VRT's AI Check: Echt of Nep?

75%, ben beroepsmatig nochtans actief in AI onderzoek. Vooral de mist ingegaan bij de liedjes. Bruno Mars en Pommelien Thijs lijkt me nu wel al zodanig generieke muziek dat dat perfect inwisselbaar is door AI. Nu goed, het gaat niet lang meer duren voordat er audiovisueel geen enkel onderscheid meer gemaakt gaat kunnen worden tussen AI en echte content. Authenticiteit zal staan of vallen met de bron en gedegen journalistieke fact-checking.

75% maar beetje een bizarre test gezien ze bekende echte fotos en videos gebruiken en zelfs bekende fake zoals dat Bruno Mars nummer. Dus moet je niet echt gokken.

Ook gebruiken ze nog oude modellen die niet goed omkunnen met text. Ben al tests tegen gekomen waar je niet meer kan zien of iets fake is of niet en je dus gemiddeldel 50% scoort.

had ook 75%

bij bruno mars de mist in gegaan (en kvind grappig dat zowel hier als op reddit gewoon de mediocriteit van hedendaagse pop artiesten wordt aangehaald) en bij de influencer, waarvan dat ik dacht dat het your usual instagram filter shenanigans was.
de rest waren eigenlijk redelijke logische eliminatie vond ik.

92%
Enkel de laatste vraag maar ik was de quiz al beu.

Meeste leek mij toch duidelijk. Ik twijfelde enkel over het nummer van Pommelien :p.

83%, maar paar gokjes die wel/niet goed uitdraaiden (liedjes bvb). Bij sommige is het duidelijk te zien als je het even wat bekijkt, maar als je snel aan het scrollen bent is het toch al makkelijker om iets voor waar aan te nemen. Belangrijkste dat ik hiervan meeneem is gewoon nog eens de bewustwording te krijgen van de klik in je hoofd te maken om het te gaan opzoeken bij twijfel.

De vraag is natuurlijk in hoeverre je het herkent wanneer je dit soort zaken 'in het wild' tegenkomt, in plaats van op een test.

Soms is het mij niet duidelijk wat je moet doen behalve gokken? Een foto met een vreemd hand, ok, maar muziek van een artiest die je niet of amper kent is niet iets waar ik met zekerheid van kan zeggen dat het met of zonder AI is gemaakt. Anderzijds, als je dan een foto of een filmpje wel kent dan weet je het zonder dat je kritisch hebt nagedacht. Ik vind niet echt dat het test wat het claimt te testen.
Enfin, ook 83%.

Soms is het mij niet duidelijk wat je moet doen behalve gokken? Een foto met een vreemd hand, ok, maar muziek van een artiest die je niet of amper kent is niet iets waar ik met zekerheid van kan zeggen dat het met of zonder AI is gemaakt. Anderzijds, als je dan een foto of een filmpje wel kent dan weet je het zonder dat je kritisch hebt nagedacht. Ik vind niet echt dat het test wat het claimt te testen.
Enfin, ook 83%.
Muziek lijkt me over het algemeen wel een moeilijke vanaf je een bepaalde audiokwaliteitsgrens voorbij bent. Dan is het inderdaad vooral: ken je de artiest en/of ken je het genre. En popmuziek is sowieso al het genre bij uitstek waar alles gefinetuned wordt om het breedste publiek aan te spreken. Dus daar speelt AI perfect op in dan.

Muziek lijkt me over het algemeen wel een moeilijke vanaf je een bepaalde audiokwaliteitsgrens voorbij bent. Dan is het inderdaad vooral: ken je de artiest en/of ken je het genre. En popmuziek is sowieso al het genre bij uitstek waar alles gefinetuned wordt om het breedste publiek aan te spreken. Dus daar speelt AI perfect op in dan.

Enfin, ook 83%.

Maar de kwaliteit van die Bruno Mars/Harry Styles nummer is toch totaal niet goed? Geen enkel zinnig mens die zo'n monotone basstoon zet op een popnummer + dat gestjingel plots halfweg waar ik geen flauw idee wat het is.
En dan nog de songteksten zelf. totale random shit.

Als iemand daar "echt" heeft op aangeduid, dan is het gewoonweg omdat die niet actief aan het luisteren is.

92%, alleen dat filmpje met
Melania Trump had ik fout. Dat zegt misschien meer iets over het surrealistisch gehalte van het regime daar...
Die laatste vraag vond ik ook moeilijk eigenlijk.

Maar de kwaliteit van die Bruno Mars/Harry Styles nummer is toch totaal niet goed? Geen enkel zinnig mens die zo'n monotone basstoon zet op een popnummer + dat gestjingel plots halfweg waar ik geen flauw idee wat het is.
En dan nog de songteksten zelf. totale random shit.

Als iemand daar "echt" heeft op aangeduid, dan is het gewoonweg omdat die niet actief aan het luisteren is.
Ik vind die tekst nu niet meer random dan een groot deel andere nummers hoor, en ook het arrangement zelf schreeuwt voor mij gewoon dertien in een dozijn popmuziek. Moest je dat ergens op een godvergeten plaats op een album zetten zou dat volgens mij niet opvallen.

Ik ken niets van die 'populaire' songs... wat het niet simpel maakt alvorens er eerst op te googlen.
Ik ben gestopt bij dat fragment van die pommelien. :oink:

75% hier. Sommige dingen waren duidelijk maar bij de muziekvragen wist ik het niet want ken nog bitter weinig van nieuwere popmuziek. Daarnaast zaten er wel 2 dingen tussen die al in het nieuws waren geweest (Meyfroidt)of op Radio 1 in een programma over de AI Check.

Ik heb de test zelf niet gedaan, maar Pommelien Thijs haar repertoire is zowat het tegenovergestelde van "generiek" of "13 in een dozijn". Echt tenenkrullend hoe denigrerend daarover gedaan wordt hier op BG. :wtf: Wou ik effe gezegd hebben.

Ik heb de test zelf niet gedaan, maar Pommelien Thijs haar repertoire is zowat het tegenovergestelde van "generiek" of "13 in een dozijn". Echt tenenkrullend hoe denigrerend daarover gedaan wordt hier op BG. :wtf: Wou ik effe gezegd hebben.
Die dertien in een dozijn sloeg op het andere nummer. Off-topic én slecht gelezen.

Het was het refrein van een nummer die geen aparte single was. Ik vond de tekst redelijk generisch maar de sound was in orde dus ik dacht: "dat gaat geen AI zijn. Hier zit wat moeite in. Tekst is coherent en er zijn geen vreemde tonen." Maar het was ook niet bepaald een "nummer" dat uitsprong in originaliteit puur op basis van het refrein.

Test hoe goed jij nep van echt kan onderscheiden.

67% maar, toch teleurstellend. Helpt natuurlijk niet echt dat ik de meeste BV's die opgevoerd werden, niet ken.
67%. Halverwege had ik nog 100% (tot en met Pommelien) maar dan ben ik er te snel door gegaan / ben ik beginnen slabakken en ja dan loopt het mis. :tongue:

Hier toch (maandag al) 100% gehaald :unsure:
De meesten waren heel duidelijk. Bij sommige toch even getwijfeld maar uiteindelijk goed gekozen zo blijkt.

Terug
Bovenaan