Financiële onafhankelijkheid

Neen, je kan discussiëren of je een vervangingsinkomen als passief inkomen categoriseert maar een passief inkomen is niet per definitie een vervangingsinkomen.

Passief inkomen zijn periodieke opbrengsten van eerder verrichte arbeid of inspanningen. Bijvoorbeeld huuropbrengsten van een gebouw dat je ooit hebt gekocht. Auteursrechten die je ontvangt voor een hitje dat je x jaar geleden hebt geschreven...

in dat opzicht kan je pensioen als passief inkomen beschouwen omdat je daar ooit effectief voor gewerkt hebt.

Bij een vervangingsinkomen heb je (behalve bij pensioen) de belofte dat je werkbereid bent, dus dan ben je nog altijd afhankelijk van "werk".

Bij een vervangingsinkomen heb je (behalve bij pensioen) de belofte dat je werkbereid bent, dus dan ben je nog altijd afhankelijk van "werk".
Maar hij reageerde hierop qua "vervangingsinkomen", invaliditeit & pensioen...
Maar invaliditeit wordt ook niet meegerekend in de werkelijke pensioenleeftijd?
Al valt het technisch gezien wel onder FIRE? Toch als ze financieel rond komen...

En prepensioen al helemaal. Dat is letterlijk stoppen met werken voor de pensioenleeftijd omdat je genoeg verdiend hebt om het verschil te overbruggen... De definitie van FIRE eigenlijk.

(daarnaast is de gemddelde pensioenleeftijd niet zo laag door de invaliden en prepensioeners he. Maar door mensen die nog vroeger stoppen omdat het kan).

Beide lijken mij toch zonder belofte van werkbereidheid.

Werkloosheidsuitkering is een ander verhaal, maar daar ging het niet echt over. Ging specifiek over invaliditeit & pensioen.

Maar hij reageerde hierop qua "vervangingsinkomen", invaliditeit & pensioen...

Beide lijken mij toch zonder belofte van werkbereidheid.

Werkloosheidsuitkering is een ander verhaal, maar daar ging het niet echt over. Ging specifiek over invaliditeit & pensioen.

De dag dat ik zonder verslagen op controle ga bij de adviserend geneesheer van het ziekenfonds, is de dag dat ze mij daaraf gooien.
Ook wordt er wel degelijk gepushet vanuit de controle-artsen om actief te werken aan herintreding op de arbeidsmarkt, hetzij via vrijwilligerswerk, hetzij medisch deeltijds werk zoeken. Doe je daar geen moeite toe, mag je je aan problemen verwachten.

Ik heb het nu over "invaliditeit" waarbij je na een jaar ziekte een invaliditeitsuitkering krijgt en niet over "een erkende handicap" waarbij er waarschijnlijk ook in sommige gevallen gepushet zal worden om toch uit werken te gaan, maar in andere gevallen totaal niet.

Ook bij leefloon wordt er gepushet en gedreigd met schorsingen als je niet actief naar werk zoekt in veel gevallen.

Neen, je kan discussiëren of je een vervangingsinkomen als passief inkomen categoriseert maar een passief inkomen is niet per definitie een vervangingsinkomen.

Passief inkomen zijn periodieke opbrengsten van eerder verrichte arbeid of inspanningen. Bijvoorbeeld huuropbrengsten van een gebouw dat je ooit hebt gekocht. Auteursrechten die je ontvangt voor een hitje dat je x jaar geleden hebt geschreven...

in dat opzicht kan je pensioen als passief inkomen beschouwen omdat je daar ooit effectief voor gewerkt hebt.
Dit is maar 1 van de zovele definities van passief inkomen die er rond circuleren.

Als ik morgen de 2.000€/maand win for life win, dan noem ik dat ook passief inkomen, ook al beperkte mijn inspanning of arbeid zich in dat geval maar tot het kopen van een lotto biljet in de krantenwinkel.

Hoe minder inspanningen je moet verrichten om je inkomen te verkrijgen of te behouden, hoe passiever dat deze zijn. Dus eerder dan de aanwezigheid van eerder verrichte arbeid als criterium te hanteren, maakt het uw inkomen juist actiever.

Als ik bijvoorbeeld 3 jaar lang aan een boek heb moeten schrijven om voor de rest van mijn leven 100.000€ inkomsten uit auteursrechten te halen, dan vind ik dat al bij al nog een zeer actieve bezigheid tov. het geleverde rendement, zelfs al valt dat onder 'passief inkomen'.

