Ik heb de kans om achterliggende tuingrond te kopen aan € 320/m². Om te checken of de vraagprijs correct is ben ik wat gaan opzoeken over de waardering van tuingrond. Waarde van tuingrond wordt geschat op 1/3 à 1/2 van de bouwgrond als richtlijn.
1) Dan ben ik de bouwgrondprijzen gaan opzoeken in Gent. Gemiddeld blijkbaar rond 433 euro per m². Dat is niet veel meer dan de vraagprijs van de tuingrond waarvan sprake, waardoor het dus heel duur en niet interessant lijkt.
2) Echter, ik woon heel dichtbevolkt in een rijhuis met dus een vrij kleine oppervlakte maar je mag er wel relatief hoog bouwen. Onze grond is ongeveer 120 m² groot en ik weet zeker dat ons perceel nooit voor minder dan € 150 000 verkocht zou worden (gebaseerd op verkoopprijzen van krotten in de buurt die van kop tot teen gestript moeten worden tot op de blote baksteen). Dan kom ik aan € 1250/m². Dan zou die extra tuingrond plots weer heel goedkoop worden en super interessant.
(1) vs (2) -> Is dat nu een schappelijke prijs of niet?
Is de bouwgrondprjis van rijhuizen niet gewoon veel hoger per vierkante meter? Als ik 40m² tuin koop dan verdubbelt mijn tuin in grootte. Als een vrijstaande woning-bewoner 40m² tuin koopt, dan zie je het verschil amper. Dan is de prijs per vierkante meter tuingrond toch véél hoger bij een rijhuis? Zou het dus kunnen dat er achter die gemiddelde bouwgrondprijzen/tuingrondprijzen enorm grote prijsverschillen zitten, naargelang rijhuis of vrijstaande woning?