Financiële onafhankelijkheid

dus eventueel part-time beginnen te werken om dit deels te omzeilen?
Ja maar min 50% dan, anders moet je bewijzen.
of zelfstandige worden en jezelf een minimumloon uitkeren? (maar niet echt werken)
Maar dan moet het een soort echte activiteit zijn met effectieve omzet, niet gelieerd aan kapitaalinkomsten.

By the way, ik heb het vooral over meerwaarden hé. Dividenden zal niemand over vallen.

Ja maar min 50% dan, anders moet je bewijzen.

Maar dan moet het een soort echte activiteit zijn met effectieve omzet, niet gelieerd aan kapitaalinkomsten.

By the way, ik heb het vooral over meerwaarden hé. Dividenden zal niemand over vallen.
Ah ok, dus voor fire moet je high dividend port samenstellen en daar van kunnen leven na 30% belasting?

Dju, moet mijn plannen aanpassen dan

Ah ok, dus voor fire moet je high dividend port samenstellen en daar van kunnen leven na 30% belasting?

Dju, moet mijn plannen aanpassen dan
Dat moet niet, je kan ook naar buitenland.

Of slechts eenmaal per 2 jaar of zo een verkoop doen zodat je cash hebt om de volgende 2 jaar te overbruggen.

Of hopen dat fiscus u niet controleert.

Of niet echt succesvol zijn in uw investeringen :-D

Niet dat ik je niet wil geloven, maar het enigste dat ik vind rond belastingen is dit:
Zit niet thuis, wetboeken liggen daar en geen zin om op mijn reispc Monkey te doorploegen voor die rechtspraak :-)
Staat mss wel ergens in mijn dropbox.

Recente master fiscaliteit gedaan, uitpluizen rechtspraak, sparring met fiscale advocaten.
Ik zou dit toch wel eens willen zien in rechtspraak. Tenzij jij een heel ruime interpretatie van goeie huisvader hebt en er dus voor jou al rap door de rechter onterecht iets niet als goeie huisvader ziet, denk ik dat je fout bent.

2 uur per dag met aandelen bezig zijn is terecht niet 'goeie huisvader' zijn, he.

Ik zou dit toch wel eens willen zien in rechtspraak. Tenzij jij een heel ruime interpretatie van goeie huisvader hebt en er dus voor jou al rap door de rechter onterecht iets niet als goeie huisvader ziet, denk ik dat je fout bent.

2 uur per dag met aandelen bezig zijn is terecht niet 'goeie huisvader' zijn, he.
Ik heb het over echt Fire zijn hé.

Dus bv. een 50k per jaar oa. aan meerwaarden uit uw beleggingsportefeuille trekken zonder dat je arbeidsinkomen hebt.

Ik heb het over echt Fire zijn hé.

Dus bv. een 50k per jaar oa. aan meerwaarden uit uw beleggingsportefeuille trekken zonder dat je arbeidsinkomen hebt.
Al dan niet firenzijn doet er niet toe, lijkt me. De hoogte van je inkomens is, maar verbeter me gerust met rechtspraak, geen criterium om te bepalen of iemand een goede huisvader is of indien dit zijn beroepsinkomen is.

Als dat goed bereikt en instandgehouden wordt door actief beleggen, dan is dat effectief wel een beroepsinkomen, omdat het dan ook een actiev-iteit is.

Nooit gehoord dat het hebben van minstens 50% andere activiteit een reden zou zijn om een goede huisvader-toepassing van je inkomsten te krijgen. Zou resoluut ingaan tegen wat ik lees.

Al dan niet firenzijn doet er niet toe, lijkt me. De hoogte van je inkomens is, maar verbeter me gerust met rechtspraak, geen criterium om te bepalen of iemand een goede huisvader is of indien dit zijn beroepsinkomen is.

Als dat goed bereikt en instandgehouden wordt door actief beleggen, dan is dat effectief wel een beroepsinkomen, omdat het dan ook een actiev-iteit is.

Nooit gehoord dat het hebben van minstens 50% andere activiteit een reden zou zijn om een goede huisvader-toepassing van je inkomsten te krijgen. Zou resoluut ingaan tegen wat ik lees.
Ah ik zie waarvan het misverstand komt.

Er is een verschil tussen speculatie vs. goede huisvader enerzijds (33% belasting op meerwaarden), en kwalificatie als beroepsinkomsten anderzijds (belasting aan progressief tarief).

Ah ik zie waarvan het misverstand komt.

