Goede voornemens! (Welke ga je nemen en welke ben je niet nagekomen?)

Hmmmzzz, werken aan de slaap kan ik zeker toevoegen op mijn lijstje, ben al blij dat ik geen dutjes meer moet doen overdag maar vooral schermtijd beperken voor het slapengaan kan VÉÉL beter hier 🙈
Voor mij is dat ook heel moeilijk. Tot op het laatste moment zit ik op mijn gsm/laptop.
Maar naar mijn ervaring (lol) is slapen voornamelijk iets psychologisch. Als ik met veel in mijn gedachten zit die avond/gestresseerd ben, ga ik gewoon niet kunnen slapen. Als relaxt ben en niet veel zorgen heb gaat dat gewoon prima, ondanks het feit dat ik tot op de laatste minuut bezig ben op mijn laptop/gsm. Ge moet infeite uw hersenen kunnen uitschakelen als ge gaat slapen en aan niet proberen te denken.

Voor mij is dat ook heel moeilijk. Tot op het laatste moment zit ik op mijn gsm/laptop.
Maar naar mijn ervaring (lol) is slapen voornamelijk iets psychologisch. Als ik met veel in mijn gedachten zit die avond/gestresseerd ben, ga ik gewoon niet kunnen slapen. Als relaxt ben en niet veel zorgen heb gaat dat gewoon prima, ondanks het feit dat ik tot op de laatste minuut bezig ben op mijn laptop/gsm. Ge moet infeite uw hersenen kunnen uitschakelen als ge gaat slapen en aan niet proberen te denken.
Inslapen is geen probleem voor mij, alleen variëert mijn natuurlijke slaap tussen de 5-6u en dan klaarwakker (vandaar dat ik vroeger dutjes overdag nodig had) maar wel 2u later terug moe. Met nestrolan slaap ik wel 7-8u lang maar zou fijn zijn als het zonder hulpmiddelen kan natuurlijk.
(En in 3 verschillende ziekenhuizen al slaaponderzoek laten doen 😉)

Inslapen is geen probleem voor mij, alleen variëert mijn natuurlijke slaap tussen de 5-6u en dan klaarwakker (vandaar dat ik vroeger dutjes overdag nodig had) maar wel 2u later terug moe. Met nestrolan slaap ik wel 7-8u lang maar zou fijn zijn als het zonder hulpmiddelen kan natuurlijk.
Ge kunt ook CBT-i slaaptherapie doen. Dat heb ik gedaan en als ge het volhoudt (wat ik niet gedaan heb, lol) helpt het enorm. Op een gegeven moment sliep ik gewoon 7u lang. Maar ge kunt makkelijk terug in uw oude gewoontes vallen en dan begint het weer. Dus het helpt, maar ge moet er continue aan werken. Ik ga binnenkort nog eens opnieuw opstarten, maar het is heel moeilijk als je maar 5u in bed mag liggen en niet meer.

Ge kunt ook CBT-i slaaptherapie doen. Dat heb ik gedaan en als ge het volhoudt (wat ik niet gedaan heb, lol) helpt het enorm. Op een gegeven moment sliep ik gewoon 7u lang. Maar ge kunt makkelijk terug in uw oude gewoontes vallen en dan begint het weer. Dus het helpt, maar ge moet er continue aan werken. Ik ga binnenkort nog eens opnieuw opstarten, maar het is heel moeilijk als je maar 5u in bed mag liggen en niet meer.
Wat ik online vind: bewuste relaxatie voor het slapen gaan (geen probleem met inslapen en als het me te lang duurt, zet ik de app "calm" op), en opstaan zodra je wakker wordt ipv te blijven liggen (doe ik ook standaard) .
Dus dat heb ik helemaal onder de knie! Voor mijn dutjes moest ik van de slaappsycholoog in uz Gent ook met wekkers werken etc. Allemaal routine dus hier. Met weinig positief resultaat. 🤷🏼

