Federale regering start onderhandelingen met Engie om kerncentrales over te nemen

Ik ga af op de aanbevelingen van EnergyVille.
En daar zit dan je fout.
EnergyVille is verre van een neutrale denktank hé. Het is expliciet opgericht met de missie om de energietransitie te ondersteunen en voor onderzoek naar duurzame energie. Uiteraard kunnen zij de dingen niet altijd juist voorstellen, hun studies zijn vaak gekleurd, zeker wat kernenergie betreft. Ook financieel zijn ze niet onafhankelijk van industriële partners, en zoals je weet zal je niet bijten in de hand die je voedt.

Anekdote: Als student van professor Belmans wist ik dat hij een vrij groot voorstander was van kernenergie. Toch heeft hij als CEO van Energyville dan bijna een bocht van 180° gemaakt....
En nu zit hij in de raad van bestuur van het studiecentrum voor kernenergie in Mol...

Ik ga af op de aanbevelingen van EnergyVille. Met energie-onafhankelijk doel ik op het afbouwen van de import van fossiele brandstoffen van onbetrouwbare partners; niet volledig zelfvoorzienend maar wel energiesoeverein. Volledig zelfvoorzienend lijkt me zelfs met kernenergie niet haalbaar.

Volledig zelfvoorzienend is mogelijk. Mits zware investeringen, kosten naar baten houdt dat momenteel geen steek.
Maar meer eigen lokale productie en minder afhankelijkheid is wel belangrijk. Daarbij is opschalen naar 4 GW zeker nuttig.
Mij maakt het uiteindelijk ook weinig uit wat de uiteindelijke energiemix zal zijn tussen hernieuwbaar en nucleair maar graag wel een energiebeleid met een langetermijnvisie in plaats van alles op de lange baan te blijven schuiven. Dat men Doel 4 en Tihange 3 voor langere periode kan openhouden is goed maar dan ben je er bijlange na nog niet. Uitbouwen van wind- en PV-infrastructuur blijft cruciaal, alsook elektrificatie van de samenleving.

De investeringen in wind, zon en batterij stoppen echt niet. Ook daar is nood aan en die investeringen gebeuren en zullen blijven gebeuren.
Los van deze beslissing.
Bij het heropstarten van die oudere reactoren heb ik wel al bekwame mensen veel vraagtekens zien plaatsen. We zullen zien wat die studie uitwijst maar ik hoop dat de regering een plan B achter de rug heeft.

Ten eerste over welke concrete oudere reactoren heb je het dan.
En ten tweede welke concrete vraagtekens werden er geplaatst. Ik vraag mij af of je onderbouwd deze uitspraak doet.
Prinses Elizabeth eiland is al in ontwikkeling en zal offshore windcapaciteit drastisch verhogen. Zal nog een pak verder moeten worden uitgebouwd in samenwerking met andere landen. Met zonne-energie valt ook nog enorm veel te winnen.

Hoezo zou je hernieuwbare energie niet zien als onderdeel van een shift naar energiesoevereiniteit?

Prinses Elisabeth beoogt om 3,5GW in zijn piek te kunnen aanbieden. Dat is een mooie extra capaciteit.
Maar die capaciteit moet nog ontwikkeld worden, want het is enkel maar een aansluitpunt.
En het aanbod is tevens van een niet constante aard.
En deze dekt bijlange niet de vraag naar energie die er momenteel al is, als we kijken naar toekomstige vraag dan gaan we er zeker niet komen.

Ik zeg nergens dat hernieuwbaar geen onderdeel uitmaakt. Maar uw uitspraak kwam over alsof je zei dat we enkel met hernieuwbaar volledig onafhankelijk konden worden.
Dat is een illusie.

Het is net omdat Groen historisch in de eerste plaats een milieupartij is, dat ze in 2003 voor die kernuitstap pleitten. Hoe je het ook draait of keert, voor het milieu is kernenergie een eeuwenlang, enorm milieurisico. Dat valt niet te ontkennen. Je kan alleen argumenteren dat dat risico niet opweegt tegen de voordelen. En dat is een discussie die ook bij Groen en de bredere groene beweging voor veel interne discussie zorgt.

Kom anders eens af met een gigantische dooddoener.
Potentiële milieurisico’s, je zegt het gelukkig wel goed potentieel. De realiteit is dat de lozingen naar de buitenwereld in België en zijn buurlanden minimaal zijn. De impact op het milieu is dus in realiteit quasi nihil als het aankomt op ioniserende straling en nucleaire restproducten.
De realiteit is dat een gascentrale voor elke MWh dat hij produceert een directe milieu-impact heeft. Een Drogenbos stoot 500kg CO2 uit voor elke MWh. Als deze een week draait dan overstijgt dat al de totale normale impact van een centrale als Doel 4 voor zijn gehele levensduur van 40 jaar. Ik hoef de impact naar geleverde MWh niet te kaderen denk ik?

En zelfs als gaat het grondig fout zoals we zagen in Fukushima dan is de impact zeer beperkt.
In Fukushima is er geen noemenswaardige impact geweest voor de lange termijn. En op menselijk niveau op de korte termijn. En is het al jarenlang meer dan onder controle.

