Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
En meest vreemde vind ik dat je de som moet storten op een rekening van de makelaar. Dit is toch meestal bij de notaris? Heeft iemand dit al eens voorgehad?
Veel makelaars vragen dat zo, maar daar moet je je dus niets van aantrekken.
Eerste keer toen ik met het ontvangstbewijs van de notaris naar de makelaar ging, was die behoorlijk pissed! Zo zijn ze "zeker" dat hun commissie betaald zal worden...

Ik heb de kans om achterliggende tuingrond te kopen aan € 320/m². Om te checken of de vraagprijs correct is ben ik wat gaan opzoeken over de waardering van tuingrond. Waarde van tuingrond wordt geschat op 1/3 à 1/2 van de bouwgrond als richtlijn.

1) Dan ben ik de bouwgrondprijzen gaan opzoeken in Gent. Gemiddeld blijkbaar rond 433 euro per m². Dat is niet veel meer dan de vraagprijs van de tuingrond waarvan sprake, waardoor het dus heel duur en niet interessant lijkt.
2) Echter, ik woon heel dichtbevolkt in een rijhuis met dus een vrij kleine oppervlakte maar je mag er wel relatief hoog bouwen. Onze grond is ongeveer 120 m² groot en ik weet zeker dat ons perceel nooit voor minder dan € 150 000 verkocht zou worden (gebaseerd op verkoopprijzen van krotten in de buurt die van kop tot teen gestript moeten worden tot op de blote baksteen). Dan kom ik aan € 1250/m². Dan zou die extra tuingrond plots weer heel goedkoop worden en super interessant.

(1) vs (2) -> Is dat nu een schappelijke prijs of niet?

Is de bouwgrondprjis van rijhuizen niet gewoon veel hoger per vierkante meter? Als ik 40m² tuin koop dan verdubbelt mijn tuin in grootte. Als een vrijstaande woning-bewoner 40m² tuin koopt, dan zie je het verschil amper. Dan is de prijs per vierkante meter tuingrond toch véél hoger bij een rijhuis? Zou het dus kunnen dat er achter die gemiddelde bouwgrondprijzen/tuingrondprijzen enorm grote prijsverschillen zitten, naargelang rijhuis of vrijstaande woning?

Miljaar hier op de boerenbuiten onlangs achterliggende grond gekocht van een diepe tuin die haaks op onze bouwgrond lag aan.. €12/m² :unsure:

Ik zou niet echt kijken naar gangbare prijzen maar zien naar wat het voor u waard is om extra tuin te hebben.. is dat bedrag dan in de buurt van de vraagprijs, gewoon doen.

Ik heb de kans om achterliggende tuingrond te kopen aan € 320/m². Om te checken of de vraagprijs correct is ben ik wat gaan opzoeken over de waardering van tuingrond. Waarde van tuingrond wordt geschat op 1/3 à 1/2 van de bouwgrond als richtlijn.

1) Dan ben ik de bouwgrondprijzen gaan opzoeken in Gent. Gemiddeld blijkbaar rond 433 euro per m². Dat is niet veel meer dan de vraagprijs van de tuingrond waarvan sprake, waardoor het dus heel duur en niet interessant lijkt.
2) Echter, ik woon heel dichtbevolkt in een rijhuis met dus een vrij kleine oppervlakte maar je mag er wel relatief hoog bouwen. Onze grond is ongeveer 120 m² groot en ik weet zeker dat ons perceel nooit voor minder dan € 150 000 verkocht zou worden (gebaseerd op verkoopprijzen van krotten in de buurt die van kop tot teen gestript moeten worden tot op de blote baksteen). Dan kom ik aan € 1250/m². Dan zou die extra tuingrond plots weer heel goedkoop worden en super interessant.

Is de bouwgrondprjis van rijhuizen niet gewoon veel hoger per vierkante meter? Als ik 40m² tuin koop dan verdubbelt mijn tuin in grootte. Als een vrijstaande woning-bewoner 40m² tuin koopt, dan zie je het verschil amper. Dan is de prijs per vierkante meter tuingrond toch véél hoger bij een rijhuis? Zou het dus kunnen dat er achter die gemiddelde bouwgrondprijzen/tuingrondprijzen enorm grote prijsverschillen zitten, naargelang rijhuis of vrijstaande woning?

Ik denk dat alleen jij hier op gaat kunnen antwoorden. De prijs per m2 valt natuurlijk niet te vergelijken met een stuk tuin uit Kruishoutem. Ik val in ieder geval niet achterover van die prijs en, moest ik de middelen hebben, zou ik het zeker overwegen.

Weet niet of je deze bent tegengekomen in april (zou wel leuk zijn voor bijzondere huizen topic):
Als ik wat slordig reken kom ik ook rond de 300m2 per m2 tuin uit, geen idee voor hoeveel het uiteindelijk verkocht werd natuurlijk. Wel een uniek pand

Wij zoeken een grond/woning. Dan gaat het ook over 'perceel van 20 are' dat eigenlijk 10 are tuingrond is. Zoveel verschil maakt dat niet als geheel ... Ik zou tuingrond dus niet vanzelfsprekend laag inschatten, zeker voor regio's waar grond duur is. Een grotere tuin is voor veel mensen heel wat waard

1/3e a 1/2e van de voorliggende bouwgrondwaarde is idd een richtlijn. In uw geval zou dit nog wel eens een pak hoger kunnen zijn aangezien tuingrond in een stedelijke omgeving zeer schaars is.

ik vermoed dat de waarde van uw woning ook substantieel zal verhogen met een grotere tuin. Ik zou gewoon kijken wat het u waard is. Ik ben hier zelf met een omgekeerd traject bezig. Een buurman van mij is vragende partij om een stuk van onze tuin (+- 800 m²) te kopen. Voor mij kan dat, maar dan wel aan minimum € 100/m². mogelijk gaat hij zoveel niet willen geven. Dan blijft het gewoon bij onze tuin.