Wat ik online vind: bewuste relaxatie voor het slapen gaan (geen probleem met inslapen en als het me te lang duurt, zet ik de app "calm" op), en opstaan zodra je wakker wordt ipv te blijven liggen (doe ik ook standaard) .
Dus dat heb ik helemaal onder de knie! Voor mijn dutjes moest ik van de slaappsycholoog in uz Gent ook met wekkers werken etc. Allemaal routine dus hier. Met weinig positief resultaat. 🤷🏼
Die slaaptherapie die ik gedaan heb draait vooral om het toepassen van slaaprestrictie. En dat werkt héél goed, als je het volhoudt. Ge begint met max 5u in uw bed liggen, nie meer. Als dat goed lukt (uw slaapefficiëntie is 90%+ dacht ik, je moet dat dan uitrekenen), dan mag je de volgende week een kwartiertje bijvoegen. Dan als dat goed lukt, de week erop weer een kwartiertje. Enzovoort. Tot ge aan uw gewenst aantal uren slaap komt zonder dat uw slaapefficiëntie eronder gaat lijden en dat ge u goed uitgerust voelt.

Dat is hard om vol te houden omdat ge de eerste weken heel moe zijt aangezien ge maar 5u ofzo in uw bed mag liggen. En als ge dan verbeterd met die slaaprestrictie, dan moogt ge nie beginnen slabakken en bv. een weekendje gaan uitslapen. Dan gaat het weer verslechteren en zijt ge weer bij af. Dan moet je weer uw tijd in bed gaan inkorten, tot je uw slaapefficiëntie weer goed is. Dus het is continu werken, maar het werk wel degelijk. Zonder slaappillen te moeten nemen ed. Het is een soort van psychologische conditionering in feite, leren dat uw bed enkel dient voor slapen en niet voor wakker te liggen. Net zoals een hond geconditioneerd wordt om bv. enkel buiten te gaan kakken (mss raar voorbeeld, maar zo werkt het)

Hij bedoelt op een heel jaar denk ik (hoop ik) :p
Anders kan hij Karel Sabbe achterna.
Dat hoop ik ook voor hem 😀
Maar de laatste keer dat ik ben gaan lopen was het 3km en heb ik een week mijn been niet 90 graden kunnen buigen omdat mijn knie volledig gezwollen was.
Probleem is dat ik door aantal blessures niet veel meer heb kunnen sporten en dus ben bijgekomen en omdat ik ben bijgekomen krijg ik dus de hele tijd blessures.
Dus dat moet ik op de een of andere manier zien te doorbreken.

Maar de laatste keer dat ik ben gaan lopen was het 3km en heb ik een week mijn been niet 90 graden kunnen buigen omdat mijn knie volledig gezwollen was.
Probleem is dat ik door aantal blessures niet veel meer heb kunnen sporten en dus ben bijgekomen en omdat ik ben bijgekomen krijg ik dus de hele tijd blessures.

Om af te vallen is het belangrijk om rekening te houden met 80% voeding en 20% lichaamsbeweging, dat heb ik me altijd laten wijsmaken.
Als je dagelijks een bepaald aantal stappen zet (flinke wandeling), suiker laat staan, op je koolhydraten let en niet te laat eet dan kom je al een eind ver, denk ik dan.
En wellicht de oorzaak van je blessures aanpakken?

Kan ik u anders interesseren in een ijsemmer vol met perzik schnapps, vodka en fruitsap? In te nemen met een rietje voor maximum effect.

Kalm opbouwen en misschien beginnen met iets minder belastend, zoals zwemmen, crosstrainer, fietsen, ... lopen is redelijk pittig op je lichaam.

Om af te vallen is het belangrijk om rekening te houden met 80% voeding en 20% lichaamsbeweging, dat heb ik me altijd laten wijsmaken.
Als je dagelijks een bepaald aantal stappen zet (flinke wandeling), suiker laat staan, op je koolhydraten let en niet te laat eet dan kom je al een eind ver, denk ik dan.
Voeding > beweging inderdaad.
Uiteindelijk gaat het om kcal in vs kcal verbruikt.
Hierbij maakt het niet uit of ze uit vetten of koolhydraten of eiwitten komen (je kan wel kiezen voor gezondere kcal dan ongezonde en eiwitten hoger houden om spierafbraak tegen te gaan).
Extra beweging kan helpen omdat je dan meer kcal verbruikt hebt (en het gezond is en goed voelt).

