Financiële onafhankelijkheid

Hier was het ook redelijk tragisch.

Grootouders waren eigenlijk niet zo'n aangename mensen, zeker mijn grootvader was ook gewoon ziekelijk gierig. Denk dan aan kwaad worden als mijn broer als jong kind speelgoed wou opladen, thuis zitten met een jas zonder verwarming, de WC doorspoelen als het "dringend genoeg" was (voor er bezoek kwam), mijn tante enkel haar haar laten wassen als kind als het vettig genoeg was (trauma's op overschot). Uiteindelijk is mijn moeder, hun oudste dochter, eerst overleden. Mijn grootmoeder lag dan na ziekte in de woonkamer in een bed, want revalidatie ging veel kosten volgens mijn grootvader. Dus nog jaren 0 levenskwaliteit gehad om geen cent te veel uit te geven. Uiteindelijk werd mijn tante bewindvoerder en heeft zij nog een schenking uitgevoerd na veel discussie, maar het merendeel (huis, grond, spaarrekening) was gewoon erfenis.

Bij mijn vader, niet ziekelijk gierig maar ook geen zin in enige schenkingen of dergelijke, was het net hetzelfde. Al was het daar ook vooral dat hij het niet zag aankomen, tussen de diagnose en zijn dood zaten maar 5 weken. Maar op die korte tijd werd het wel duidelijk dat hij spijt had van die levensstijl waar alles werd opgepot voor een later dat er nooit zou komen.
Tragisch inderdaad, ik wist niet dat je beide ouders al overleden waren. Hier waren hospitalisatieverzekeringen etc ook allemaal uit den boze wegens "geldklopperij". Gevolg is dat er dan peperdure ziekenhuisfacturen moesten betaald worden toen mijn grootmoeder dialyse moest krijgen, die is thuis ook in erbarmelijke omstandigheden overleden door gebrek aan deftige verzorging want een rusthuis of deftige thuisverpleging waren te duur. Het ergste is dat die recht had op mantelzorg en allerhande tegemoetkomingen zoals bijstand van Familiehulp, maar daar moesten ze ook niet van weten want dat was voor 'profiteurs' en ze wilden geen 'vreemden in hun kot' (vreemden = mensen die niet van de familie waren).

Die term 'later' zou eigenlijk mogen geschrapt worden eens iemand in pensioen gaat.

Tragisch inderdaad, ik wist niet dat je beide ouders al overleden waren. Hier waren hospitalisatieverzekeringen etc ook allemaal uit den boze wegens "geldklopperij". Gevolg is dat er dan peperdure ziekenhuisfacturen moesten betaald worden toen mijn grootmoeder dialyse moest krijgen, die is thuis ook in erbarmelijke omstandigheden overleden door gebrek aan deftige verzorging want een rusthuis of deftige thuisverpleging waren te duur. Het ergste is dat die recht had op mantelzorg en allerhande tegemoetkomingen zoals bijstand van Familiehulp, maar daar moesten ze ook niet van weten want dat was voor 'profiteurs' en ze wilden geen 'vreemden in hun kot' (vreemden = mensen die niet van de familie waren).

Die term 'later' zou eigenlijk mogen geschrapt worden eens iemand in pensioen gaat.
Gohja, die ervaringen hebben mij ook wel wat doen nadenken. Ik ben 35 en er komt (hopelijk) nog wel wat "later" aan, maar de rijkste op het kerkhof worden is niet mijn ambitie. Ik ben daarom ook wel wat wantrouwig tegenover dat klassieke FI(RE) waar men als een pater probeert te leven om vroeger op pensioen te kunnen.

Maar al bij al denk ik ook wel dat onze generatie minder krampachtig met geld omgaat, ook gewoon omdat er zoveel meer informatie beschikbaar is natuurlijk, kijk al gewoon op dit forum naar de financiële topics.

Mijn ouders, broer en ik zijn nog steeds onze handen aan het wassen met de hopen sunlight zeep die mijn grootmoeder 70 jaar geleden had gekocht voor moest het terug eens oorlog zijn :unsure: . Wel mooie retro verpakkingen!
Ik begrijp het wel een beetje als ik naar de huidige ontwikkelingen kijk, dat zal hun een beetje gemoedsrust en controle gegeven hebben na WOII.

