Financiële onafhankelijkheid

Maar invaliditeit wordt ook niet meegerekend in de werkelijke pensioenleeftijd?
Al valt het technisch gezien wel onder FIRE? Toch als ze financieel rond komen...

En prepensioen al helemaal. Dat is letterlijk stoppen met werken voor de pensioenleeftijd omdat je genoeg verdiend hebt om het verschil te overbruggen... De definitie van FIRE eigenlijk.

(daarnaast is de gemddelde pensioenleeftijd niet zo laag door de invaliden en prepensioeners he. Maar door mensen die nog vroeger stoppen omdat het kan).
Het concept van Fire is toch dat je voor alles zelf kan instaan en niet dat je nog van een uitkering afhankelijk moet zijn?
Anders is elke leefloner "FIRE" 😬😀.

En mijn moeder is effectief van invaliditeit overgegaan naar gepensioneerd eens ze daarvoor in aanmerking kwam.

Voor hetzelfde geld is dat in de late uren een gigolo om heel dat spelletje te financieren.

Het heeft weinig zin om te speculeren over mensen die zo fake zijn dat ze zelfs hun vakantiefoto's faken.
De beste leugenaars zijn diegene die in hun eigen leugens geloven he.
Voor sommige mensen zal rijk worden zo'n obsessie geworden zijn dat ze er alles voor willen opofferen, ook onschuld en realiteitsbesef. Die vervallen in fantasme en bedriegen niet alleen andere mensen maar ook zichzelf. Letterlijk 'living the dream'.

Er is een reden waarom zijn partner wel nog blijft werken en zijn kine praktijk openhoudt. Die zal wel bedenkingen hebben maar die zeepbel niet durven doorprikken zolang hij daar in dubai op hotel kan wonen.

Je hebt ook fire en Fire natuurlijk, met 1,5 miljoen euro en een afbetaald huis ben je redelijk fire maar in feite heb je 15 miljoen nodig om Fire te zijn toch? Met dat eerste kan je redelijk leven maar daar stopt het ook, in geval 2 kan er al iets extra af.
Uiteraard hangt alles van je levensstijl af maar als je huis afbetaald is dan moet je toch prima rond komen met het rendement op 1,5 miljoen? Aan 6% genereert die som 90k.

Uiteraard hangt alles van je levensstijl af maar als je huis afbetaald is dan moet je toch prima rond komen met het rendement op 1,5 miljoen? Aan 6% genereert die som 90k.
Dit dus. En voor je in pokertornooien met zo'n som terecht komt, heb je onderweg ook al wel eens een aardige som gewonnen ook...

Dus die kunnen perfect gaan leven van die som, maar iets zegt mij dat ze gewoon gaan blijven pokeren. En dan ben je dus niet bezig met FIRE, maar met gokken.

Zelfs zonder huis is 1,5 miljoen euro voor het gros van de mensen meer dan voldoende. Zelfs aan 4% rendement, heb je 60K. Genoeg om te leven (en -afhankelijk van levensstijl - nog te sparen en investeren).
Dus die kunnen perfect gaan leven van die som, maar iets zegt mij dat ze gewoon gaan blijven pokeren. En dan ben je dus niet bezig met FIRE, maar met gokken.
Zou zijn entry geld niet betaald worden door sponsors (poker websites veelal)?

Op zich heeft die Wouter het nog altijd niet slecht gedaan toch. Het is dan wel een piramidespel maar als hij hoog op de piramide zat (wat precies wel zo leek) en er geld uithaalde (wat hij ook deed, zie de aankoop van het appartement en zijn aversie tegenover schulden) zal zijn uiteindelijk resultaat toch nog altijd heel positief zijn?
Hij had wel over iets van 1.4% rendement per dag, wat de laagste inleg is tot $5000. Ik vraag mij dan toch af hoe ie tot aan een bedrag is geraakt om een appartement te kopen...
Je hebt ook fire en Fire natuurlijk, met 1,5 miljoen euro en een afbetaald huis ben je redelijk fire maar in feite heb je 15 miljoen nodig om Fire te zijn toch? Met dat eerste kan je redelijk leven maar daar stopt het ook, in geval 2 kan er al iets extra af.

