Hebben jullie al vaak gevochten?

ik ga wel eens uit op zaterdag en als er dan gevochten wordt, doe ik wel eens mee. (pas op: ik drink geen alcohol) Niets dat plezanter is, toch? Ons lichaam is erop gebouwd om af en toe eens een lap te verkopen. Wel nooit in louche milieus waar iedereen een mes of erger meedraagt.
Zeldzame mannelijkheid.

ik ga wel eens uit op zaterdag en als er dan gevochten wordt, doe ik wel eens mee. (pas op: ik drink geen alcohol) Niets dat plezanter is, toch? Ons lichaam is erop gebouwd om af en toe eens een lap te verkopen. Wel nooit in louche milieus waar iedereen een mes of erger meedraagt.

Laatste keer dat ik gevochten heb was tijdens Rock Werchter, jaren geleden.
Ik was daar met mijn schoonzus, kerel was op weg naar de parking met zijn zatte botten aan haar lijf komen hangen. Dus ik ben tussengekomen, gewoon gezegd "het is genoeg geweest". Lange discussie, ineens blijft die 2 seconden staan, om dan een lange aanloop te nemen en uit te halen.

Maar ja, hij was dus zat, 1 afweertje en hij lag tegen de grond. En tegen dat hij terug recht was, waren we al uit het zicht.

Voor de rest moet ik nooit vechten.

Ik heb enkele jaren in het bestuur van een jeugdhuis gezeten. Er is een periode van 2 maanden ofzo geweest waar jongeren van een nabijgelegen gemeente in aantal op onze events kwamen. Enkel en alleen om meisjes (publiek was meestal 16-20) lastig te vallen en ruzie te maken. In die periode wel praktisch elke 2 weken in een serieus gevecht beland (altijd uit verdediging meegedaan). 1 week liep het uit de hand en had iemand een hamer in ons werkhok gehaald, ik ben er tussenin gevlogen en heb er een serieus beschadigde hand aan overgehouden. Herinner me nog hoe leuk ik het vond dat ik mijn examens digitaal op een pc mocht maken omdat ik toen niet kon schrijven.

1 ding geleerd uit die periode: Zelfs al "win" ik een gevecht, ik blijf nog steeds met een slecht gevoel achter.

De jaren erna redelijk wat beginnen trainen en gek genoeg hielp de lengte en massa sindsdien om gevechten te stoppen zonder te moeten vechten.

Nog nooit, tenzij dat 't gaat s'avonds in de zetel, want soms vecht ik tegen de slaap.
En toen ik klein was met m'n broer.

Paar keren in het uitgaan vooral door gaten die vrouwelijke vrienden ambeteert.

Laatste keer was kleine 10j geleden. Een gast ambeteert een vriendin, we zeggen vriendelijk om het af te bollen. Hij maakt haar uit en verdwijnt. 10min later is hij terug met verwijten, we negeren hem. Om dan 5min later terug te keren en een asbak naar haar te hooien.

Uit reflex mezelf en een andere vriend 1 slag uitgedeeld in paar seconden tijd. Is KO gegaan op een tafel en erna nooit meer gezien.

Maar echt vechten is dat niet uiteindelijk

Een dikke 15 jaar geleden denk ik.
Ik zat, met nog twee vrienden, gezellig op een terras op het Kolonel Dusartplein te Hasselt een pint te drinken.
Tot er een paar onnozelaars
,zo’n 10 man, begonnen ruzie te zoeken met één van mijn vrienden omdat hij zijn fiets tegen een ander zijne geparkeerd had.
Wat begon als eerst wat verbale agressie van weerskanten, eindigde in een compleet afgebroken terras.
Ik denk niet dat er nog één stoel rechtstond of een asbak in de buurt stond.
Enfin. De politie is terplaatse gekomen en toen zijn de mannen gaan lopen.
Wij hebben het mogen uitleggen

Zoveel jaren later, en het is bijna dagelijks koekenbak.
Maar nu word ik ervoor betaald. 😅

