House of the Dragon - seizoen 2

Ik kan deze serie wel smaken. Affiniteit met de personages... goh, we zitten nog maar in seizoen 2 natuurlijk.

Wat Winds of Winter betreft, ik heb me er bij neergelegd dat de boekenserie nooit voltooid zal worden. Winds of Winter zal misschien ooit nog wel het daglicht zien, maar A Dream of Spring zal een verre droom blijven denk ik, tenzij GRR Martin ons collectief voor de gek heeft zitten houden op één of andere manier.

Eigenlijk zou hij beter (maar misschien heeft hij dat achter de schermen gedaan en hebben Benidoff & Weiss het verneukt) vergelijkbaar met Fire & Blood een "summier plot" geschreven hebben voor de resterende seizoenen van GoT waar geen boekmateriaal voor was, maar ik vrees dat hij daarvoor natuurlijk eerst zou moeten weten hoe hij het écht wilt laten aflopen, missschien is/was zijn idee voor het einde hetzelfde fl*t-idee waarbij één van de meest trieste personages uiteindelijk op de Iron Throne belandt.

Bij mijn weten is het effectief zo gegaan.

Goh, de vraag is hoeveel detail hij gegeven heeft natuurlijk en wat Benioff & Weiss ervan gemaakt hebben.

Enerzijds zaten zelfs in de eerste seizoenen van Game of Thrones al bepaalde personages niet meer er in, waardoor hele plotlijnen die in de boeken afgehandeld zouden moeten worden, in de serie van geen tel meer waren. Bijvoorbeeld Lady Stoneheart of de gehele Dorne-plotlijn en de Blackfyre(?)-pretender, etc.

Anderzijds vraag ik me af in welke mate hetgeen we wél zagen, de keuzes van G.R.R. Martin zelf waren, bv. Cersei als de "finale" slechterik, in plaats van de White Walkers, of Arya die de Night King doodt in plaats van Jon Snow (lol, héél die Prince That Was Promised profetie) versus in welke mate het de 'moderne' politieke visie van mensen in Hollywood zoals Benioff & Weiss.

Dat Daenerys uiteindelijk toch zou doordraaien en de boel willen platbranden zou mits meer opbouw in het laatste seizoen of twee, gerust kunnen. Dat Cersei & Jaime dan weer gewoon onder een instortend Red Keep omkopen in plaats van de valonqar-profetie, tja: again zwak en de boel zo snel mogelijk willen afronden denk ik dan weer, want dat lijkt mij iets waar G.R.R. Martin toch wél een idee zou moeten hebben hoe hij dat einde ziet, i.t.t. de "logistieke" issues waar hij nu mee zit te worstelen van hoe Daenerys ooit naar Westeros te krijgen, en alle personages op de juiste momenten laten samen te komen.

Die Dorne storyline was ook wel in de periode dat er een paar serieuze stinkers in begonnen te kruipen, hoe dan ook vind ik HOTD best wel vermakelijk ook al is het nooit echt in de buurt gekomen van de glory periode van GOT imo. Al moet ik toegeven dat de finale van seizoen 1 en Viserys zijn aflevering écht wel goede TV was.

Al is het natuurlijk véél te vroeg om HOTD te beoordelen, ik kan me niet goed herinneren wat ik 13 jaar geleden dacht toen ik voor het eerst GOT zag, maar ik kan me wel inbeelden dat je tijdens het bekijken van seizoen 1 ook niet dacht dat je naar misschien wel één van de meest legendarische shows ooit aan het kijken waart (los van wat er gebeurd is die laatste 2/3 seizoenen)
Tijdens seizoen 3 en vooral episode 9 denk ik wel dat de meeste iets hadden... fuck dit is legendarisch!

Bij die scène bij het graf viel me wel plots op hoe hard rhaenyra lijkt opt daenarys. Goed gecast qua looks

Vind die casting net heel slecht. De jonge Rhaenyra (Milly) heeft een heel specifiek gezicht met een nogal vooruitstaande mond en daar heeft de oude versie helemaal niets van terug. Bij die tijdssprong verloor ik al wat interesse in seizoen 1. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn om 2 mensen met gelijkaardige gezichtstrekken te vinden voor eenzelfde personage.

Laatst bewerkt:
Vind die casting net heel slecht. De jonge Rhaenyra (Milly) heeft een heeft specifiek gezicht met een nogal vooruitstaande mond en daar heeft de oude versie helemaal niets van terug. Bij die tijdssprong verloor ik al wat interesse in seizoen 1. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn om 2 mensen met gelijkaardige gezichtstrekken te vinden voor eenzelfde personage.
(die kunnen acteren)

Spoiler staat nu in spoiler tags, gelieve hier, zelfs al gaat het over de boeken in het vervolg rekening mee te houden.
Bij die scène bij het graf viel me wel plots op hoe hard rhaenyra lijkt opt daenarys. Goed gecast qua looks

Behalve qua karakter. Daenaerys had King's Landing al met alles wat ze had gepiled, zeker met Daemon die haar opstookt. :oi22: Rhaenyra is te soft, en
daarom zal ze uiteindelijk ook verliezen (enfin, iedereen verliest - de zoon van Rhaenyra en Daemon wordt uiteindelijk koning, al de rest is toch dood).