Het lijken wel verschillende leefwerelden, er gaat geen week voorbij of je praat, zit aan een tafel … met iemand met meer dan 2 miljoen euro, die leefwerelden overlappen grotendeels, geen idee hoe dat zit met diegenen met 100 miljoen of meer - ik ken er 2 en die leven echt wel heel anders.
Waarom 15 miljoen nodig om FIRE te zijn?

Eigenlijk nog het toppunt dat Pascal Paepen compassie heeft met hem, want als je al nieuwe mensen moet ronselen door jezelf rijker voor te doen dan je bent, en je sociale media vol fake foto's te proppen, weet je toch maar al te goed dat je met louche zaken bezig bent ?! Volgens mij zou het parket ook niet lang moeten zoeken om strafbare feiten te vinden.
Ook saillant detail : de vriend van W.S. (die blijkbaar zo'n 20 jaar ouder moet zijn dan W.S.) zit blijkbaar in de politiek in Tienen... Voor Vooruit *facepalm* .

Ik zou dat wel eens willen zien, als entertainment dan. Wel typisch in deze tijden dat ze het offline halen natuurlijk. Mensen kunnen niet meer relativeren of voor zichzelf nadenken, moeten continu beschermd worden tegen zichzelf.

Ik zou dat wel eens willen zien, als entertainment dan. Wel typisch in deze tijden dat ze het offline halen natuurlijk. Mensen kunnen niet meer relativeren of voor zichzelf nadenken, moeten continu beschermd worden tegen zichzelf.
Zever hé, het was een documentaire, geen reality-tv of en fictie-reeks. Die vol stond van de fouten en zelfs personen bevatte die hun naambekendheid gebruikten om een illegaal pyramidespel verder uit te bouwen...

Eigenlijk nog het toppunt dat Pascal Paepen compassie heeft met hem, want als je al nieuwe mensen moet ronselen door jezelf rijker voor te doen dan je bent, en je sociale media vol fake foto's te proppen, weet je toch maar al te goed dat je met louche zaken bezig bent ?! Volgens mij zou het parket ook niet lang moeten zoeken om strafbare feiten te vinden.
Ook saillant detail : de vriend van W.S. (die blijkbaar zo'n 20 jaar ouder moet zijn dan W.S.) zit blijkbaar in de politiek in Tienen... Voor Vooruit *facepalm* .
Volgens google 18j ouder maar ziet er wel nog jong uit:

En hopla:

Die andere deelnemer zoals iedereen dacht juist hetzelfde. Rijk geworden met piramide spel en nu met influencers nieuwe leden ronselen voor dure cursussen.

En hopla:

Die andere deelnemer zoals iedereen dacht juist hetzelfde. Rijk geworden met piramide spel en nu met influencers nieuwe leden ronselen voor dure cursussen.

Maar nee dat is helemaal geen scam. :crazy:

Alsof rondrijden in een 2dehands/huur Audi A5 het bewijs is dat je het gemaakt hebt (zelfs in 2020) :sarcastic:

Anyhow.

Ik heb met gasten zoals hem al gepraat op fora, tradingview, etc. Allemaal oplichters.

Alsof rondrijden in een 2dehands/huur Audi A5 het bewijs is dat je het gemaakt hebt (zelfs in 2020) :sarcastic:

Anyhow.

Ik heb met gasten zoals hem al gepraat op fora, tradingview, etc. Allemaal oplichters.
Is het een vooroordeel van mij of zou het kloppen dat die mannen in het begin "echt" fire wilden worden, maar omdat dit véél lastiger is dan ze denken dan maar illeale praktijken opzoeken omdat ze door de zoektocht naar fire vaak de rand van het legale zagen?

