Hebben jullie al vaak gevochten?

Vanaf een bepaalde leeftijd moet je toch stoppen met vechten. Je kan er niets mee winnen en sommigen hebben er zelfs heel veel mee te verliezen. Als je iemand permanente schade toebrengt mag je er jaren voor betalen. Met een deftige job is toegetakeld toekomen op het werk ook not done.
Je zou ook snel je ontslag krijgen als je zou vechten op het werk. Vechten is inderdaad geen productieve manier om uw problemen als volwassene op te lossen. Enkel uit zelfverdediging terugvechten is nog aanvaardbaar. Al zijt ge nog steeds beter dat je wegloopt als ze met meerdere zijn.

Donderdagavond was ik er dicht bij, op de trein iemand die redelijk aangeschoten was (en mss C) en iemand lastig aan het vallen was. Roepen en irritant porren/duwen bij het arriveren aan het station. Ik kan het dan niet laten om te kijken of het niet uit de hand loopt. Uiteindelijk kon het 'slachtoffer' uitstappen en ikzelf ook. Begon die gast vanuit de deur tegen mij. Maar hij is niet mee uitgestapt dus probleem weg.

Het is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als maandag iemand plots (drugs op of zo) op mijn werk met een houten knuppel mijn laptopke kapot slaat en gemeend brult: Ik maak u kapot gast! En het volgende moment slaat hij ne vinger tot moes.

Dan ga ik echt niet kalm blijven en denken: Rustig blijven Makila. Relax! Doe 'niks' want als het tegenvalt dan zit je in de **** voor de rest van je leven. Ne kat mens in het nauw is onvoorspelbaar en maakt soms rare bokkensprongen. Wat ik dan zou doen? No idea. Ik kan wel A of B zeggen op BG maar finaal wordt het op dat moment 'misschien' wel C.

Maar zoals de meesten (of iedereen) hier ook zegt: Dit is dan wettelijke zelfverdediging. En dan nog: Alleen als het echt niet anders kan. Dan vecht je 'misschien'. Anders niet.

Opmerking: of het moet als sport zijn.

Donderdagavond was ik er dicht bij, op de trein iemand die redelijk aangeschoten was (en mss C) en iemand lastig aan het vallen was. Roepen en irritant porren/duwen bij het arriveren aan het station. Ik kan het dan niet laten om te kijken of het niet uit de hand loopt. Uiteindelijk kon het 'slachtoffer' uitstappen en ikzelf ook. Begon die gast vanuit de deur tegen mij. Maar hij is niet mee uitgestapt dus probleem weg.
Zeker dat het niet gewoon @Vrouwtje Theelepel was die een reiziger tot de orde riep?

Toch ook al een paar keer moeten vechten meestal altijd door meisjes lastig te vallen of jaloersheid.

Zelfs paar dagen geleden nog. Ik kom een bar binnen. Ik bestel ad bar een drankje en een meisje klopt om mijn borst en zegt Montana (ik had een tshirt aan met Montana op). Ze begon wat te praten tegen mij en haar wannabe boyfriend begon hem dan wat te stellen. Maar uiteindelijk niets van gekomen.

Laatste keer echt gevochten langer geleden. Een gast valt een vriendin lastig. Maat duwt hem wat weg. Hij loopt weg, neemt een glas en draait hem terug en gooit naar dat meisje. Ik gaf een hem een rechtse vuist een maat een linkse vuist en KO op een tafel.

Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat er hier mensen het zelf opzoeken en/of met marginalen omgaan.

Sinds mijn posts hier enkele jaren terug nog altijd niet in een gevecht geraakt.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat vechten vooral gebeurt in bepaalde milieus. Gezien de huidige tijd, waar een mes snel getrokken en gebruikt wordt en kopschoppen helemaal normaal is, is het altijd beter om een gevecht te vermijden.

Soms vraag ik me af waarom ze niet gewoon standaard sertraline en diazepam aan ons drinkwater toevoegen, zodat de mensen wat minder opgefokt rondlopen.

Doorgaans verkoopt een echt gevecht ook niet zoals in Roadhouse, waar er stevig geknokt wordt en niemand echt schade oploopt. Een neusbeentje heeft niet veel nodig, idem voor de beentjes in je hand. Een stevige tik kan al genoeg zijn om je hersenpan vol met bloed te laten lopen, met permanente schade als gevolg.

Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat er hier mensen het zelf opzoeken en/of met marginalen omgaan.

Sinds mijn posts hier enkele jaren terug nog altijd niet in een gevecht geraakt.

Goh misschien op een verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn. Bvb eens heel lang geleden met vrienden rond 17h einde van de Veldstraat in Gent ene bijna zijn vriendin zien slaan. Ook dan op afgestapt, uiteindelijk was het maar wat discussiëren en wat duwen tussen zijn vrienden en ons. Maar zijn vriendin op dat moment toch geen klop gekregen.