Laatst bewerkt:
Mss ben ik een van de weinigen die het ziet maar de green key met de draken vind ik nog even afgrijselijk als bij GoT en nochtans zijn we jaren verder. Wss is het moeilijk om een digitale draak te maken en de dragon rider is dan in hetzelfde perspectief. Maar de hemel erachter klopt niet qua wazigheid waardoor de persoon die erop zit duidelijk geplakt is in een digitale achtergrond. Het geeft een jaren 50 effect waar ze "auto rijden" en daarachter zie je duidelijk een projectiescherm.

De rest ziet er nochtans goed uit, kostuums, kastelen etc.

S2 bevalt voorlopig goed hier. Nu alle set-up (en hopelijk alle timeskips) achter de rug zijn, heb ik de indruk naar een meer congruent verhaal te kijken elke week. De draken-cgi is soms een beetje bedenkelijk, maar niets te slecht/storend.

Ik ben al blij dat we (nog) geen aflevering gehad hebben die zogezegd 's nachts doorgaat en duidelijk overdag gefilmd werd met een vreselijke filter overheen geplakt.

Dialogen, plot en tempo zijn deftig, maar(not to beat a dead dragon) nog lang niet op het niveau van GoT S1/2/3 in mijn ogen. soms een dipje in kwaliteit of klinkt het in mijn ogen een beetje kinderachtig geschreven. De algemene plot lijkt af en toe te meanderen, vooral door de schijnbare willekeur van Daemon zijn handelingen en het hele "will we / won't we war".

Een groot aantrekkingspunt van series als deze zijn slimme spelers in het verhaal die slimme dingen plannen en de anderen willen outsmarten. Hier heb ik vaker de indruk dat de leidinggevenden allerhande idiote/halfbakken plannetjes bedenken. :unsure:

Laatst bewerkt:
Mss ben ik een van de weinigen die het ziet maar de green key met de draken vind ik nog even afgrijselijk als bij GoT en nochtans zijn we jaren verder. Wss is het moeilijk om een digitale draak te maken en de dragon rider is dan in hetzelfde perspectief. Maar de hemel erachter klopt niet qua wazigheid waardoor de persoon die erop zit duidelijk geplakt is in een digitale achtergrond. Het geeft een jaren 50 effect waar ze "auto rijden" en daarachter zie je duidelijk een projectiescherm.

De rest ziet er nochtans goed uit, kostuums, kastelen etc.

Vind dat eigenlijk heel goed meevallen. Ze hebben tenminste een zadel nu, in GoT zaten ze gewoon los op hun draak, wat toch wel echt belachelijk was. 😂

Tijdens seizoen 3 en vooral episode 9 denk ik wel dat de meeste iets hadden... fuck dit is legendarisch!
Helaas wist ik het al op voorhand, dus voor mij was het verrassingseffect wat weg toen... :(

Wat er dan gebeurt, de plotwending op zich, is uiteraard fantastisch.

Maar de manier waarop de scene gebracht wordt (en het acteerwerk), daar heb ik toch wat moeite mee als ik die scene terugzie :tongue:

- Voor mij was het acteerwerk van Catelyn Stark daar wat overacting.
- Bolton die daar even in beeld wipt met een 'The Lannisters sent their regards', steekt en terug uit beeld wipt
- En dan vooral de eindscene waarbij Catelyn vol verdriet in shock voor zich uit staart en dan de vrouw de keel oversnijdt. Bervolgens weer zo'n kerel het beeld in wipt en Catelyn de keel oversnijdt en weer buiten beeld wipt... vond ik echt matig gedaan

Streng misschien, maar die scene had naar mijn gevoel nog veel beter gekund (gezien het top-materiaal)

Allé, stilaan eens beginnen met S2 van HOTD :)

Goede episode , weinig of niets niets op aan te merken. Het bloed vloeit idd, en de horror BBQ is begonnen.

De CGI is niet van George Lucas niveau omdat dit te duur is, daarom is deze episode ook mogelijks 10 minuten korter dan de vorige 2 ... Het kost bakken geld, actie scenes met veel CGI etc. In GOT was dat ook dacht ik betreft de draken en CGI, dat budget was ondanks zeer groot niet oneindig.

Damn, mijn favo personage eruit ...

Rhaenys.

De twist was zowat dat Aemond zijn broer eigenlijk dus liever kwijt dan rijk was, omdat hij het een idioot vindt zeker, en een gevaar als koning. Die had op een kleinere draak dus ook mogelijks het onderspit gedolven, zo'n gigantisch beest. Rhaenys gebruikte eerst haar wendbaarheid en ervaring met succes, maar helaas ...

Laatst bewerkt:
The house that dragons built (de making of reeks) ook wel een aanrader voor wie wel kan genieten van het technische aspect van de reeks.

Eindelijk een cool personage dat sterft. Iets wat game of thrones zo cool maakte, ieder personage kon sterven. Hier was het wel wachten tot het midden van seizoen 2. Maar hier eindelijk een belangrijk en cool personage dat op een heel coole manier eruit gaat.

Straffe en belangrijke aflevering.

Allez wat actie 😁
Het had bijna GoT vibes daar aan de poorten van Rooks Rest. Ser Criston Cole is wel de volgende die mag gaan 😏

Terug
Bovenaan