Eerste hulp bij klus-gevallen

Net oude foto's gecheckt en dat is idd een betonnen balk. Mag ik daar zelfs wel gaten in boren of ondermijnt dat de stevigheid van de balk?

Misschien is het toch het eenvoudigst om te proberen met meegeleverde pluggen van 3cm en daar lange schroeven voor te gaan halen.
Het eerste wat ik doe als ik iets open doe is die pluggen die standaard ergens bij zitten weggooien. Ik gebruik die nooit. Ik rij nog liever achter een doosje duopower pluggen.
Die paar gaten in de betonnenbalk gaan geen probleem zijn volgens mij.

Net oude foto's gecheckt en dat is idd een betonnen balk. Mag ik daar zelfs wel gaten in boren of ondermijnt dat de stevigheid van de balk?
Dat is geen probleem, alleen zien dat ge een goeie klopboor hebt om een hele namiddag lang in beton te boren (met snoer en SDS fitting is een goeie indicatie)
Had ik idd weer niet aan gedacht. Misschien is het toch het eenvoudigst om te proberen met meegeleverde pluggen van 3cm en daar lange schroeven voor te gaan halen. Moest het niet lukken, kan ik kijken of ik ergens lange smalle slagpluggen kan vinden die passen in de montagebeugels.
Ge wilt hangend verankeren in beton, een simpel plugje valt daar gewoon los uit na verloop van tijd.
Na het kijken van het filmpje op die website lijkt die DuoXPand me toch weer geen slagplug te zijn. Er wordt op geklopt tot de plug volledig in de muur zit en dan wordt de schroef verder aangedraaid. Ik zie de plug zelfs twisten in het filmpje wanneer deze volledig in de muur zit, dus lijkt me toch geen goede oplossing voor mijn opbouw. De plug zal waarschijnlijk stuk draaien tussen de gipsplaat en betonnen balk.
Uw gyproc en PUR gaan niks dragen, dus ge kunt eventueel eerst voorboren tot in het beton met de diameter voor uw plug en nadien met een mm groter enkel voor Gyproc en PUR.

Hebt ge een foto van de lamellen?

Even een tip voor iedereen die het nog niet doet: smijt al uw pluggen weg en al uw meegeleverde pluggen ook en haal een doosje van Fischer Duopower maat 6 en maat 8 en be done with it!

Hebt ge een foto van de lamellen?

Op de eerste foto zie je de lamellen (moet het van ver trekken om alles erop te krijgen) en op de tweede foto zie je onderaan één van de beugels die meegeleverd zijn. Heb nog geen idee hoe die beugels juist werken, want de handleiding vind ik niet echt duidelijk. Zal ook uitzoeken worden.

Op de eerste foto zie je de lamellen (moet het van ver trekken om alles erop te krijgen) en op de tweede foto zie je onderaan één van de beugels die meegeleverd zijn. Heb nog geen idee hoe die beugels juist werken, want de handleiding vind ik niet echt duidelijk. Zal ook uitzoeken worden.
Da’s vrij simpel, ge zet ze vast in de dagkant, schuift uw lamellen erin en dan klik je die beugel zodat dat losse deel zich klemt in de lamel.

Moeilijk uit te leggen via tekst maar als je het eens voor je gaat hebben gaat het wel snel duidelijk zijn!

Maar zoals gezegd, voorboren tot in de steen, (goeie) plug erin pleuren en schroeven maar!

Da’s vrij simpel, ge zet ze vast in de dagkant, schuift uw lamellen erin en dan klik je die beugel zodat dat losse deel zich klemt in de lamel.

Moeilijk uit te leggen via tekst maar als je het eens voor je gaat hebben gaat het wel snel duidelijk zijn!

Maar zoals gezegd, voorboren tot in de steen, (goeie) plug erin pleuren en schroeven maar!
Super, merci! Ik ga er vol goeie moed aan beginnen dit weekend. Zal morgen al eens nieuwe pluggen halen.

Ah ok. Tzijn jaloezieën/stores. Ik dacht van die verticale lamellen. Das idd vrij easy.
Heb er hier op mijn bureau ook gehangen.
Gwn vastzetten in de betonnen latei boven uw ramen.
Met deftige Fisher pluggen uiteraard. Hier ook standaard de bijgeleverde pluggen de vuilbak in.

Ik gebruik HG om de wc pot te reinigen, maar ik heb een flexibele borstel nodig om dat laatste stuk proper te maken onderaan. Waar kan ik zoiets kopen? 😑

Super, merci! Ik ga er vol goeie moed aan beginnen dit weekend. Zal morgen al eens nieuwe pluggen halen.
Neem een beugel mee naar de winkel om te testen of andere pluggen passen. Indien niet, dan kan een step-drill bit handig zijn
HT6D324.jpg

Ik heb hier zo een schuin raam in het dak. Die ramen liggen precies op een houten kader met daarop een ijzeren kader. Als het erg koud wordt zie ik dat er op het ijzeren/aluminium kader condens ontstaat. Dus niet op de ramen zelf maar op dat ijzeren kader.

Dat lijkt dus een serieuze koudebrug te zijn, dat kader voelt dus ook ijskoud aan.