Het is al van 20j geleden maar had een oudtante die nog in een rijhuisje leefde zonder badkamer, met een WC op de binnenkoer en enkel een kolenkachel in de living! De laatste 4 jaar van haar leven heeft mijn vader ze nog kunnen overtuigen daar een gaskachel te zetten. Die is misschien niet met een miljoen op de rekening gestorven, maar toch genoeg om haar leven aangenamer gemaakt te kunnen hebben. Ervan daarvan is ook aan 60%.
Moet nu wel zeggen, ik heb het daar als kind nooit echt koud gehad ofzo. Het was daar anders maar ook gezellig. Als kind in bad gaan was daar in een tobbe voor de kachel :).
Nu ik er nog wat aan terug denk gaf ze ook wel vaak 'ne cent' als ge daar langskwam, altijd met de boodschap 'tegen niemand zeggen he!'. Waren toch soms briefkes van 1000 en 2000 frank (of 50 euro later).
Denk dat daar gewoon nog hard de mentaliteit inzat van blij zijn met wat ge hebt en altijd iets opzij zetten voor het geval dat.

Ben ik gelukkig dat bezoekjes Luxemburg en couponnetjes knippen, uitreksels in de stoof verbranden en bezoekjes Sluis en couponnetjes knippen de favoriete hobby van de bomma en bompa waren -_-

In veel gevallen is het niet gierig zijn maar gewoon penny-wise, dollar-fool door niet beter te weten en het gevoel te hebben toch iets zinvol te doen.

Naar de Aldi rijden om een pak rijst te kopen dat 3 cent goedkoper is dan in de colruyt, maar als impulsaankoop wel een kilo gerookte zalm meenemen voor de poes, zoals de bomma van mijn madam... Buiten in de koude gaan kakken op haar 85 want een badkamer binnen is 'voor t chique volk'. Maar wel biefstuk en zalm aan de poes geven...

Na jaren gezaag er toch kunnen doorduwen dat ze de gronden en huis al verpatst heeft naar de kinderen en vruchtgebruik heeft. Kwestie van toch wat echte centen te besparen als het ooit zover is...

(some) old people...

Het is al van 20j geleden maar had een oudtante die nog in een rijhuisje leefde zonder badkamer, met een WC op de binnenkoer en enkel een kolenkachel in de living! De laatste 4 jaar van haar leven heeft mijn vader ze nog kunnen overtuigen daar een gaskachel te zetten. Die is misschien niet met een miljoen op de rekening gestorven, maar toch genoeg om haar leven aangenamer gemaakt te kunnen hebben. Ervan daarvan is ook aan 60%.
Moet nu wel zeggen, ik heb het daar als kind nooit echt koud gehad ofzo. Het was daar anders maar ook gezellig. Als kind in bad gaan was daar in een tobbe voor de kachel :).
Nu ik er nog wat aan terug denk gaf ze ook wel vaak 'ne cent' als ge daar langskwam, altijd met de boodschap 'tegen niemand zeggen he!'. Waren toch soms briefkes van 1000 en 2000 frank (of 50 euro later).
Denk dat daar gewoon nog hard de mentaliteit inzat van blij zijn met wat ge hebt en altijd iets opzij zetten voor het geval dat.
Maar dat heeft in mijn ogen niet puur met geld te maken. Niet vergeten hoe hard de wereld vooruit gegaan is in de laatste 50j. Voor veel ouderen is het niet van het "aangenamer maken" als ze een hoop nieuwe dingen moeten leren gebruiken dat ze nooit gekend hebben ;)

En dat is eigenlijk zelfs niet enkel bij ouderen, je ziet dit ook bij jongeren. De mens is een gewoontedier. De evolutie die ik de laatste 10~15j bijvoorbeeld opgemerkt heb is dat de huidige kinderen/jongeren minder en minder met een pc kunnen werken. En dit ook niet willen leren. Ze kennen enkel smartphone/tablet en dat is goed genoeg want ze kunnen er "alles wat ze willen" op doen.

