Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Bron zal wss dit zijn: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-economie/woningmarkt

Spaargeld is dus de totale prijs, niet de prijs zonder een lening.
Dat betwijfel ik, sinds de schaal in de kaart hierboven bij €2359 begint... Er zit ergens nog een berekening achter met modaal loon en hoeveel men kan lenen. Zoals ook de tekst onder de titel van de kaart doet uitschijnen.

Daarom ook mijn commentaar, die was puur op het droppen van die kaart zonder uitleg die geen duidelijk beeld schept en de wel heel summiere enkele zin die erbij gepost werd...

De prijzen in Nederland zijn écht wel veel hoger hoor.

...

En natuurlijk zijn de woningen in Nederland een stuk kleiner.
Ik ontken ook nergens dat de prijzen in Nederland hoger liggen. Ik spreek mij niet uit over de grootte van de huizen. Ik had vooral commentaar op gewoon die kaart droppen. Zo kunnen we ook een kaart van de dure gemeentes in België posten wat uiteindelijk even weinig zegt. En dat zegt dan nog niks van loon, lening en spaargeld...

Ik heb 5min gezocht naar de bron van die kaart en niet gevonden. Zonder context kunnen we er dan ook weinig over zeggen.

Prijs per m2 in Nederland bijna 2x zo hoog gemiddeld gezien. 4000 vs 2000 euro.

Duurdere gemeentes in Nederland 7000 a 10000 (Amsterdam) !

In Nederland is het wel heel gebruikelijk om een aflossingsvrije hypotheek deels te nemen, wat de betaalbaarheid natuurlijk enorm verhoogt.

Ik ga morgen een 2de bezichtiging doen. Is vorig jaar volledig gestript, nieuwe elektriciteit, zonnepanelen, vloerverwarming, batterij, waterput, buitenmuren geïsoleerd, EPC A…

Ik heb niet veel ervaring, maar voor dergelijk huis op wandelafstand van het centrum is dit toch een zeer lage prijs lijkt me? Allé, het lijkt precies té goed om waar te zijn :unsure:

Ik ga morgen een 2de bezichtiging doen. Is vorig jaar volledig gestript, nieuwe elektriciteit, zonnepanelen, vloerverwarming, batterij, waterput, buitenmuren geïsoleerd, EPC A…

Ik heb niet veel ervaring, maar voor dergelijk huis op wandelafstand van het centrum is dit toch een zeer lage prijs lijkt me? Allé, het lijkt precies té goed om waar te zijn :unsure:
Huis ziet er oké uit, zeker voor de prijs!

Al stralen de buren wel wat marginaliteit uit. Maar die heb je niet te kiezen.

Huis ziet er oké uit, zeker voor de prijs!

Al stralen de buren wel wat marginaliteit uit. Maar die heb je niet te kiezen.

Da’s mijn grootste angst ook. De linkse buren heb ik gezien bij de vorige bezichtiging en even met gesproken, waren gewoon deftige mensen. Rechts nog niet gezien, maar als ik tegen de gevel al een fietsenrek zie met 6 fietsen in krijg ik wel wat schrik, vooral omdat dat de tegenbouw is. :unsure:

Die ligging langs een steenweg zou voor mij al een deal-breaker zijn, de living ligt er dicht op. Als dat voor jou geen issue is, dan lijkt het me nog interessant, maar je moet het willen. Er zijn betere stukken in regio Tessenderlo om te wonen (wel niet met dat epc pijl en die prijs).

Is vorig jaar volledig gestript, nieuwe elektriciteit, zonnepanelen, vloerverwarming, batterij, waterput, buitenmuren geïsoleerd, EPC A…
Mijn eerste vraag is dan toch: maar waarom verkoopt men het?
Afgaand op de indeling ziet het er van een alleenstaande man uit + is het nog niet volledig afgewerkt. Voor jou hoop ik relatie gedaan of zoiets als reden en niet ergens een verborgen gebrek waar men op gestoten is...

