Bon, het was een beetje lastig om op een goeie plek te knippen, maar de inhoudelijke AI-discussie past veel beter hier, volgens mij!
De forumregels en implementatie daarvan vind je nog altijd hier, samen met onze argumentatie waarom we het niet doen:
https://www.beyondgaming.be/threads/ban-op-ai-gegenereerde-posts.38552/#post-1550976
Maar het gaat ook over wat er binnen de mogelijkheden ligt van (betaalbare/toegankelijke) LLM's.
Zelfs als je een agent maakt, waar veel werk voor nodig zal zijn om alle forumregels duidelijk uit te schrijven zodat hij ze begrijpt, met voeding die hij ook juist verwerkt, met alle nuances die we hier nu eenmaal kennen, dan nog zul je nooit een "neutrale derde partij" vinden in die LLM die alles zonder emotie en zonder toon schrijft aan de ene kant, en aan de andere kant elke tekst te herschrijven tot "neutraal en zonder tekst die mogelijk als neerbuigend gezien kan worden". Dat gaat gewoon niet, door de eigenschappen van de LLM en vooral door de eigenschappen van taal.
Als je uitgaat van een zakelijk communicatiemodel misschien. Héél misschien. Ga je uit van realistische menselijke gesprekken, moet ik toch eerder mijn oud-professor citeren: Er bestaat geen communicatie, enkel gradaties van miscommunicatie.
Dezelfde post die de uit zo'n agent komt als zijnde neutraal, kun je opnieuw in die agent stoppen, en vragen om die "aan te passen aan de regels". En hij zal hem weer aanpassen. Omdat dat gevraagd is. Niet omdat de ene nu objectief neutraler is dan de andere, dat is op geen enkele manier te garanderen.
Het voorbeeld van REpute laat
een deel van de redenen zien waarom ik tegen het gebruik van een LLM op zo'n manier zou zijn. Beide zaken lukken dan gewoon niet: het controleren of een post voldoet aan de forumregels noch het automatisch aanpassen van elke bepaalde tekst aan de forumregels.
Dat is natuurlijk nog los van de vraag of je hem gaat kunnen vragen om rekening te houden met het subforum waar hij zit, de andere bijdragen van die persoon (om te zien of bij die 10.000 goeie posts niet 1 uitschuiver iets milder mag behandeld worden dan andersom), de persoonlijke situatie, het pm-contact om iets uit te leggen, van actieve content creation en nog het allerbelangrijkste van alles: van menselijke interactie als alle posts herschreven worden door AI (of eerder geschreven, en herschreven door mensen).
Ben jij een developer? Of met welke credentials doe je deze vreemde uitspraak eigenlijk?
Wat is 'een developer'? Ik werk al 20 jaar met LM's, CAT en vertaalgeheugens, doe het nu ook al een dik jaar met LLM's, zeker? en werk mee aan het bouwen van nieuwe modellen en van agents. In de vertaalbranche, maar ook in de ondersteunende tak daarvan. Zal ik mijn KPI's ook doormailen