Bottom-line, het is gewoon ongegrond.
En toch ook nog eens herhalen dat de zogenaamde "dogmatische" (hier zelfs extremistische) partijen Groen en Ecolo uiteindelijk tegen hun belangrijkste programmapunt in zijn gegaan, tegen quasi de reden waarom ze ooit zijn opgericht. Het equivalent van de N-VA die voor een herfederalisering zou stemmen. Maar in tegenstelling tot de partijen die de afgelopen jaren regeringen hebben laten vallen voor veel minder, hebben de "dogmatische, extremistische" partijen wél verantwoordelijkheid genomen en het algemeen belang - tegen de wensen van veel van hun kiezers in - voorop gezet. Ik stem zelf niet op Groen, maar de shit die zij over zich heen krijgen is soms echt absurd onterecht.

Ik hoop dat je toch wel zelf inziet dat blijven steken in gedachtengoed van de jaren 70 niet het meest slimme is. En dat je moet evolueren naar de huidige realiteit.
En dogmatisch is echt wel iets wat groen was in dit dossier. Tot de laatste dag zelfs.

Groen heeft dat ook gedaan, zich bijgesteld en dogma’s laten varen. Maar ze hebben dat wel gedaan onder dwang van de achterban en de regering.
Nee ze waren niet de grootste verlichters, ze werden gedwongen om die keuze te maken of anders was het einde verhaal. Ze zijn ingehaald door de realiteit.

En nu zit hij in de raad van bestuur van het studiecentrum voor kernenergie in Mol...

Belmans zit daar wel met een pet, stylo en kladblok van groen natuurlijk :P
Hij zit daar omdat Groen hem daar geplaatst heeft.

Edit crew: koosnaam verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volledig zelfvoorzienend is mogelijk. Mits zware investeringen, kosten naar baten houdt dat momenteel geen steek.
Maar meer eigen lokale productie en minder afhankelijkheid is wel belangrijk. Daarbij is opschalen naar 4 GW zeker nuttig.

De investeringen in wind, zon en batterij stoppen echt niet. Ook daar is nood aan en die investeringen gebeuren en zullen blijven gebeuren.
Los van deze beslissing.

Ten eerste over welke concrete oudere reactoren heb je het dan.
En ten tweede welke concrete vraagtekens werden er geplaatst. Ik vraag mij af of je onderbouwd deze uitspraak doet.
Veiligheidsnormen rond nucleaire energie zijn enorm streng en al onze reactoren zullen gemoderniseerd moeten worden om aan die voorwaarden te voldoen. Voor de meest moderne reactoren Doel 4 en Tihange 3 wordt dat proces geschat op 1 miljard euro per reactor. Gezien die reactoren nog een lange levensduur hebben, kan je die investering wel rechtvaardigen. Voor Tihange 1, de centrale die men mogelijk terug wil heropstarten, is het verhaal wel wat complexer. Die is bijvoorbeeld niet bestand tegen een vliegtuiginslag wat een probleem vormt gezien de nabijheid van de luchthaven van Bierset. Dus hoeveel die modernisering gaat kosten, hoe lang dat gaat duren en hoe lang die centrale nog mee kan, lijken me toch zeer relevante vragen. Alsook wie de ontmanteling uiteindelijk gaat betalen en de berging van het kernafval.

Ik zeg geen 'nee' he. Alleen zie ik wel teveel vraagtekens staan om mee te gaan in de hoerastemming van de regering dat deze investering zichzelf dubbel en dik zal terugbetalen. Het lijkt mij vooral een grote gok te zijn. Laat ons eerst maar dat onafhankelijke rapport afwachten om te kijken of de kosten wel opwegen tegenover de baten.

Ik vind het ook opvallend dat de enige partij die de nationalisering van de kerncentrales in zijn programma had staan...de PVDA is :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Kom anders eens af met een gigantische dooddoener.
Potentiële milieurisico’s, je zegt het gelukkig wel goed potentieel. De realiteit is dat de lozingen naar de buitenwereld in België en zijn buurlanden minimaal zijn. De impact op het milieu is dus in realiteit quasi nihil als het aankomt op ioniserende straling en nucleaire restproducten.
De realiteit is dat een gascentrale voor elke MWh dat hij produceert een directe milieu-impact heeft. Een Drogenbos stoot 500kg CO2 uit voor elke MWh. Als deze een week draait dan overstijgt dat al de totale normale impact van een centrale als Doel 4 voor zijn gehele levensduur van 40 jaar. Ik hoef de impact naar geleverde MWh niet te kaderen denk ik?

En zelfs als gaat het grondig fout zoals we zagen in Fukushima dan is de impact zeer beperkt.
In Fukushima is er geen noemenswaardige impact geweest voor de lange termijn. En op menselijk niveau op de korte termijn. En is het al jarenlang meer dan onder controle.

Bottom-line, het is gewoon ongegrond.

Ik hoop dat je toch wel zelf inziet dat blijven steken in gedachtengoed van de jaren 70 niet het meest slimme is. En dat je moet evolueren naar de huidige realiteit.
En dogmatisch is echt wel iets wat groen was in dit dossier. Tot de laatste dag zelfs.