Een dikke 15 jaar geleden denk ik.
Ik zat, met nog twee vrienden, gezellig op een terras op het Kolonel Dusartplein te Hasselt een pint te drinken.
Tot er een paar onnozelaars
,zo’n 10 man, begonnen ruzie te zoeken met één van mijn vrienden omdat hij zijn fiets tegen een ander zijne geparkeerd had.
Wat begon als eerst wat verbale agressie van weerskanten, eindigde in een compleet afgebroken terras.
Ik denk niet dat er nog één stoel rechtstond of een asbak in de buurt stond.
Enfin. De politie is terplaatse gekomen en toen zijn de mannen gaan lopen.
Wij hebben het mogen uitleggen

Zoveel jaren later, en het is bijna dagelijks koekenbak.
Maar nu word ik ervoor betaald. 😅
Buitenwipper?

Niet altijd per sé naar het personeel gericht.
Maar ik sta vaak in het interventie team en moet dus inspringen als er problemen zijn op cel of in de gang
Hoe sta jij daar tegenover?

Ik zou het (denk ik) persoonlijk fijn vinden als die spanning steeds om de hoek loert. Geen idee of dat op langtermijn zo zou blijven.
Meegaan met de mobiele eenheden tijdens een betoging o.i.d. lijkt me ook wel spannend.

Ik heb de overpoort toch serieus zien achteruitgaan. Wat een verschil met mijn studententijd en nu.
Ik ben in mijn studententijd (+- 10j geleden) misschien 5-6 keer uitgegaan in de overpoort waarvan het 4 of 5 keer eindigde in een gevecht met wat margi's.

Echt van die typische dingen zoals iemand die op een kwartier tijd, 5 keer zo hard tegen u stampt dat de helft van uw pint over uw kleren hangt. Ergste dat ik mij herinner is dat we met een groepje van 4 mannen en 3 vrouwen waren en het was weer van dat. Ene die ons vriendinnen begint lastig te vallen en expres te duwen in de hoop dat ge uw pint over u kleren kapt. die daar op aangesproken, hij begon direct te slaan ( alles er naast) 1 mep terug gekregen op zijn kaak en ging KO en 3 minuten laten stonden er 10 turken rond ons om te vechten.

Op 10 minuten tijd was dat geëscaleerd naar een gevecht waar bierglazen, stoelen, tafels, en uiteindelijk messen aan te pas kwamen. tot de buitenwipper ons buitengooide in plaats van de ruzie zoekende messentrekkers.

Daarvoor altijd in aalst uitgegaan en mensen mogen zeggen wat ze willen dat het marginaal e.d. is maar dat was gelijk allemaal veel minder erg. 5-6 jaar lang praktisch elk weekend weggeweest en buiten af en toe eens wat woorden met mensen hebben we daar nooit gevochten.

Zottegem daarintegen... Wat was dat jong. Daar heb ik pas dingen gehoord van vrienden. Iemand die geld gepikt had van iemand uit een andere groep. Die mensen ontdekken wie het gedaan had, wordt compleet overslaan , armen gebroken, benen gebroken, ribben gebroken. paar maand nadien ontvoeren de vrienden van dat slachtoffer de de opdrachtgever van die andere groep en overslaan hem en doen hem min of meer hetzelfde aan, pikken zijn portefeuile, gsm, ... en dumpen hem ergens in the middle of nowhere. Die kerel geraakt uiteindelijk thuis en schakelt weer andere vechtersbaasjes in om bij iemand van die andere groep thuis aan te bellen. moeder doet open ipv die kerel(was niet thuis), moeder krijgt klappen en in ziekenhuis geslagen en haar juwelen en geld worden gestolen.

Die vriend van mij heeft die mensen dan ook laten vallen en ik vraag me tot op vandaag af hoe dat allemaal is afgelopen.. :p

Laatst bewerkt:
Hoe sta jij daar tegenover?

