LaCucaracha
Well-known member
Ik hoor altijd: "als je nieuwbouw binnen 5 a 10 jaar terug verkoopt, scheur je er je broek aan" (vnl. door de 21% BTW) , zeker als het om dure nieuwbouwwoningen gaat, maar klopt dat wel? Ik heb de indruk dat recente nieuwbouwwoningen net heel goed in de markt liggen en dat er soms nog winst op gemaakt kan worden ook.
Neem nu dit huis:
![]()
Villa te koop in LONDERZEEL - € 1.595.000 - 5 slaapkamers - 360m² - Immoweb
Ontdek dit te koop villa en LONDERZEEL. Prijs: € 1.595.000. Adres: Polderstraat 63 1840 — LONDERZEELwww.immoweb.be
Grond aangekocht vóór april 2019 (kan je zien op Google Maps) en volgens de annonce dateert de woning van 2021. Dus constructieprijzen van 2019-2020 vermoed ik. Vóór de grote prijsstijgingen met andere woorden.
Mijn geschat totaal kostenplaatje van de woning:
Grond: 375k ( heel groot perceel, maar relatief beperkt stuk bouwgrond) * 1,11 (10% reg rechten + notaris) = 416.250
Prijs constructie: 2500 €/m² gerekend. Ik vermoed dat dat toch realistisch is aan de prijzen van 2019/2020, zelfs als je rekening houdt met kelder, de afgewerkte zolder en de 2 Japanse toiletten
Dan zit je aan 1.316.250 €
Vraagprijs = 1.595.000
Oftewel 21% hoger dan wat het hen ongeveer gekost zal hebben.
OK is vraagprijs en makelaar moet ook betaald worden, maar dan nog... Ik zou in hun situatie al blij zijn als ik er break even uit kwam?
Of onderschat ik de grond- en constructieprijzen nu zo hard?
@iamhollywood : bedankt voor de tip, we hebben een afspraak gemaakt om het te bezichtigen
Dit huis heeft bijna 2 jaar te koop gestaan... Paar keer in prijs gezakt tot 1,25 miljoen ( kwam van 1,595) en nu eindelijk verkocht, mogelijks aan nog iets lager dan die 1,25 miljoen...
Ik kan mis zijn (misschien waren de eigenaars te hebberig), maar hier ligt voor mij toch wel een grote verantwoordelijkheid van de makelaar die het huis van in het begin te duur in de markt heeft gezet.
Wij zijn dat huis toen gaan bezoeken (tip van @iamhollywood) en grootste nadeel was dat het aan een drukke baan gelegen was.

Nuttige info als je op het einde van de maand als 26 jarige blij bent dat je rond komt.