Groen heeft dat ook gedaan, zich bijgesteld en dogma’s laten varen. Maar ze hebben dat wel gedaan onder dwang van de achterban en de regering.
Nee ze waren niet de grootste verlichters, ze werden gedwongen om die keuze te maken of anders was het einde verhaal. Ze zijn ingehaald door de realiteit.
Deze manier van discussiëren is best een dooddoener. "Er is niet gebeurd dus er is geen risico", is een enorm zwak betoog in deze context. Zie ook het voorbeeld van risico door StevenFM hieronder aangestipt.

En zijn ze nu dogmatisch of niet? Het is wat verwarrend. Ze zijn dogmatisch, maar laten het dogma varen...

Verder op de bovenstaande discussie, echt straf hoe hard de propaganda machine er toch in slaagt om mensen zo het sprookje te doen geloven dat het allemaal de schuld is van Groen/Freya/... terwijl groen inderdaad 2 decennia niet in een federale regering heeft gezeten en zoveel partijen hier gewoon boter op hun hoofd hebben.

Deze manier van discussiëren is best een dooddoener. "Er is niet gebeurd dus er is geen risico", is een enorm zwak betoog in deze context. Zie ook het voorbeeld van risico door StevenFM hieronder aangestipt.

En zijn ze nu dogmatisch of niet? Het is wat verwarrend. Ze zijn dogmatisch, maar laten het dogma varen...

Verder op de bovenstaande discussie, echt straf hoe hard de propaganda machine er toch in slaagt om mensen zo het sprookje te doen geloven dat het allemaal de schuld is van Groen/Freya/... terwijl groen inderdaad 2 decennia niet in een federale regering heeft gezeten en zoveel partijen hier gewoon boter op hun hoofd hebben.
Goh, er valt voor dat laatste toch gewoon iets te zeggen?

1) Groen in de regering, kernuitstap wettelijk verankerd.
2) Opnieuw Groen in de regering, kernuitstap uitgevoerd.

Dat betekent niet dat andere partijen hier ook geen boter op het hoofd hebben, maar zonder Groen waren alle kerncentrales nu gewoon nog aan het draaien.

Dat betekent niet dat andere partijen hier ook geen boter op het hoofd hebben, maar zonder Groen waren alle kerncentrales nu gewoon nog aan het draaien.
Maar ik ontken ook niet dat ze er een rol in spelen. Maar verhoudingsgewijs vind ik de rol van andere partijen gewoon groter. Omdat zij jaren bewust of onbewust een verrottingsstrategie toepasten van non-beleid.

Ik bedoel, bekijk het eens vanuit een bedrijfsperspectief. In welke mate kom je er mee weg dat je daar zegt, 'ja maar manager x, die hier al jaren niet meer werkt, heeft 20 jaar besloten dat...' (en in de tussentijd heeft geen enkele andere manager er iets mee gedaan).
Waar ligt de verantwoordelijkheid dan?

Ik hoop dat al die miljarden die we in die kerncentrales gaan steken niet overbodig gaan zijn.
Op zich begrijp ik het wel, in de context van vandaag.

Maar op de middellange termijn, laten we zeggen 5 à 10j, geloof ik dat het eigenlijk vooral verloren moeite & versplid geld zal zijn.

Als je in dit rapport, van eind april 2026, kijkt op p13. Dan zie je dat in 2025 - wereldwijd - alle extra vraag naar energie vorig jaar met zonne-energie is gestild. Er is dus massaal veel geïnstalleerd. En het ziet er niet naar uit dat dat gaat stoppen. Op p13 zitten we duidelijk op een exponentiële curve. Het gaat in 2026 gezien de geopolitieke omstandigheden nog sneller. De vraag naar elektriciteit stijgt (in BE specifiek EV's & warmtepompen & industrie die naar elektriciteit vraagt - gezien de wachtlijsten om aangesloten te worden op het net langer wordt).

Als Frankrijk eindelijk zijn distributienet verstevigt zodat solar vanuit Spanje naar hier kan komen, moeten wij hier geen zonnepanelen meer zetten. Frankrijk & Spanje zijn er trouwens mee bezig. (https://fedarene.org/electricity-interconnections-in-the-eu-the-challenge-of-the-iberian-peninsula/)

& qua windenergie: Als de Prinses Elisabeth zone uitgewerkt wordt hebben we hoeveel op onze noordzee? Volgens e-bo 5.8GW.

Tesamen met batterijparken die massaal uitgerold worden (simpele google search leert dat er 3.900MW in opbouw is tegen 2027 in België). Dat zal de avondpieken telkens kunnen overbruggen.
Voor de impact hiervan: Kijk naar p48 van dat rapport. Dat is een grafiek met de jaar-op-jaar prijs van elektriciteit in Australië. Gezien daar zoveel zon en batterijen zijn, is dat een voorloper maar dat zal hier ook gaan gebeuren.
--> de gemiddelde spotprijs 's avonds is daar in één jaar tijd gewoon weggewerkt. goodbye piekprijzen.

Mijn punt is: Ik vermoed dat we in 10j geen nucleaire baseload meer nodig gaan hebben.

Dan hebben we binnen 10j enkel energie nodig bij dunkelflautes. Die dan eventueel nog bijgesprongen kan worden door energie uit het buitenland. Die enkele momenten gaan we niet overbruggen met nucleair. Enkel met gas af & toe.