Ik zou het (denk ik) persoonlijk fijn vinden als die spanning steeds om de hoek loert. Geen idee of dat op langtermijn zo zou blijven.
Meegaan met de mobiele eenheden tijdens een betoging o.i.d. lijkt me ook wel spannend.
Spanning is er wel altijd in dit vak.
Maar het zijn nu ook wel geen Amerikaanse film toestanden.
Feit is dat we met een serieuze overbevolking zitten en dat er dan wel frustraties zijn. Zowel bij de gedetineerden als bij het personeel.
Geloof me, dagelijks te horen krijgen dat ze je ‘kankermoeder gaan neuken’ en nog ander fraais is niet bepaald bevorderlijk voor je kalmte.
Eigenlijk is het bij ons een weerspiegeling van het pamperbeleid in de maatschappij; de grootste roepers en smeerlappen krijgen het meeste klaargespeeld bij de directie. ‘Om ze kalm te houden’

Ik ben in mijn studententijd (+- 10j geleden) misschien 5-6 keer uitgegaan in de overpoort waarvan het 4 of 5 keer eindigde in een gevecht met wat margi's.

Echt van die typische dingen zoals iemand die op een kwartier tijd, 5 keer zo hard tegen u stampt dat de helft van uw pint over uw kleren hangt. Ergste dat ik mij herinner is dat we met een groepje van 4 mannen en 3 vrouwen waren en het was weer van dat. Ene die ons vriendinnen begint lastig te vallen en expres te duwen in de hoop dat ge uw pint over u kleren kapt. die daar op aangesproken, hij begon direct te slaan ( alles er naast) 1 mep terug gekregen op zijn kaak en ging KO en 3 minuten laten stonden er 10 turken rond ons om te vechten.

Op 10 minuten tijd was dat geëscaleerd naar een gevecht waar bierglazen, stoelen, tafels, en uiteindelijk messen aan te pas kwamen. tot de buitenwipper ons buitengooide in plaats van de ruzie zoekende messentrekkers.

Daarvoor altijd in aalst uitgegaan en mensen mogen zeggen wat ze willen dat het marginaal e.d. is maar dat was gelijk allemaal veel minder erg. 5-6 jaar lang praktisch elk weekend weggeweest en buiten af en toe eens wat woorden met mensen hebben we daar nooit gevochten.

Zottegem daarintegen... Wat was dat jong. Daar heb ik pas dingen gehoord van vrienden. Iemand die geld gepikt had van iemand uit een andere groep. Die mensen ontdekken wie het gedaan had, wordt compleet overslaan , armen gebroken, benen gebroken, ribben gebroken. paar maand nadien ontvoeren de vrienden van dat slachtoffer de de opdrachtgever van die andere groep en overslaan hem en doen hem min of meer hetzelfde aan, pikken zijn portefeuile, gsm, ... en dumpen hem ergens in the middle of nowhere. Die kerel geraakt uiteindelijk thuis en schakelt weer andere vechtersbaasjes in om bij iemand van die andere groep thuis aan te bellen. moeder doet open ipv die kerel(was niet thuis), moeder krijgt klappen en in ziekenhuis geslagen en haar juwelen en geld worden gestolen.

Die vriend van mij heeft die mensen dan ook laten vallen en ik vraag me tot op vandaag af hoe dat allemaal is afgelopen.. :p
Ik ging vroeger veel uit naar een bepaald danscafé in de streek. Daar was ieder weekend gevochten. Alle ramen waren voorzien van kogelwerende beglazing. Stoelen, glazen of een getrokken geweer, ik heb het allemaal meegemaakt.

Een toenmalige vriend van mij had het aan de stok gehad met een hele groep. Diezelfde bende stond de dag erop aan z'n huis met enkele wagens, brommers, baseball bats enz. Moeder doet open. Kerel ziet die bende, pakt een machete en stormt erop af. Bende weg.

Bij gelijk welk straatgevecht zijn geen winnaars en, hoe cliché ook, there's always a bigger fish.

Terug
Bovenaan