Goh misschien op een verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn. Bvb eens heel lang geleden met vrienden rond 17h einde van de Veldstraat in Gent een Marokkaan bijna zijn vriendin zien slaan. Ook dan op afgestapt, uiteindelijk was het maar wat discussiëren en wat duwen tussen zijn vrienden en ons. Maar zijn vriendin op dat moment toch geen klop gekregen.
Het gaat me dan ook over mensen die kennelijk geregeld eens op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn.

Ik denk dat vechten vooral gebeurt in bepaalde milieus. Gezien de huidige tijd, waar een mes snel getrokken en gebruikt wordt en kopschoppen helemaal normaal is, is het altijd beter om een gevecht te vermijden.

Soms vraag ik me af waarom ze niet gewoon standaard sertraline en diazepam aan ons drinkwater toevoegen, zodat de mensen wat minder opgefokt rondlopen.

Doorgaans verkoopt een echt gevecht ook niet zoals in Roadhouse, waar er stevig geknokt wordt en niemand echt schade oploopt. Een neusbeentje heeft niet veel nodig, idem voor de beentjes in je hand. Een stevige tik kan al genoeg zijn om je hersenpan vol met bloed te laten lopen, met permanente schade als gevolg.
Dat is om de ambtenaren toch niet nog meer slaperig te maken

Dit klinkt toch vooral alsof je nog nooit op een event of café bent geweest na middernacht. Niet dat dat automatisch betekent dat je ooit hebt moeten vechten, maar dan spreek je toch al minder gauw denigrerend over "marginalen".

Imo

Dit klinkt toch vooral alsof je nog nooit op een event of café bent geweest na middernacht. Niet dat dat automatisch betekent dat je ooit hebt moeten vechten, maar dan spreek je toch al minder gauw denigrerend over "marginalen".

Imo
Ik ben al meer dan genoeg "na middernacht" naar een event of café geweest ja. Waar ik ook al mensen heb zien vechten. Ik zou die mensen marginalen noemen als ze daar een hobby van maken. Het gaat me dus niet over zelfverdediging of bv. iemand beschermen.

Waarom ook altijd alles met de mantel der liefde bedekken om niemand te moeten schofferen? Ik heb 20 jaar in een gym getraind waar zowat iedereen over de vloer kwam. Die mensen die daar zowat elk weekend "prijs" hadden zochten dat gewoon op hoor. Mijn broer is trouwens ook zo, ongelooflijk hoeveel agressieve mensen die tegenkomt :unsure:

Laatst bewerkt:
Waarom ook altijd alles met de mantel der liefde bedekken om niemand te moeten schofferen? Ik heb 20 jaar in een gym getraind waar zowat iedereen over de vloer kwam. Die mensen die daar zowat elk weekend "prijs" hadden zochten dat gewoon op hoor. Mijn broer is trouwens ook zo, ongelooflijk hoeveel agressieve mensen die tegenkomt :unsure:
Ik heb ook zo maten, toffe gasten en geen marginalen.
Maar op de een of andere manier zoekt een gevecht hen altijd op precies.
Vooral in onze jongere jaren dan, ze zijn ook al wat gekalmeerd.

Ik heb ook zo maten, toffe gasten en geen marginalen.
Maar op de een of andere manier zoekt een gevecht hen altijd op precies.
Vooral in onze jongere jaren dan, ze zijn ook al wat gekalmeerd.
vreemd, hé, dat ondanks dat geweld zou toenemen, je vrienden "doordat het geweld hen altijd opzoekt" nu plots gekalmeerd zijn.

Ik zou mensen die regelmatig vechten nu ook niet als toffe gasten omschrijven.

Het is simpel:
- Niet de held uithangen (gevaar voor messen, enz...) => laat anderen het oplossen en bel de 101.
- De-escaleer met woorden. Evt. met je handen omhoog en een passieve houding dat ervoor zorgt dat je tegenstander zich groots waant.
- Weglopen als je kan.
- Als het niet gaat, dan immobiliseer je de tegenstander zsm. Zijn dat de ballen, grijp ze. Kan je de knieschijf kapot trappen, dan doe je dat.

Ik ga er altijd van uit als ik ingesloten zou geraken door iemand, dat die het potentieel toont om mij te doden. Geen reden om je in te houden.
Het probleem is de wettige verdediging in dit land. Zeker met een camera of getuigen (knip-knip smartphone-footage om je in een slecht daglicht te plaatsen) in de buurt. Neem die weg en het wordt gemakkelijker om als eerste toe te slaan en niet als de boeman bestempeld te worden (bv: een dreigende fake vuistslag, dat je reflexmatig beantwoordt met een rake vuistslag).

In het eerste geval kan je nog een uitzondering maken als de dader bezig is aan het slachtoffer en je die met absolute zekerheid kan uitschakelen met een stevig voorwerp (een knuppelachtig iets of zoals bij die ene terreuraanslag, je auto gebruiken om een serieuze tik uit te delen).
Aan de andere kant, ik zie het nog gebeuren dat ze je berechten voor het eenmalig gebruik van een knuppel, terwijl de dader het hoofd van het slachtoffer kapot klopte op de vloer of met een mes, want mes =/ knuppel...

