Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Als ik de 140k hypotheek simuleer kom ik aan 1% op 527/maand terwijl ik vandaag op bijna 700 euro/maand zit. Dus ook dezelfde grootte orde.

Dus moest ik eens kunnen herzien naar die intrest is het wel de moeite waard. DIe 3 maanden boete heb je er zo uit.

@apzoeir ,
Wij vonden een bezoekje aan de hypotheekwinkel wel nuttig al was het maar om de verschillende soorten leningen is uitgelegd te krijgen. Je hebt een goeie indicatie van wat je leencapaciteit is. Naar onze ervaring gingen die mannen wel tot op het bot met hun voorstel, lees weinig ruimte voor onverwachte kosten (en die komen er zeker). Verder zorgde het wel dat we een goeie basis hadden rond voorstellen met elkaar vergelijken en dat we bij de bank niet als een totale leek binnenstapten.
Als jij het gesprek bij de bank kan sturen zullen ze u al minder snel het riet insturen met hun basic (belachelijk) voorstel.

Bij het maken van een afspraak met de bank, geef zeker al zaken mee als het kredietbedrag, de looptijd en rente van het huidige voorstel dat je al op zak hebt. Er zullen zeker banken zijn die je dan vlakaf zeggen dat ze hier niet onder gaan.
Je beroep meegeven kan ook nooit kwaad, er zijn bepaalde beroepen (zelfstandigen in IT, ...) waar banken al wel is meer moeite voor willen doen om die binnen te halen als klant.

Mijn eigen ervaring was dat het einde van een kwartaal (nu dus) zo ongeveer de slechtste periode is om een afspraak te maken. Vele hebben hun targets al gehaald en zullen niet meer onder hun geafficheerde prijs gaan. Eerste afspraak bij thuisbank vorig jaar rond deze periode 2.76% op 25j. Tweede afspraak bij thuisbank eind juli 2.32% op 25j.
Je hebt tot het verlijden van de akte om je lening in orde te hebben. Dus niet in paniek schieten na twee weken.

Last but not least,
Voordat je eender welke afspraak maakt, stel voor u zelf een budget op wat jij/jullie maandelijks kunnen afbetalen. Reken in u budget ook al zaken mee als kadastraal inkomen.
Wij hebben hiervoor al onze uitgaven van een jaar (simpel in tijden van digitaal betalen) in een Excel gegoten en op basis hiervan een maandbudget bepaald van wat wij nodig hebben om onze huidige levensstandaard aan te houden.
Voorzie dan een spaarbuffer (voor ons 500€/maand) en al de rest is budget voor de lening.

@apzoeir ,
Wij vonden een bezoekje aan de hypotheekwinkel wel nuttig al was het maar om de verschillende soorten leningen is uitgelegd te krijgen. Je hebt een goeie indicatie van wat je leencapaciteit is. Naar onze ervaring gingen die mannen wel tot op het bot met hun voorstel, lees weinig ruimte voor onverwachte kosten (en die komen er zeker). Verder zorgde het wel dat we een goeie basis hadden rond voorstellen met elkaar vergelijken en dat we bij de bank niet als een totale leek binnenstapten.
Welke onverwachtse kosten aan een lening denk je dan te hebben?

Je hebt de maandelijkse aflossing (redelijk straightforward, lijkt me), de dossierkosten (0-500 euro?) en eventueel de "niet-verplichte maar in de praktijk vaak toch verplichte" verzekeringen zoals brandverzekering/schuldsaldo/... + eventueel de kosten van een rekening bij de bank.

Of zie jij nog andere?

Welke onverwachtse kosten aan een lening denk je dan te hebben?

Je hebt de maandelijkse aflossing (redelijk straightforward, lijkt me), de dossierkosten (0-500 euro?) en eventueel de "niet-verplichte maar in de praktijk vaak toch verplichte" verzekeringen zoals brandverzekering/schuldsaldo/... + eventueel de kosten van een rekening bij de bank.

Of zie jij nog andere?
Uit men zinsopbouw misschien niet geheel duidelijk maar ik bedoelde onverwachte kosten aan u aankoop tout cours :) .

Kleine opsomming bij ons (en wat ik dus bedoel):
- Na 3 maand oven kapot
- Na 5 maand natte muur door slechte afwatering terras -> ~100€ aan stabilisé in den Hubo :-)
- Na 6 maand 1600€ aan Engie dokken -> slechts 6 maand voorschot in koudste periode van het jaar.
- Na 9 maand onze regenpomp vervangen

Zo gaat ge al vlot richting een paar duizend euro kosten.

