Vooreerst de moed niet laten zakken. Het is een geregulariseerd weekendhuisje dus kan zijn dat de bank er wel in meegaat.
Vraag gewoon na bij de gemeente of permanenten bewoning er mag en welke voorwaarden er effectief zijn voor je een bod doet. Ga het wel even bekijken, al moet je wel wat geld aan de kant leggen voor de elektriciteit te fixen.
Sowieso is het voordeel van bekijken dat je het volgende weer iets beter kan inschatten en vergelijken.
Ik zou toch zorgen dat het waterdicht is qua regularisatie. Wij hebben hier met ons huis ook farcen meegemaakt, maar in de goede richting. Je wil dezelfde farcen niet meemaken in de slechte richting. En "vragen aan de gemeente", zorg maar dat het op papier staat. Mijn ervaring met de gemeente is gewoon bedroevend.
Ons huis is gewoon een lange rechthoek op de benedenverdiep met een blokje (4 op 8 of zo) ernaast dat op het plan een garage was. In het echt was dat gewoon een deel living. De buurvrouw was gaan kakken bij de gemeente dat dat geen garage was maar living (tot op heden nog altijd niet duidelijk wat haar probleem nu juist was en waarom ze daar last van had - zeker omdat ze 2y geleden een gelijkaardige uitbouw gedaan heeft tot tegen voorgenoemd blok). In elk geval was er dus een 'officiele klacht' (De brief zat ook ergens in de dikke PID map). En dat stond ook as such in de verkoopsakte om ons daarvan op de hoogte te stellen "koper is op de hoogte van blablabla".
Kon ons relatief weinig schelen want we waren sowieso van plan om een muur te zetten en een berging/garage te maken aangezien er beneden 0 berging was. Zozegegd, zo gedaan. Muur gestoken en garagepoort/deur gestoken. Je kunt er nog altijd geen auto inzetten, maar het is overduidelijk afgesloten, geen leefruimte en er is een nieuwe deur van buiten naar binnen. Zoals het op de originele plannen was.
Wij naar de gemeente om te melden dat het in orde is en of we die officiele klacht konden laten verdwijnen. Stedenbouw en kleine gemeenten, altijd dolle pret. Na 13 pogingen gevonden bij wie we moesten zijn. "Ahja, ik herinner met dat vaag. De originele behandelaar daarvan is op pensioen". Enfin, long story short, er was intern officieel niks terug te vinden. "Als het in orde is, is het in orde, he. Of er nu een klacht was of niet. Je moet niks meer doen en je gaat niks meer van ons horen".
Fast forward paar jaar. Op de website van zowel het omgevingsloket als de gemeente staat 'contacteer je gemeente voor elk bouwproject', maar krijg je iets van deftig antwoord ? Nononono. Dien je via de website van gemeente de vraag in bij de bouwafdeling "Moeten we een bouwaanvraag indienen voor zonnepanelen op de grond ?". Krijg je een afspraak en mag je met je plannetje langs gaan. Krijg je daar een "ja" of "nee" of je een aanvraag moet indienen ? Nee, zo wat rond de pot draaien en dan 'als het dit en dat is wel, als het dit en dat is niet', allemaal uber vaag. Met de zonnepanelen hebben we uiteindelijk niks ingediend. Ze zijn niet verankerd in de grond, liggen achteraan waar niemand er op kijkt en als er gezever van zou komen, kunnen we ze gemakkelijk verplaatsen. Maar gewoon een 'dien in' of 'die niet in' was handig geweest. Want nu blijft het tot de eeuwigheid ter tijden beetje vaag of de random zuurpruim kan gaan neuten bij de gemeente of niet.
