Uiteraard daalt de waarde van dit geld, maar dit "kost" jou wel niets. Dat je daar binnen 5 jaar "maar" een Fiat mee kan kopen i.p.v. de BMW nu is waar maar staat hier m.i. los van. Die 1% zal je wel effectief moeten betalen op gelden die (normaalgezien) al beslast zijn. Die inflatie is zoals de waardevermindering van je auto, die 1% vermogensbelasting is zoals de jaarlijkse verkeersbelasting. En voor het bezit van een wagen kan ik dit nog enigzins begrijpen als afrading uit milieuoverwegingen, extra gebruik infrastructuur,...De keuze om uw spaargeld niet te laten renderen kost u met de huidige inflatie ook al 6 à 7%.
Die +-1% extra vermogensbelasting gaat dan ook het verschil niet maken lijkt me.
Nu kan je in België op een berg geld zitten en toch alle sociale voordelen trekken. (Verminderd tarief voor alle nutsvoorzieningen, verlaagd remgeld en lagere maximumfactuur voor medische kosten, uitkering, ...)
Terwijl dat geld mogelijks verkregen is door 100% zwartwerk.
Wat het genieten van sociale voordelen e.d. betreft heb je verder ook 100% gelijk hoor. En dat gaat dan nog niet eens over zwartwerk maar vb ook voor personen met al hun geld in aandelen, en dus enkel roerende inkomsten,... Dit zou zeker ook aangepakt en beter gecontroleer moeten kunnen worden en wat mij betreft mag dit ook gerust met inzicht te krijgen op banksaldo's.
Maar om bezit van legaal verdiende (en correct belastte) vermogens nog eens jaarlijks te belasten vind ik een brug te ver. Ook praktische uitwerking lijkt mij bijna onmogelijk.
A heeft 500k op zijn rekening, redelijk eenvoudig
B heeft 500K in vastgoed, iets moeilijker om hiervan jaarlijks een waarde te kennen maar haalbaar
C heeft 500k in (discrete) aandelen van vb zijn CommV. Waarde?
D heeft 500k geinvesteerd in 2 exclusieve wagen die hij dagelijks gebruikt en wel jaarlijks met 10% in waarde dalen.
E heeft 500k geinvesteerd in 2 exclusieve oltimers die in de garage staan en jaarlijks 10% in waarde stijgen.
F heeft 500k geinvesteerd in een exclusieve wijn of kunstverzameling.
Allen 500k "vermogen" maar enkel voor A en B lijkt mij de vermogensbelasting praktisch haalbaar (net zoals in NL als ik me niet vergis).