Er is een verschil tussen speculatie vs. goede huisvader enerzijds (33% belasting op meerwaarden), en kwalificatie als beroepsinkomsten anderzijds (belasting aan progressief tarief).
Ik ken de 3 begrippen hoor, dat verandert niks aan mijn stelling.

Jij claimt dit:
"Het kapitaal van een goede huisvader kan ook belast worden als beroepsinkomen indien uw kapitaalinkomen veel hoger ligt dan uw arbeidsinkomen, tenzij je kan bewijzen dat uw tijdsbesteding aan arbeid hoger ligt."

Hoe meer je rond de pot draait zonder bronnen te geven, hoe meer ik er vanuitga dat je ook effectief teveel op een pot gooit en het begrip 'goeie huisvader' veel ruimer interpreteert dan de rechtspraak doet.

No way dat als ik quasi stop met werken omdat ik 60 ben en een rendement van 10% behaal door de juiste investeringsfondsen te kiezen bij 2 opeenvolgende goeie beursjaren waarbij ik slechts 4 keer per jaar van investeringsfonds verander, dat ik dan belast kan worden als beroepsinkomen omdat die 10% intrest hoger zou liggen dan mijn nihil of laag inkomen.

Dus als koppel allebei half-time een sportclub uitbaten (met personeel) en eigenlijk leven van dividend inkomsten zou moeten lukken? (Als je die sportclub uitbaat met personeel hoef je zelfs niet aantonen dat je effectief 50% werkt?)

Ik ken de 3 begrippen hoor, dat verandert niks aan mijn stelling.

Jij claimt dit:
"Het kapitaal van een goede huisvader kan ook belast worden als beroepsinkomen indien uw kapitaalinkomen veel hoger ligt dan uw arbeidsinkomen, tenzij je kan bewijzen dat uw tijdsbesteding aan arbeid hoger ligt."

Hoe meer je rond de pot draait zonder bronnen te geven, hoe meer ik er vanuitga dat je ook effectief teveel op een pot gooit en het begrip 'goeie huisvader' veel ruimer interpreteert dan de rechtspraak doet.

No way dat als ik quasi stop met werken omdat ik 60 ben en een rendement van 10% behaal door de juiste investeringsfondsen te kiezen bij 2 opeenvolgende goeie beursjaren waarbij ik slechts 4 keer per jaar van investeringsfonds verander, dat ik dan belast kan worden als beroepsinkomen omdat die 10% intrest hoger zou liggen dan mijn nihil of laag inkomen.

Nu, ik vind nu ook niet dat iemand die zijn fondsen verzilvert plots als beroepstrader wordt beschouwd. Er is wel wat verschil tussen iemand die 20 jaar lang gewerkt heeft, al die jaren continue belegd heeft in langetermijn ETF's, stopt met werken op 50 en begint te leven door periodiek zijn opgespaarde fondsen verkopen. Dan blijf je "goeie huisvader" en word je niet plots belast alsof je professioneel trader bent :p.
Ookal heb je geen/nauwelijks andere inkomsten daarnaast.

Als iemand na zijn 50's begint dagelijks te traden met dat opgespaard geld, regelmatig begint verschillende zaken op te kopen/verkopen, met shorten begint, veel korte termijntransacties. Ja, dan is het een ander verhaal.

De serie ook uitgekeken, de enige interessante en valabele persoon was idd die Stefan.
Die man in Dubai was echt lachwekkend.. volgens mij belegt hij enkel in een ponzi schema, al had dan wel blijkbaar 200k om een appartement in Dubai te kopen (prijs leek mij wel goedkoop voor Dubai?)

Edit Crew: post aangepast.
Quickest way to FIRE. Gewoon investeren in bedrijfjes die traden voor jou en elke week gegarandeerd 1 of 2 percent rendement leveren! En eigenlijk zelfs 7 of 8 percent, waarom ook niet oi22.

Van die forex kerel geloof ik ook niet veel. Voor de rest wel een entertainende reeks met wat interessante personages die ofwel heel frugaal leven, heel wat geluk gehad hebben, of zich rijker voordoen dan ze zijn.

Laatst bewerkt:
De VRT zou beter een soort rechtzetting publiceren, die hele serie is 1 dikke flop gebaseerd op losse verhalen van bedriegers.

Ik ben nu naar de derde aflevering aan het zien en ik erger me mateloos aan die gast die daar FX Trading zit te verkopen als de heilige graal van het beleggen. En dat zit er nog een student bij hem aan tafel die de "toekomst van zijn kinderen wilt veilig stellen". Dat doe je niet door mee te gaan in FX trading scams.

Terug
Bovenaan