Idem met de werken aan onze zijtuin (die grenst aan een veldbaantje). We hadden plannen, offerte, foto's mee naar de bouwdienst en dan krijg je wederom de vage uitleg 'als het dit en dat is wel, als het dit en dat is niet'. We hebben niet meer informatie dan dit, dus je zou ons moeten kunnen zeggen of we voldoen als dit of dat. Daarvoor dus ook niks ingedien. Maar goed, onze zijtuin is minder verhard, is properder en duidelijk afgescheiden van het veldbaantje nu. Na de werken is de brakke veldbaan door de aannemer plat getrokken. Er waren veel putten en zo in, na de werken waren er nog wat extra rijsporen van het kraantje en zo - aannemer heeft dat mooier achtergelaten dan het voordien was. En de bermen die vol lagen met snoeiafval en stenen en afval (vb een oud verkeersbord met beton blok van 50 op 50 op 50...) en andere brol van de voorbije 10-15 y zijn mooi opgekuist en stukken herzaaid. Dus alles ziet er veel properder uit dan voordien en de buren zijn allemaal content, dus ik vermoed nu niet dat er iemand zal gaan klagen. En vroeger maaide de gemeente de bermen tot voor onze deur en dan ging de maaier naar boven om onze rommelbermen te skippen. Na de werken zijn de bermen proper en maait de gemeente voor onze deur nu ook. Dus ik vermoed/hoop dat ook de gemeente ook content en niet zal beginnen mopperen. Ik denk dat niemand baat zou hebben bij terugkeren naar de oude situatie.
Voor het nieuwe tuinhuis - rinse and repeat. Ik zit daar weer bij dat madammeke, deze keer met 0 expectations. De regels voor tuinhuizen zijn duidelijk, he. Zoveel van de perceelgrens blijven, max oppervlakte alle bijgebouwen samen zoveel etc. We willen dichter bij de perceelgrens, er is al een serre, serre+tuinhuis is groter dan de max oppervlakte. Dus er moet een bouwaanvraag komen. Ik wou weten of er kans is op goedkeuring en wat het proces is. En deze keer is het met betonplaat gieten en een tuinhuis van 10k+ erop zetten, dat is ietsje moeilijker op te lossen als er iemand begint te mopperen. Maar ja hoor, ook daar was het 'als het dit en dat is wel aanvraag indienen, als het dit en dat is niet indienen'. 'Als je zou willen indienen, dit is de info folder met de te doorlopen stappen'.
Het voelt echt aan alsof ze er van uit gaan dat je gewoon je goesting doet en moet wachten tot iemand begint te neuten en dan een regularisatie aanvraag moet indienen. Volgens mij is er in de buurt hier dan ook niemand die iets indient. Wat met niet zou verbazen want als ik op geopunt met de kadaster kaart kijk zie ik in een straal van 1km rond mij talloze zwembaden, tuinhuizen, stallen, poolhousen 50-100m achter de huizen liggen, recht in natuur-, buffer-, landbouwgebied. En niet zo juist op de grens of over de grens waar je nog wat kunt pallaveren over 'het is wat krom gemeten'. Nee, gewoon, boink erin. 2 huizen naast ons is er een klein appartementblokje met een 4 dubbele garage van 20m breed. Dat spel staat blijkbaar ook gewoon recht in natuurgebied. Ik zal er maar vanuit gaan dat dat allemaal ingediend is en deftig vergund is. Het huis ernaast staat er een tuinhuis en serre en terras en zwembad 70m achter het huis. Onze weide loopt achter al die huizen tot tegen die mens zijn perceel. Zijn tuinhuis en serre grenzen aan onze weide. Is eigenlijk een typisch Vlaamse baan met bouwstrook van 20-30m diep en daarna een stuk buffer-, natuur-, landbouwzone van paar kilometer lang. Ongeveer elk huis langs die baan heeft 2 percelen. Een klein perceeltje (20-30m diep) dat overeenkomt met bouwuitbreidinggebied en dan een stuk van 50-100-150m diep dat in het buffer-, natuur-, landbouwgebied ligt. Moest je enkel naar de satelliet foto kijken, je zou het niet weten...
Was dat vroeger de gewoonte dat je gewoon indient om een zwembad te leggen in natuurgebied en de gemeente says "yes" als het openbaar onderzoek clean is? Of moet ik ervan uitgaan dat dat er allemaal illegaal staat ?
Onze tuinhuis-aanvraag is alvast ingediend en na 7d van de 30d ontvankelijkheidsperiode zijn we al naar het openbaar onderzoek gegaan, dus druk lijkt het in elk geval niet te zijn op de bouwdienst...
Al is er niet zo veel denderend goed in de aanbieding daar... ofwel zaken met veel werk, ofwel zaken die men esthetisch heeft aangepakt maar zelfs niet de minima heeft gedaan op energetisch gebied.
nieuwbouw is geen optie aangezien die totaalprijs eerder tegen de 500+k ligt (+ belastingen)...