Zo zie ik het ook, Groen! heeft decennia lang het voortouw genomen in de (dogmatische) strijd tegen kerncentrales alsof ze het slechtste alternatief waren. In België (en landen zoals Duitsland) zijn de regegeringen meegegaan en zijn er bijv. specialiale nucleaire taksen gekomen en massale subsidies voor windmolens/zonnenpanelen (alternatieven die nooit van de grond zouden zijn gekomen zonder massale subsidiëring) en nu zien we dat dit anno 2026 niet de juiste keuze was.

Groen! heeft daar ondertussen een 180° bocht in gemaakt, maar ik stel me de vraag waarom ze bijna 20 jaar nodig hadden om tot dat voortschrijdend inzicht te komen terwijl veel partijen al even lang zeggen dat kernenergie net een voordelige bron van energie is.

Ik ga af op de aanbevelingen van EnergyVille. Met energie-onafhankelijk doel ik op het afbouwen van de import van fossiele brandstoffen van onbetrouwbare partners; niet volledig zelfvoorzienend maar wel energiesoeverein. Volledig zelfvoorzienend lijkt me zelfs met kernenergie niet haalbaar.
Hoezo zou je hernieuwbare energie niet zien als onderdeel van een shift naar energiesoevereiniteit?
Dit is een heel ander statement, of zo komt het toch over als uw vorige punt. Waar het bij mij toch ook overkwam alsof je met overtuiging stelde van, om het crue te zeggen, we gaan onze energie voorzien met enkel windmolentjes en zonnepanelen. En potentieel wat batterijen of waterstofopslag ;).

Voor de rest moeten we ook niet 100% zelfvoorzienend zijn. Daar mag voor mijn part gerust opgevangen worden met interconnects of... maar het lijkt mij wel belangrijk dat we in de mate van het mogelijke ervoor zorgen dat we onze plan kunnen trekken.
En dan is een kost van 1 miljard voor een installatie van 1000Mwh, ik zeg maar iets, waarmee we 20 jaar kunnen zeggen van dat draait en dat bolt en dat geeft ons gegarandeerd energie die wij nodig hebben. Goed wetende dat vb de kerncentrale Doel 3, die op 23 september 2022 definitief werd stilgelegd, tijdens haar actieve jaren ongeveer 6 tot 7 terawattuur (TWh) aan elektriciteit per jaar leverde. Wat dus : 7.000.000.000 kWh
Een investering van 1 miljard wil dus zeggen dat dit ons als belastingsbetaler 0,1428571428571429/kwh kost voor ervoor te zorgen dat we die installatie ter beschikking hebben. Als je die kostprijs uitspreidt over een termijn van 20 jaar... dan kost ons dat per kwh 0,0071428571428571€ oftewel, 0.7cent.

Ik laat in het midden of dit klopt, maar een snelle berekening:
Die 7.000.000.000kwh genereren met windmolens.
AI zei:
De installatie van een moderne, zeer grote windturbine van 12 MW (meestal offshore) is een grootschalig project. In 2026 liggen de kosten en opbrengsten voor dergelijke turbines op zee in de volgende ordes van grootte:

1. Prijs (Installatie en investering)Kosten: Een 12 MW windturbine, inclusief fundering, installatie en aansluiting, kost ruw geschat €20 tot €30 miljoen+ (gebaseerd op gemiddelde ontwikkel- en bouwkosten per MW van circa €1,2 tot ruim €2 miljoen, afhankelijk van de locatie en diepte op zee).Schaalvoordeel: Grotere turbines (zoals 12 MW) zijn relatief goedkoper per MW dan kleinere windmolens, maar de initiële investering is enorm.

2. Opbrengst (Elektriciteit in kWh)Gemiddelde productie: Een 12 MW offshore turbine kan gemiddeld zo'n 45 tot 50 miljoen kWh (45-50 GWh) per jaar opwekken.

Een 12 MW turbine wordt vrijwel uitsluitend offshore (op zee) geplaatst vanwege de afmetingen. Wind is op zee constanter en harder, wat de hoge opbrengst garandeert.Windcondities: De opbrengst is sterk afhankelijk van de gemiddelde windsnelheid op de specifieke locatie.

7.000.000.000 / 50.000.000kwh -> 140 molens van 12MW die +/- dezelfde energie produceren per jaar als die 1ne gereviseerde kerncentrale
140 * 25 miljoen -> 3.5 miljard. Zelfs bij 20 miljoen is dit 2.8 miljard.
En ik weet en begrijp dat de operationele kosten minder zijn bij windmolens. Maar wetende de uitdaging die op ons afkomt in betrekking tot elektrificatie (warmtepompen, elektrische wagens, etc...) lijkt een kostprijs van 1 miljard om daarmee die 7.000.000.000 in de pocket te hebben geen slecht idee. En als mij dat 0.7 cent kost in mijn energiefactuur... dan zeg ik stop met discussiëren... doe dat gewoon. Zelfs als we dat maal 2 of 3 zouden doen (om zoveel kerncentrales en generatiecapaciteit in onze hoed te hebben voor onze industrie of...). Dat lijkt mij het dan wel waard...