Uit men zinsopbouw misschien niet geheel duidelijk maar ik bedoelde onverwachte kosten aan u aankoop tout cours :) .

Kleine opsomming bij ons (en wat ik dus bedoel):
- Na 3 maand oven kapot
- Na 5 maand natte muur door slechte afwatering terras -> ~100€ aan stabilisé in den Hubo :-)
- Na 6 maand 1600€ aan Engie dokken -> slechts 6 maand voorschot in koudste periode van het jaar.
- Na 9 maand onze regenpomp vervangen

Zo gaat ge al vlot richting een paar duizend euro kosten.

Die zijn wel niet eigen aan een hypotheek en moet je inderdaad incalculeren. Nummer 3 is dan nog geen onverwachte kost, als je een maand je verbruik in de winter opvolgt weet je wel of je goed zit of niet met je voorschot.

Die zijn wel niet eigen aan een hypotheek en moet je inderdaad incalculeren. Nummer 3 is dan nog geen onverwachte kost, als je een maand je verbruik in de winter opvolgt weet je wel of je goed zit of niet met je voorschot.
We hadden zulke dingen ingecalculeerd. Maar een mens word nog altijd niet blij van zulke facturen :).

Ondertussen zonnepanelen gelegd en aan het wachten op Fluvius. Ik ben benieuwd hoe snel ze zullen zijn met onze terugbetaling.

We hadden zulke dingen ingecalculeerd. Maar een mens word nog altijd niet blij van zulke facturen :).

Ondertussen zonnepanelen gelegd en aan het wachten op Fluvius. Ik ben benieuwd hoe snel ze zullen zijn met onze terugbetaling.

Ik de eerste keer niet en toen ging na 6 maanden de hele CV ketel naar de vaantjes, kosten bijna 4k.
Sindsdien ben ik veel voorzichtiger, want de buffer was toen niet veel groter dan dat. Het was eind April, dus je kan wel even zonder verwarming als dat echt moet, dat hebben we ook 3 weken gedaan omdat we offertes moesten verzamelen en werken laten uitvoeren. Maar in de winter liggen die kaarten wel anders.
Kan dus aannemen dat je die fout wel een keer maakt.

Woensdag teken ik de akte van mijn nieuwe woning (de 3de onderhand) en heb een buffer van 12,5k aangehouden (met als doel absoluut 10k aan de kant te houden). Begin Augustes bij verlijden akte van mijn woning is de sky weer de limit :).

Het is al even geleden dat ik bij de bank ben geweest, maar wat is jullie laatste ervaring mbt eigen inbreng?

We zouden een huis op de zaak willen kopen om dan aan ons zelf te verhuren met op het moment een eigen inbreng van 175-200k. Heb geen idee meteen van wat de banken tegenwoordig verwachten.

Tenzij je een huis wilt kopen van over het miljoen lijkt het mij dat je ruimschoots voldoende hebt hoor.

Denk dat ze een minimum verwachten van ongeveer 40 à 60.000 euro, maar opnieuw hangt dat wat af van de aankoopprijs. Maar ik denk dat ze tussen de 10 en 20% rekenen van de aankoopprijs van het huis (en in feite is dat voornamelijk voor de notariskosten)

Eigen inbreng is 1, inkomen is een andere belangrijke factor.
Banken gaan nog steeds ver, veel te ver in mijn ogen.

En nog een tip: stort nooit je voorschot bij de makelaar, zelfs al staat dat in de compromis! Je stort bij je eigen notaris en geeft het betaalbewijs af aan het makelaarskantoor.

Dit.
Schoonzus voorschot gestort naar immo kantoor.
Uiteindelijk is in die woning die ze wou kopen de verwarmingsketel ontploft en is heel dat huis onder water gelopen (was al leegstaand) en is de verkoop niet doorgegaan.

immo kantoor had het voorschot al niet meer op de rekening staan ofzo en kon het niet onmiddellijk terugstorten... Gingen het terugstorten als de woning toch verkocht werd lol!!!

Dit.
Uiteindelijk is in die woning die ze wou kopen de verwarmingsketel ontploft en is heel dat huis onder water gelopen (was al leegstaand) en is de verkoop niet doorgegaan.

immo kantoor had het voorschot al niet meer op de rekening staan ofzo en kon het niet onmiddellijk terugstorten... Gingen het terugstorten als de woning toch verkocht werd lol!!!
Vriendin van me had compromis getekend voor een woning, bleek een deel van de woning officieel van de buren te zijn! Compromis wordt ontbonden, voorschot terug? "Als je terug bij ons een woning koopt wordt dat wel geregeld. Schakel gerust een advocaat in om het terug te krijgen, wij hebben een juridisch team, ons kost het geen geld of tijd..."
Smerige spelletjes die sommigen spelen! Ook de reden waarom ik altijd onderhandel over het voorschot om het zo laag mogelijk te houden. Bij de eerste woning 5% betaald, bij deze woning 5000 euro (maar zonder opschortende voorwaarde ivm verkrijgen van lening).