Mijn eerste vraag is dan toch: maar waarom verkoopt men het?
Afgaand op de indeling ziet het er van een alleenstaande man uit + is het nog niet volledig afgewerkt. Voor jou hoop ik relatie gedaan of zoiets als reden en niet ergens een verborgen gebrek waar men op gestoten is...
Volgens de immo wilt het koppel terug verhuizen naar hun geboortestad. Van dat laatste heb ik dus ook het meeste schrik.

Drukke baan is voor mij niet echt een probleem. Ik woon al heel mijn leven aan een drukke dan dus dat ben ik wel gewoon.

Echter weet ik niet waar het idee van een achtergestelde buurt komt? Lijkt me toch niet echt iets speciaals aan.

Ik heb het vermoeden dat de prijs pas de startprijs is. Dat lijkt mij belachelijk goedkoop voor een huis die praktisch volledig gerenoveerd is. Er staat geen foto op van de zolder dus ik verwacht dat deze nog zal moeten gerenoveerd worden. Je hebt parkeerplaatsen voor de auto, het is halfopen dus je kan weg met werkmateriaal voor de mogelijke renovatie of tuinwerken, etc...

Als dit in mijn buurt was zou ik oprecht zeker gaan kijken en mogelijk zelfs een bod doen want dit voldoet aan letterlijk alles wat ik en mijn partner willen. Halfopen, kleine tuin, parkeerplaats en ruime kamers. Het enige waar er een minpunt aan kan gegeven worden is mss de locatie maar ik ken de buurt niet dus kan daar geen oordeel over geven.

1) check dat EPC beter.
2) check wat er voorzien is voor de verwarming op het gelijkvloers. Ik zie namelijk een airco staan op beide verdiepingen. Radiatoren op de verdieping maar ik vond daar niet direct iets van terug op het gelijkvloers.
3) materiaal dat gebruikt werd is niet het meest hoogstaande materiaal. Niet dat daar iets noodzakelijk mis mee is, maar dat kan voor een stuk al de reden zijn waarom de prijs iets of wat meevalt. Materiaal bij mijn nieuwbouwwoning lijkt wat gelijkaardig te zijn (op de houten trap na)
4) Vraag na, indien mogelijk, uit welk materiaal de verdiepingen gemaakt zijn (beton, potten, houtstructuur). Op eerste zicht denk ik het laatste, wat minder ideaal is. Niet onoverkomelijk.
5) voor mij is het geen totale renovatie. Het is een esthetische vernieuwing, mogelijks een deftige vernieuwing van het dak (met deftige isolatie) maar op gebied van de muren lijkt het een quick win.
Indien mogelijk check de staat van het hout van het dak.
6) vraag na wat de kosten waren voor de verwarming. Nog terugdraaiende teller en gebruik gemaakt van airco en zonnepanelen die op het dak liggen ? Gas en geen gebruik gemaakt van de airco ? Gewoon om zeker te zijn dat uw aankoop geen kat in een zak is.
7) Vraag na welke maatregelen er genomen zijn / voorzien zijn voor het lawaai van de buren. Indien mogelijk spreek hen even aan en vraag of ze wat lawaai kunnen maken in hun woning (stofzuiger, hard spreken,...) dat je daar een goede inschatting van kan maken. Om te zien of het voor u aanvaardbaar is.
8) 350k is een goede prijs. Je vindt in tessenderlo voor 100k minder andere woningen die je moet renoveren. En waar je met 100k niet toekomt om het gelijkwaardig te maken. Maar 100% zeker ben je nooit. Nieuwbouwprijs afgewerkt gaat er vlot richting de 500k (al weet ik niet hoeveel mensen daar effectief het geld voor hebben...). Belangrijkste is of je u voelt daar te kunnen wonen.
Ik ben op verschillende momenten op mijn toekomstige woonplaats rond gegaan om een beetje de sfeer te zien van... de omgeving of het rustig genoeg was voor mij, of ik overlast had van de zaken errond. Maar zoals gezegd het blijft een gok.

