GSM van het werk

elcolonel78

Active member
Stel je hebt je eigen gsm met eigen oproepnummer. Maar je nieuwe werkgever wil je een gsm kopen + abo en je mag deze ook prive gebruiken.

Ga je dan voor het gemak van 1 gsm of behoud je liever je eigen nr/gsm voor prive zaken en de tweede gsm voor werk gerelateerde zaken. Wat ook inhoud dat je vaak 2 gsm's op zak hebt.

Stel je hebt je eigen gsm met eigen oproepnummer. Maar je nieuwe werkgever wil je een gsm kopen + abo en je mag deze ook prive gebruiken.

Ga je dan voor het gemak van 1 gsm of behoud je liever je eigen nr/gsm voor prive zaken en de tweede gsm voor werk gerelateerde zaken. Wat ook inhoud dat je vaak 2 gsm's op zak hebt.
Gewoon gsm met 2 sim kaarten kopen, doe dit al jaren en veel gemakkelijker.

Ik heb in het verleden bij beide werkgevers geopteerd voor mijn abonnement te laten betalen door mijn werkgever, en dus 1 gsm te behouden. Daar is ook nooit misbruik van gemaakt, ik denk dat ik het aantal telefoontjes op 1 hand kan tellen na de kantooruren.

Ik zie er weinig voordelen in om 2 nummers te gaan gebruiken. Je kan de ene GSM inderdaad afzetten na 17h, maar je kan de andere ook gewoon niet opnemen als je niet wilt gestoord worden na de werkuren. Tenzij je je zorgen maakt om privace-redenen, maar dat is een ander gegeven.

Zoals Brecht zegt, 2 sim kaarten. Soms is het ook zo dat je je nummer niet terug krijgt als je wisselt van werk daarna. Heb dit al gezien bij vorige werkgever waar alle buiten functies hun nummer van de werkgever was. Dus sales en techniekers...

Ik heb in het verleden bij beide werkgevers geopteerd voor mijn abonnement te laten betalen door mijn werkgever, en dus 1 gsm te behouden. Daar is ook nooit misbruik van gemaakt, ik denk dat ik het aantal telefoontjes op 1 hand kan tellen na de kantooruren.

Ik zie er weinig voordelen in om 2 nummers te gaan gebruiken. Je kan de ene GSM inderdaad afzetten na 17h, maar je kan de andere ook gewoon niet opnemen als je niet wilt gestoord worden na de werkuren. Tenzij je je zorgen maakt om privace-redenen, maar dat is een ander gegeven.
Ik zou ook eerder opteren van mijn prive abo af te sluiten (is ander 15euro in de maand) en dan ook voor maar één gsm te gaan. Stel me juist de vraag wat bij betalende sms's enz.

Ik heb geen keuze van GSM, het is een iphone 13 dus maar één simkaart
Kan je uw prive sim kaart niet omzetten naar e-sim, kan je wel 2 gebruiken dacht ik.

Ik heb altijd al hetzelfde nummer gehad. Dat gaat mee van 1998 ofzo en ik heb dat over 2 werkgevers al meegenomen.

Maar wel terecht opmerking van @Japser , ik wist niet dat het wettelijk kon maar als je werkgever je nummer niet laat gaan is dat wel een risico voor je privé.

Ik heb altijd al hetzelfde nummer gehad. Dat gaat mee van 1998 ofzo en ik heb dat over 2 werkgevers al meegenomen.

Maar wel terecht opmerking van @Japser , ik wist niet dat het wettelijk kon maar als je werkgever je nummer niet laat gaan is dat wel een risico voor je privé.
ja ik heb ook al mijn nr van 1998, dus zou dat ook liever niet verliezen.

Ik heb 2 gsm's. Een tijd met dual sim gewerkt, maar regelmatig dat ik buiten de werkuren telefoon kreeg en blindelings opnam.

Ik heb geen keuze van GSM, het is een iphone 13 dus maar één simkaart
iPhone heeft dual SIM ondersteuning, 1 fysieke en 1 eSim. Gebruik dat nu ook zo al een tijdje en ben daar wel tevreden van. Je kan beide lijnen onafhankelijk van mekaar in- en uitschakelen en de ondersteuning in iOS hiervoor is zeer goed.

eSim wordt momenteel wel enkel door Proximus ondersteund.

