Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik verwarm ‘s nachts nooit, ik heb een E-peil 2 (EPC ook 2) woning met vloerverwarming over de volledige oppervlakte op gas. De CV ketel en vvw pompen staan (helaas) in de tecnische berging boven.
Ik verwarm in mijn nieuwbouw dus effectief maar van 7-22h. In de praktijk is dat 1 stookblok van 7 tot 13 a 17h naargelang buitentemp, daarna valt alles uit wegens te warm en blijft 99% van de keren ook uit tot de vilgende ochtend.

Doe het dus niet voor het verbruik, maar voor het geluid, al is dat ainds ik de pompen minder gezet heb ook geen issue. Echter waren we dat toen al gewend en aangezien het ‘s nachts maar 0,5 tot max 1 graad afkoelt is dat goed genoeg.

Ik haat radiatoren overigens, ik kan slecht tegen stralingswarmte en van daarvan in slaap.
Ja maar stungunner zijn stelling blijft wel juist hè. Als je hetzelfde stookt in een A huis tov een E, ja dan gaat het ‘s ochtends koud zijn in dat E huis. Als je uw stookprogramma aanpast en het een halfuur voordat je opstaat laat opspringen zal je ook nooit in een koud huis opstaan.

Uw verbruik zal hoger zijn, dat uiteraard wel.

Ja maar stungunner zijn stelling blijft wel juist hè. Als je hetzelfde stookt in een A huis tov een E, ja dan gaat het ‘s ochtends koud zijn in dat E huis. Als je uw stookprogramma aanpast en het een halfuur voordat je opstaat laat opspringen zal je ook nooit in een koud huis opstaan.

Uw verbruik zal hoger zijn, dat uiteraard wel.

De lucht zal wel warm zijn. Vloeren, meubels, muren, alles wat je vastpakt etc zijn toch nooit echt warm. Ik loop altijd in t-shirt en short, in de vorige woning was dat met jeans en trui.

Heb in beide systemen geleefd dat vond ik nog wel meevallen. Dan was er mss ergens tocht ofzo in dat huis.

Soit, nu terug naar vvw met fatsoenlijke isolatie en uiteraard is dat veel comfortabeler.

Terwijl, bij een oudere woning met wellicht radiatoren en fossiele brandstof kan je 's nachts die verwarming meerdere graden doen dalen of zelfs helemaal uitzetten, en ze pakweg een half uur voor je moet opstaan gewoon weer volle bak aan laten schieten. Dan ga je toch nooit opstaan in een afgekoeld en koud huis?
Trust me , in een oude woning waar je in de nacht u temperatuur enkele graden laat dalen, die is op een half uur nooit terug warm :) . Tevens is het al het water in u radiotorcircuit terug naar 70° brengen zeer energie intensief en zal het waarschijnlijk zinniger zijn u temperatuur dag en nacht op 20° te houden.

Maar dit is geen Belgisch fenomeen. Dit is iets die globaal aan het gebeuren is. En iedereen denkt altijd dat het stop aan de landsgrenzen.
True, dit is de befaamde "plattelandsvlucht" en overheden zien het graag gebeuren want zij kunnen alle voorzieningen centraliseren ipv in elk boerengat te investeren voor die twee man en een paardekop die is aan een loket iets wil komen regelen.

Vorige week de akte getekend en trotse eigenaars van een (te renoveren) huis geworden.
Beetje info:
Buitenrand Antwerpen stad
Aankoopprijs: €285.000
Rente: 3,1% (te verlagen met 0,05% per EPC niveau onder D na renovatie)
Huidige afbetaling: €1106,99

Renovatielening zal hoofdzakelijk via Vlaamse renovatielening worden aangevraagd.
En de rest van het huis zal over tijd worden aangepakt afhankelijk van spaargeld.
Na lang te twijfelen, toch besloten om direct te gaan wonen in het huis ondanks de verbouwingswerken. Een huur + afbetaling zou teveel vragen.

edit: Iemand enig idee waarom de foto's niet gewoon worden geüpload, maar je ze moet downloaden?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bod gedaan op een appartement in Vilvoorde, vraagprijs geboden en werd meteen aanvaard. Volgende week de compromis tekenen. Toch spannend. Voordeel is dat er niets aan moet gebeuren (gebouwd in 2018 en EPC A) en dat er een parkeerplaats bij inbegrepen zit. Doet toch beetje pijn dat voor de prijs die ik ga betalen je nog niet zo lang geleden gewoon een bescheiden maar mooi huis kon kopen.

Met dank aan m'n ouders overigens want zij hebben m'n eigen inbreng met zo'n 30000 EUR verhoogd waardoor de lening die ik moet aangaan op m'n eentje draagbaar is.

Beste eraan is dat ik eindelijk op mezelf kan gaan wonen en dicht bij m'n werk.

