Ik weet eigenlijk niet goed of dit een ergernis is of een beklag... beetje tussen de twee denk ik. Wat het zeker is, is een rant.
Ik woon in een sociaal appartement, maar het gebouw waar ik in woon is erg oud en tot op de draad versleten. De huurmaatschappij heeft daarom besloten een zeer grondige renovatie uit te voeren, maar daarvoor moeten alle bewoners inclusief ik naar een ander gebouw verhuizen, 1 km verderop. Het is een volledig nieuw gebouw, bouwwerken zijn nog maar net afgerond. Ik ben vorige week mogen kijken.
We mogen zelf een appartement selecteren, op basis van hoelang je al in het huidig gebouw gewoond heb. We zijn 20 bewoners in totaal, ik was nummer 7. Dat wil zeggen dat er 6 andere bewoners zijn die nog langer dan ik gewoond hebben in het huidig gebouw, dus er wordt eerst naar hun selecties gekeken.
Naast het nummeren van appartementen in het nieuwe gebouw (je kiest in welk appartement je het liefst wil, dan blijf je zo door nummeren) moesten we ook aanduiden of we terug wilden keren naar het huidige gebouw als de renovatiewerken voorbij zijn. Maar als je wilt terugkeren, dan is het naar je huidig appartement, je kan geen andere kiezen.
En daar zit mijn probleem. Dit is een erg belangrijke keuze want het zal bepalen waar ik voor de rest van mijn leven zal verblijven. Ik vind het erg vervelend dat ik deze keuze nu al moet maken, want ik heb nog niet ervaren hoe het is om in het nieuwe gebouw te wonen, en hoe mijn huidig appartement eruit zal zien als het gerenoveerd is. Ik kan alleen maar vergelijken op de info dat ik nu al heb, wat het niet gemakkelijk maakt.
Ik dacht mezelf het makkelijker te maken door te vragen of ik "Ja ik wil terugkeren" kan aanduiden maar erbij zet: "tenzij ik mijn eerste keuze krijg". Dat vonden ze prima. Ik vond mijn eerste keuze nog de beste appartement van allemaal, maar dat zullen de andere bewoners vast ook vinden. En de rest van de appartementen vond ik maar "meh". Dan zou ik zeker willen terugkeren en daar vast niet over piekeren. Kreeg ik deze week toch wel een mail dat ik mijn eerste keuze toegewezen kreeg en nu pieker ik me rot.
Zowel huidig als nieuw gebouw hebben hun voor- en nadelen en heel wat vragen die onbeantwoord blijven voor een tijd, wat veel onzekerheid met zich meebrengt.
Ik vind het spijtig dat ik die keuze nu al moet maken, en niet pas als de renovatie al reeds gedaan is. Het verhuis is gepland in juli, mocht ik bv. begin volgend jaar dan die keuze maken, zou dat al iets gemakkelijker zijn. Ik woon dan al een half jaar in het nieuwe gebouw. Het nieuwe gebouw is een reflectie van hoe het huidig gebouw na renovatie zou kunnen uitzien, wat veelbelovend is. De renovatie gaat ook zeker minstens 3 jaar duren.
Ah en de reden waarom dit zo moeilijk kiezen is voor mij is omdat ik autisme heb, en dilemma's zoals deze zijn echt een helse nachtmerrie voor mij.