Als de conditie voor het behoud van een OCMW uitkering is dat ik maandelijks 5 sollicitatiebrieven moet versturen, dan is dit tamelijk actief.
Als ik daarintegen een gehandicapte uitkering krijg met 2 geamputeerde armen, is dat weer redelijk passief aangezien die armen er toch niet meer vanzelf zullen aangroeien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug thuis wss. Het feit dat je je bericht over welke bronnen je had verwijderd heb, mag ik daaruit afleiden dat die bronnen niet bestaan?
Niets verwijderd (denk ik).

Een substantiele tijdsbesteding aan de activiteit is effectief 1 van de elementen waarop de fiscus zich baseert om te spreken van herkwalificatie naar beroepsinkomen.
Die je kan counteren door een halftijdse officiële betrekking te hebben.

4 keer per jaar uw indexfonds aan- en verkopen is geen beroepsactiviteit, daarover ging het niet.
Dit kan trouwens echter wel aanzien worden als speculatief gedrag, er is immers geen specifieke kwantitatieve grens voor het aantal aan- en verkopen, en je hangt dus af van de interpretatie van fiscus/rechter.

Remember dat ze zelfs de verkoop van Danny Verbiest zijn vennootschap (om Samson te spelen :rofl:) 15 jaar na oprichting probeerden te herkwalificeren als speculatief inkomen.
Je bent dus maar beter goed voorbereid als je met een deugniet van een fiscale ambtenaar zit.
En je kent dus maar beter de elementen waarop ze zich kunnen baseren.

Laatst bewerkt:
Niets verwijderd (denk ik).

Een substantiele tijdsbesteding aan de activiteit is effectief 1 van de elementen waarop de fiscus zich baseert om te spreken van herkwalificatie naar beroepsinkomen.
Die je kan counteren door een halftijdse officiële betrekking te hebben.

4 keer per jaar uw indexfonds aan- en verkopen is geen beroepsactiviteit, daarover ging het niet.
Dit kan trouwens echter wel aanzien worden als speculatief gedrag, er is immers geen specifieke kwantitatieve grens voor het aantal aan- en verkopen, en je hangt dus af van de interpretatie van fiscus/rechter.

Remember dat ze zelfs de verkoop van Danny Verbiest zijn vennootschap (om Samson te spelen :rofl:) 15 jaar na oprichting probeerden te herkwalificeren als speculatief inkomen.
Je bent dus maar beter goed voorbereid als je met een deugniet van een fiscale ambtenaar zit.
En je kent dus maar beter de elementen waarop ze zich kunnen baseren.
Nog altijd geen bronnen...

mwoah seg gertje, ik heb een brief gekregen die zegt dat ik speculaas inkomen krijg zo, maar dat kan toch niet ?
Dan denk ik zo stil in mijn hoofdje zo dat de sint pas in december moet komen?

Nog altijd geen bronnen...
Bron is mijn kennis van de fiscaliteit en de rechtspraak die ik de laatste 2 jaar tot op het bot uitgeplozen heb.

Edit: snelle google: (ik ga echt geen 2 uur zitten zoeken in Monkey rechtspraak; ik ben zeker): https://www.bdo.be/nl-be/publicatie...letter/2021/vermogensfiscaliteit-belastinghef

"Hierbij worden de volgende zaken in overweging genomen:
  • De tijdsbesteding (is het beleggen een dagtaak of gebeurt dat slechts occasioneel); "

Laatst bewerkt:
Bron is mijn kennis van de fiscaliteit en de rechtspraak die ik de laatste 2 jaar tot op het bot uitgeplozen heb.

Edit: snelle google: (ik ga echt geen 2 uur zitten zoeken in Monkey rechtspraak; ik ben zeker): https://www.bdo.be/nl-be/publicatie...letter/2021/vermogensfiscaliteit-belastinghef

"Hierbij worden de volgende zaken in overweging genomen:
  • De tijdsbesteding (is het beleggen een dagtaak of gebeurt dat slechts occasioneel); "
Opnieuw blijf je rond de pot draaien. Wat je citeert heb ik en anderen nooit ontkend, wel klopt deze uitspraak van jou niet:

"Het kapitaal van een goede huisvader kan ook belast worden als beroepsinkomen indien uw kapitaalinkomen veel hoger ligt dan uw arbeidsinkomen, tenzij je kan bewijzen dat uw tijdsbesteding aan arbeid hoger ligt."

Als je de rechtspraak "2 jaar lang tot op het bot uitgeplozen hebt", dan is het niet moeilijk om rechtspraak hiervan te vinden, mocht dit waar zijn. Helaas is de rechtspraak waar je zonder bronnen naar verwees meer dan waarschijnlijk gewoon ook onbestaande.