Ook al is dit verdisconteerd over 20 jaar. Maar zelfs als het via een eenmalige kost was van 14 cent/kwh * 2 tot 3 die we moesten slikken dan zou ik nog zeggen van... dan moeten we ergens anders maar een jaar een besparing realiseren om dit te betalen.
En al blijft deze berekening met een korrel zout te nemen... ik ben en blijf geen expert.

Mij maakt het uiteindelijk ook weinig uit wat de uiteindelijke energiemix zal zijn tussen hernieuwbaar en nucleair maar graag wel een energiebeleid met een langetermijnvisie in plaats van alles op de lange baan te blijven schuiven. Dat men Doel 4 en Tihange 3 voor langere periode kan openhouden is goed maar dan ben je er bijlange na nog niet. Uitbouwen van wind- en PV-infrastructuur blijft cruciaal, alsook elektrificatie van de samenleving.
Maar het schuiven op de lange baan en het afwachten van innovaties is een lange termijn visie.
Je kan modellen opzetten en hypotheses maken en ramingen opstellen. Maar de conclusie is dat we er altijd langs zitten. We kunnen nog geen begroting opstellen voor volgend jaar die klopt. Zwijg stil dat we dan ramingen kunnen opstellen in de kostprijs van zaken over 20 jaar.
En ja, ik heb ook zo ramingen opgesteld, goed wetende dat als we 5 jaar verder zijn dat ik die raming -10 tot +20% zou moeten bijstellen als het niet meer is in functie van omstandigheden.
Het is nu niet alsof iemand de oorlog in Oekraïne had kunnen voorspellen en de inflatieopstoot van 20%. De Ai hype waardoor sommige materialen zotte prijsjumps doen. Ik lach dan ook met statements waar er gezegd wordt dat x of y de goedkoopste prijs is.

Goedkoop doet er niet toe. Je maakt een keuze en je zit op de blaren. Tegen de volgende revisie maak je opnieuw een keuze en zit je op de blaren. Maar je zorgt er wel voor dat het moment dat je de keuze maakt, je de beste keuze maakt die je kan maken.
En de beste keuze die je kan maken is in basis altijd een mix. Waar je zo goed mogelijk alle omstandigheden mee in rekening neemt.
En de kostprijs van een installatie doet er op dat moment niet toe. Of ik nu 1 miljard moet spenderen of 2 miljard aan een installatie om die 20 jaar nog te laten draaien en dan terug 4 miljard er moet insteken om die de volgende 20 jaar te laten draaien.
Zolang de beslissing op tijd genomen wordt om die revisie mogelijk te maken en het kan technisch allemaal op een veilige manier dan boeit dat geen orgel.

Het is echter wel een probleem als je een verlenging doet voor 20 jaar. 20 jaar niets doet om dan te merken van Oei een nieuwe verlenging kan het systeem technisch niet aan. Want scheurtjes erin en dit is onveilig.
Maar als je weet dat de huidige installaties tegen 2035 50 jaar zijn. Dat die centrales veilig kunnen opereren nu tot 70 jaar. Dan kun je met tijdelijke revisies vlot tot 2055 nog door met uw huidige kerncentrales. Waardoor je dan ook pas tegen dat moment moet een alternatief hebben klaar staan.
Als die centrale 100 jaar kan draaien. Dan gaat elke normale mens die 100 jaar laten draaien. Omdat de kostprijs van een revisie niet opweegt tegen de kostprijs van een nieuwe installatie. En zelfs dan kun je gerust op de gestelde momenten nog nakijken van ok is er tgv de nieuwe technieken mogelijk om goedkoper en met minder risico's alternatieve te zetten. En hiervoor een pad te voorzien om desnoods bepaalde kerncentrales uit te faseren of te vervangen.

Laat ons aub ook niet vergeten dat er voor zonnepanelen en windmolens evengoed momenten zijn dat je oude installaties uit dienst gaat moeten nemen en die gaan vervangen. Momenteel laat men die ook gewoon doordraaien en doet men punctueel onderhoud. Maar het moment dat de goede en nieuwe locaties voor onze windfarms gebruikt zijn dan gaan we ook even een moment krijgen dat je die gefaseerd gaat moeten aanpassen, potentieel afbreken om dan de ik dacht ondertussen 3 - 4 keer zo grote windmolens (12MW ipv 3MW die men in het verleden heeft geïnstalleerd) te voorzien en dus ook de optimalisaties te herbekijken hierdoor.
En zo evident en zeker goedkoop bij windfarms op zee is dat nu ook weer allemaal niet. Al kunnen we natuurlijk veel. Maar ik ben toch curieus het moment dat ze een effectieve raming gaan nemen van degene die ze bij de start van de bouw hebben gemaakt en die er leggen langs de actuele kost in welke mate ze erlangs zitten. Als ze dat al überhaupt gedaan hebben destijds.

Bij het heropstarten van die oudere reactoren heb ik wel al bekwame mensen veel vraagtekens zien plaatsen. We zullen zien wat die studie uitwijst maar ik hoop dat de regering een plan B achter de rug heeft.
Ik ga er vanuit dat men dit deftig laat onderzoeken en bekijken. Samen met voor welke termijnen dit in normale omstandigheden mogelijk zijn.
Ook rekening houdende met de geldende en gewenste veiligheidsnormen die die installaties moeten halen. En welke opwaarderingstrajecten er mogelijk zijn. Conform het principe van hierboven voor windmolens... maar dan voor kerncentrales.