Buiten de ring/training, één keer dat ik me voor de geest kan halen.
Buurt werd hier al jaren geplaagd door iemand die auto's bekraste.

Heb hem op camerabeelden betrapt en de flikken gebeld. Voor die aankwamen heb ik hem bij zijne kraag gepakt en door een raam gegooid (daar hing ne doek en dacht dat dat ne muur was dus foutje).
Lowkickske gegeven en goed ingepeperd dat em niet meer moest terug komen. Gewoon omdat die mannen er toch altijd zo licht vanaf komen en hij op die manier zeker niet meer zou terugkomen.

Ook es ene zijn vrouw zien slaan in Oostende en daar tussengekomen maar niet echt moeten slaan.

Sindsdien toch kleine update.
In de zomer op een terras iemand die duidelijk aan de drug was op klaarlichte dag en luid begon te roepen op alles en iedereen. Zich agressief opstelde, de meest bizarre dingen riep,...
Toen hij nog eens naar binnen in de zaak liep ben ik om de hoek de politie gaan bellen.
Net als ik de hoek om kwam zag hij mij en vroeg of ik de politie gebeld had, waarop ik bevestig.
Komt die toch een dikke 10 minuten in mijn gezicht staan schreeuwen, mij uitschelden, zeggen dat hij me in mekaar gaat slaan and what not.

Heb me goed kunnen beheersen, en hem constant met mijn linkerhand op afstand kunnen houden als hij te dicht kwam. Ook wel geleerd in zo een scenario's van nooit mijn handen te fel laten zakken mocht er een sucker punch komen.
Ik heb er veel met een glimlach op mijn gezicht gestaan omwille van de onzin die hij uitkraamde. De garçon kwam er ook bij, op een bepaald moment heb ik wel gezegd tegen die garçon dat ik op een moment wel moest slaan als het nog erger zou escaleren want het was echt heftig.

Toen hij voor me stond nog eens de politie gebeld, toen ik vroeg wanneer die ging komen zei die aan de telefoon doodleuk: "Ja, ik ga niet komen hé meneer".
Zo een sarcastische opmerking is wel het laatste wat ge dan wilt horen.
Nadat hij het afdroop meldden verschillende mensen en buren me dat ze ook de politie hadden gebeld maar heb ze dus niet gezien.
Toen hij weg ging heb ik ze wel nog gebeld en gezegd wat hij aanhad en welke richting hij opging dus misschien hebben ze hem nog opgepakt.
Was wel wat teleurgesteld dat ze mij niet eens terugbelden om te horen of alles ok was of ik klacht wilde indienen ofzo.

Al bij al blij dat ik rustig ben gebleven, denk dat hij aan mij zeer relaxte houding ook wel zag dat het weinig indruk maakte.
+10 jaar vechtsport en vaak 3 keer per week sparren en in de ring gestaan hebben geven op zo een situaties toch wel een vorm van zelfvertrouwen die overkomt denk ik.

vreemd, hé, dat ondanks dat geweld zou toenemen, je vrienden "doordat het geweld hen altijd opzoekt" nu plots gekalmeerd zijn.

Ik zou mensen die regelmatig vechten nu ook niet als toffe gasten omschrijven.
Waar zeg ik dat het geweld is toegenomen? Hier in het dorp alleszinds toch niet.
Zo plots gekalmeerd is nu ook niet zo bizar natuurlijk. Iedereen is ouder geworden en hebben wat meer verstand gekregen.

En ja het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik kan dat perfect toffe gasten vinden en een ander helemaal niet.
Tof zijn is nu eenmaal een subjectief gegeven.

Ik stop op zekere afstand van de borduur om iets in de bus te steken, stap terug in, andere auto rijdt langs mij, raam naar beneden en vloeken dat ik de weg versper door in het midden te parkeren op 1 meter van de kant (totale straatbreedte 677cm dus hij heeft nog meer dan 1 meter aan elke kant) en dat hij hooggeplaatste personen kent en klacht gaat indienen. Ik vraag kalm: trek maar een foto dan gaan we naar de politie, mond vol tanden en hij rijdt door, auto achter hem kan natuurlijk vlot passeren. Wat bezielt zo'n mensen ?

Als volwassenen ben ik nog nooit in een gevecht verzeild geraakt om eerlijk te zijn. In de jeugdjaren? Ah dat was toen schering en inslag. :D

Op onze vroegere school was er zo eens ne amateur (lees prulle)bokser die dacht dat hij daar goed in was.
Ik was vroeger heel mager en ik zag er dus vrij slapjes uit (echter ik was en ben alles behalve slap) dus hij had mij als "gemakkelijk" slachtoffer uit gekozen. (of dat dacht hij toch)

Op een dag zegt die gast zegt: Ik ben ne goeie bokser (zoiets) en hij begint dus zomaar ineens op mij te kloppen.
Ik klop dus gewoon 1 keer (stevig) terug en bam die gast ligt meteen KO op de grond. Zoiets vergeet je dus nooit meer hé. :tongue:

Terug
Bovenaan