Belangrijkste is of je u daarin ziet wonen. En je mag niet vergeten dat het mogelijks een startpunt is voor de prijszetting. Dat andere mensen hoger bieden. In ieder geval, in mijn ogen, maar ik ben niet ter plaatse geweest, is het een betere optie dan een appartement. En als je het ziet zitten kan ik niet direct zeggen van dit is een gigantische red flag. Maar ik zou wel even die bovenste zaken bekijken.

En ook niet te veel aandacht schenken aan de marginaliteit van de eventuele buur. In een appartement ben je daar een pak harder aan onderhevig en dat moet je ook gewoon slikken. Bij de woning valt dit mee. En uw alternatieven zijn ofwel iets dat je volledig moet renoveren op termijn en nog veel moeite insteken. Ofwel een appartement waar je met andere nadelen zit. Verwacht geen perfectie, dat doe ik ook niet.

1) check dat EPC beter.
2) check wat er voorzien is voor de verwarming op het gelijkvloers. Ik zie namelijk een airco staan op beide verdiepingen. Radiatoren op de verdieping maar ik vond daar niet direct iets van terug op het gelijkvloers.
3) materiaal dat gebruikt werd is niet het meest hoogstaande materiaal. Niet dat daar iets noodzakelijk mis mee is, maar dat kan voor een stuk al de reden zijn waarom de prijs iets of wat meevalt. Materiaal bij mijn nieuwbouwwoning lijkt wat gelijkaardig te zijn (op de houten trap na)
4) Vraag na, indien mogelijk, uit welk materiaal de verdiepingen gemaakt zijn (beton, potten, houtstructuur). Op eerste zicht denk ik het laatste, wat minder ideaal is. Niet onoverkomelijk.
5) voor mij is het geen totale renovatie. Het is een esthetische vernieuwing, mogelijks een deftige vernieuwing van het dak (met deftige isolatie) maar op gebied van de muren lijkt het een quick win.
Indien mogelijk check de staat van het hout van het dak.
6) vraag na wat de kosten waren voor de verwarming. Nog terugdraaiende teller en gebruik gemaakt van airco en zonnepanelen die op het dak liggen ? Gas en geen gebruik gemaakt van de airco ? Gewoon om zeker te zijn dat uw aankoop geen kat in een zak is.
1) Waarom? Is toch perfect mogelijk gezien de info die hij al gegeven heeft.
2) Vloerverwarming, zoals hij al gezegd heeft in deze thread.
3) Die houten trap is naar de zolder en duidelijk nog de oude...
4) Maakt toch niet uit? Het is al gerenoveerd...
5) Afgaand op EPC-attest, info hier (vooral in andere thread) & info van de immo/zichtbaar op de foto's lijkt het mij meer dan een esthetische vernieuwing...
6) Is vorig jaar een totaalrenovatie geweest, daar hebben ze mogelijk zelf geen zicht op. En zal dus waarschijnlijk ook al digitale teller zijn als de PV dan pas geplaatst zijn.

1) Waarom? Is toch perfect mogelijk gezien de info die hij al gegeven heeft.
2) Vloerverwarming, zoals hij al gezegd heeft in deze thread.
3) Die houten trap is naar de zolder en duidelijk nog de oude...
4) Maakt toch niet uit? Het is al gerenoveerd...
5) Afgaand op EPC-attest, info hier (vooral in andere thread) & info van de immo/zichtbaar op de foto's lijkt het mij meer dan een esthetische vernieuwing...
6) Is vorig jaar een totaalrenovatie geweest, daar hebben ze mogelijk zelf geen zicht op. En zal dus waarschijnlijk ook al digitale teller zijn als de PV dan pas geplaatst zijn.