Prinses Elizabeth eiland is al in ontwikkeling en zal offshore windcapaciteit drastisch verhogen. Zal nog een pak verder moeten worden uitgebouwd in samenwerking met andere landen. Met zonne-energie valt ook nog enorm veel te winnen.
Is dat ook niet dat eiland waar de raming richting 7 miljard ging ? En men ondertussen aan het kijken was om daarop te beknibbelen omdat het toch wel wat duur was? En ik hoop dat binnen 70 jaar we ons niet tegen onze kop slaan voor de renovatiekosten of instand houdings kosten van dat eiland.
Maar ik moet eerlijk zijn dat ik nu eens echt geen kaas gegeten heb hiervan... dus ik hoop dat de mensen die hiermee bezig zijn en die dat afgewogen hebben daarmee ook op lange termijn rekening hebben gehouden. Maar ik verwacht dat toch wel.

Dat je afgeeft op hoe weinig megawatt groene energie er jaarlijks bijkomt om het ongelijk van Groen (en Ecolo) te bewijzen, da's eigenlijk nog idioter.
Ik geef helemaal niet af op hoeveel megawatt groene energie er jaarlijks bijkomt, dat zijn serieuze inspanningen die geleverd zijn.
Maar als je ziet dat we tijdens de grootste inspanning van 2010 naar 2020 er 10% bij doen, en je weet dat we nucleair 50% nodig hebben, dan moet je nog niet praten van die te sluiten. Hoe simpel kan het zijn?
Wind power in Belgium

Maar goed, gezien je mijn argumenten maar lachwekkend en idioot vindt, misschien geloof je dan wel de 4 (vier!!!) commissies of agentschappen die het een heel slecht idee vonden, en wiens advies Groen! telkens naast zich neer legde. Ik heb ze even vet gedrukt hieronder.

<<
In 1999 the policy statement of the Verhofstadt I Government (a coalition including the green parties Groen! and Ecolo) introduced a plan to phase-out nuclear power generation. The following year a government appointed commission reported that nuclear power was important to Belgium and recommended further development. Nevertheless, in 2003 near the end of its term Belgium's government passed phase-out legislation. It stipulates that no new commercial reactors are to be built and that Belgium's seven reactors would be shut down when they reach an operational lifetime of 40 years. All reactors reach this age in the period 2015–2025. When the law was being passed, there was speculation it would be overturned again as soon as an administration without the green parties was in power. A report published in 2005 by the Federal Planning Bureau noted that in many parts of Belgium nuclear power makes up more than 50% of the electricity generated. It would therefore be difficult for Belgium to adhere to the emissions targets of the Kyoto Protocols without nuclear power. In 2007, the Belgian Commission on Energy said that the use of nuclear energy is imperative to meet CO2 requirements and maintain economic stability. Furthermore, the commission believed that energy prices would double without the use of nuclear energy. The commission finally recommended that the operating lives of the seven nuclear power plants should be extended. The International Energy Agency stated in 2011 that the Belgian government should reconsider the nuclear phase-out policy.
>>

Jouw posts beantwoorden wel mijn vraag hoe er mensen hier toch in mee kunnen gaan als de feiten zo duidelijk zijn. Maar dat sommigen daarvan zoals Tinne Van der Straeten het kunnen schoppen tot minister van energie is mij nog steeds een raadsel, en kan enkel verklaard worden door een ultieme postjes-poppenkast, met als mede-oorzaak *drumroll*: het cordon!

Laatst bewerkt:
Maar ik ontken ook niet dat ze er een rol in spelen. Maar verhoudingsgewijs vind ik de rol van andere partijen gewoon groter. Omdat zij jaren bewust of onbewust een verrottingsstrategie toepasten van non-beleid.

Ik bedoel, bekijk het eens vanuit een bedrijfsperspectief. In welke mate kom je er mee weg dat je daar zegt, 'ja maar manager x, die hier al jaren niet meer werkt, heeft 20 jaar besloten dat...' (en in de tussentijd heeft geen enkele andere manager er iets mee gedaan).
Waar ligt de verantwoordelijkheid dan?

Hoe kan de verantwoordelijkheid van de rest groter zijn?

Allez, twee simpele vragen:

1) Hadden we zonder Groen een wettelijke verankering van de kernuitstap gehad?
2) Hadden we zonder Groen die kernuitstap ook feitelijk gemaakt?

Veiligheidsnormen rond nucleaire energie zijn enorm streng en al onze reactoren zullen gemoderniseerd moeten worden om aan die voorwaarden te voldoen. Voor de meest moderne reactoren Doel 4 en Tihange 3 wordt dat proces geschat op 1 miljard euro per reactor. Gezien die reactoren nog een lange levensduur hebben, kan je die investering wel rechtvaardigen.

Wat niet volledig klopt.
Ja er zijn investeringen nodig aan de veiligheidssystemen en upgrades nodig om de veiligheid en de betrouwbaarheid te verhogen.
Maar de grootste investeringen zijn net productiegebonden en hebben niks met veiligheid te maken. Dat zijn investeringen nodig om energie te produceren voor de komende 10 en voor sommige zaken zelfs 20 jaar.
Elke installatie design je voor een bepaalde levensduur, en onderhoud je ook zo. Als je natuurlijk ineens langer moet produceren dan moet je problemen en bottlenecks die je links liet liggen wel effectief aanpakken. Dat is hier gewoon niet anders.