Inkomen van de zaak is zeker hoog. genoeg. We keken naar huizen rond de 850k max.
Hoe ik het begrijp is het bijna altijd nadelig om een woning op de zaak te kopen op de lange termijn. (zie het freelancer topic onder werk & studie, komt om de week wel eens aan bod) is dit anders in jullie situatie? Ben wel benieuwd waarom je de keuze maakt.

Hoe ik het begrijp is het bijna altijd nadelig om een woning op de zaak te kopen op de lange termijn. (zie het freelancer topic onder werk & studie, komt om de week wel eens aan bod) is dit anders in jullie situatie? Ben wel benieuwd waarom je de keuze maakt.
Nog niets van gelezen, kan je dat eens doorlinken?

Allesinds mijn (eerste) doel met mijn zaak was altijd het geld eruit halen wanneer het past om dan met de privé een huis te kopen. Nu met mijn zaak heb ik de middelen om ons 'droomhuis' te kunnen bekostigen en aangezien mijn boekjaar dit jaar eindigt is het ineens een goede kost voor belastingen te verminderen.

Een deel van het huis zal ook (zogezegd) puur voor de zaak gebruikt worden, dus dat is al minder huur dat onze prive moet betalen aan de zaak. Als ik dan ook nog eens bereken het geld naar de zaak zal gaan via de huur en dan achteraf naar ons terug vloeit via dividenten, dan zijn we pakt een 30-40% effectief kwijt aan de staat.

Kan het beter? Ja waarschijnlijk, zeker als we ons eigen huis verkopen voor dat we iets nieuw kopen wat ons (hopelijk) een 200k netto op onze privé gaat opleveren. Maar mijn prio nu is gewoon een nice huis te hebben waar ik oud wil worden wat op dit moment bij ons huidig huis niet het geval is.

Ook onze dochter gaat volgend jaar naar de eerste kleuterklas, dus willen niet te lang wachten als we naar een andere locatie gaan verhuizen dat ze van school moet veranderen.

Dit.

Vriendin van me had compromis getekend voor een woning, bleek een deel van de woning officieel van de buren te zijn! Compromis wordt ontbonden, voorschot terug? "Als je terug bij ons een woning koopt wordt dat wel geregeld. Schakel gerust een advocaat in om het terug te krijgen, wij hebben een juridisch team, ons kost het geen geld of tijd..."
Smerige spelletjes die sommigen spelen! Ook de reden waarom ik altijd onderhandel over het voorschot om het zo laag mogelijk te houden. Bij de eerste woning 5% betaald, bij deze woning 5000 euro (maar zonder opschortende voorwaarde ivm verkrijgen van lening).
Wat een cowboys... Ik veronderstel toch dat deze gelden naar een derdenrekening werden gestort en niet zomaar op de rekening van een makelaar.

Trouwens, de advocaat zou als eerste drukmiddel een klacht indienen bij het BIV voor het niet naleven van de deontologie omtrent gelden ontvangen van en bestemt voor derden. De deontologische sancties zijn niet min, je kan je beroepsvergunning kwijtspelen en dan is het gedaan met makelaartje spelen.

https://www.biv.be/kb/biv/deontolog...aalde professionele hoedanigheid of kwaliteit.

Bluf. Zeggen ze standaard, maar als de eerste aangetekende brief binnen valt is het opeens oooooh en zus en zo.

Wat een cowboys... Ik veronderstel toch dat deze gelden naar een derdenrekening werden gestort en niet zomaar op de rekening van een makelaar.

Trouwens, de advocaat zou als eerste drukmiddel een klacht indienen bij het BIV voor het niet naleven van de deontologie omtrent gelden ontvangen van en bestemt voor derden. De deontologische sancties zijn niet min, je kan je beroepsvergunning kwijtspelen en dan is het gedaan met makelaartje spelen.

https://www.biv.be/kb/biv/deontologie-toegelicht/derdenrekening-art-29-en-deontologische-richtlijn#:~:text=Een derdenrekening impliceert dat de,bepaalde professionele hoedanigheid of kwaliteit.
Toch altijd spijtig dat we in deze tijden voor dit soort praktijken geen wall of shame kunnen oprichten zonder bedolven te worden onder klachten.

Terug
Bovenaan