Verder:

Indien je een GSM van het werk hebt wordt daar in principe VAA op gerekend (bij ons €12.5/maand). Tenzij je een administratie bijhoudt en kan bewijzen dat je het toestel privé niet gebruikt. Maar bij ons wil men daar zich niet mee bezighouden en wordt er standaard vanuit gegaan dat je het toestel ook privé gebruikt. Dit is dus een bijkomende kost waar je mee moet rekening houden als je ook je privé abonnement aanhoudt.

Bij de meeste werkgevers kan je wel vragen om je persoonlijk nummer over te zetten naar hun account zodat je je privé nummer voor alles kan gebruiken. Nadeel is de administratie bij aanvang en wanneer je er zou vertrekken. Bijkomend kent iedereen op het werk (en eventueel nog veel meer mensen afhankelijk van wat je juist doet) je privénummer.

Bij 2 nummers/toestellen kan je eventueel naar mekaar doorschakelen maar dan mis je wel functionaliteit van SMS en anders communicatie apps.

Ik heb een e-Sim bij Orange dus dat wordt daar ook ondersteund zonder enig probleem

Ah ok, goed om weten dat er meer concurrentie komt. Toen ik overstap deed was het enkel Proximus. En ik weet dat Telenet bv gedeeltelijk eSim ondersteunt enkel voor Apple Watch (maar dan weer niet voor iPhone for some reason).

afhankelijk van je functie en branche enzo..
Ik heb 1 nummer en dat stoort me niet.. een tijdje veel oproepen op mijn gsm beginnen ontvangen toen het niet uit kwam en een reply berichtje klaargezet "niet bereikbaar op mobiel, bel naar het algemeen nummer xxxxxx"

Ik heb 2 gsm's. Een tijd met dual sim gewerkt, maar regelmatig dat ik buiten de werkuren telefoon kreeg en blindelings opnam.
Dan moet je gewoon 2 verschillende beltoontjes instellen, dat je duidelijk het verschil hoort. En is dat dan zo een ramp om telefoon op te nemen buiten de werkuren? :unsure:

Ik heb 2 aparte toestellen en hou dit ook bewust zo. Ben op een vorige dienst ooit bij de directie moeten komen omwille van een formele klacht.
Ze (iemand van ander bedrijf, ik werk bij een overheidsdienst) hadden mij na mijn uren gebeld op die werk gsm en ik was zo dom geweest om op te nemen. Ik antwoord dat ik hun niet kan verder helpen, maar ben dan nog zo vriendelijk het algemeen nr door te geven dat beantwoord wordt door de mensen met de late shift.
Dag nadien hebben die een klacht naar het managment gestuurd dat ik weigerde hen verder te helpen. Toen ik daar mij moest verantwoorden en zei dat dat was omdat het 20u was, ik die dag de vroege had gehad, was dat allemaal snel afgehandeld, maar toch... Ik neem dus niet meer op buiten mijn uren tenzij het een naaste collega is.

Ik heb momenteel geen abonnement van het werk uit eigen keuze. Zie er gewoon het voordeel niet van in...

Wat ik wel nog weet uit het verleden: Eens je nummer in een business plan van een bedrijf zit is het niet zo simpel om die er terug uit te krijgen :) .
Het is meestal nogal een geloop en formulierkes. Ik heb ook al verhalen gehoord van bedrijven die de nummer niet meer willen teruggeven 'want daar kunnen klanten op bellen die jij dan aan u nieuwe werkgever gaat voorstellen'.
Dus bezint eer ge begint.

GSM is gewoon betaald door de werkgever, abonnement is op mijn naam, kosten (ook privé tenzij buiten het abonnement en buitensporig) worden terugbetaald door de werkgever.

Geen gezever ..

Wij mogen de gsm van het werk prive gebruiken, indien je dit aanvraagt, moet je wel altijd een 0 ofzo zetten als je prive belt.
Je bent ook niet gemachtigd om apps te installeren op de zeer triestige telefoon. Net zoals schermvergrendeling verplicht is.

Dus 2 gsm’s hier

Terug
Bovenaan