Voor Tihange 1, de centrale die men mogelijk terug wil heropstarten, is het verhaal wel wat complexer. Die is bijvoorbeeld niet bestand tegen een vliegtuiginslag wat een probleem vormt gezien de nabijheid van de luchthaven van Bierset. Dus hoeveel die modernisering gaat kosten, hoe lang dat gaat duren en hoe lang die centrale nog mee kan, lijken me toch zeer relevante vragen. Alsook wie de ontmanteling uiteindelijk gaat betalen en de berging van het kernafval.
Van waar haal je juist dat Tihange 1 niet bestand is tegen vliegtuigval?
Tihange 1 heeft bij zijn eerste grote tienjaarlijkse een bijkomend gebouw voor veiligheidssystemen gekregen naar ontwerp van de nieuwere eenheden.
Totaal niet bestand is tegen vliegtuigval klopt niet. Ze zijn beperkter bestand tegen vliegtuigval en zouden geen inval met een groot lijntoestel kunnen weerstaan. Kleinere toestellen wel.
Het grootste argument daarbij is dat een inslag van een groot lijnvliegtuig dan verdomd precies moet zijn, want niet heel de installatie is kritisch enkel maar bepaalde stukken. Iets wat met kleinere toestellen veel preciezer kan, maar daartegen is er wel weerstand.
Het is een beetje een discussie wat als met zeer onwaarschijnlijke omstandigheden. Franse centrales zijn ook niet allemaal bestand tegen vliegtuigval, ze zijn zelfs op veel vlakken minder bestand tegen externe ongevallen.

Ik zeg geen 'nee' he. Alleen zie ik wel teveel vraagtekens staan om mee te gaan in de hoerastemming van de regering dat deze investering zichzelf dubbel en dik zal terugbetalen. Het lijkt mij vooral een grote gok te zijn. Laat ons eerst maar dat onafhankelijke rapport afwachten om te kijken of de kosten wel opwegen tegenover de baten.

Ik vind het ook opvallend dat de enige partij die de nationalisering van de kerncentrales in zijn programma had staan...de PVDA is :biglaugh:

Ze zijn dogmatisch.
Maar ze zijn ook slim genoeg om te beseffen dat als ze niet meegingen in de beslissing om het beleid te keren het hun dood ging worden, en ze door dat dogma niks meer gingen kunnen verwezenlijken.

Ik steek zeker niet alles op groen hoor. De initiële kernuitstap wel, het dogma en het discours tijdens vivaldi ook.
Maar jarenlang heeft het beleid gefaald. Door ofwel andere prioriteiten, ofwel geen duidelijke visie of durf om te beslissen.
Maar de kernuitstap terugdraaien heeft op meerdere agenda’s gestaan. De verlenging van Doel 1 en 2 en Tihange 1 is effectief beslist geweest. Dus dat er niks is beslist klopt ook niet.

Hoe kan de verantwoordelijkheid van de rest groter zijn?

Allez, twee simpele vragen:

1) Hadden we zonder Groen een wettelijke verankering van de kernuitstap gehad?
2) Hadden we zonder Groen die kernuitstap ook feitelijk gemaakt?
En wat hebben de andere partijen gedaan in de 20 jaar tussen 1) en 2)?
Zij hadden de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat punt 2) niet meer van toepassing was maar ze hebben ervoor gekozen om dit te negeren ipv een oplossing voor te zoeken zonder dat Groen ook maar iets van impact had.

Zij hadden de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat punt 2) niet meer van toepassing was maar ze hebben ervoor gekozen om dit te negeren ipv een oplossing voor te zoeken zonder dat Groen ook maar iets van impact had.
Mja, eens die kernuitstap in de wetgeving staat en het traject daarnaartoe uitgevoerd wordt, is de drempel om dat terug te draaien wel veel groter natuurlijk. Het heeft veel partijen inderdaad aan politieke moed ontbroken om dat terug te draaien maar om nu te zeggen dat Groen/Ecolo hier niet de grootste verantwoordelijk hebben vind ik wel overdreven.

Klopt, ik zei dus ook dat andere partijen ook verantwoordelijkheid dragen. Maar mensen die andere partijen hiervoor meer verantwoordelijk achten dan Groen? Zonder Groen was hier gewoon geen sprake van geweest.

Mja, eens die kernuitstap in de wetgeving staat en het traject daarnaartoe uitgevoerd wordt, is de drempel om dat terug te draaien wel veel groter natuurlijk. Het heeft veel partijen inderdaad aan politieke moed ontbroken om dat terug te draaien maar om nu te zeggen dat Groen/Ecolo hier niet de grootste verantwoordelijk hebben vind ik wel overdreven.
Ze kunnen voor zoveel andere zaken wetgevingen aanpassen en dingen terugdraaien indien ze willen. Voor mij dragen alle partijen die sindsdien aan de macht geweest zijn evenveel verantwoordelijkheid want ze hebben niets ondernomen terwijl er niets was die ze tegenhield

Klopt, ik zei dus ook dat andere partijen ook verantwoordelijkheid dragen. Maar mensen die andere partijen hiervoor meer verantwoordelijk achten dan Groen? Zonder Groen was hier gewoon geen sprake van geweest.
in 2003 heeft Groen dit idd willen doen maar voor zover ik weet waren ze niet alleen in de regering. En had die andere partijen ook maar 2 minuten hun politieke moed getoond dan was nr 2 er nooit geweest.