1) Dat is perfect mogelijk. Belangrijkste leek mij gewoon even checken wat de isolatie is in het dak en wat de isolatie is in de muur. Dak lijkt mij richting de 20cm te moeten gaan, waarschijnlijk geen glaswol. Dan te checken wat er in de muur zit (4 -6cm spuitisolatie waarschijnlijk) en of er iets voorzien is van verluchtingssysteem. Ik kan het niet opmaken uit de foto's en het geheel.
2) had mij enkel gebaseerd op de laatste posts, een diagonale lezing van het immoartikel en zijn melding om terug on topic te gaan
3) Kan, dacht dat het een goedkope versie was die ik onlangs bij mijn vader heb gezet zonder dat die al gelakt werd. Foto wat dieper bekeken.
4) maakt niet zoveel uit. Bij potten en beton is de structuur een beperkter risico. Bij versies bij hout ben ik in het verleden bij zogezegde totaalrenovaties al meermaals tegengekomen dat men de nieuwe structuur gewoon er bovenop gezet had zonder dat deftig aan te pakken en zag je dat ter hoogte van de overgang tussen de verdiepingen. Is daarnaast gewoon mijn vooroordeel. ik heb het niet zo voor hout. Maar ook gewoon gezegd niet onoverkomenlijk, dat hij het weet. In zijn geval zou ik mij daar niet door laten afschieten als het goed voldoet aan zijn wensen voor de rest.
5) esthetische renovatie met de quick wins. Zijnde isolatie dak, nieuwe ramen, isolatie in de spouw. Maar je hebt gelijk het is iets dieper gegaan door de vloerverwarming op het gelijkvloers en de extra waterput (en dus extra leidingen) die ze voorzien hebben. Na te checken ofdat er issues zijn voor de elektriciteit (keuring zonder opmerkingen en ofdat er ook dataverbindingen (RJ45's) zijn waar hij ze wenst). Zoals gezegd voor die ingrepen ben je desondanks nog altijd vlot 100k kwijt. Maar ik meldde duidelijk dat het dit in principe waard is.
6) kan zijn, maar altijd waard om de vraag te stellen. Om enerzijds inzicht te hebben op de kosten voor de renovatie voor verwarming en indien mogelijk ook erna. Zijn die er niet dan mag je er met A normaliter wel vanuit gaan dat je daar wat gaat besparen. Maar niet verwachten dat het voordelig gaat zijn om te verwarmen met een warmtepomp. Allez dat laatste is mijn vooroordeel omdat ik denk dat de isolatie niet 100% nieuwbouwwaardig is wat in mijn ogen een voorwaarde is om warmtepompen iets of wat nuttig in te zetten.

Die woning is meer dan een esthetische renovatie. De achterbouw is nieuw gezet. Voor de rest volledig gestript en voorzien van nieuwe riolering, elektriciteit, sanitair en verwarming (vvw + radiatoren).

Heeft iemand ervaring met woningen in staalframe skeletbouw? Een rondje google leert mij dat dit soort huizen vaak akoestisch minder goed zijn. Volgens de verkoper van de woning die ik op het oog heb (halfopen bebouwing) gebruikt men hier 'ontdubbelde' gemeenschappelijke muren met isolatie tussen waardoor het akoestisch comfort normaal OK is, maar geen idee of dit klopt?

Heeft iemand ervaring met woningen in staalframe skeletbouw? Een rondje google leert mij dat dit soort huizen vaak akoestisch minder goed zijn. Volgens de verkoper van de woning die ik op het oog heb (halfopen bebouwing) gebruikt men hier 'ontdubbelde' gemeenschappelijke muren met isolatie tussen waardoor het akoestisch comfort normaal OK is, maar geen idee of dit klopt?
Wij hebben een bijbouw optopping gedaan in staalbouw. Tussen de wanden isolatie gestoken. ( Is gewoon opgevuld met rotswol). Binnenkant afgewerkt met osb en daar bovenop gyproc. Anders kan je niets aan je muren hangen of bevestigen.

Is de stilste kamer die we hebben.

Hoe is het meegevallen?

Na net geen 10 jaar wordt het ook tijd om mijn eerste woning te verkopen.
De schatter van een Immokantoor is al langs geweest en deed een globale schatting.
Overmorgen een definitieve schatting en verder bespreken hoe en wat.

Hij raadt mij aan om de wonint te koop te zetten en ondertussen een nieuwe woning te zoeken.
Indien verkocht weet je hoeveel geld je in handen hebt.
Ik wil wachten en pas verkopen als er een nieuwe woning is aangekocht.
Iemand wat raad? Ik zie het niet zitten om tijdelijk te huren of dergelijke.

Terug
Bovenaan