De post die je verwijderde is er trouwens eentje van 1 september, verwijderd de dag erna en volledig geciteerd o.a. hier https://www.beyondgaming.be/threads/financiele-onafhankelijkheid.4625/post-742787

Opnieuw blijf je rond de pot draaien. Wat je citeert heb ik en anderen nooit ontkend, wel klopt deze uitspraak van jou niet:

"Het kapitaal van een goede huisvader kan ook belast worden als beroepsinkomen indien uw kapitaalinkomen veel hoger ligt dan uw arbeidsinkomen, tenzij je kan bewijzen dat uw tijdsbesteding aan arbeid hoger ligt."
Dat staat toch letterlijk in dat artikel van bdo?
Als je de rechtspraak "2 jaar lang tot op het bot uitgeplozen hebt", dan is het niet moeilijk om rechtspraak hiervan te vinden, mocht dit waar zijn. Helaas is de rechtspraak waar je zonder bronnen naar verwees meer dan waarschijnlijk gewoon ook onbestaande.
Je zal mij gewoon moeten geloven op basis van mijn expertise. Ik ga geen uren de rechtspraak weer doorploegen (en ja, dat kan uren duren), wat artikels van advocatenkantoren die easy op google te vinden zijn zal moeten volstaan als bron.
Hier zitten een aantal fiscalisten (lacucaracha, beryl etc denk ik?). Je mag die mij altijd laten tegenspreken.

De post die je verwijderde is er trouwens eentje van 1 september, verwijderd de dag erna
Daar staat geen inhoudelijke info in, en waarschijnlijk weggedaan om privacy redenen.

Laatst bewerkt:
Je zal mij gewoon moeten geloven op basis van mijn expertise. Ik ga geen uren de rechtspraak weer doorploegen (en ja, dat kan uren duren).
Hier zitten een aantal fiscalisten (lacucaracha, beryl etc denk ik?). Je mag die mij altijd laten tegenspreken.
.
enkele uren discussiëren later…

Ik denk dat ik bij de gelukkigen ben. Na 10 jaar zelfstandige webdesign heb ik jaarlijks 75k aan abonnementen. Inkomsten waar je dus weinig of niets voor hoeft te doen.

Ik betaalde Combell voor hosting, ssl, e-mailadressen enzovoort en vroeg gewoon €1 meer per maand (kost om factuur te maken)

Na een paar jaar reseller hosting gevonden waar ik amper €1000 per jaar voor betaal, voor alles. Waardoor ik opeens het licht zag. Gewoon jaar na jaar verder gedaan. Mijn doel is 100k aan abonnementen te hebben.

Amper werken zeg ik want uiteraard krijgt niemand nog een factuur als ze iets vragen. Ik geef ook gratis tips en breng ze allemaal op de hoogte van de nieuwe zaken. Soms is het wel op de tanden bijten, maar ik weet waarom ik geen extra facturen meer maak voor bestaande klanten. Omdat ik ze graag nog ettelijke jaren hou.

Begin van de maand stuurt mijn facturatieprogramma altijd 5K - 6k waardoor ik altijd een leuke start van de maand heb. Zeker als je dat vergelijkt met een ruitenwasser. Die moet daarvoor al een paar uur werken.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik bij de gelukkigen ben. Na 10 jaar zelfstandige webdesign heb ik jaarlijks 75k aan abonnementen. Inkomsten waar je dus weinig of niets voor hoeft te doen.

Ik betaalde Combell voor hosting, ssl, e-mailadressen enzovoort en vroeg gewoon €1 meer per maand (kost om factuur te maken)

Na een paar jaar reseller hosting gevonden waar ik amper €1000 per jaar voor betaal, voor alles. Waardoor ik opeens het licht zag. Gewoon jaar na jaar verder gedaan. Mijn doel is 100k aan abonnementen te hebben.

Amper werken zeg ik want uiteraard krijgt niemand nog een factuur als ze iets vragen. Ik geef ook gratis tips en breng ze allemaal op de hoogte van de nieuwe zaken. Soms is het wel op de tanden bijten, maar ik weet waarom ik geen extra facturen meer maak voor bestaande klanten. Omdat ik ze graag nog ettelijke jaren hou.

Begin van de maand stuurt mijn facturatieprogramma altijd 5K - 6k waardoor ik altijd een leuke start van de maand heb. Zeker als je dat vergelijkt met een ruitenwasser. Die moet daarvoor al een paar uur werken.
Nogal een euhm heel specifieke vergelijking :unsure:

Terug
Bovenaan