Los van het verlies van warmte, om de condens tegen te gaan, zou het nuttig zijn om een isolerende zelfklevende EPDM celrubberband daar over te kleven, gewoon om te vermijden dat de warme lucht tegen dat kader zal condenseren?

Want als het erg koud wordt en we verwarmen stevig, dan durft er al eens een druppeltje over de Gyproc naar beneden te rollen - en dat wil ik tegengaan!

Iemand ervaring hiermee?

Wat heb je hier uiteindelijk aan gedaan? Wij hebben dit ook aan enkele ramen de laatste weken…

Ik heb de moed/zin nog altijd niet gevonden om eraan te beginnen, maar het wordt nu stilaan tijd en ben de inkijk van op straat ook wat beu.
Ik heb het systeem wat zitten proberen en ik denk dat ik het principe snap, maar ik krijg de klemmen niet vastgeklikt en durf niet doorduwen uit schrik de lak te beschadigen van de lamellenkast.

Klopt het dat de klemmen zo moeten komen:

Ik duw heel hard op dat uitstekende deel, maar ik krijg het niet ingeduwd. Is het normaal dat je daar heel veel kracht moet opzetten of desnoods met een hamer moet op kloppen om dat vast te klikken?

Ik wil eerst het principe van de klemmen snappen (en zeker zijn dat het de juiste klemmen zijn) voordat ik gaten begin te boren.

Ik heb de moed/zin nog altijd niet gevonden om eraan te beginnen, maar het wordt nu stilaan tijd en ben de inkijk van op straat ook wat beu.
Ik heb het systeem wat zitten proberen en ik denk dat ik het principe snap, maar ik krijg de klemmen niet vastgeklikt en durf niet doorduwen uit schrik de lak te beschadigen van de lamellenkast.

Klopt het dat de klemmen zo moeten komen:

Ik duw heel hard op dat uitstekende deel, maar ik krijg het niet ingeduwd. Is het normaal dat je daar heel veel kracht moet opzetten of desnoods met een hamer moet op kloppen om dat vast te klikken?

Ik wil eerst het principe van de klemmen snappen (en zeker zijn dat het de juiste klemmen zijn) voordat ik gaten begin te boren.
Volgens mij moeten die vleugeltjes wat in de rails moeten komen wel haaks staan op de rails zelf, nu staan ze schuin.

Het is wel een iets andere klem dan ik gewend ben, maar ik zou ook denken dat je dat gewoon moet kunnen dichtklikken zonder extreem veel kracht op te zetten.

Merci! Straks nog eens proberen dan met verschillende klemmen op verschillende plaatsen. Misschien net een slechte klem ofzo. Ik weet nu alleszins dat ik juist bezig was.

Uiteindelijk een andere klem geprobeerd en met voldoende kracht kunnen vastklikken. Mogelijk gaat dat wel iets makkelijker als de klemmen gemonteerd zijn omdat ze dan niet kunnen verschuiven.

Heb de pluggen die erbij zaten eens bekeken en het zijn Fischer SX Plus pluggen van 6x30mm dus ik ga die gebruiken. Zijn ook bedoeld voor verticale montage in plafond of balken. Enkel de schroeven die erbij zaten zijn te smal (3mm) volgens de specs van de pluggen (4-5mm), maar ik moest er sowieso langere hebben ook. Al eens een gat geboord en de holle ruimte achter de platen is 6cm zoals ik dacht.

Ik ga dus gaten boren van 6x120mm gerekend vanaf de gipsplaten, dan zit ik 6cm in de betonnen balk. Daar dan de pluggen in van 6x30mm en de beugels dan vasthangen met schroeven van 5x120mm.

Morgen schroeven en een SDS+ boor van 6x210 mm halen en dan kan ik verder.

Ondertussen hier nog wat andere zaken aan het doen zoals een afgebroken hoekje terug vastlijmen aan het inductievuur.

Toen ik daarmee bezig was, viel mijn oog terug op twee dingen die mij al een tijd storen en waar ik eindelijk eens iets aan wil doen:

- Het glas van de inductieplaat zit 1mm hoger dan het keukenblad en daar kruipt dus altijd vuil tussen (en door dat hoogteverschil is het hoekje van het inductievuur dus ook kunnen afbreken). Wordt dat normaal niet opgevuld met iets van silicone oid? Ik zou dat graag makkelijk proper kunnen houden ipv nu om de zoveel tijd met een speld het vuil eronderuit te krabben. Als dat opgevuld mag worden met silicone, moet daar dan een speciale soort voor gebruikt worden door de hitte die het glas te verwerken krijgt?

- Daarnaast is de steen (of kunststof of wat het ook is) van het keukenblad op sommige plaatsen gelijmd/gevoegd. Nu is dat voegmiddel op bepaalde plaatsen weg en kruipt daar constant vuil in. Ik zou dat graag terug opvullen, maar met welk product doe ik dat best? Het gebruikte voegmiddel is iets hard, dus geen silicone.

Dit is de voeg waar ze nog intact is:

Hier is de voeg weg:

Terug
Bovenaan