Is het een vooroordeel van mij of zou het kloppen dat die mannen in het begin "echt" fire wilden worden, maar omdat dit véél lastiger is dan ze denken dan maar illeale praktijken opzoeken omdat ze door de zoektocht naar fire vaak de rand van het legale zagen?
Die gasten willen niet Fire worden. Die gasten wilden (stinkend) rijk worden.

En rijk worden is niet zo makkelijk. Waardoor minder koshere opties dan interessant lijken. Rijk worden op een correcte wijze is namelijk zeer moeilijk en in de meeste gevallen ook puur geluk ( juiste persoon/product/kans op de juiste plaats).

Wanneer de oordelen bevestigd worden, stoppen ze vooroordelen te zijn.
Sommige FIRE promotors uit deze docu spreken over het maken van 'opofferingen'. Daarmee bedoelen ze dan blijkbaar de bereidwilligheid om hun onschuld op te offeren met oplichterij iplv. financieel bewust, zuinig en gedisciplineerd leven.

Allemaal goed en wel, rijk willen worden, maar als je daarvoor zo laag moet zakken en dat de enige 'edge' is die je hebt over je niet-rijke medemens, maakt dat je in de eerste plaats een crimineel.
Je maakt zelf geen opofferingen, je laat andere mensen de opofferingen voor jou maken onder valse voorwenselen.

Maar invaliditeit wordt ook niet meegerekend in de werkelijke pensioenleeftijd?
Al valt het technisch gezien wel onder FIRE? Toch als ze financieel rond komen...

En prepensioen al helemaal. Dat is letterlijk stoppen met werken voor de pensioenleeftijd omdat je genoeg verdiend hebt om het verschil te overbruggen... De definitie van FIRE eigenlijk.

(daarnaast is de gemddelde pensioenleeftijd niet zo laag door de invaliden en prepensioeners he. Maar door mensen die nog vroeger stoppen omdat het kan).
Mijn definitie is toch anders: financieel onafhankelijk zodat je niet meer afhankelijk bent van een inkomen uit arbeid (retire early).

Een vervangingsinkomen van welke aard ook vind ik niet rijmen met 'financieel onafhankelijk'... je blijft immers afhankelijk van dat vervangingsinkomen. Als je stopt met werken omdat je een passief inkomen uit eigen kapitaal kan halen dan ben je fire...

Zoals jij het stelt is een vervangingsinkomen van het OCMW ook fire als je daarmee toekomt.

Mijn definitie is toch anders: financieel onafhankelijk zodat je niet meer afhankelijk bent van een inkomen uit arbeid (retire early).

Een vervangingsinkomen van welke aard ook vind ik niet rijmen met 'financieel onafhankelijk'... je blijft immers afhankelijk van dat vervangingsinkomen. Als je stopt met werken omdat je een passief inkomen uit eigen kapitaal kan halen dan ben je fire...

Zoals jij het stelt is een vervangingsinkomen van het OCMW ook fire als je daarmee toekomt.
Maar is een passief inkomen per definitie ook geen vervangingsinkomen? :p

Of het nu een eigen passief inkomen is (via gelijk welke weg) of een vervangingsinkomen is (via gelijk welke andere weg), beide betekenen dat je niet meer afhankelijk bent van inkomen uit arbeid ;)

Een pensioen is ook een vervangingsinkomen, en dat is letterlijk "retire"...

Zuivere financiele onafhankelijkheid heb je langs de andere dan ook weer nooit he.

Haal je inkomsten uit andere bronnen dan arbeid, dan ben je net zo goed afhankelijk van andere mensen en dienstverleningen die ervoor zorgen dat dat geld tot bij jou terecht komt:
Een verhuurder van een woonst is financieel afhankelijk van zijn huurder.
Een beursganger is dan weer afhankelijk van een beursplatform en (ver)kopers voor zijn transacties.

In principe is een pensioenuitkering 'gegarandeerder' dan inkomsten die meer risico's met zich meebrengen in zowel inning als rendement.

Terug
Bovenaan