cege
Well-known member
Beetje kromme redenering.Doen we voor een stuk ook reeds. Dat heet de onroerende voorheffing, voor mezelf ligt die rond de €600 à 700 per jaar, mijn ouders (die een veel grortere woning hebben) betalen het dubbel. Ik schat dat de waarde van hun huis nog altijd onder die van jouw aandelenportefeuille ligt (misschien maar nipt, maar toch), betaal jij jaarlijks € 1200 louter voor het bezit van je aandelen?
Je betaalt bijna 1% transactie tax bij koop/verkoop. Je betaalt 30% dividend tax. Moest je 30% tax op reele huurinkomsten betalen, het kot was te klein.
Belastingen op intresten of dividenden niet meegerekend uiteraard, want die zijn eerder vergelijkbaar met de belastingen die mensen betalen wanneer ze vastgoed verhandelen (en bij de notaris moeten passeren). Wegens de situatie op de vastgoedmarkt worden die belastingen natuurlijk steevast bij de kopers gelegd, maar in de praktijk vertaalt zich dat natuurlijk in de haalbare vraagprijs.
Bij vastgoed weet men de eigendom echter perfect zijn, en dus laat men de mensen betalen, ... idealiter ook volgens het vermogen van mensen, maar in realiteit dankzij een krom systeem van Kadastrale Inkomens dat onze verrotte politiek in België weigert te actualiseren (doos van Pandora) is die belasting natuurlijk ook al lang scheefgegroeid.
Had je 10 jaar geleden 20 Chanel handtassen gekocht dan had je dat 3500 $ X 20 = 70.000 $ gekost. In 2021 kostte dezelfde tas (nieuw) tegen de 8.000 $. Zijn die dingen in mint condition dan verkoop je ze op de (zeer levendige) tweedehands markt voor 80% van de huidige retail waarde. Dan kom je uit op een potentieel kapitaal van 128.000 $. Ondertussen geen vermogensbelasting betaald en ook nog 's de inflatie overwonnen. Op de rekening had die 70.000 je jaarlijks pakweg 1 procent vermogensbelasting gekost en was ook nog 's onderhevig geweest aan inflatie. Dus 70.000 gedurende 10 jaar op rekening = 7000 vermogensbelasting. Hetzelfde bedrag in Chanel sjakossen: potentiële winst van 58.000... Ik zie het misschien te simpel maar wil gewoon meegeven dat ik die vermogensbelasting in Nederland toch ook niet goed georganiseerd vind.