Wat niet volledig klopt.
Ja er zijn investeringen nodig aan de veiligheidssystemen en upgrades nodig om de veiligheid en de betrouwbaarheid te verhogen.
Maar de grootste investeringen zijn net productiegebonden en hebben niks met veiligheid te maken. Dat zijn investeringen nodig om energie te produceren voor de komende 10 en voor sommige zaken zelfs 20 jaar.
Elke installatie design je voor een bepaalde levensduur, en onderhoud je ook zo. Als je natuurlijk ineens langer moet produceren dan moet je problemen en bottlenecks die je links liet liggen wel effectief aanpakken. Dat is hier gewoon niet anders.

Van waar haal je juist dat Tihange 1 niet bestand is tegen vliegtuigval?
Tihange 1 heeft bij zijn eerste grote tienjaarlijkse een bijkomend gebouw voor veiligheidssystemen gekregen naar ontwerp van de nieuwere eenheden.
Totaal niet bestand is tegen vliegtuigval klopt niet. Ze zijn beperkter bestand tegen vliegtuigval en zouden geen inval met een groot lijntoestel kunnen weerstaan. Kleinere toestellen wel.
Het grootste argument daarbij is dat een inslag van een groot lijnvliegtuig dan verdomd precies moet zijn, want niet heel de installatie is kritisch enkel maar bepaalde stukken. Iets wat met kleinere toestellen veel preciezer kan, maar daartegen is er wel weerstand.
Het is een beetje een discussie wat als met zeer onwaarschijnlijke omstandigheden. Franse centrales zijn ook niet allemaal bestand tegen vliegtuigval, ze zijn zelfs op veel vlakken minder bestand tegen externe ongevallen.
Zoals ik al zei, regelgeving omtrent nucleaire energie en ioniserende straling is zeer streng. Met "het is onwaarschijnlijk" moet je bij het FANC niet afkomen. Zelf werk ik met (relatief) veilige instellingen van klasse III en daarvoor is de wetgeving de laatste jaren ook enorm verstrengd en geformaliseerd.

Dus ja, bij een verlenging van Tihange 1 zal het FANC een nieuwe periodic safety review eisen volgens de normen van 2026 zodat de veiligheidsvoorwaarden die van de moderne reactoren benaderen.

Bron: https://fanc.fgov.be/nl/system/files?file=FANC_rapport_benchmark_nucleaire_veiligheidsvereisten_Maart 2025_NL.pdf
p.30

Het is niet bewezen dat Tihange 1 bestand is tegen een vlieginval van een commercieel of militair vliegtuig volgens de normen gesteld door het FANC.

Uit het meest recente benchmark rapport van het FANC:
Voor de praktische toepassing op het terrein zijn er momenteel voor Doel 1&2 en Tihange 1
tekortkomingen aanwezig om aan de Belgische regelgeving te voldoen bij een uitbating na
2025. Doel 1&2 voldoet niet aan de vereisten van de WENRA SRLs op het vlak van aardbeving
en ook niet aan de bijkomende Belgische vereisten voor de andere onderwerpen. Tihange 1
voldoet niet aan de bijkomende Belgische vereisten voor vliegtuigval en
automatisch/autonoom functioneren.
Doel 4 en Tihange 3 beantwoorden reeds grotendeels aan de Belgische regelgeving voor een
uitbating na 2025 en zullen hier volledig aan voldoen via de uitvoering van hun LTO-
programma.
Het veiligheidsniveau van het ontwerp van Doel 1&2 en Tihange 1 benadert dus nog niet het
veiligheidsniveau van Doel 4 en Tihange 3 of van nieuwe reactoren die vandaag zouden worden
gebouwd.

Ik snap zeker dat daar discussie over kan zijn. Maar ik ben vooral van mening dat consequent doordachte keuzes maken belangrijker is dan welke specifieke keuze. Men had even goed kunnen beslissen om kerncentrales nog decennia open te houden als het sluiten van de kerncentrales in 2003.

Maar dan moet het beleid er ook wel naar zijn. Als men al 23(!!!) jaar consequent acties had genomen dan was er nu gewoon een andere realiteit geweest op vlak van energievoorziening. Dan hadden,wellicht noodzakelijkerwijs, al heel wat investeringen in het netwerk veel eerder plaats gevonden in plaats van nu achter de feiten aan te lopen. Lijkt me.

De grootste verantwoordelijkheid dat geen van de twee pistes voorbereid zijn liggen bij alle partijen die tussentijds aan de macht geweest zijn, en heeft groen geen jota mee te maken.

Dus again, de vergelijking met het bedrijfsleven, als een ceo ooit te horen zou krijgen dat managers shit van nu, door nonbeleid, trachten af te schuiven op beslissingen van jaren terug, van anderen die al jaren niet meer voor het bedrijf werken. Wat denk je dat de reactie zou zijn?

Terug
Bovenaan