House of the Dragon - seizoen 2

Online las ik de beste samenvatting: "Het eindigt bij 8 afleveringen van de geplande 10." Je blijft zitten met een knagend gevoel dat het niet af is.

Sommigen steken het op de staking van de schrijvers in 2023 maar ik voel dat ze het saaie relaas van het fictieve geschiedenisboek van GRRM proberen op te vullen met uit de lucht gegrepen dialogen (of wat dan heet character building). Je hebt dan ook een hele cast die je moet opdraven (en GRRM niet vermeldt in die 5 paragrafen die ze nu hebben verfilmd), dus hangen die daar maar de hele tijd rond zonder iets te mogen doen.

Ik dacht te lezen dat het budget voor seizoen 3 dan "in orde" zou zijn om vooruit te kunnen gaan maar of we nu (allez in 2026-2027) de ene na de andere veldslag gaan zien, ik blijf sceptisch.

Als het 10 afleveringen waren dan konden ze perfect geëindigd zijn met :
The battle of the Gullet
Er van uitgaande dat er 4 seizoenen zijn, zal seizoen 3 waarschijnlijk eindigen met de battle above the God's eye.
Wel interessant om te zien wat ze gaan doen met Daemon daarna.Volgens de boeken is er niets meer, maar zou best kunnen dat ie terug de trippy toer opgaat op the isle of faces.
Tenzij er 5 seizoenen komen (wat ook nog mogelijk kan zijn). Dan zal bovenstaande pas voor seizoen 4 zijn.

Tja , ….en daarmee is alles gezegd denk ik . ;)

(En voor de die hards , heb de aflevering dus 2 keer bekeken om zeker te zijn en tja , …)

Laatst bewerkt:
Ja dit had wel een goeie voorlaatste aflevering geweest.
Idd. Veel mid seizoen filler van de 67 minuten. En 15 minuten opbouw naar een episode die er niet meer komt dit seizoen ...
Je blijft zo ferm op je honger zitten voor een seizoensfinale. Teveel besparen op budget en het aantal episodes heeft zo toch een ferme domper gezet op dit seizoen.

Zo teleurgesteld. Zag dat de aflevering 1u24 duurde en werd direct excited maar op het einde leek het alsof er nog niks was gebeurd

Zo teleurgesteld. Zag dat de aflevering 1u24 duurde en werd direct excited maar op het einde leek het alsof er nog niks was gebeurd
1u24? Die laatste was toch maar goed 1u05?
Ik kan best leven met dit seizoen, was vrij snel duidelijk dat de actie beperkt zou zijn en om het er dan nog snel in de laatste aflevering in te proppen hoefde voor mij ook niet.

Vond het een heel sterk seizoen weer, maar de finale was wel een enorme teleurstelling.

Zelfde gevoel een beetje als na seizoen 1: “en nu gaat de oorlog beginnen”

Ben lang optimistisch geweest over het tweede seizoen, maar vond het hoe langer hoe meer ook teleurstellend. In tegenstelling tot anderen hier kijk ik niet in de verwachting om van in het ene gevecht in het andere te rollen, maar dit seizoen was toch wel te hard een praatbarak. Seizoen 2 lijkt een beetje op een lange trailer voor seizoen 3 ... they prepare for war and they kept preparing untill the episodes were over. 😅
Langs de andere kant zijn nu wel alle pionnen op z'n perfecte plaats om de échte Dance te laten beginnen. Enfin, het slot van de laatste aflevering sprak toch boekdelen.

Ohja, en nog nooit is er zo hard afgeweken van de boeken. Seizoen 1 volgde de boeken nog tamelijk goed, seizoen 2 nog maar op héél weinig punten.

Mij schiet er maar 1 woord binnen : geldkoe…en maar blijven melken zolang het kan . ;)
Dit dus.

Twee jaar wachten voor een seizoen vol met (vaak overbodige) scènes voor 'character building', om vervolgens te eindigen met een 70 minuten durende 'trailer' om DAN opnieuw twee jaar te moeten wachten op het volgende seizoen.

Dissapointed :(

Net de laatste aflevering bekeken. In tegenstelling tot de meeste ben ik wel tevreden met het seizoen in zijn geheel. Ok, het is 1 grote aanzet naar het volgend seizoen maar wel genoeg entertainend. Er zijn hier en daar wel enkele stomme dingen ( zoals die ene bastard dragon rider ) maar deze hebben het niet verpest voor mij.

