Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Mijn woning in Schoten (nabij Antwerpen) staat te koop:

Mooi, maar wat ik me dan afvraag is of die afzuigtoestand die in de kookplaat zit sterk genoeg is als je iets als pakweg steak doet.

Ja, dat werkt zeer goed. Ook met hoge kookpotten en friteuses, zuigt dit kookveldafzuigsysteem (Bora Pure inductie) alle stoom en geur op. Onderhoud valt ook goed mee. Koolstoffilter 1x per jaar vervangen en de metalen filter kan zo de vaatwas in.

Ik ben daar echt niet tevreden over, is een kookvuur van Smeg, dus geen Bora.
Die afzuiging maakt meer lawaai dan een overvliegend vliegtuig

Ik vind het niet luider dan een gewone dampkap. Ik heb geen moeite om een gesprek te voeren met gasten die aan het kookeiland zitten. Je hebt dan nog het voordeel dat deze dampkap niet boven je hoofd hangt zoals een traditionele dampkap. Dan hoor je al helemaal niets meer.

Serieus? Zonder iets aan te moeten verbouwen? Betwijfel ik sterk, voor 299 hebt ge amper nog een appartement
Tien seconden op Immoweb.
Er wordt wel afgezogen in de keuken met zo'n dampkap boven je hoofd, als je dan gasten wilt ontvangen zal je wel moeten verbouwen.

hhhhh.jpg

Gij zult soms moeten overbieden
Het klinkt behoorlijk ontmoedigend voor wie nu een huis zoekt: één op de vijf huizen wordt boven de vraagprijs verkocht, bij appartementen is dat zelfs één op de drie, zo blijkt uit een studie van het Steunpunt Wonen en de KU Leuven. Gigantische aantallen. Maar is dat overbieden nu echt zo wijdverspreid? “Dat was het in de periode waarin deze studie werd gemaakt zeker zo: in 2022 en 2023”, zegt notaris Bart Van Opstal, woordvoerder van notaris.be. “Nu zitten we in een compleet andere markt. Overbieden is zeker niet altijd nodig en zeker niet altijd slim. Ik zou alleszins niet aanraden om vandaag meteen de vraagprijs te bieden.”
Maar op specifieke locaties en voor specifieke types huizen is het bijna onvermijdelijk om boven de vraagprijs te bieden, zegt beëdigd schatter Wout Haesendonck van het schattingskantoor Estimm. “Ik ben vooral aan de slag in Leuven, en daar is zóveel vraag naar woningen en is het aanbod beperkt. Als je daar een gerenoveerd pand te koop ziet staan met een goed EPC – hét type huis waar iedereen naar op zoek is – dan gaat de uiteindelijke verkoopprijs daar sowieso boven de vraagprijs liggen.”
In en rond de grote steden (Gent, de as Mechelen-Leuven) is de vraag hoog. “Maar in landelijk gebied gaan de prijzen ook fors de hoogte in voor de meestgevraagde types woningen. Een gezinswoning van 180 vierkante meter woonoppervlakte op een perceel van 500 vierkante meter, dat wil iedereen”, zegt vastgoedmakelaar Lien De Wilde, oprichter van het kantoor Woppah en auteur van het boek Word makelaar van je eigen woning.

Ik vond het artikel eigenlijk een beetje "out of touch"

Als het slechts op 1 op 5 woning nodig is dat je moet overbieden, dan zegt dat vooral veel over de kwaliteit van veel van de huizen die op de markt komen en de onrealistische vraagprijs die veel mensen voor een krot al vragen.

Een woning die goed gelegen is en de moeite is, doe geen moeite met "de vraagprijs bieden". Trust me...

En een woning die goed is, en tussen de 200-300k is, moet je ook overbieden omdat je dan met een enorme concurrentie zit.

Een woning die al 4-5 maand online staat, dat is iets anders.

Laatst bewerkt:
Tien seconden op Immoweb.
Er wordt wel afgezogen in de keuken met zo'n dampkap boven je hoofd, als je dan gasten wilt ontvangen zal je wel moeten verbouwen.

hhhhh.jpg
Vind je het niet raar dat er 299.000 op de adverteerde prijs staat? Dat is omdat veel mensen een filter zetten op 300k. Maar als je denk dat je kans maakt met 299 te bieden, ben je mis.

Deze woning gaat voor meer verkocht worden, dat is de "lokprijs". Als daar 30 koppels op afkomen op de kijkdagen, gaan er hoger bieden. Die woning schat ik gaat eerder verkocht worden aan 340k of hoger.

Biddit is nog erger, ik heb hier in Gentbrugge een woning online zien komen aan 350k startprijs.

Is uiteindelijk via biddit verkocht aan 580k, een volledig te renoveren woning op de Gentbruggekouter...

edit: gevonden

Zal wss binnenkort offline gehaald worden

Laatst bewerkt:
Om in het thema hierboven te blijven : we hebben zonet een huis gekocht! In het Gentse. Voor veel geld (en ja met 10% overbieden en het was nipt) en op basis van het toekomstig potentieel, want huidige staat is laten we zeggen niet naar de laatste normen.

Dus blij maar ook wat stress want we zagen ons eigenlijk nooit verbouwen. 😅 Dus de komende tijd mogen we ons verdiepen in de wereld van renovatiepremies en energiepremies en hopelijk kunnen we dit project het komende jaar rondkrijgen, want we gaan waarschijnlijk werken met een overbruggingskrediet.

Tips welkom uiteraard!

Ik ben de laatste maanden op zoek naar een 1 slaapkamerappartement in regio Zaventem-Vilvoorde-Kampenhout (ik werk op de luchthaven). Voorlopig geen succes. Prijzen voor een appartement waar letterlijk alles aan gefixt moet worden tot de elektriciteit toe gaat aan prijzen die al richting mijn budget gaan. Ik had 2 bezichtigingen gepland, vandaag afgebeld voor allebei wegens reeds verkocht. En dan had ik op de dag dat ze online verschenen gebeld voor een afspraak.

Word je bijna moedeloos van. Ik ga wellicht juist ver weg moeten kijken in Tienen of Landen en dan zou ik wel echt erg ver weg wonen van m'n werk met een verschrikkelijke verbinding via de e40. Ik woon momenteel bij m'n ouders in de buurt van Leuven en ik kan me moeilijk voorstellen om er nog 20 km bij te doen elke dag.

Terug
Bovenaan