. Het is wel een gewicht, maar doenbaar, alleen, mits de juiste voorbereidingen.
Ze van de muur krijgen lukt, inderdaad via zulk een klik systeem.
Het zijn er zo drie.

Ik wil graag de binnenkant van mijn tuinhuis 'beslaan' met OSB platen. Dus niet isoleren, enkel OSB zetten zodat ik het wat properder kan inrichten.

Ik twijfel nu tussen 12mm of 15mm, zit daar een groot verschil op of neem ik gewoon het goedkoopste?
Maakt volgens mij niet veel uit, tenzij je er iets aan wil hangen. Dan zou ik voor minstens 18mm gaan.

Ik was met mijn kettingzaag een houten kader in twee aan het zagen en had te laat gezien dat er langs de achterkant een metalen buis zat, heb daar toch een minuut tegen metaal zitten zagen. Als ik nu een tak van ca. 30cm diameter wil doorzagen lukt dat duidelijk niet meer.
Aan de tanden zie ik niet meteen iets fout. Is die ketting sowieso kapot of wat kan er nog aan mankeren? Is een elektrische zaag

het is een kettingzaag? dan zullen de tanden vrij bot zijn nu, dit gaat heel snel als die tegen metaal of in aarde gegaan zijn.
Ofwel nieuwe ketting kopen, ofwel slijpen:

maakt niet echt uit dat het een elektrische is.

Normaal als ik verf steek ik m’n borstels in een plastic zak voor de dag erna tweede laag.

Ik heb dat nu ook gedaan, maar het is solventgedragen verf en geen watergedragen verf (buitenverf)

Gaat dat wel? Of moet ik die nu wel al meteen met white spirit uitwassen en morgen opnieuw?

als ge er dingen tegenaan wilt gaan hangen zou ik 15mm pakken.

Ik twijfelde tussen hier of het algemene ergernissen -topic.

Ik ben geen expert, maar ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat dit niet ok is.

1000027089.jpg

Verklaart wel waarom onze afvoer al jarenlang bijna maandelijks verstopt zit ongeveer op die plek.
In het begin fortuinen uitgegeven aan reinigingsdiensten om onze put steeds leeg te trekken en eens met een rioolrat door die buis te gaan.
Uiteindelijk een plastic stok (van een borstel om schouwen te reinigen) gebruikt om in die buis te logeren en erna met eigen rioolrat op hogedrukreiniger er eens door te gaan.
Maar telkens verstopt het terug op die plek.
Dit stuk ligt op 3m van de put en is de afvoer richting riolering.

De afgelopen dagen begon de verstopping terug te komen en ik was het beu. Dus heb ik de oprit een stukje opengebroken en ben ik beginnen graven.
Dat kleinere buisje dat erin zit is de afvoer van de pompbak van de keuken. Die grotere erachter komt van een putdeksel in de oprit.

Ik ben er vrij zeker van dat die 2 niet op de aangeraden manier in die grote buis gestoken geweest zijn.

Morgen nog wat verdergraven, het kapotte stuk buis eruit halen en op die plek een inspectieput steken.

Ik ga m'n schoonvader zijn hulp inroepen, die heeft bij hem thuis onlangs zijn volledige afvoer vernieuwd omdat ze in z'n straat alles veranderd hebben. (Alles liep nog recht de gracht in)

Het zal ofwel zoiets worden denk ik, ofwel zelf iets metsen. Afhankelijk van hoe groot het stuk is dat eruit moet. Want wat verder links van wat te zien is op de foto ziet het er ook niet ideaal uit. En ik weet ook niet of je een "gresbuis" gemakkelijk in een PVC afvoerput kan krijgen.

Wat het extra interessant maakt is dat er blijkbaar elektrische kabels zomaar los in de grond daar lopen.

1000027090.jpg

Ik denk dat ik eigenlijk beter volledig die buis zal vervangen. Ongeveer 18m, belooft een leuk werkje te worden 😅

Ik denk eraan om een casco-woning te kopen. Denken jullie dat het mogelijk is om zelf vloerverwarming te leggen zonder voorkennis maar met behulp van filmpjes op Youtube of is dit best wel nog ingewikkeld?

Ik denk eraan om een casco-woning te kopen. Denken jullie dat het mogelijk is om zelf vloerverwarming te leggen zonder voorkennis maar met behulp van filmpjes op Youtube of is dit best wel nog ingewikkeld?
Je kan ook voor zoiets gaan natuurlijk:

Hier ook samen met de vriendin gelegd( via easykit) en was echt niet moeilijk.

Ik weet niet hoe handig je bent, of hoe het zit met je technisch inzicht, maar ik kan het alleen maar aanraden.

Ik weet niet of iemand hier een fatsoenlijk idee over heeft, maar op BG hebben we meestal wel een antwoord op alles, so let's try :).

Wij zijn ons tuinhuis aan het opknappen en inrichten als extra "buiten maar binnen ruimte", en ik stel mij de vraag hoe zoiets te verwarmen.

Voor de duidelijkheid:
  • Het ligt niet vast aan het huis en diep in de tuin. De gas doortrekken is geen (makkelijke) optie.
  • Dat ding moet absoluut niet constant op temperatuur gehouden worden, maar gemiddeld 2 avonden / week voldoende warm zijn voor 3u om er te zitten.
  • In principe moet die hele ruimte niet warm zijn, maar enkel de ~12m2 waar we zitten.
  • Het is een oppervlakte van 45,5 m2 (7X6,5), en er steekt een vals plafond op 3m hoogte, daarboven is nog een puntdak.
  • De muren en het puntdak zijn stevig geïsoleerd (voor een tuinhuis) met isolatieplaten van deels 6cm en grotendeels 16cm, maar ik durf nu ook niet te zeggen dat het volgens de regels van de kunst allemaal mooi aansluit en echt goed dicht is.
Ik denk dat ik 4 echte opties heb, maar ken er eigenlijk niks van, maar volgens mijn begrip:
  1. Pelletkachel van 5kw.
    1. De beste compromis?
    2. Meest "direct warm op de plaats waar het warm moet zijn" (samen met #2)
    3. Medium duur in aanschaf, maar meest economisch stoken voor dit doeleinde (rap warm voor korte duurtijden)
    4. Waarschijnlijk het gezelligste
    5. Ik maak mij zorgen om rook en uitstoot in een niet zo goed geventileerde ruimte?
  2. Infrarood panelen.
    1. Zie alles van pellet kachel minus het nadeel van uitstoot
    2. Goedkoper in aanschaf, duurder in gebruik
  3. Airco / wamtepomp
    1. Duurste in aanschaf, goedkoopste in gebruik?
    2. Krijgt zo een ding die volledige ruimte wel efficiënt warm, zeker voor kortere periodes?
    3. Sowieso meest ecologisch
  4. Elektrische straler.
    1. Goedkoopste aanschaf, duurst gebruik
    2. Waarschijnlijk gewoon de slechtste oplossing?
Ik weet niet of iemand iets kan toevoegen / verbeteren?
Misschien is @Chauffagist zoiets al tegen gekomen?
@anders. gij hebt denk ik van die infarood-paneel hangen, wat is uw ervaring?

Terug
Bovenaan