Eens op reis gaan.

Ik ben de afgelopen jaren eigenlijk enkel met of via 't werk naar 't buitenland geweest (zowel werk gerelateerd als ontspanning), en heb na 2 jaar full-time thuiswerk wel eens behoefte aan weg te zijn. Maar nooit gedaan omdat ik niet graag alleen reis, maar ook niet hou van grote vaste organisaties als Joker.

Maar daar gaan we in 2022 toch eens verandering in brengen.

Eens op reis gaan.

Ik ben de afgelopen jaren eigenlijk enkel met of via 't werk naar 't buitenland geweest (zowel werk gerelateerd als ontspanning), en heb na 2 jaar full-time thuiswerk wel eens behoefte aan weg te zijn. Maar nooit gedaan omdat ik niet graag alleen reis, maar ook niet hou van grote vaste organisaties als Joker.

Maar daar gaan we in 2022 toch eens verandering in brengen.
Wat is dan je voorkeur? Alleen reizen, groepsreis of een vriend zoeken die mee wil gaan?

Zelfde als vorig jaar, verder afvallen/spieren bouwen.
Proberen nog meer regelmaat in mijn trainingschema te brengen.

Vorig jaar een 10kg afgevallen, nu met de feestdagen waarschijnlijk wel terug een 3-4kg bijgekomen.
Na de feesten is het terug switchen naar keto en weer met regelmaat naar de fitness gaan.

In mijn geval is die verhouding zeker wel anders.
Ik val enkel af als ik veel sport. Ik eet niet echt ongezond en eet zeer weinig suikers, maar afvallen doe ik er niet door.
Ik bouw dan wel weer makkelijker spiermassa op dus ik probeer daar wat meer tijd in te steken om op die manier wat vet te verbranden.
De blessures horen helaas bij het ouder worden dus ik vrees dat daar niet veel aan valt op te lossen, maar het heeft zeker ook te maken met meer gewicht waardoor je spieren vlugger belast worden.
Daarom doe ik nu dus spieroefeningen om mijn spieren te versterken zodat ze het hopelijk beter uithouden bij het sporten.

Kalm opbouwen en misschien beginnen met iets minder belastend, zoals zwemmen, crosstrainer, fietsen, ... lopen is redelijk pittig op je lichaam.

Inderdaad, lopen is erg belastend.
Zwemmen hebben mij ook al een aantal mensen aangeraden, maar daar heb ik echt een grondige hekel aan, maar misschien moet ik dat toch eens doen.

Wat is dan je voorkeur? Alleen reizen, groepsreis of een vriend zoeken die mee wil gaan?
Een groepsreis vind ik te georganiseerd, vaak ook te duur en te strak qua planning. Het plan is ook niet om een echt grote reis te maken hoor, eens een paar citytrips (alleen of met iemand) is al voldoende. Dat is voor mij al een hele grote stap eigenlijk.

Weer eens vermageren :)

Deze keer ben ik wel al beter vertrokken : ik ben al een maand aan het fitnessen a rato 2 per week.

Nu nog leren minder eten, snoepen, drinken, ...

Een serieuze poging doen om een betere work/life-balans te onderhouden.
Al de rest komt dan wel vanzelf: meer tijd om dingen te doen waarin ik rust kan vinden.

Ik heb wat voorsprong genomen met het niet drinken maar verder vooral kleinere dingen, terug wat hobbies uitbouwen nu ik terug vrije tijd heb, blijven minderen en op termijn stoppen met roken, huidige (betere) work/life aanhouden,....

dingen waar ik al jaren aan het werken ben, niet meteen gerelateerd aan jaarwissel:

- strakker slaapschema (van 6u slaap op werkdagen naar 12u slaap op vrije dagen is vermoeiend)
- beter eten (meer vlees, eiwitten, meer vetten ipv suikers etc)
- meer buitenkomen, vitamines en mineralen binnenkrijgen

allemaal verergerd sinds covid, dus nu wat extra aandacht geven.

Terug
Bovenaan