1/3e a 1/2e van de voorliggende bouwgrondwaarde is idd een richtlijn. In uw geval zou dit nog wel eens een pak hoger kunnen zijn aangezien tuingrond in een stedelijke omgeving zeer schaars is.

ik vermoed dat de waarde van uw woning ook substantieel zal verhogen met een grotere tuin. Ik zou gewoon kijken wat het u waard is. Ik ben hier zelf met een omgekeerd traject bezig. Een buurman van mij is vragende partij om een stuk van onze tuin (+- 800 m²) te kopen. Voor mij kan dat, maar dan wel aan minimum € 100/m². mogelijk gaat hij zoveel niet willen geven. Dan blijft het gewoon bij onze tuin.
Verhuren hé voor 10€/m2 per jaar

Laat die cashflow maar komen ;).

Fiscus approves
Is dat in dit geval niet een paar euro's KI aangeven onder code 1107? Extra belasting van een paar euro's per jaar.

Zelfs voor 1,5€/m² is zo'n verhuurconstructie al de moeite vind ik.
-> 100€ per maand zonder moeite.

Bah, gemeenschappelijk.

Doe je niet mee dan kan je er geen gebruik van maken, doe je wel mee dan heb je een gigantisch grote kans op miserie.
Either way, you're fucked...

Het zou gaan om een participatie in een gemeenschappelijke tuin. De volledige gemeenschappelijke tuin zou ongeveer x 30 zijn qua oppervlakte.
Vraag mij af hoe dat in de praktijk werkt, wie het eerst zijn parasol neerpoot heeft gewonnen ?
Persoonlijk zou ik daar ook voor passen, je weet nooit met welke zotte ideeen de mede-eigenaar gaat afkomen.

Vraag mij af hoe dat in de praktijk werkt, wie het eerst zijn parasol neerpoot heeft gewonnen ?
Persoonlijk zou ik daar ook voor passen, je weet nooit met welke zotte ideeen de mede-eigenaar gaat afkomen.
Heel simpel, dat is hetzelfde systeem zoals een appartementsgebouw.

Er zal een vereniging van mede-eigendom zijn, en dus ook een syndicus. Elk idee ter inrichting en onderhoud van de tuin zal voorgelegd moeten worden op de jaarlijkse algemene vergadering.

In theorie kan dat goedkoop gehouden worden als een mede-eigenaar de functie van syndicus op zich neemt, en als het onderhoud ook door mede-eigenaars (vrijwilligers) gedaan wordt.

Maar ik ben er zeker van dat dit al snel tot discussies gaat leiden, waarna men een onafhankelijke - en dus betalende - syndicus gaat willen, alsook een tuinfirma om het onderhoud te doen.

De vraag van de kostprijs stopt dus niet bij de aankoop; integendeel: de kosten gaan net beginnen na de aankoop.

Succes alvast, maar ik zou toch passen.

Ik heb deze week weer 30min met mijn huurder mogen bellen en 30 min met de syndicus omdat madam het plonsbadje voor het kleinkind (zo'n badje van 50l of zo) met het gemeenschappelijk regenwater gevuld had en de andere huurder vond dat niet kunnen "uit principe". Ik zei hem, "hier een euro, stop met zagen en laat ze het dan vullen met de gemeenschappelijke leidingwaterkraan. ". Ook niet goed.

Ook jaarlijks gelul over de hoogte van de privatieve hagen. 1m20, 1m10. Blablabla. En zo zijn er telkens 20 levensbelangrijke twist punten op de algemene vergadering.

Veel succes met je gemeenschappelijke tuin. :laugh:

Hoe kleiner het perceel hoe hoger de prijs per m². Voor gelijke oppervlaktes zal de grond waar je een vrijstaande woning mag opzetten zelfs iets duurder zijn per m² dan voor een rijhuis of HOB.

Forse stellingen hier over de gemeenschappelijke tuin. Stellingen die ik initieel ook had als reflex maar bij nader inzien wel wat getemperd zijn.
Is jullie mening bijvoorbeeld even radicaal over om het even welk appartement, waarvan de gemeenschappelijke delen evenzeer onderworpen zijn aan een gemeenschap (VME)? Terwijl een tuin volgens mij minder impact heeft dan de gemeenschappelijke delen van een gebouw.
- Een gebouw heeft vaak noodzakelijke ingrepen nodig. Gaande van schade, tot wettelijke vereisten rond energiezuinigheid, enzovoort. Dit heeft ook een veel grotere en directere impact op de levenskwaliteit.
- Een tuin heeft daarentegen wel onderhoud nodig maar de noodzakelijkheid daarvan is veel minder groot. De stakes zijn minder hoog en dus ook minder groot risico op conflict.

Ja, in een gemeenschap zullen er altijd tegengestelde belangen zijn. In een appartement gaat het dan over binnensijpelend water en schimmel in uw living, in een tuin gaat het over "oei, het onkruid staat wat te hoog". Om het met een boutade te zeggen.

Of zie ik dat nu zo optimistisch in?

Terug
Bovenaan