cege
Well-known member
Toen ik mijn woning ging isoleren kon ik de bomen door het bos niet meer zien met alle regels en heb ik een afspraak bij de gemeente gemaakt. Ik heb graag alles in orde volgens de regels voor mijn gemoedsrust. Bij de afspraak was het idd: "Dit zijn de duizend regels. Ik kan nu niet zeggen of je idee mag (ik doe zelfs geen moeite) , maar een aanvraag in en dan kijken we dat na."
Indienen, wachten...wachten...wachten... afgekeurd! Meneer van de gemeente vond de afwerking van de wachtgevel niet hoogwaardig genoeg. Opnieuw ingediend met een andere afwerking (10k extra kosten). wachten...wachten...wachten... in orde.
Tijdens elk contact met vragen hebben ze me andere informatie gegeven en wisten ze duidelijk hun eigen regels niet.
Soit, ik ben nu van mening "hoe minder ze weten hoe beter".
Welja, inderdaad. 'Dien in' is voor mij een goed antwoord. Maar dan moeten ze niet zeggen dat je op voorhand eens moet langsgaan voor info, want dat is een praatbarak met 0 waarde.
En ik ben ook wel fan van simpele en duidelijke regels ipv al dat fluffy geneuzel altijd. De meeste mensen dienen in hun leven 1 of 2x een bouwaanvraag in, zorg dan dat de doorsnee mens weet wat hij moet doen en simpel kan doen. Ik reken mezelf nu eerder bij de groep 'snugger'. Maar met dergelijke regels is het niet echt onbegrijpelijk dat de helft van Vlaanderen volstaat met ongekeurde bijbouwsels.
Case in point 'de serre'. Dat is het enige waar madam over zat te neuten bij info over het tuinhuis. "Ik heb op de luchtfoto's gekeken en de serre is niet vergund". Ja, uiteraard niet, want die is 10m2 en staat 3 m van de achtergevel. Lijkt me dat daar geen vergunning voor nodig is. Maar goed, you tell me wat ik moet doen. Moet ik die meenemen in de aanvraag voor het tuinhuis, moet ik die apart indienen, ... ? Want tuinhuis + serre is meer dan 40m2, dus los van het tuinhuis dichter tegen de grens, moet daar een aanvraag voor zijn.
"Ik kan geen advies geven yadieyadieyadieya".
Ik heb dus maar ingediend zoals ik denk dat het moet, he. We gaan het wel zien. Het is toch al volledig en ontvankelijk verklaard, toch al content dat ze niet over vormelijkheden gestruikeld zijn want het was mijn 1e indiening ever. Ik zal content zijn als het tuinhuis er tegen volgende zomer staat. Het is ingediend begin september en er staat op de omgevingsloket website 'uiterste beslissingsdatum: 2 januari 2026'. Wat me uiteindelijk - als alles goed gaat - nog relatief snel lijkt. But then again, het is maar een tuinhuis van 3 op 4 + overkapping van 5 op 4. Het is niet dat het exotisch is of 100m ver in de tuin staat of andere rare zaken. We willen het enkel aan de zijkant van het perceel zetten, zoals al onze buren hier gedaan hebben...
in de toekomst.