Vorige week de akte getekend en trotse eigenaars van een (te renoveren) huis geworden.
Beetje info:
Buitenrand Antwerpen stad
Aankoopprijs: €285.000
Rente: 3,1% (te verlagen met 0,05% per EPC niveau onder D na renovatie)
Huidige afbetaling: €1106,99

Renovatielening zal hoofdzakelijk via Vlaamse renovatielening worden aangevraagd.
En de rest van het huis zal over tijd worden aangepakt afhankelijk van spaargeld.
Na lang te twijfelen, toch besloten om direct te gaan wonen in het huis ondanks de verbouwingswerken. Een huur + afbetaling zou teveel vragen.

edit: Iemand enig idee waarom de foto's niet gewoon worden geüpload, maar je ze moet downloaden?
Mooi pand, je foto's staan in een verkeerd bestandsformaat denk ik (.webp).

Bod gedaan op een appartement in Vilvoorde, vraagprijs geboden en werd meteen aanvaard. Volgende week de compromis tekenen. Toch spannend. Voordeel is dat er niets aan moet gebeuren (gebouwd in 2018 en EPC A) en dat er een parkeerplaats bij inbegrepen zit. Doet toch beetje pijn dat voor de prijs die ik ga betalen je nog niet zo lang geleden gewoon een bescheiden maar mooi huis kon kopen.

Met dank aan m'n ouders overigens want zij hebben m'n eigen inbreng met zo'n 30000 EUR verhoogd waardoor de lening die ik moet aangaan op m'n eentje draagbaar is.

Beste eraan is dat ik eindelijk op mezelf kan gaan wonen en dicht bij m'n werk.
Wat was de vraagprijs als je het wil delen?

Redelijk onverwacht staat er in de straat waar ik nu woon een woning te koop. (Echtscheiding)

Helemaal de stijl die wij mooi vinden (soort fermette) de woning is tip top in orde.
Mijn vrouw wou nooit verhuizen en daarom zijn we in onze starterswoning blijven plakken.(dit huis ziet ze plots wel zitten)

Advertentie staat nog niet online, vraagprijs is +600 al te weten gekomen.

Voordelen die ik zie.
1) zonnepanelen
2) dubbele inpandige garage met automatische poorten.
3) tuin is even groot. +prachtig aangelegd.
4) rolluiken aan de slaapkamers.
5) bewoonbare oppervlakte 300m2 (nu een 210m2) wat eigenlijk ook prima is voor wij + 1 kind.
6) nieuwe badkamer.

De huidige woning ga ik al zeker niet verkopen, (wel een andere eigendom die ik nu verhuur).

Heel raar, we dachten dat we gesetteld waren, en dan nu na 14 jaar mogelijk toch terug verhuizen.

Puur verwarmen via L/L WP zou voor mij toch een nadeel zijn denk ik.
Geeft dat aangename warmte?

Ziet er inderdaad deftig uit op het eerste zicht maar dat is gevaarlijk aan volledig gerenoveerde woningen. Je weet nooit hoe deftig het gedaan is.

Puur verwarmen via L/L WP zou voor mij toch een nadeel zijn denk ik.
Geeft dat aangename warmte?

Ziet er inderdaad deftig uit op het eerste zicht maar dat is gevaarlijk aan volledig gerenoveerde woningen. Je weet nooit hoe deftig het gedaan is.
nee dat is niet tof als hoofdverwarming. Al zeker niet als die in de winter hun ontdooicyclus doen dan komt er zelfs efkes wat koude lucht uit.

Hangt natuurlijk ook wel af hoe goed het geïsoleerd is.

Binnenkant ziet er deftig uit, ook handig dat er overal airco hangt.
Wat mij het meest zou storen is die zijweg die lijkt langs de tuin te lopen, dus vanachter in de tuin ga je daar ook geluidshinder hebben.

Heb ook een zijweg langst het huis, maar van die 5 fietsers en 3 wandelaars heb ik geen last. Is een kleine sluipweg tussen 2 relatief rustige wegen. Hangt dus van de ligging af of er veel verkeer doorkomt.

Amaai, hier op 3 dagen een extreem wilde rit gemaakt.

We wonen vrij goed momenteel. Totaal niet aan het uitkijken naar iets anders... tot ik plots iets tegenkwam. Uitzonderlijke locatie en zeer ruim voor gentse normen. Nieuwbouw op plan gekocht.

De rente staat belachelijk hoog, en dr woning wordt pas opgeleverd over 2 jaar. Blijkbaar is dat een termijn dat voor vele koppels niet haalbaar blijkt te zijn. Overbruggingskrediet kan maximaal 12 maand.

Nieuwbouwwoning van 220m2 op een lap grond van 450m2 in de zuidelijke rand. +-700k. We gaan onze huidige woning van 9 jaar behouden en verhuren. Ook een zeer uniek pand dat ik liever niet van de hand doe.

De laatste zaken aan het regelen om de aan- en verkoopbelofte op te laten maken, zodat het eindelijk officieel is.
Ondertussen heeft de eigenaar alvast onze gekozen vloer geplaatst. Net eens gaan kijken en zeer tevreden.
Het betreft een oude kloosterwoning die is opgedeeld in 3 aparte woningen. Deze is volledig gestript en kwalitatief gerenoveerd en er is een aanbouw aan gezet. De woning is nog niet afgewerkt, vandaag dat de notaris ons heeft aanbevolen om met een aan- en verkoopbelofte te werken.
Leuke (en spannende) tijden!

Terug
Bovenaan