Heb gewacht met kijken tot alle afleveringen uit waren en ben nu bijgebeend. Ik vond het nog altijd wel ok. Tov het eerste seizoen wel iets minder en eigenlijk grotendeels zelfde kritiek. Ze introduceren wederom zoveel nieuwe personages en huizen die zo weinig screentime krijgen dat je er niet om geeft en erger dat het bij momenten gewoon moeilijk te volgen wordt. Het acteerwerk is zeker bovengemiddeld en de main cast schittert bij momenten alhoewel de dialogen het soms wat laten afweten. Weinig draken in House of the Dragon wat misschien maar goed is ook want de visuals tijdens het rijden zijn niet bepaald super. De show blijft op zijn best als deze net als GOT focust op het emotioneel geladen politiek steekspel. Ik denk dan vooral aan de gesprekken tijdens de councils in zowel King's Landing als in Dragonstone maar bijvoorbeeld ook dat gesprek waarin Rhaenyra een pad naar vrede zoekt met Alicent. Dat zijn de momenten die deze show de moeite waard maken alhoewel ze jammer genoeg wel nooit echt het niveau halen van GOT. Hopelijk zijn volgende seizoenen iets langer want we zitten al in de helft en aan dit tempo krijgen we niet echt de kans om verliefd te worden op de gigantische cast en zo verlies je veel impact. Snap ook niet goed dat ze in zo'n kort seizoen zoveel tijd verkloten aan Daemon die daar heel de tijd loopt te flashen in harrenhall en personages die de helft van de tijd lopen te sakkeren en sip zijn dat ze niet mogen gaan vechten.

De pionnen staan nu allemaal klaar voor grootschalige battles maar ik hoop dat ze volgend seizoen de cast wat verder uitdiepen en niet weer afkomen met tonnen nieuwe personages. Ik vrees er een beetje voor want de huidige cast gaat nu ook nog eens screentime moeten delen met die 3 randos die nu ineens op draken zitten en ook die andere zus die er een te pakken heeft. En toch, zelfs met die gebreken blijft het wel bovengemiddelde tv. Ik schuif sowieso weer aan voor het volgende seizoen, hopelijk gaan ze erop vooruit. Hopelijk niet weer 2 jaar wachten en iets meer dan 8 episodes. Maar tegenwoordig lukt precies geen enkele show dat nog. Jammerlijke evolutie.

Net de seizoensfinale gezien en blijf toch een beetje op mijn honger zitten. Spijtig dat het slechts 8 afleveringen waren maar ik vond ze wel goed. Enige wat ik echt spijtig vond is dat er te lang over gedaan werd met heel het Daemon verhaal. Ik had echt op een gegeven moment gedacht dat hij Rhaenyra zou verraden om zelf de troon op te eisen om dan met 1 flashback (of flashforward) zich terug naar zijn oude rol te schikken.

Ik hoop dat Seizoen 3 iets langer gaat worden en dat de stukken die we op het einde te zien kregen nu zich wat duidelijker gaan afspelen. Het meeste van al hoop ik dat het niet zo verduiveld lang gaat duren eer dat nieuwe seizoen eraan komt want ik had de eerste paar afleveringen echt moeite om me voor te halen wie dat wie weeral was. Zeker in een reeks met zoveel personages, namen en facties vond ik het bijzonder moeilijk. Achteraf was ik aan het denken dat ik beter het eerste seizoen nog is opnieuw had bekeken.

Ik moet wel zeggen dat deze show nog steeds geen GOT kwaliteit is. De eerste seizoenen van die reeks waren daarvoor te hoog in kwaliteit tot ze de boeken bij waren en dan werd het een ongezien sh*tshow in mijn ogen. HOD is, tot nu toe, iets minder puur omdat er minder plotwendingen en verrassingen zijn maar ik kijk zeker uit naar het vervolg ervan, al zal dat wss nog wel een paar jaren duren zeker... :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat Seizoen 3 iets langer gaat worden en dat de stukken die we op het einde te zien kregen nu zich wat duidelijker gaan afspelen. Het meeste van al hoop ik dat het niet zo verduiveld lang gaat duren eer dat nieuwe seizoen eraan komt want ik had de eerste paar afleveringen echt moeite om me voor te halen wie dat wie weeral was. Zeker in een reeks met zoveel personages, namen en facties vond ik het bijzonder moeilijk. Achteraf was ik aan het denken dat ik beter het eerste seizoen nog is opnieuw had bekeken.
Ik bekijk in dat geval een recap op Youtube, dat helpt om op voorhand wat op te frissen.

Een klein voordeel bij dit tweede seizoen is dat een recap van 20 minuten ruimschoots zal volstaan om de paar noodzakelijke punten op te frissen.

De verwachting is dat seizoen 3 ten vroegste in 2026 zal verschijnen, ze moeten nog scripts afwerken en beginnen filmen. Voor 2025 komt de limited series "A Knight of the Seven Kingdoms" de GoT-wereld opvullen.

De kritieken van seizoen 2 zullen zeker opgenomen worden. Met gierige CEO Zaslav aan het roer is het een serie maken met 1 hand op de rug gebonden. Dus ik denk dat ze die truc van 1,5 seconde brandend stadje en een panorama van lijken nogmaals zullen gebruiken om veldslagen voor te stellen.

Heb Sinds 1 maand hbo max.
T is nogal wat lastig om verder te kijken naar deze serie.
Weinig actie, veel gepraat. GOT maakte veel goed door de actie.
Komt er een verandering in s2? (K ben momenteel aan s1e06)

Terug
Bovenaan