Maar dat heeft in mijn ogen niet puur met geld te maken. Niet vergeten hoe hard de wereld vooruit gegaan is in de laatste 50j. Voor veel ouderen is het niet van het "aangenamer maken" als ze een hoop nieuwe dingen moeten leren gebruiken dat ze nooit gekend hebben ;)

En dat is eigenlijk zelfs niet enkel bij ouderen, je ziet dit ook bij jongeren. De mens is een gewoontedier. De evolutie die ik de laatste 10~15j bijvoorbeeld opgemerkt heb is dat de huidige kinderen/jongeren minder en minder met een pc kunnen werken. En dit ook niet willen leren. Ze kennen enkel smartphone/tablet en dat is goed genoeg want ze kunnen er "alles wat ze willen" op doen.

Zeg dat maar tegen haar zus die vlakbij woonde en elke dag met kolen mocht komen sleuren ;).
Maar je hebt ook wel gelijk natuurlijk, soms is de drempel om iets te veranderen hoger dan de mogelijke verbetering.

Oudere mensen zijn zeer argwanend tegen nieuwe technologie.Bij mij in de Residentie zou Proximus gratis glasvezel laten leggen.De ouderen moeten er niet van weten.Wat den boer niet kent eet hem niet.

Oudere mensen zijn zeer argwanend tegen nieuwe technologie.Bij mij in de Residentie zou Proximus gratis glasvezel laten leggen.De ouderen moeten er niet van weten.Wat den boer niet kent eet hem niet.

Is gratis écht gratis, of moeten de graafwerken en aansluitingen in het gebouw wél betaald worden door de RVME ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee hoor.Alles gratis.Tot in de gemeenschappelijke delen gratis.En zolang werken in de buurt duren ook gratis tot in huis gebracht.Ik trek mij de haren uit de kop.
En over ongeveer 5 jaar zal het sowieso moeten vervangen worden met een kost van 40 000 euro.

Nee hoor.Alles gratis.Tot in de gemeenschappelijke delen gratis.En zolang werken in de buurt duren ook gratis tot in huis gebracht.Ik trek mij de haren uit de kop.
En over ongeveer 5 jaar zal het sowieso moeten vervangen worden met een kost van 40 000 euro.
Als ik het goed verstaan had, doen ze dat omdat ze op die manier hun oudere producten kunnen uitfaseren.

In principe moet je gewoon zeggen dat ze geen keuze hebben, dat ze hiertoe verplicht zijn.

Als dat effectief zo is, dan kan je de beslissing van de RVME voor de rechtbank brengen denk ik. Tenzij het niet sowieso vervangen moet worden, omdat er bvb nog het alternatief aanbod van telenet en co is (@kay-gell : kan een appartementsblok verplicht worden om én COAX én fiber/koperdraad te voorzien? )

Als dat effectief zo is, dan kan je de beslissing van de RVME voor de rechtbank brengen denk ik. Tenzij het niet sowieso vervangen moet worden, omdat er bvb nog het alternatief aanbod van telenet en co is (@kay-gell : kan een appartementsblok verplicht worden om én COAX én fiber/koperdraad te voorzien? )

Dat is een moeilijke.
Sinds de aangepaste wet is het makkelijker om kabels door algemene delen te leggen. Dit was vooral met het oog op elektrische wagens.

Wat die fibernet betreft. Ik leg dit altijd voor aan de VME en dat wordt elke keer weg gestemd.
Als het enkel gaat over bestaande schachten waar de kabels inkomen of minieme aanpassingen laat ik dat toe.
Maar meestal houdt dit doorboringen in en worden de kabels dan gewoon zichtbaar door de trappenhal getrokken en zo over de muur om dan de appartementen in te gaan.

Hierbij wijzig je eigenlijk al het uitzicht en ben je toch al bezig met redelijk grote werken in de algemene delen.
De nogal lelijke manier om kabels door de trappenhal te trekken is meteen ook de reden waarom dat afgekeurd wordt.

Ik hoor van sommige proximus onderaannemers dat binnen 1 jaar alles fiber moet worden. Anderen zeggen 5....
Anderen zeggen dan weer dat Telenet binnenkort hetzelfde zou doen en dat binnen afzienbare tijd de aanpassing idd niet gratis zou zijn.
Volgende week komt er toevallig iemand van proximus toelichting geven op kantoor.

Correct, het RE gedeelte gaat voor de meesten psychisch, fysisch, sociaal,... problemen opleveren; de meeste workaholics zijn FI maar blijven gaan omdat het voldoening geeft, biedt uitdagingen, zingeving, etc.

Terug
Bovenaan